din anul 2007, atuul tau de DREPT!
3523 de useri online



Prima pagină » Jurisprudenţă » Recursuri in Interesul Legii » Plangerea impotriva netrimiterii in judecata. Competenta de solutionare. Recurs in interesul legii

Plangerea impotriva netrimiterii in judecata. Competenta de solutionare. Recurs in interesul legii

  Publicat: 28 Oct 2008       9164 citiri        Secţiunea: Recursuri in Interesul Legii  


Este modul de sesizare al organelor de urmarire penala facuta de catre o persoana sau organizatie publica, careia i s-a acuzat o vatamare prin infractiune.
Presupunere, supozitie cu privire la anumite (legaturi, relatii intre) fenomene; presupunere cu caracter provizoriu, formulata pe baza datelor experimentale existente la un moment dat.
Codul de procedura civila reglementeaza judecata in fond a cauzelor civile, judecata care cunoaste trei faze (etape):
Laura Codruta Kovesi, Procurorul General al Romaniei, a promovat recurs in interesul legii pentru a stabili organul judiciar competent sa solutioneze plangerea persoanei nemultumite in ipoteza in care prim-procurorul a admis-o, a infirmat solutia procurorului si a dat tot o solutie de netrimitere in judecata .

Presupunere, supozitie cu privire la anumite (legaturi, relatii intre) fenomene; presupunere cu caracter provizoriu, formulata pe baza datelor experimentale existente la un moment dat.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Este inscris in Costitutia Romaniei si reglementat in detaliu in legea pentru organizarea judecatoreasca.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Este organul judiciar ce face parte din structura Ministerului Public, incadrat cu procurori care exercita atributiile ce revin acestui minister.
Persoana care face parte din parchet si care exercita atributiile ce revin acestei institutii judiciare.
Subdiviziune a clasificatiei cheltuielilor din bugetul unui proiect functie de caracterul economic al operatiunilor respective (salarii, echipamente etc.), indiferent de activitatea la care se refera.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
Persoana care face parte din parchet si care exercita atributiile ce revin acestei institutii judiciare.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Presupunere, supozitie cu privire la anumite (legaturi, relatii intre) fenomene; presupunere cu caracter provizoriu, formulata pe baza datelor experimentale existente la un moment dat.
Element al laturii subiective a infractiunii si consta in obiectivul urmarit de faptuitor prin savarsirea faptei prevazute de legea penala.
Presupunere, supozitie cu privire la anumite (legaturi, relatii intre) fenomene; presupunere cu caracter provizoriu, formulata pe baza datelor experimentale existente la un moment dat.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Una din hotararile judecatoresti, prevazuta in cap. I, t, II, C. proc. pen. partea speciala.
Activitate de lamurire, de stabilire a adevaratului inteles al unei opere spirituale.
Va prezentam in continuare textul integral al recursului


PREŞEDINTELE �NALTEI CURŢI DE CASAŢIE ŞI JUSTIŢIE

�n temeiul art. 4142 alin.1 din Codul de procedură penală şi a art. 25 lit. a din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciară, republicată, vă sesizez cu

RECURS �N INTERESUL LEGII

pentru a stabili organul judiciar competent să soluţioneze pl�ngerea persoanei nemulţumite �n ipoteza �n care prim-procurorul a admis-o, a infirmat soluţia procurorului şi a dat tot o soluţie de netrimitere �n judecată.

Examenul jurisprudenţei actuale, �n materie penală, evidenţiază două orientări cu privire la acest aspect şi, prin urmare, caracterul neunitar al practicii judiciare, astfel :

1) �ntr-o primă orientare instanţele s-au considerat competente să judece aceste pl�ngeri şi le-au soluţionat pe fond (Anexele 1 � 4) ;

2) Cu privire la acelaşi aspect s-a apreciat că pl�ngerea �mpotriva soluţiei prim-procurorului prin care a infirmat rezoluţia sau ordonanţa procurorului şi a dat tot o soluţie de netrimitere �n judecată se soluţionează de către procurorul ierarhic superior prim-procurorului.

�n motivarea soluţiei s-a argumentat �n sensul că, potrivit alin.1 al art.2781 din Codul de procedură penală, instanţa de judecată este competentă să soluţioneze pl�ngerea �mpotriva soluţiei de netrimitere �n judecată numai dacă aceasta a fost menţinută de către procurorul ierarhic superior prin respingerea pl�ngerii, conform art.275 � 278 din acelaşi cod (Anexele 5 - 8).

