Primul raport privind modul in care statele membre au pus in aplicare normele UE referitoare la intrarea si sederea pe teritoriul UE a studentilor, elevilor, stagiarilor neremunerati si voluntarilor din tarile terte arata ca utilizarea acestor forme de migratie temporara ar mai putea fi imbunatatita. Mai precis, nivelul de armonizare prevazut de directiva si drepturile pe care aceasta le confera ar putea fi sporite si consolidate.``Mobilitatea studentilor este benefica dezvoltarii economice globale, prin promovarea circulatiei cunostintelor si ideilor. Comisia se va stradui in continuare sa creeze un cadru legislativ eficient care sa le permita resortisantilor tarilor terte sa dobandeasca competente si cunostinte cu ajutorul cursurilor de formare efectuate in Europa``, a declarat dna Cecilia MalmstrA�m, comisarul european pentru afaceri interne.In 2009, peste 200 000 de resortisanti ai tarilor terte au intrat in UE in vederea efectuarii de studii, schimburi de elevi, cursuri de pregatire profesionala neremunerata sau servicii de voluntariat1. Majoritatea resortisantilor tarilor terte sosesc in UE pentru a urma cursuri sau a efectua studii. In 2009, tarile care au primit cel mai mare numar de studenti au fost: Franta (53 563), Italia (32 634), Germania (31 345), Spania (22 068) si Suedia (13 968).Raportul de astazi evalueaza situatia transpunerii directivei si identifica unele aspecte problematice care impiedica exploatarea intregului potential al acestui instrument al UE.Raportul subliniaza necesitatea acuta de a modifica directiva, in special in ceea ce priveste urmatoarele aspecte: consolidarea garantiilor procedurale (termene specifice pentru tratarea cererilor, obligatia statelor membre de a motiva refuzurile); consolidarea clauzelor privind mobilitatea (referitoare la studentii admisi intr-un prim stat membru, care depun o cerere pentru a-si continua studiile intr-un al doilea stat membru); stimularea sinergiilor cu programele UE care faciliteaza mobilitatea resortisantilor tarilor terte in UE sau imbunatatirea nivelului de armonizare in ceea ce priveste voluntarii, stagiarii neremunerati si elevii (aceasta ar putea contribui la elaborarea unui cadru juridic global al UE in materie de educatie, formare si schimburi culturale cu tari terte).Prin urmare, Comisia intentioneaza sa propuna unele modificari ale directivei in cursul anului 2012.Comisia va continua sa se asigure ca directiva este corect transpusa si aplicata in intreaga UE, inclusiv prin lansarea de noi proceduri privind incalcarea dreptului Uniunii, daca este necesar. De asemenea, Comisia va continua sa colaboreze cu statele membre in ceea ce priveste aspectele tehnice si intentioneaza sa informeze mai bine si sa sprijine mai eficient atat resortisantii statelor membre, cat si pe cei ai tarilor terte, utilizand la maximum potentialul internetului, in special viitorul portal al UE privind imigratia.Mai mult, fara a se aduce atingere competentei statelor membre de a stabili numarul migrantilor, chestiunea accesului studentilor resortisanti ai tarilor terte la locuri de munca la sfarsitul perioadei lor de studii ar putea fi abordata in mod specific in viitor.Directiva 2004/114/CE stabileste norme comune de admisie a resortisantilor tarilor terte intr-un stat membru al UE pentru efectuarea de studii, schimburi de elevi, cursuri de pregatire profesionala neremunerata sau servicii de voluntariat.Obiectivul general al directivei este de a promova Europa drept centru mondial de excelenta pentru studii. In cadrul acestui efort, obiectivul directivei este de a institui un cadru juridic comun, care sa faciliteze accesul si sederea resortisantilor tarilor terte pe teritoriul UE in scopul efectuarii de studii. Instituirea unui cadru legislativ coordonat si transparent permite UE, in dimensiunea sa de spatiu al invatamantului superior, sa beneficieze de o mai mare