din anul 2007, atuul tau de DREPT!
3569 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatie Imobiliara » Normele Metodologice ale Legii 50/1991, Actualizate 2016

Normele Metodologice ale Legii 50/1991, Actualizate 2016

  Publicat: 18 Dec 2015       290612 citiri        Secţiunea: Legislatie Imobiliara  


Norme Metodologice din 12 octombrie 2009 de aplicare a Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, Actualizate 2016

Document eliberat de catre o autoritate prin care se atesta legalitatea efectuarii unei activitati
Sustinerile si punctele de vedere ale partilor si procurorului exprimate in cursul procesului penal cu privire la solutionarea cauzei deduse judecatii.
( lat. expertus, de la experior "incerc, dovedesc"). Mijloc de proba, prevazut in sectiunea X, cap. II, t. III, C. proc. pen., partea generala si in diferite legi speciale, consta in rezolvarea unor probleme de stricta specialitate de catre persoane care poseda cunostinte profunde intr-un domneiu dat.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Retea formata din sute de milioane de calculatoare, conectate intre ele, pe principiul \"oricine cu oricine\", pe care se gasesc cateva zeci de mii de servere care asteapta, gata sa deserveasca cereri de la oricare din milioanele de calculatoare client.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Document eliberat de catre o autoritate prin care se atesta legalitatea efectuarii unei activitati
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Reprezinta un mijloc de proba scris ce trebuie sa cuprinda mentiunile necesare si sa aiba forma ceruta de lege.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Document eliberat de catre o autoritate prin care se atesta legalitatea efectuarii unei activitati
Document eliberat de catre o autoritate prin care se atesta legalitatea efectuarii unei activitati
( lat. expertus, de la experior "incerc, dovedesc"). Mijloc de proba, prevazut in sectiunea X, cap. II, t. III, C. proc. pen., partea generala si in diferite legi speciale, consta in rezolvarea unor probleme de stricta specialitate de catre persoane care poseda cunostinte profunde intr-un domneiu dat.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Constructiile cu caracter definitiv sau provizoriu, menite sa adaposteasca activitati specifice, complementare functiunii de locuire, care, prin amplasarea in vecinatatea locuintei, alcatuiesc impreuna cu aceasta o unitate functionala distincta.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Document eliberat de catre o autoritate prin care se atesta legalitatea efectuarii unei activitati
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Document eliberat de catre o autoritate prin care se atesta legalitatea efectuarii unei activitati
Document eliberat de catre o autoritate prin care se atesta legalitatea efectuarii unei activitati
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,

