din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1930 de useri online



Prima pagină » Ştiri juridice » Schimbari preconizate ale Codului fiscal din 2010

Schimbari preconizate ale Codului fiscal din 2010

  Publicat: 08 Sep 2009       3484 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Indicator care reflecta aportul valoric adus de o intreprindere prin activitatile sale asupra bunurilor cumparate.
Distinct de TVA in toate statele exista taxe speciale de consumatie care "lovesc" numai anumite produse.
Ministerul Finantelor Publice (MFP) a elaborat un proiect de lege pentru modificarea Codului fiscal, care vizeaza impozitul pe profit, Taxa pe Valoare Adaugata si accizele.

Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Ansamblul complex de masuri si actiuni realizate pentru a raspunde nevoilor sociale ale persoanelor, familiilor, grupurilor sau comunitatilor,
Reglementate in sectiunea I, cap. II, t. II, C. proc. pen., partea speciala;
Lucruri utile omului, cu valoare economica si susceptibile de apropiere.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Mijloace de proba prevazute in cap . II, t. III, C. proc. pen., partea generala.
(comunitate de bunuri) Regim stabilit de lege sau prin invoiala partilor cu privire la bunurile lor.
Operatiune prin care o persoana fizica sau juridica depune numerar la ghiseul unei banci
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Folosirea bunurilor corporale si incorporale, folosire care antreneaza pierderea imediata sau treptata a utilitatilor lor.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.

Proiectul de lege pentru modificarea Codului fiscal, elaborat de MFP, prevede continuarea transpunerii in legislatia nationala a Directivei 90/434/CEE (privind impunerea fuziunilor, divizarilor si transferului activelor si schimburilor de valori mobiliare intre companii ale statelor membre), amendata prin Directiva 2005/19/CE.


Schimbari preconizate


a) In domeniul impozitului pe profit
Pentru continuarea transpunerii in legislatia nationala a Directivei 90/434/CEE
(privind impunerea fuziunilor, divizarilor si transferului activelor si schimburilor
de valori mobiliare intre companii ale statelor membre), amendata prin
Directiva 2005/19/CE se propune stabilirea regimului fiscal aplicabile
societatilor europene (SE) sau societatilor cooperative europene. Prin
transpunerea Directivei 90/434/CEE legislatia nationala se completeaza cu
urmatoarele prevederi:
- includerea acestor tipuri de societati in categoria contribuabililor obligati la
plata impozitului pe profit;
- stabilirea regulilor fiscale aplicabile in situatia transferului sediului social al
unei E�societati europeneE� (SE) sau al unei E�societati cooperative europeneE�
(SCE) din Romania in alte state membre ale Uniunii Europene ;
- 5 -
- stabilirea regimului fiscal al sediilor permanente apartinand societatilor
cedente din Romania.


