Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Prima pagină » Ştiri juridice » Liderii FAMER solicita adoptarea unui Pact National pentru Justitie

Liderii FAMER solicita adoptarea unui Pact National pentru Justitie

  Publicat: 14 Sep 2009       1226 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
"Romania anului 2009 a cunoscut cea mai grava criza interinstitutionala, culminand cu protestul unanim al puterii judecatoresti pe toate palierele sale – de la instantele de baza, judecatoriile, trecand la palierele intermediare, respectiv tribunale si curti de apel, pana la instanta suprema in stat, Inalta Curte de Casatie si Justitie.

Constituţia României - Intrare in vigoare: 31/10/2003
Principiul echilibrului institutional inseamna ca fiecare institutie trebuie sa actioneze in conformitate cu puterile oferite ei prin tratate.
Notiunea Stat de drept este, in general, utilizata pentru a sublinia diferentele existente intre regimurile democratice si regimurile autoritare (dictatoriale).
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Ansamblu de conditii si elemente naturale qle Terrei: aerul, apa, solul si subsolul, toate straturile atmosferice, toate materiile organice si anorganice, precum si fiintele vii, sistemele naturale în interactiune cuprinzand elementele enumerate anterior, inclusiv valorile materiale si spirituale.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
1. Atributie exclusiva acordata unei persoane, unei functii sau unui organ.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
1. Zona portuara amplasata de-a lungul unui chei si amenajata special pentru acostarea navelor si manipularea marfurilor.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel



Efectele acestei crize sunt cunoscute, ele reflectandu-se direct intr-un blocaj fara precedent in istoria moderna si recenta a Romaniei la nivelul colaborarii si echilibrului interinstitutional, in primul rand intre puterile executiva si judecatoreasca.


Daca efectele crizei interinstitutionale sunt palpabile, lesne de observat, mai putin sunt clare cauzele acesteia.


Reprezentantii puterii judecatoresti, semnatare ale acestei solicitari, pornesc de la premisa ca lipsa unei comunicari institutionale adecvate intre puterile statului, cea judecatoreasca cu celelalte doua puteri, a dus la excese ale celei dintai in raport cu puterile executiva si legislativa ca si ale acestora din urma in raport cu puterea judecatoreasca.


De altfel, lipsa de comunicare a facut ca cel putin una dintre puteri sa perceapa solicitarile puterii judecatoresti ca fiind exclusiv de natura salariala, pe cand puterea judecatoreasca a afirmat permanent ca problema esentiala este legata de independenta puterii judecatoresti, in limite constitutionale, iar solicitarile acesteia nu s-au limitat la problema salariala, ci privesc independenta puterii judecatoresit sub multiplele ei aspecte: bugetul puterii judecatoresti, statutul judecatorilor, functionarea in parametri firesti ai instantelor etc (anexam principalele revendicari ale puterii judecatoresti asa cum au fost ele reflectate de hotararile adunarilor generale ale judecatorilor prin rezolutia din aprilie 2009 si cele de la sfarsitul lunii august si inceptului lunii septembrie 2009).


Constitutia Romaniei prevede principiile statului de drept, printre care se numara chiar in debutul actului fundamental principiul check and balance, si anume la art. 1 paragraf 4: puterile statului se afla in separatie si echilibru .


Fara indoiala ca deciziile fiecarei puteri in parte se bazeaza pe separatie, insa separatia nu inseamna si necolaborare. Dimpotriva, cel de-al doilea concept constitutional, echilibrul, pe langa sanctiunile reciproce inerente conceptual si factual ale acestui termen, impune colaborarea in limite constitutionale ale puterilor tocmai pentru a fundamenta separatia puterilor in stat .