A) Emiterea unei noi autorizatii.
(1) Autorizatia de construire/desfiintare isi pierde valabilitatea prin:
a) neinceperea lucrarilor in termenul de valabilitate stabilit prin autorizatia de construire/desfiintare ori nefinalizarea acestora conform duratei de executie stabilite prin autorizatie, daca nu a fost solicitata prelungirea valabilitatii autorizatiei;
b) nefinalizarea lucrarilor in termenul acordat ca prelungire a valabilitatii autorizatiei;
c) modificarea conditiilor, datelor sau continutului documentatiei care a stat la baza emiterii autorizatiei.
(2) In situatiile prevazute la alin. (1) este necesara emiterea unei noi autorizatii de construire/desfiintare.
(3) In cazul nefinalizarii lucrarilor in termenul acordat prin prelungirea valabilitatii autorizatiei de construire/desfiintare, continuarea lucrarilor ramase de executat se va putea face numai dupa emiterea, in conditiile legii, a unei noi autorizatii de construire/desfiintare, corespunzator stadiului fizic al realizarii lucrarilor autorizate la data solicitarii, pentru lucrarile de constructii ramase de executat in raport cu proiectul si avizele care au stat la baza emiterii autorizatiei initiale. In aceasta situatie taxele de autorizare se vor calcula corespunzator valorii lucrarilor ramase de executat.
(4) In situatia in care termenul de valabilitate a autorizatiei a expirat - inclusiv cel acordat prin prelungirea valabilitatii initiale -, pentru emiterea unei noi autorizatii de construire in vederea finalizarii lucrarilor ramase de executat valabilitatea certificatului de urbanism, precum si a avizelor si acordurilor emise la prima autorizatie se mentine, cu conditia realizarii constructiei in conformitate cu prevederile autorizatiei initiale.
(5) In cazul intreruperii executiei lucrarilor pe o perioada indelungata (peste limita de valabilitate a autorizatiei de construire/desfiintare) , fara luarea masurilor de conservare, potrivit prevederilor legale in vigoare privind calitatea in constructii, continuarea lucrarilor ramase de executat se va putea face numai dupa emiterea unei noi autorizatii de construire/desfiintare, care va avea la baza o documentatie tehnica intocmita in conformitate cu concluziile referatului de expertiza tehnica a lucrarilor executate.
(6) Potrivit prevederilor art. 7 alin. (15) , (151) si (153) din Lege, orice modificare adusa documentatiei tehnice - D.T. pentru autorizarea executarii lucrarilor de constructii inainte de inceperea sau pe parcursul executarii lucrarilor este supusa reluarii procedurii de autorizare daca modificarile nu se incadreaza in limitele avizelor, acordurilor si actului administrativ al autoritatii pentru protectia mediului competente. Verificarea incadrarii modificarilor in limitele avizelor si acordurilor se face de catre structurile de specialitate ale autoritatilor administratiei publice competente, precum si de verificatorii de proiecte atestati in conditiile legii, cu participarea reprezentantilor institutiilor avizatoare, iar verificarea incadrarii modificarilor in limitele actului administrativ al autoritatii competente pentru protectia mediului se realizeaza de catre aceasta potrivit prevederilor legislatiei privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice si private asupra mediului.
Art. 55: Asigurarea caracterului public
(1) In temeiul prevederilor art. 7 alin. (21) din Lege, autorizatiile de construire/desfiintare impreuna cu anexele acestora, respectiv actele de respingere a cererii pentru autorizarea executarii lucrarilor de constructii, au caracter public. In acest scop, se pun la dispozitia publicului, pe pagina proprie de internet a autoritatii administratiei publice competente, emitenta, sau prin afisare la sediul acesteia listele la zi ale actelor de autoritate emise, in vederea solicitarii si obtinerii, dupa caz, a informatiilor prevazute la art. 7 alin. (23) din Lege.
(2) In temeiul prevederilor art. 7 alin. (22) din Lege, caracterul public al autorizatiilor de construire/desfiintare prevazut la alin. (1) se asigura fara a se aduce atingere restrictiilor impuse de legislatia in vigoare privind secretul comercial si industrial, proprietatea intelectuala, protejarea interesului public si privat, garantarea si protejarea drepturilor fundamentale ale persoanelor fizice cu privire la dreptul la viata intima, familiala si privata.
CAPITOLUL IV: Alte precizari privind autorizarea
SECTIUNEA 1: Situatii speciale in procedura de autorizare
Art. 56: Autorizarea executiei unor lucrari fara intocmirea unor documentatii de urbanism/amenajare a teritoriului
Prin exceptare de la prevederile art. 2 alin. (2) din Lege, pentru autorizarea executarii lucrarilor prevazute la art. 2 alin. (4) din Lege nu este necesara elaborarea in prealabil a unor documentatii modificatoare de amenajare a teritoriului sau de urbanism, dupa caz.
Art. 57: Autorizarea lucrarilor cu caracter militar
Autorizarea executarii lucrarilor de constructii cu caracter militar se face, in temeiul dispozitiilor art. 43 lit. a) din Lege, de catre ministerele si celelalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale interesate, in conformitate cu prevederile art. 8 alin. (4) lit. c) , in baza unor proceduri stabilite impreuna cu Ministerul Dezvoltarii Regionale si Locuintei si aprobate prin ordine comune.
Art. 58: Autorizarea executarii lucrarilor aferente infrastructurii de transport rutier de interes national
Autorizarea executarii lucrarilor de constructii aferente infrastructurii de transport rutier de interes national se face, in temeiul prevederilor art. 43 lit. b) din Lege, de catre Ministerul Transporturilor si Infrastructurii, in conformitate cu prevederile art. 8 alin. (4) lit. b) , in baza certificatelor de urbanism emise de presedintii consiliilor judetene/Primarul General al Municipiului Bucuresti, precum si cu respectarea prevederilor legale in vigoare privind unele masuri prealabile lucrarilor de constructie de drumuri de interes national, judetean si local.
Art. 59: Intrarea in legalitate
(1) Organul de control care a sanctionat contraventional pentru fapta de a se executa lucrari de constructii fara autorizatie sau cu incalcarea dispozitiilor acesteia, potrivit prevederilor art. 28 alin. (1) din Lege, pe langa oprirea executarii lucrarilor, are obligatia de a dispune luarea masurilor necesare pentru incadrarea lucrarilor in prevederile autorizatiei, sau de desfiintare a lucrarilor executate fara autorizatie, intr-un termen pe care il va stabili prin procesul verbal.
(2) In vederea realizarii prevederilor alin. (1) , potrivit Legii, autoritatea administratiei publice competenta sa emita autorizatia de construire/desfiintare are obligatia de a analiza modul in care constructia corespunde reglementarilor din documentatiile de urbanism aprobate pentru zona de amplasament, urmand sa dispuna, dupa caz, mentinerea sau desfiintarea constructiilor realizate fara autorizatie sau cu incalcarea prevederilor acesteia.
