Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Prima pagină » Ştiri juridice » M. Public: Punct de vedere ref. modificarea articolului care defineste notiunea de „Functionar”

M. Public: Punct de vedere ref. modificarea articolului care defineste notiunea de „Functionar”

  Publicat: 11 Dec 2013       11084 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


Act normativ care grupeaza principiile si cele mai importante prevederi legale referitoare la stabilirea faptelor ce constituie infractiuni,
Act normativ care grupeaza principiile si cele mai importante prevederi legale referitoare la stabilirea faptelor ce constituie infractiuni,
Act normativ care grupeaza principiile si cele mai importante prevederi legale referitoare la stabilirea faptelor ce constituie infractiuni,
Este inscris in Costitutia Romaniei si reglementat in detaliu in legea pentru organizarea judecatoreasca.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Cu referire la modificarea articolului care defineste notiunea de „Functionar”, prevazut in Codul Penal (atat in Codul Penal in vigoare - art. 147, cat si in Noul Codul Penal ce va intra in vigoare in 2014 - respectiv art. 175), in sensul exceptarii de la dispozitiile mentionate a unor categorii distinct definite, Ministerul Public a transmis urmatorul punct de vedere:

Este persoana numita intr-o functie publica.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Legea 10 din 2001. Persoana fizica sau juridica, proprietara a unui/unor imobil(e) la data preluarii abuzive, care indeplineste conditiile impuse de lege pentru a beneficia de dispozitiile acesteia;
Desemneaza orice persoana care este asigurata, in baza unei asigurari obligatorii sau facultative continue, impotriva unuia sau mai multor riscuri ce corespund ramurilor unui regim de securitate sociala care se aplica salariatilor.
Alaturi de persoanele fizice, persoanele juridice apar in circuitul civil ca subiecte de drepturi si obligatii. In aceasta calitate, ele au aptitudinea generala si abstracta de a dobandi drepturi si de a-si asuma obligatii si, in virtutea acesteia, pot dobandi drepturi si isi pot asuma obligatii.
Una din conditiile pentru a fi parte in procesul civil sau pentru exercitarea actiunii civile,
Pretul la care se vand si se cumpara hartiile de valoare si valuta straina.
Expresie din limba latina \"in interiorul puterilor permise\", \"in cadrul prerogativelor\"
Consta in descrierea faptei prevazute de lege ca infractiune, stabilirea continutului juridic, a conditiilor obiective si subiective, prevederea pedepselor care se aplica infractorilor si masurile ce se pot lua in cazul comiterii ei.
Coruptia, in sens larg, reprezinta folosirea abuziva a puterii incredintate, fie in sectorul public fie in cel privat, in scopul satisfacerii unor interese personale sau de grup.
In cadrul lucrarilor Conferintei Internationale a Muncii, delagatiile tripartite ale statelor adopta normele internationale ale muncii si sub forma Conventiilor si Recomandarilor. Pana in prezent au fost adoptate 184 Conventii OIM.
Act normativ care cuprinde principiile si cele mai importante reglementari referitoare la circulatia aeriana
Activitatea organizata sau autorizata de o autoritate publica, in scopul satisfacerii, dupa caz, a unui interes public.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Denumire generica pentru toate felurile de monede si semne ale valorii. Au aparut din necesitatea de a facilita schimburile de marfuri.

La data de 10 decembrie 2013, Plenul Camerei Deputatilor a adoptat urmatoarea modificare la Codul Penal:

Art. 147 (in varianta de dinainte de modificare): Functionar public si functionar
(1)Prin "functionar public" se intelege orice persoana care exercita permanent sau temporar, cu orice titlu, indiferent cum a fost investita, o insarcinare de orice natura, retribuita sau nu, in serviciul unei unitati dintre cele la care se refera art. 145.
(2)Prin "functionar" se intelege persoana mentionata in alin. 1, precum si orice salariat care exercita o insarcinare in serviciul unei alte persoane juridice decat cele prevazute in acel alineat.

Art. 147 (in varianta de dupa modificare): se introduce urmatorul alineat
``Sunt exceptati de la dispozitiile art. 147, Presedintele Romaniei, deputatii si senatorii, precum si persoanele care isi desfasoara activitatea in cadrul unei profesii liberale, in baza unei legi speciale si care nu sunt finantati de la bugetul de stat, acestia raspunzand penal, civil sau administrativ in conformitate cu dispozitiile legilor speciale in baza carora isi desfasoara activitatea, precum si cu dispozitiile dreptului comun, cu respectarea dispozitiilor prezentului alineat``.

