93. La articolul 281, alineatul (4) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(4) In situatia in care instanta judecatoreasca de contencios administrativ competenta potrivit alin. (2) admite, in totalitate sau in parte, actiunea prevazuta la alin. (3) sau (31), organul fiscal emitent anuleaza in mod corespunzator noul act administrativ fiscal, precum si, dupa caz, actele administrative subsecvente, iar contestatorul este pus in situatia anterioara emiterii deciziei de desfiintare."
94. Dupa articolul 281 se introduce un nou articol, articolul 2811, cu urmatorul cuprins:
"Art. 2811. - Reexaminarea deciziei de solutionare
(1) Decizia emisa in solutionarea contestatiei poate fi reexaminata, de catre organul de solutionare competent, la cererea contribuabilului/platitorului, pentru urmatoarele situatii:
a) nu s-a avut in vedere aplicarea in speta a anumitor dispozitii legale care ar fi schimbat fundamental solutia adoptata;
b) ulterior emiterii deciziei de catre structura de solutionare a contestatiei se emite o decizie de catre Comisia fiscala centrala care ofera o alta interpretare dispozitiilor legale incidente spetei;
c) anterior sau ulterior emiterii deciziei de catre structura de solutionare a contestatiei se adopta o hotarare judecatoreasca a Inaltei Curti de Casatie si Justitie a Romaniei fie pentru dezlegarea de principiu a unor chestiuni de drept, fie un recurs in interesul legii care dicteaza o anumita practica judiciara pentru problematica supusa analizei diferita de cea din decizia de solutionare a contestatiei;
d) anterior sau ulterior emiterii deciziei de catre structura de solutionare a contestatiei se adopta o hotarare a Curtii de Justitie a Uniunii Europene, care este contrara deciziei de solutionare a contestatiei administrative.
(2) Cererea de reexaminare poate fi depusa:
a) in cazul deciziilor de solutionare a contestatiilor care fac obiectul actiunii in contencios administrativ, pe perioada judecarii cauzei;
b) in cazul deciziilor de solutionare a contestatiilor pentru care nu s-a formulat actiune in contencios administrativ, in termen de un an de la data comunicarii deciziei de solutionare, sub sanctiunea decaderii, chiar daca obligatia fiscala a fost stinsa.
(3) In urma reexaminarii deciziei emise in solutionarea contestatiei, organul de solutionare competent o poate confirma sau o poate retracta, emitand o noua decizie .
(4) In situatia prevazuta la alin. (2) lit. a), decizia emisa in urma cererii de reexaminare poate fi comunicata pana la data incheierii dezbaterilor in fond in fata primei instante. Daca organul de solutionare competent a confirmat decizia initiala, actiunea in contencios administrativ isi continua cursul.
(5) In cazul in care decizia emisa in urma cererii de reexaminare nu a fost comunicata pana la data incheierii dezbaterilor in fond in fata primei instante, aceasta nu se mai comunica si nu produce niciun efect juridic.
(6) In situatia prevazuta la alin. (2) lit. b), decizia de confirmare poate fi atacata la instanta de contencios administrativ competenta, in conditiile legii."
95. La articolul 283, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (21), cu urmatorul cuprins:
"(21) In cazul tranzactiilor intre persoane membre ale aceluiasi grup fiscal in domeniul impozitului pe profit, pentru operatiuni impozabile in Romania, in cazul in care se ajusteaza/estimeaza veniturile sau cheltuielile unui membru din cadrul grupului fiscal in domeniul impozitului pe profit in cadrul unei inspectii fiscale, organul de inspectie fiscala ajusteaza cu aceeasi valoare cheltuielile sau veniturile celuilalt membru al grupului cu care au fost derulate tranzactiile ajustate/estimate."
96. La articolul 336, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(3) In cazul persoanelor fizice nedepunerea la termenele prevazute de lege a declaratiilor de venit, precum si a declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 50 lei la 500 lei."
97. La articolul 338, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(3) Contravenientul poate achita in termen de cel mult 15 zile de la data inmanarii sau comunicarii procesului-verbal jumatate din minimul amenzii prevazute in prezentul cod, agentul constatator facand mentiune despre aceasta posibilitate in procesul-verbal."
Art. II. - Dispozitii tranzitorii
1. Prevederile art. 49 alin. (1) lit. d)-f) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, astfel cum au fost modificate prin art. I, se aplica pentru actele administrativ-fiscale comunicate dupa data intrarii in vigoare a prezentei legi.