vizibilitate, accesibilitate si atractivitate pentru studentii din tarile terte.Directiva stabileste, de asemenea, un set de norme de baza cu privire la conditiile in care elevii, stagiarii neremunerati si voluntarii pot sa intre si sa isi stabileasca resedinta pe teritoriul UE. Spre deosebire de normele privind studentii, statele membre pot alege sa aplice sau nu directiva pentru aceste trei grupuri de migranti.Prin promovarea acestor forme de migratie, directiva urmareste sa incurajeze ``imbogatirea reciproca`` la nivelul diferitilor actori si ``o mai buna cunoastere intre culturi``. Primii ani de scoala au o influenta fundamentala asupra valorilor, atitudinilor, aspiratiilor si cunostintelor tinerilor. Stagiile si formarea profesionala le permit acestora sa dobandeasca competente importante care le pot fi de folos atat lor, cat si angajatorilor lor, la viitoarele locuri de munca . Participarea la activitati de voluntariat poate constitui o sursa valoroasa de schimburi culturale pentru voluntari, acestia putand, de asemenea, sa dobandeasca noi competente si sa castige experienta.Prezentul raport este in concordanta cu obligatia de raportare a Comisiei in temeiul articolului 21 din directiva. Raportul se bazeaza pe un studiu efectuat pentru Comisie, dar si pe alte surse, printre care si unele investigatii punctuale efectuate prin intermediul Retelei europene de migratie, reclamatii, intrebari si petitii trimise de cetateni, precum si discutii cu statele membre pe marginea aspectelor practice care deriva din punerea in aplicare a directivei.
CJUE impune sanctiuni financiare Romaniei pentru ca nu a inchis depozite de deseuri neautorizate 15 Dec 2023 | 463
Comisia Europeana: Liniile Directoare privind lucratorii sezonieri in contextul pandemiei COVID-19 23 Jul 2020 | 1404
Consiliul Concurentei: Companiile pot actiona coordonat astfel incat sa evite deficitul de produse esentiale 23 Mar 2020 | 1089
Romania va avea cel putin un hub de inovare digitala cu grad ridicat de specializare in inteligenta artificiala 20 Feb 2020 | 1009
CE lanseaza o noua cerere de candidaturi pentru permisele de calatorie DiscoverEU 25 Nov 2019 | 1551
MFP a publicat, spre dezbatere publica, un proiect de lege pentru modificarea Legii 132/2017 privind asigurarea obligatorie de raspundere civila auto 23 Sep 2019 | 1465
Fenomenul muncii subdeclarate. Reglementare si probleme practice Sursa: avocat Irina Maria Diculescu | MCP Cabinet avocati
Un medicament care se elibereaza fara prescriptie medicala intr-un stat membru nu poate fi comercializat in alt stat membru decat daca acesta din urma a autorizat la randul sau introducerea sa pe piata Sursa: Curtea de Justitie a Uniunii Europene
Ce sunt locurile de munca ecologice? Sursa: EuroAvocatura.ro
E-sanatatea si securitatea in munca pe piata unica digitala Sursa: avocat Irina Maria Diculescu | MCP Cabinet avocati
Contract de delegare a gestiunii serviciului public de alimentare cu apa si canalizare incheiat intre o asociatie intercomunitara de dezvoltare a serviciilor publice de apa-canal si un operator. Aderarea unei unitati administrativ teritoriale la asociatie. Aplicarea dispozitiilor legale privind stabilirea redeventei Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 626/30.07.2020
Fonduri europene. Evaluarea gresita a proiectului de catre autoritatea de finantare. Stabilirea unor limite de cheltuieli cu depasirea plafoanelor maximale stabilite in Ghidul solicitantului Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal, decizia nr. 5636 din 30 octombrie 2020
Discriminare directa sau tratament diferentiat, justificat si rezonabil Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti - Sentinta civila nr. 39 din data de 17.01.2020
Perioada petrecuta in consemn la dispozitia si la sediul angajatorului. Timp de lucru Pronuntaţă de: Curtea de Apel Craiova - Decizia civila nr. 2777 din data de 23.11.2019