�n acelaşi sens s-a pronunţat şi instanţa supremă (Anexa 9).

Apreciez că această ultimă soluţie este cea legală.

*

* *

Principiul subordonării ierarhice ce funcţionează �n raporturile dintre procurori �n cadrul Ministerului Public este exprimat prin formula �controlul ierarhic� cuprinsă �n art.132 alin.1 din Constituţia Rom�niei (Curtea Constituţională � decizia nr.1058 din 14 noiembrie 2007).

Ministerul Public este structurat prin Legea nr.304/2004 privind organizarea judiciară, republicată, ca un sistem piramidal de parchete, av�nd la bază parchetele de pe l�ngă judecătorii, iar la v�rf Parchetul de pe l�ngă �nalta Curte de Casaţie şi Justiţie.

Controlul ierarhic se exercită �n cadrul aceleiaşi unităţi de către conducătorul parchetului care, la r�ndul său, este subordonat, din treaptă �n treaptă, conducătorului parchetului superior din aceeaşi circumscripţie teritorială, p�nă la nivelul procurorului general al Parchetului de pe l�ngă �nalta Curte de Casaţie şi Justiţie, conform art.72 şi 92 alin.3 din Legea nr.304/2004 şi art.3 din Ordinul nr.529/C din 21 februarie 2007 privind aprobarea Regulamentului de ordine interioară al parchetelor.

Mai mult, dispoziţiile procurorului ierarhic superior, date �n scris şi �n conformitate cu legea, sunt obligatorii pentru procurorii din subordine, iar soluţiile adoptate de procuror pot fi infirmate motivat de către procurorul ierarhic superior, c�nd sunt apreciate ca nelegale (art.64 alin.1 şi 3 din Legea nr.304/2004).

�n sf�rşit, conform alin.41 al art.209 din Codul de procedură penală, procurorii din cadrul parchetelor ierarhic superioare pot prelua, �n vederea efectuării urmăririi penale, cauze de competenţa parchetelor ierarhic inferioare, din dispoziţia procurorului ierarhic superior.

�n cauzele preluate �n condiţiile prevăzute la alin.41, procurorii din cadrul parchetelor ierarhic superioare pot infirma actele şi măsurile procurorului din parchetele ierarhic inferioare, dacă sunt contrare legii, şi pot �ndeplini oricare dintre atribuţiile acestora, potrivit art.42 al aceluiaşi articol .

*

Actele procedurale (rezoluţiile sau ordonanţele) prin care procurorul pune capăt conflictului de drept penal, real sau aparent, prin soluţii de netrimitere �n judecată reprezintă o �nfăptuire a justiţiei �n activitatea judiciară desfăşurată �n faza de urmărire penală a procesului penal, conform art.131 alin.1 din Constituţie şi deciziei nr.486/1997 a Curţii Constituţionale.

Aceste soluţii ale procurorului sunt supuse controlului ierarhic �n cadrul Ministerului Public exercitat, aşa cum am precizat, din oficiu sau la pl�ngerea persoanei interesate �n termen de 20 de zile de c�nd i s-a comunicat copia ordonanţei de clasare, scoatere de sub urmărire penală sau �ncetare a urmăririi penale ori rezoluţiei de ne�ncepere a urmăririi penale (art.2781 alin.1 din Codul de procedură penală).

Pl�ngerea se adresează şi va fi soluţionată �n termen de cel mult 20 de zile de către prim-procurorul parchetului sau, după caz, procurorul ierarhic superior acestuia.

�n concepţia legiuitorului (art.2781 alin.1 din Codul de procedură penală), �mpotriva soluţiilor procurorului de netrimitere �n judecată se poate face pl�ngere la procurorul ierarhic superior, iar �n cazul �n care acesta o respinge au dreptul de a sesiza instanţa de judecată, nu doar persoanele care participă �n calitate de parte �n procesul penal, ci orice alte persoane ale căror interese legitime au fost vătămate.

Legea condiţionează, aşadar, introducerea pl�ngerii de existenţa unei vătămări legitime, spre a pre�nt�mpina pl�ngerile ne�ntemeiate sau neserioase.

Aşa cum a statuat şi instanţa supremă prin decizia nr.XIII din 21 noiembrie 2005 a Secţiilor Unite, pl�ngerea �n faţa instanţei �mpotriva soluţiilor de netrimitere �n judecată, date de procuror, poate fi făcută şi este admisibilă numai după parcurgerea controlului ierarhic din cadrul intern al Ministerului Public.

