din anul 2007, atuul tau de DREPT!
3077 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatie Financiar-Bancara » Legea 24/2017 privind emitentii de instrumente financiare si operatiuni de piata

Legea 24/2017 privind emitentii de instrumente financiare si operatiuni de piata

  Publicat: 31 Mar 2017       23914 citiri        Secţiunea: Legislatie Financiar-Bancara  


Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Legea nr. 24/2017 privind emitentii de instrumente financiare si operatiuni de piata

Publicata in Monitorul Oficial nr. 213 din 29 martie 2017

Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Sunt instrumentele negociabile emise in forma materiala sau evidentiate prin inscrieri in cont, care confera detinatorilor lor drepturi patrimoniale asupra emitentului - drepturi de proprietate sau drepturi de creanta asupra acestuia - conform legii si in conditiile specifice de emisiune a acestora.
Persoana fizica sau juridica imputernicita de adunarea generala a unei societati comerciale care, in limita atributiilor si functiilor acordate, exercita vointa societatii.
Persoana care, in schimbul muncii, primeste un salariu.
Schimbarea care se produce in realitatea obiectiva datorita unei cauze. Rezultatul.
Sunt instrumentele negociabile emise in forma materiala sau evidentiate prin inscrieri in cont, care confera detinatorilor lor drepturi patrimoniale asupra emitentului - drepturi de proprietate sau drepturi de creanta asupra acestuia - conform legii si in conditiile specifice de emisiune a acestora.
Data la care este platibil (incasat, rascumparat, rambursat) un instrument financiar (depozit, certificat de depozit, obligatiune, bon de trezorerie, credit si altele).
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Operatiune de punere in circulatie a banilor si hartiilor de valoare de catre institutii specializate.
Propunere ce o adreseaza un subiect de drept, persoana fizica sau juridica, unui alt subiect de drept, cu privire la incheierea unei conventii, in conditii determinate.
Inscris oficial sau particular prin care se atesta recunoasterea unui drept, o obligatie sau un fapt.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
(Issuer) Entitate legala care are capacitatea de a emite si de a distribui un instrument financiar transferabil.
Sunt instrumentele negociabile emise in forma materiala sau evidentiate prin inscrieri in cont, care confera detinatorilor lor drepturi patrimoniale asupra emitentului - drepturi de proprietate sau drepturi de creanta asupra acestuia - conform legii si in conditiile specifice de emisiune a acestora.
Mod de reorganizare a persoanei juridice.
Inscris oficial sau particular prin care se atesta recunoasterea unui drept, o obligatie sau un fapt.
Denumire generica pentru toate felurile de monede si semne ale valorii. Au aparut din necesitatea de a facilita schimburile de marfuri.
Inscris oficial sau particular prin care se atesta recunoasterea unui drept, o obligatie sau un fapt.
Persoana juridica sau persoana fizica cu sediul, respectiv domiciliul, in Romania ori sucursala, filiala, agentia, reprezentanta din Romania a unei persoane juridice straine cu sediul in strainatate, autorizata potrivit legii, care incadreaza forta de munca in conditiile legii.
Sunt instrumentele negociabile emise in forma materiala sau evidentiate prin inscrieri in cont, care confera detinatorilor lor drepturi patrimoniale asupra emitentului - drepturi de proprietate sau drepturi de creanta asupra acestuia - conform legii si in conditiile specifice de emisiune a acestora.
Inscris oficial sau particular prin care se atesta recunoasterea unui drept, o obligatie sau un fapt.
Sunt instrumentele negociabile emise in forma materiala sau evidentiate prin inscrieri in cont, care confera detinatorilor lor drepturi patrimoniale asupra emitentului - drepturi de proprietate sau drepturi de creanta asupra acestuia - conform legii si in conditiile specifice de emisiune a acestora.
Sunt instrumentele negociabile emise in forma materiala sau evidentiate prin inscrieri in cont, care confera detinatorilor lor drepturi patrimoniale asupra emitentului - drepturi de proprietate sau drepturi de creanta asupra acestuia - conform legii si in conditiile specifice de emisiune a acestora.
Inscris oficial sau particular prin care se atesta recunoasterea unui drept, o obligatie sau un fapt.
Propunere ce o adreseaza un subiect de drept, persoana fizica sau juridica, unui alt subiect de drept, cu privire la incheierea unei conventii, in conditii determinate.
(Issuer) Entitate legala care are capacitatea de a emite si de a distribui un instrument financiar transferabil.
Sunt instrumentele negociabile emise in forma materiala sau evidentiate prin inscrieri in cont, care confera detinatorilor lor drepturi patrimoniale asupra emitentului - drepturi de proprietate sau drepturi de creanta asupra acestuia - conform legii si in conditiile specifice de emisiune a acestora.
(Issuer) Entitate legala care are capacitatea de a emite si de a distribui un instrument financiar transferabil.
(Issuer) Entitate legala care are capacitatea de a emite si de a distribui un instrument financiar transferabil.
Valoarea unei companii in functie de cursul actiunilor sale pe o piata de valori mobiliare
Denumire data monedei unice europene.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Timpul de munca reprezinta timpul pe care salariatul il foloseste pentru indeplinirea sarcinilor de munca.
Suma de bani sau alte valori care trebuie platite de catre un debitor unei alte persoane,
Suma de bani sau alte valori care trebuie platite de catre un debitor unei alte persoane,
Suma de bani sau alte valori care trebuie platite de catre un debitor unei alte persoane,
Suma de bani sau alte valori care trebuie platite de catre un debitor unei alte persoane,