(3) In situatia in care constructia realizata fara autorizatie de construire intruneste conditiile urbanistice de integrare in cadrul construit preexistent, autoritatea administratiei publice locale competente poate proceda la emiterea unei autorizatii de construire in vederea intrarii in legalitate, in coroborare cu luarea masurilor legale care se impun, numai in baza concluziilor unui referat de expertiza tehnica pentru cerinta esentiala de calitate "rezistenta mecanica si stabilitate" privind starea structurii de rezistenta in stadiul fizic in care se afla constructia, precum si pentru cerinta esentiala de calitate "securitatea la incendiu", numai dupa emiterea Acordului de mediu, in conditiile legii.
SECTIUNEA 2: Situatii speciale urbanistice si tehnice
Art. 60: Terenuri pentru constructii
(1) Prin imobil, in conformitate cu prevederile Legii, se intelege teren si/sau constructii.
(2) Terenurile pentru constructii sunt cuprinse in intravilanul localitatilor si, in functie de destinatie si utilizare, pot fi:
a) terenuri ocupate - terenurile cu constructii de orice fel (supraterane ori subterane) , clasificate potrivit legii, inclusiv amenajarile aferente;
b) terenuri libere - terenurile fara constructii, de orice fel (supraterane ori subterane) , inclusiv amenajarile aferente;
c) terenuri aparent libere - terenurile fara cladiri, asigurand functiuni urbane de interes public stabilite si executate in baza prevederilor documentatiilor urbanistice legal aprobate (spatiile verzi si de protectie, locuri de joaca pentru copii, trasee ale retelelor tehnico-edilitare subterane - inclusiv zonele de protectie aferente -, rezerve pentru largirea ori modernizarea cailor de comunicatie etc.) .
(3) Autorizarea executarii lucrarilor de constructii de orice fel pe terenurile descrise la alin. (2) , este permisa numai in stricta corelare cu respectarea functiunilor stabilite prin prevederile documentatiilor de urbanism avizate si aprobate, potrivit legii.
(4) Pe terenurile din extravilan, in conditiile Legii si ale art. 90-103 din Legea fondului funciar nr. 18/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, se pot executa lucrari pentru retele magistrale, cai de comunicatie, imbunatatiri funciare, retele de telecomunicatii ori alte lucrari de infrastructura, constructii/amenajari pentru combaterea si prevenirea actiunii factorilor naturali distructivi de origine naturala (inundatii, alunecari de teren, eroziunea solului) , anexe gospodaresti ale exploatatiilor agricole, precum si constructii si amenajari speciale.
Art. 61: Terenuri destinate construirii, apartinand domeniului public al statului sau al unitatilor administrativ-teritoriale
(1) Potrivit prevederilor art. 13 alin. (2) din Lege, terenurile apartinand domeniului public al statului sau al unitatilor administrativ-teritoriale se concesioneaza numai in vederea realizarii de constructii ori de obiective de uz si/sau interes public, potrivit legii.
(2) In conditiile legii, pe terenurile apartinand domeniului public persoanele fizice sau juridice pot realiza, in interes privat, numai constructii cu caracter provizoriu, autorizate in conditiile Legii, pe amplasamente stabilite in baza reglementarilor documentatiilor urbanistice aprobate.
(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) , se pot concesiona terenuri destinate construirii, in conditiile prevederilor art. 15 din Lege.
Art. 62: Desfiintarea constructiilor/lucrarilor neautorizate, realizate pe terenuri apartinand domeniului public sau privat al statului, ori al unitatilor administrativ-teritoriale
(1) Constructiile/lucrarile executate fara autorizatie de construire - inclusiv lucrarile si amenajarile cu caracter provizoriu - executate pe terenuri apartinand domeniului public sau privat al statului, judetelor, municipiilor, oraselor si comunelor vor putea fi desfiintate pe cale administrativa, potrivit prevederilor art. 33 alin. (1) si (4) din Lege, de catre autoritatea administratiei publice de pe raza unitatii administrativ-teritoriale unde se afla constructia fara emiterea unei autorizatii de desfiintare, fara sesizarea instantelor judecatoresti si pe cheltuiala contravenientului.
(2) Procedura de desfiintate pe cale administrativa prevazuta la alin. (1) se pune in aplicare, in conformitate cu prevederile art. 33 alin. (2) din Lege, de catre autoritatea administratiei publice de pe raza unitatii administrativ-teritoriale unde se afla constructia, care poate declansa desfiintarea din oficiu ori la solicitarea utilizatorului legal al terenului apartinand domeniului public sau privat al statului.
(3) Potrivit prevederilor art. 33 alin. (3) din Lege, in situatia in care autoritatea administratiei publice competente nu duce la indeplinire procedura de desfiintare in termen de 15 zile calendaristice de la data solicitarii prevazute la alin. (2) , utilizatorul legal al terenului apartinand domeniului public ori privat al statului, judetului, municipiului, orasului sau comunei, dupa caz, va putea trece de indata la desfiintarea constructiilor executate fara autorizatie de construire.
(4) In vederea realizarii lucrarilor de desfiintare prevazute la alin. (1) , in temeiul prevederilor art. 33 alin. (5) din Lege, autoritatile administratiei publice competente pot contracta efectuarea acestor servicii, in conditiile legii, cu societati comerciale specializate in astfel de lucrari.
Art. 63: Lucrari care se pot executa fara emiterea unei autorizatii suplimentare ori prelungirea valabilitatii autorizatiei existente
(1) Lucrarile de constructii necesare pentru remedierea deficientelor constatate ca urmare a efectuarii receptiei la terminarea lucrarilor se pot executa fara a fi necesara emiterea unei noi autorizatii de construire ori prelungirea valabilitatii autorizatiei existente, cu conditia incadrarii in prevederile autorizatiei emise pentru executarea lucrarilor de constructii.
(2) Lucrarile de desfiintare a unor constructii/lucrari executate fara autorizatie sau cu incalcarea prevederilor acesteia, dispuse de organele de control abilitate sau de instanta, se pot executa fara a fi necesara emiterea unei autorizatii de desfiintare.
Art. 64: Obiecte de mobilier urban exceptate de la autorizare
(1) Potrivit prevederilor art. 11 alin. (2) din Lege, nu este necesara emiterea autorizatiei de construire pentru amplasarea pe sol a obiectelor de mobilier urban destinate difuzarii si comercializarii presei, cartilor, florilor si altele asemenea - tonete, pupitre acoperite sau inchise (chioscuri) cu suprafata construita de maximum 5,00 m2.
(2) In conformitate cu prevederile art. 2 din Hotararea Guvernului nr. 584/2001 privind amplasarea unor obiecte de mobilier urban, autoritatile administratiei publice locale pot emite autorizatii de functionare pe perioade determinate, cu avizul prealabil al arhitectului-sef, pentru obiectele de mobilier urban prevazute la alin. (1) , pe amplasamentele stabilite in conformitate cu reglementarile urbanistice aprobate, in baza contractelor de inchiriere incheiate in conformitate cu reglementarile legale in vigoare, precum si cu regulamentele proprii de organizare a activitatii economice pe domeniul public al unitatilor administrativ-teritoriale respective.
Art. 65: Lucrari de instalatii aferente constructiilor care se excepteaza de la autorizare