b) In domeniul TVA
Directiva 2008/8/CE de modificare a Directivei 2006/112/CE in ceea ce
priveste locul de prestare a serviciilor. Realizarea pietei interne, globalizarea,
dereglementarea si schimbarile tehnologice au contribuit la producerea unor
schimbari de proportii in volumul si natura comertului cu servicii . Posibilitatea
prestarii la distanta a unui numar de servicii este din ce in ce mai mare. Pentru
o mai buna functionare a pietei interne s-a conturat necesitatea modificarii
Directivei 2006/112/CE ca urmare a strategiei Comisiei de modernizare si
simplificare a modului de operare a sistemului comun de TVA. Conform noilor
reguli, atunci cand prestatorul si beneficiarul nu sunt stabiliti in acelasi stat se
vor aplica urmatoarele reguli:
- serviciile prestate de o persoana impozabila catre o alta persoana impozabila
vor avea locul, respectiv se vor impozita la locul unde este stabilit beneficiarul,
indiferent ca este o persoana impozabila stabilita in interiorul Comunitatii sau in
afara Comunitatii;
- serviciile prestate de o persoana impozabila catre o persoana neimpozabila
vor avea locul, respectiv se vor impozita, acolo unde este stabilit prestatorul.
De la aceste reguli generale exista exceptii stabilite expres de directiva
europeana, astfel: serviciile legate de bunuri imobile, care se vor impozita la
locul unde se afla bunul imobil; serviciile de restaurant si catering care se vor
impozita la locul prestarii efective, s.a.
.Aceeasi directiva stabileste ca pentru serviciile prestate catre persoane
impozabile stabilite in Comunitate se vor depune declaratii recapitulative,
asemenea celor care se depun in prezent pentru livrari si achizitii
intracomunitare de bunuri .
Directiva 2008/117/CE de modificare a Directivei 2006/112/CE privind sistemul
comun al taxei pe valoarea adaugata, in vederea combaterii fraudei fiscale
legate de operatiunile intracomunitare care este transpusa in proiectul de lege,
se refera la perioada de depunere a declaratiilor recapitulative. Incepand cu
anul 2010 declaratiile recapitulative se vor depune lunar atat pentru
livrarile/achizitiile intracomunitare de bunuri, cat si pentru serviciile prestate
intracomunitar. Aceasta masura este considerata una dintre cele mai
importante masuri legislative pentru combaterea evaziunii fiscale, deoarece va
permite un control mai eficient, in timp real, al operatiunilor intracomunitare.
Actualul termen de 3 luni nu permitea controlul operatiunilor decat dupa o
perioada de aproape 4 luni, suficient pentru ca operatorii economici fraudulosi
sa dispara inainte ca autoritatile fiscale sa aiba posibilitatea sa detecteze
aceste operatiuni frauduloase.
Directiva 2008/9/CE de stabilire a normelor detaliate privind rambursarea taxei
pe valoarea adaugata, prevazuta in Directiva 2006/112/CE, catre persoane
impozabile stabilite in alt stat membru decat statul membru de rambursare,
inlocuieste Directiva 79/1072/EEC, in baza careia se efectueaza in prezent
rambursarile de TVA catre persoane impozabile din alte state membre. Potrivit
noilor reguli autoritatea fiscala din Romania va primi prin intermediul unui portal
electronic cererile de rambursare a persoanelor impozabile din Romania si le
va transmite electronic in fiecare stat membru din care operatorii economici
romani solicita rambursarea taxei platite pentru diverse achizitii efectuate. De
asemenea prin intermediul aceluiasi portal electronic vor fi primite cererile de
rambursare transmise de autoritatile fiscale din alte state membre si care au
fost depuse de operatorii economici stabiliti in Comunitate pentru achizitiile
efectuate in Romania. Schimbul de informatii si documentele necesare in
vederea rambursarii taxei pe valoarea adaugata se realizeaza, in principal, tot
pe cale electronica. De asemenea, se stabilesc termene precise de solutionare
a cererilor de rambursare si plata de dobanzi in situatia in care aceste termene
nu sunt respectate.
S-a eliminat obligativitatea inscrierii in facturi a unor mentiuni exprese pentru
evitarea declansarii procedurii de infringement pentru care Romania a fost
prenotificata in cursul lunii iulie 2009


c) In domeniul accizelor
Pentru indeplinirea responsabilitatii de implementare a legislatiei comunitare in
sistemul de drept national, precum si pentru respectarea dreptului comunitar,
prin proiectul de act normativ se propun, in principal, urmatoarele:
A. Transpunerea prevederilor Directivei 2008/118/CE care va conduce la:
- modificarea si completarea unor definitii ale operatorilor economici ce
efectueaza operatiuni cu produse accizabile (de exemplu destinatar inregistrat,
expeditor inregistrat);
- redefinirea momentului de eliberare pentru consum a produselor supuse
accizelor armonizate;
- definirea expresa a platitorilor de accize in cazul produselor supuse accizelor
armonizate;
- crearea cadrului juridic necesar introducerii sistemului informatizat pentru
facilitarea si monitorizarea circulatiei intracomunitare a produselor accizabile in
regim suspensiv de accize (EMCS);
- stabilirea procedurilor care trebuie utilizate pentru aplicarea sistemului
informatizat;
- introducerea posibilitatii de impartire a responsabilitatii de garantare a riscului
de neplata a accizelor care ar putea deveni exigibile;
- stabilirea regimului accizelor pentru lipsurile si pierderile de produse
accizabile in afara regimului suspensiv de accize (produse cu accize platite);
B. Eliminarea din sfera de aplicare a accizelor a produselor pentru care
accizele sunt stabilite in cote procentuale;
C. Stabilirea unor dispozitii tranzitorii pentru deplasarile de produse accizabile
in regim suspensiv de accize catre alte state membre care nu au adoptat
sistemul informatizat.



Proiectul de Lege pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal este dicponibil AICI



Citeşte mai multe despre:   

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...