2. In cazul in care la data intrarii in vigoare a prezentei legi institutiile de credit au deschis un cont bancar sau o caseta de valori pentru o persoana fizica sau o persoana juridica nerezidenta care nu detine cod de identificare fiscala, institutiile de credit au obligatia ca in termen de cel mult 3 luni de la intrarea in vigoare a prezentei legi sa solicite atribuirea unui numar de identificare fiscala sau cod de inregistrare fiscala, dupa caz.
3. Prevederile art. 131 alin. (1) si art. 145 alin. (1) din Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, astfel cum au fost modificate prin art. I, se aplica si pentru inspectiile fiscale in curs de desfasurare la data intrarii in vigoare a prezentei legi.
4. Prevederile art. 181 alin. (8) din Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, astfel cum au fost modificate prin art. I, se aplica pentru rapoartele de inspectie fiscala emise dupa data intrarii in vigoare a prezentei legi.
5. Prevederile art. 181 alin. (13) din Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, astfel cum au fost introduse prin art. I, se aplica pentru drepturile vamale nascute dupa data intrarii in vigoare a prezentei legi.
6. Prevederile art. 263 alin. (111)-(115) din Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, astfel cum au fost modificate prin art. I, se aplica si bunurilor imobile intrate in proprietatea publica a statului, prin procedura de dare in plata, pentru care nu a fost adoptata o hotarare a Guvernului de dare in administrare pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi.
7. Termenul de emitere a ordinului privind procedura prevazuta la art. 1701 si a ordinului prevazut la art. 272 alin. (3) din Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, este de 60 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi.
8. Scrisorile de garantie emise de institutiile financiare nebancare si depuse la organele fiscale pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi, potrivit art. 211 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, raman valabile pe perioada derularii procedurii de administrare, pana la expirarea valabilitatii acestora. Daca procedura de administrare aflata in derulare nu s-a incheiat, debitorul are posibilitatea reinnoirii scrisorii de garantie sau obtinerea unei alte scrisori de la o institutie de credit ori polita de asigurare de garantie de la o societate de asigurare.
9. Ministerul Finantelor Publice preia, in termen de 6 luni de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a prezentei legi, de la Agentia Nationala de Administrare Fiscala, Directia Generala de Administrare a Marilor Contribuabili si directiile generale regionale ale finantelor publice, activitatea de solutionare a contestatiilor formulate impotriva titlurilor de creanta, precum si a altor acte administrativ-fiscale emise de organul central fiscal, posturile si personalul aferent acesteia.
10. Incadrarea personalului care se preia, in conditiile prevazute la pct. 8, in structura specializata de solutionare a contestatiilor din cadrul Ministerului Finantelor Publice se realizeaza in termenele si cu respectarea regimului juridic aplicabil fiecarei categorii de personal.
11. Personalul care se preia in conditiile pct. 8 beneficiaza de drepturile salariale acordate potrivit legii, pentru categoriile de functii din cadrul aparatului propriu al Ministerului Finantelor Publice.
12. Directiile generale regionale ale finantelor publice si Directia Generala de Administrare a Marilor Contribuabili au obligatia de a asigura cu titlu gratuit conditiile necesare pentru desfasurarea activitatii personalului preluat de catre Ministerul Finantelor Publice in conditiile pct. 8, Ministerul Finantelor Publice incheie protocoale cu directiile generale regionale ale finantelor publice si Directia Generala de Administrare a Marilor Contribuabili prin care se stabilesc obligatiile partilor.
13. Directiile generale regionale ale finantelor publice si Directia Generala de Administrare a Marilor Contribuabili pot exercita anumite atributii legate de activitatea si personalul preluat in conditiile pct. 8, stabilite prin ordin al ministrului finantelor publice.
14. In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi, Ministerul Finantelor Publice supune spre aprobare Guvernului proiectul de hotarare de modificare a actelor normative de organizare si functionare ale Ministerului Finantelor Publice si Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
15. In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a hotararii prevazute la pct. 14, Ministerul Finantelor Publice incheie cu Agentia Nationala de Administrare Fiscala, Directia Generala de Administrare a Marilor Contribuabili si cu directiile generale regionale ale finantelor publice protocoale de predare- preluare a numarului de posturi, personalului, patrimoniului si a prevederilor bugetare, corespunzatoare activitatii preluate conform prevederilor pct. 8-13.