Afişează Normele Metodologice ale Legii 50/1991, Actualizate 2016 pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Legea 50/1991    Legea 50/1991 actualizata 2016

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Jurisprudenţă

Decizia ICCJ nr. 13/2019: Lipsa autorizatiei de construire sau nerespectarea prevederilor acesteia - impedimente pentru recunoasterea dreptului de proprietate
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

Anulare autorizatie de construire. Cerere introdusa de tert ce se considera vatamat prin eliberarea actului administrativ. Introducerea in cauza, in c
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Craiova - Sectia Contencios Decizie 422 (14.02.2007)

Anulare autorizatie de construire. Cerere introdusa de tert ce se considera vatamat prin eliberarea actului administrativ. Introducerea in cauza, in c
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Craiova - Sectia Contencios Decizie 422 (14.02.2007)

Anulare autorizatie de construire. Cerere introdusa de tert ce se considera vatamat prin eliberarea actului administrativ. Introducerea in cauza, in c
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Craiova - Sectia Contencios Decizie 422 (14.02.2007)

Servitute de trecere pietonala si auto
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Cluj, Sectia I-a civila, decizia nr. 501 din 14 februarie 2014

Lucrari de construire realizate fara autorizatie de construire.Obligarea executantului la desfiintarea lor
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Cluj, Sectia I-a civila, decizia nr. 65 din 8 ianuarie 2014

Instanta competenta sa judece o actiune avand ca obiect incheierea unui contract de concesiune in temeiul Legii 50/1991
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 3681 din 17 septembrie 2010

Obligarea autoritatii locale la incheierea contractului de concesiune
Pronuntaţă de: Tribunalul Dolj, Decizia nr. 190 din 11.04.2012

Dobandirea dreptului de proprietate prin accesiune
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti, Sectia a IV-a Civila, Decizia civila nr. R 630 din 11.03.2011

Respingerea actiunii privind obligarea coproprietarului sa isi dea consimtamantul pentru efectuarea lucrarilor de reparatie a imobilului
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Cluj, Sectia I civila, Decizia nr. 3460/R din 07.10.2011



Articole Juridice

Schimbarea destinatiei de folosinta a constructiilor in 2018. Proceduri. Solutii
Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim

Reguli speciale privind antrepriza de constructii
Sursa: EuroAvocatura.ro