Reprezentantii puterii judecatoresti, semnatare ale acestei solicitari, ingrijorati fiind de lipsa de deschidere institutionala a uneia din puterile cu care se afla in echilibru, dar, in acelasi timp, interesati mai mult decat oricand de initierea si dezvoltarea unui dialog constructiv si constitutional intre puteri, va solicita cu respect



INSTITUIREA UNEI COMISII SPECIALE A SENATULUI ROMANIEI



potrivit art. 77 alin. 1 din Hotararea Senatului nr. 28/2005, de aprobare a Regulamentului Senatului,


ale carei obiective sa constea in:


- circumscrierea cauzelor care au condus la grava criza prin care trece acum statul de drept in Romania (relativ la miscarea revendicativa si la protestul unanim al puterii judecatoresti);


- solutii imediate, pe termen mediu si pe termen lung de rezolvare a acestei crize, in primul rand de natura legislativa, dar si prefigurarea unor solutii de natura administrativ tehnica pe care ar trebui sa le adopte celelalte doua puteri pentru asigurarea independentei puterii judecatoresti si a echilibrului interinstitutional intre puterile statului;


- proiectarea unei Conventii a puterilor legislativa, executiva si judecatoreasca privind separatia si echilibrul acestora in stat (Pact National pentru Justitie), Conventie care sa reuneasca cele trei puteri sub semnul colaborarii si echilibrului constitutional.


Credem ca, in masura in care considerati oportuna constituirea unei astfel de comisii, este necesar ca dezbaterile acestei comisii sa fie deschise in primul rand reprezentantilor celor trei puteri, dar si Consiliului Superior al Magistraturii (ce este o alta autoritate judecatoreasca, cu prerogativa asigurarii independentei justitiei), precum si societatii civile.


In baza art. 37 alin. 3 din Hotararea nr. 28/2005, de aprobare a Regulamentului Senatului, va rugam sa adresati invitatia reprezentantilor puterii judecatoresti, semnatari ai prezentei solicitari, la lucrarile Biroului permanent privind instituirea acestei comisii pentru a raspunde eventualelor intrebari si pentru a prezenta pe larg solicitarea.


Cu deosebita consideratie,


Judecator Horatiu Dumbrava, Curtea de Apel Targu a€“ Mures, din partea Retelei Nationale a Adunarilor Generale ale Judecatorilor


Judecator Adrian Neacsu, presedinte Tribunalul Vrancea, din partea Retelei Nationale a Adunarilor Generale ale Judecatorilor


Judecator Mona Pivniceru, Curtea de Apel Iasi, din partea Asociatiei Magistratilor din Romania


Judecator Dana Girbovan, Curtea de Apel Cluj, din partea Uniunii Nationale a Judecatorilor din Romania"



Citeşte mai multe despre:   

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Articole Juridice

Acordurile verticale si acorduri de furnizare si distributie
Sursa: Consiliul Concurentei - Ghidul privind intelegerile verticale

Distributia exclusiva si restrictionarea vanzarilor pasive
Sursa: Consiliul Concurentei - Ghidul privind intelegerile verticale

Un salariat are dreptul, pentru perioada cuprinsa intre concedierea sa nelegala si reintegrarea sa in functia detinuta anterior, la concediu anual pla
Sursa: EuroAvocatura.ro



Jurisprudenţă

Carantina nelegala. Ordonanta presedintiala privind incetarea de indata a masurii carantinarii institutionalizate
Pronuntaţă de: Judecatoria BAIA MARE - SENTINTA CIVILA NR. 3787- Sedinta publica din 18 iunie 2020

Mandatul dat in calitate de asociat unic si administrator al societatii, care vizeaza intreaga activitate comerciala a societatii are natura comercia
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia a II-a civila, Decizia nr. 2003 din 7 noiembrie 2019

Conflict de interese. Folosirea functiei pentru favorizarea unor persoane
Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia penala, decizia nr. 69/RC din 20 februarie 2020

Legislaţie

OUG privind unele masuri pentru implementarea proiectelor cu finantare din fonduri europene in vederea evitarii riscului de dezangajare pentru perioad
Ordonanta de urgenta nr. 101/2020 privind unele masuri pentru implementarea proiectelor cu finantare ...

Legea nr. 87/2020 pentru modificarea Legii fondului funciar nr. 18/1991
Legea nr. 87/2020 pentru modificarea Legii fondului funciar nr. 18/1991 ...

OUG 99/2020 privind unele masuri fiscale, modificarea unor acte normative si prorogarea unor termene
Ordonanta de urgenta nr. 99/2020 privind unele masuri fiscale, modificarea unor acte normative si pr ...