16. Organizarea, modul de functionare, numarul de posturi al Ministerului Finantelor Publice, inclusiv cele aferente structurii specializate de solutionare a contestatiilor, precum si alte aspecte determinate de aplicarea masurilor de reorganizare prevazute de prezenta lege se reglementeaza prin hotarare a Guvernului, potrivit pct. 14."
Art. III. - Dispozitii finale
Prevederile art. 270, 272 si 274 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, astfel cum au fost modificate prin art. I, se aplica in termen de 6 luni de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a prezentei legi. Contestatiile aflate in curs de solutionare la data intrarii in vigoare a prezentului alineat se predau structurii specializate de solutionare a contestatiilor din cadrul Ministerului Finantelor Publice si se solutioneaza de catre aceasta.
Transmitere fictiva a partilor sociale in scopul sustragerii de la urmarirea penala Pronuntaţă de: R O M A N I A INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE Sectia Penala Decizia nr. 433/RC/2021
Venituri care nu intra in categoria „veniturilor din alte surse” si care sunt supuse platii contributiei de asigurari sociale de sanatate Pronuntaţă de: Decizia civila nr. 506/20.09.2018 a Curtii de Apel Galati
Anularea inregistrarii in scopuri de TVA Pronuntaţă de: Decizia nr. 879/20.04.2018 a Curtii de Apel Galati
Contestatie la raport de distribuire. Distribuirea onorariului de succes al lichidatorului. Ordinea de distribuire a sumelor obtinute din vanzarea bunului obiect al garantiei imobiliare Pronuntaţă de: Decizia civila nr. 168/A din 16.05.2018 a Curtii de Apel Galati
Contestatie tardiva. Apararile pe care le mai poate invoca pensionarul in cadrul unei contestatii, odata ce titlul executoriu este deja pus in executare Pronuntaţă de: Decizia civila nr.399/14.06.2018 a Curtii de Apel Galati
Restituirea diferentei dintre indemnizatiile sociale de sanatate platite de catre angajator salariatilor proprii si contributia datorata, in calitate de angajator, pentru contributii si indemnizatii la bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate Pronuntaţă de: Decizia nr. 233/13 februarie 2018 a Curtii de Apel Galati
Anulare act administrativ fiscal. Caracter deductibil cheltuieli. Sarcina probei. Prescriptia dreptului de a stabili creante fiscale Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia civila nr. 241/23.03.2020
Impozit pe cladire nerezidentiale aflate in proprietatea persoanelor fizice Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 360/10.06.2020
Pensionarii militari decorati cu ordinul „Meritul Militar”. Beneficiul semnului onorific se acorda in favoarea beneficiarului pensionar militar sub forma unui spor adaugat la cuantumul pensiei brute Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Litigii de munca si asigurari sociale, Decizia civila nr. 304/16.07.2020
Obligarea angajatorului la plata impozitul si a celorlalte contributii prevazute de lege pentru despagubirile cuvenite salariatului in urma concedierii Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti - Sentinta civila nr. 605/18.12.2019
Salariatii cu mai multe CIM-uri. Reglementari legale si limitari Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut
Ce se intampla cu sumele achitate in temeiul unui act administrativ fiscal anulat. Poate instanta dispune direct restituirea lor? Sursa: Alex Slujitoru si Cristiana Ionescu, Avocati, Radu si Asociatii SPRL
Cererea abuziva a falimentului introdusa de catre creditor. Mijloacele de aparare ale debitorului vizat Sursa: avocat Irina Maria Diculescu | MCP Cabinet avocati
Beneficiarii Legii nr. 19/2020. Conditiile de acordare a indemnizatiei Sursa: avocat Andreea-Cristina Deaconu
Calificarea juridica si natura fiscala a diurnei externe, a cheltuielulor cu transportul si cazarea. Deducerea diurnei externe. Legislatie incidenta Sursa: av. Emilia Alexandra Ioana
Drepturile parintelui salariat la intoarcerea din concediul de crestere a copilului Sursa: Irina Maria Diculescu
Codul Fiscal: Stabilirea de catre Presedintele A.N.A.F. a criteriilor pentru evaluarea riscului fiscal – o incalcare a principiului separatiei puterilor in stat? Sursa: Irina Maria Diculescu