Directia Nationala Anticoruptie considera ca, prin aceasta modificare, categoriile mentionate - Presedintele Romaniei, deputatii si senatorii, precum si persoanele care isi desfasoara activitatea in cadrul unei profesii liberale, in baza unei legi speciale si care nu sunt finantati de la bugetul de stat - nu vor mai putea fi cercetate si sanctionate pentru infractiuni comise in exercitarea atributiilor care deriva din aceasta calitate .
De exemplu Presedintele Romaniei, senatorii si deputatii, avocatii, notarii, executorii judecatoresti, nu vor mai putea fi cercetati si sanctionati pentru infractiuni de coruptie si infractiuni asimilate celor de coruptie cum ar fi luarea de mita si abuzul in serviciu.
De asemenea, inculpatii trimisi in judecata, in calitatile sus mentionate, ar putea sa fie achitati, iar cei aflati in executarea pedepselor privative de libertate ar putea fi pusi in libertate.
Mentionam ca, pe rolul instantelor de judecata se afla in curs de judecare sau in executarea pedepselor un numar de 28 de parlamentari, in cauze instrumentate de DNA.

Prin aceasta modificare, legislatia romana va intra in contradictie flagranta cu dispozitiile conventiilor internationale anticoruptie pe care Romania le-a ratificat in anul 2002, respectiv 2004: Conventia penala impotriva coruptiei a Consiliului Europei si Conventia ONU asupra coruptiei. Ambele Conventii cer statelor parti ca in incriminarea coruptiei sa dea o definitie cat mai cuprinzatoare categoriilor functionarilor. Concret, coruptia membrilor forurilor legiuitoare este in mod expres reglementata in aceste doua Conventii .
Or, prin scoaterea acestor categorii din sfera de reglementare, Romania se va afla in situatie de neconformitate si cu standardele de cooperare judiciara internationala, nemaifiind in masura sa execute cereri de asistenta judiciara in materie penala cu referire la aceste categorii de persoane, atunci cand se aplica regula dublei incriminari.
De asemenea, prin acelasi act, Plenul Camerei Deputatilor a modificat si regimul prescriptiei raspunderii penale, in sensul reducerii termenului de prescriptie speciala.

Cu referire la modificarea unui alt articol din Codul Penal, respectiv cel privind conflictul de interese, adoptat de Plenul Camerei Deputatilor tot in cursul zilei de 10 decembrie 2013, Directia Nationala Anticoruptie considera ca noua prevedere restrange in mod nejustificat aplicabilitatea conflictului de interese la anumite categorii de persoane care indeplinesc un serviciu public . Astfel, de exemplu, primarii ies de sub incidenta acestui articol si, prin urmare, vor putea sa acorde contracte finantate din bani publici sau din fonduri europene propriilor rude.
In prezent, pe rolul instantelor de judecata, pentru diferite infractiuni, in cauze care au fost instrumentate de DNA, se afla peste 100 de primari si viceprimari.



Citeşte mai multe despre:    Functionar    Functionar public    Noul cod penal

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte titluri

CCR: Sanctionarea cu revocarea din functie a Avocatului Poporului trebuie sa aiba la baza criterii obiective
30 Jun 2021 | 467

INTERVIU | Drumul catre pensionare. Realitatea constituirii si distribuirii bugetului de pensii
06 May 2021 | 1160

Ministrerul educatiei si cercetarii a aprobat infiintarea de centre de excelenta in fiecare judet si in municipiul Bucuresti
06 Nov 2020 | 1276

Avocat Bucuresti - obtinere cazier judiciar, specimen de semnatura ONRC si certificate de stare civila
23 Sep 2020 | 1980

HG nr. 426/2020, privind actualizarea standardelor de cost pentru serviciile sociale
06 Jun 2020 | 1292

Beneficiarii OUG 92/2020 privind sprijinirea angajatorilor si salariatilor afectati de CoVid-19
31 May 2020 | 1463



Articole Juridice

Dialogurile MCP (XI): Recuperarea prejudiciilor stabilite de Curtea de Conturi de la salariati
Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut

Dialogurile MCP (VII): Legalitatea testarii obligatorii a salariatilor pentru prezenta la locul de munca
Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut

Salariatii NU pot fi obligati sa suporte cheltuielile cu testele PCR impuse de catre angajatori
Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut

Despagubirile datorate de institutiile publice ca urmare a concedierilor abuzive. Plata integrala sau esalonare pe 5 ani?
Sursa: avocat Emilia Alexandra Ioana | MCP Cabinet avocati

Jurisprudenţă

Anulare Hotarare CNSSU privind instituirea carantinei si interzicerea de participare doar la evenimente religioase
Pronuntaţă de: CURTEA DE APEL SUCEAVA SECTIA DE CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL Sedinta publica din 24 mai 2021 Dosar nr. 479/32/2020

Alegerea perioadei care se ia in considerare la stabilirea bazei de calcul al pensiei militare de stat se poate face o singura data
Pronuntaţă de: Decizia civila nr. 7783/28.11.2018 a Curtii de Apel Galati

Angajatorul are dreptul de a-si organiza activitatea insa aceasta nu inseamna ca prin reorganizare se poate modifica contractul individual de munca al salariatului
Pronuntaţă de: Decizia civila nr.569/04.10.2017 a Curtii de Apel Galati

Legislatia pensiilor militare are un caracter special, derogatoriu, si nu poate fi completata cu dispozitiile Legii nr. 263/2010
Pronuntaţă de: Decizia civila nr.620/18.10.2018 a Curtii de Apel Galati