*

�n exercitarea dreptului de control, procurorul ierarhic superior (circumstanţiat �n continuare numai la prim-procuror) este obligat să verifice sub toate aspectele legalitatea şi temeinicia soluţiei procurorului de netrimitere �n judecată, nefiind limitat de obiecţiunile invocate �n pl�ngerea prin care a fost sesizat de către persoana ale cărei interese legitime au fost vătămate.

�n acest cadru, prim-procurorul poate, printre altele, să admită pl�ngerea şi să infirme (desfiinţeze) rezoluţia sau ordonanţa procurorului de netrimitere �n judecată şi să dea aceeaşi sau altă soluţie de netrimitere �n judecată pentru alte motive sau numai pentru unele dintre motivele invocate de petent.

Acest mod de soluţionare a pl�ngerii de către prim-procuror nu se �nscrie �n dispoziţiile art.2781 alin.1 din Codul de procedură penală, ci reprezintă �acte şi măsuri� ale prim-procurorului ori ale procurorului general al parchetului de pe l�ngă curtea de apel sau al procurorului şef de secţie al Parchetului de pe l�ngă �nalta Curte de Casaţie şi Justiţie.

Ca atare, după primirea copiei de pe această nouă ordonanţă sau rezoluţie de netrimitere �n judecată, persoanele interesate pot face pl�ngere la procurorul ierarhic superior celui care a emis-o, �n condiţiile art.278 alin.2 din Codul de procedură penală.

Numai �n situaţia �n care, la r�ndul său, procurorul ierarhic superior, astfel sesizat, a respins pl�ngerea şi a menţinut soluţia prim-procurorului, persoana vătămată, precum şi orice alte persoane ale căror interese legitime sunt vătămate se pot adresa cu pl�ngere instanţei de judecată, deoarece calea procedurală a acţiunii �n justiţie este condiţionată potrivit art.2781 alin.1 din Codul de procedură penală, aşa cum am precizat, de parcurgerea etapei obligatorii a controlului ierarhic �n cadrul Ministerului Public, finalizat prin respingerea pl�ngerii făcute art.275-278 �mpotriva soluţiei de netrimitere �n judecată date de procuror.

Precizăm că, prin infirmarea sa totală de către prim-procuror, soluţia iniţială a procurorului ierarhic inferior de netrimitere �n judecată nu mai există.

Pe de altă parte, conform art.2781 alin.2 teza a II-a din Codul de procedură penală, �n cazul �n care procurorul ierarhic superior nu a soluţionat pl�ngerea �n termenul legal, termenul prevăzut �n alin.1 al aceluiaşi articol , �n care va putea fi formulată calea de atac �n justiţie va �curge de la data expirării termenului iniţial�, ce va corespunde celui de 20 de zile de la primirea noii ordonanţe sau rezoluţii de netrimitere �n judecată dată de prim-procurorul ori de procurorul general al parchetului de pe l�ngă curtea de apel ori de procurorul şef de secţie al Parchetului de pe l�ngă �nalta Curte de Casaţie şi Justiţie, pentru alte motive dec�t cele invocate de petent.

Ca atare, �n ipoteza menţionată, dacă persoana vătămată sau orice altă persoană ale căror interese legitime sunt vătămate nu parcurge etapele obligatorii şi se adresează cu pl�ngere direct instanţei, soluţia ce se impune este dată de prevederile art.2781 alin.13 din acelaşi cod, potrivit cărora pl�ngerea greşit �ndreptată se trimite organului judiciar competent, �n scopul evitării �ncălcării normelor privind condiţiile accesului la instanţă.

�n consecinţă, a interpreta altfel dispoziţiile legale �n ipoteza luată �n discuţie �nseamnă a eluda voinţa legiuitorului de a se supune controlului intern al Ministerului Public şi soluţiile de netrimitere �n judecată date de �nsuşi procurorul ierarhic superior indicat �n alin.1 al art.278 din Codul de procedură penală.


*

* *

Av�nd �n vedere cele expuse, vă solicit să constataţi că această problemă de drept a primit o soluţionare diferită din partea instanţelor judecătoreşti şi, printr-o decizie obligatorie, să stabiliţi modul unitar de interpretare şi aplicare a dispoziţiilor legale.



PROCUROR GENERAL,
Laura Codruţa K�vesi



Pronuntata de: Inalta Curte de Casatie si Justitie , Sectiile unite


Citeşte mai multe despre:   
Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati



Ştiri Juridice
Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...