Art. 46. - (1) Emitentii sunt obligati sa se inregistreze la A.S.F. si sa ridice certificatul emis ce atesta inregistrarea valorilor mobiliare, sa incheie contracte de servicii de registru cu depozitarul central pe baza carora sunt efectuate operatiuni de depozitare si registru si sa respecte cerintele de raportare stabilite prin prezenta lege si reglementarile A.S.F., precum si cele ale pietelor reglementate pe care se tranzactioneaza valorile mobiliare emise de acestia.

(2) Emitentul de actiuni admise la tranzactionare pe o piata reglementata asigura tratamentul egal pentru toti detinatorii de actiuni de acelasi tip si clasa/care se afla intr-o situatie identica.

(3) Detinatorii de valori mobiliare isi exercita drepturile conferite de acestea cu buna-credinta, cu respectarea drepturilor si a intereselor legitime ale celorlalti detinatori si ale emitentului, in caz contrar fiind raspunzatori pentru daunele provocate.

(4) Sunt interzise folosirea in mod abuziv a pozitiei detinute de actionari sau a calitatii de administrator ori de angajat al emitentului, prin recurgerea la fapte neloiale sau frauduloase, care au ca obiect sau ca efect lezarea drepturilor privind valorile mobiliare si a altor instrumente financiare detinute, precum si prejudicierea detinatorilor acestora.

(5) Prevederile art. 47, 48, 61-97, ale art. 99 alin. (4), precum si ale art. 100 nu se aplica in cazul instrumentelor pietei monetare cu o maturitate mai mica de 12 luni.

CAPITOLUL II

Admiterea si retragerea de la tranzactionare pe o piata reglementata

Art. 47. - (1) Admiterea la tranzactionare a unor valori mobiliare pe o piata reglementata se realizeaza dupa publicarea unui prospect aprobat de A.S.F.

(2) Prevederile cap. I si cap. II ale titlului II se aplica in mod corespunzator si in cazul prospectului intocmit in vederea admiterii la tranzactionare.

(3) Obligatia de a intocmi si publica un prospect nu se aplica in cazul admiterii la tranzactionare a urmatoarelor valori mobiliare:

a) actiuni reprezentand, intr-o perioada de 12 luni, mai putin de 10% din numarul de actiuni de aceeasi clasa deja admise la tranzactionare pe aceeasi piata reglementata;

b) actiuni emise pentru substituirea altor actiuni, de aceeasi clasa, deja admise la tranzactionare pe aceeasi piata reglementata, daca aceasta noua emisiune de actiuni nu implica o majorare a capitalului social;

c) valori mobiliare oferite in legatura cu o oferta publica de cumparare/preluare realizata prin schimb, cu conditia sa fie disponibil un document ce va avea continutul prevazut in Regulamentul (CE) nr. 809/2004, in functie de tipul de emitent si de valori mobiliare oferite la schimb;

d) valorile mobiliare oferite, atribuite sau care urmeaza sa fie atribuite, in legatura cu o fuziune sau divizare, cu conditia sa fie disponibil un document ce contine cel putin informatiile prevazute in reglementarile A.S.F.;

e) actiuni oferite, atribuite sau care urmeaza sa fie atribuite fara o contraprestatie in bani actionarilor existenti, precum si actiuni emise in cazul in care dividendele sunt platite prin emiterea de actiuni de aceeasi clasa cu actiunile pentru care se platesc dividendele, cu conditia ca respectivele actiuni sa fie de aceeasi clasa cu actiunile deja admise la tranzactionare pe aceeasi piata reglementata si sa fie disponibil un document ce contine cel putin informatiile stabilite de A.S.F. prin reglementari;

f) valori mobiliare oferite, atribuite sau care urmeaza sa fie atribuite actualilor ori fostilor membri ai conducerii sau actualilor ori fostilor angajati de catre angajator sau de catre societatea-mama ori o filiala, cu conditia ca respectivele valori mobiliare sa fie de aceeasi clasa cu valorile mobiliare deja admise la tranzactionare pe aceeasi piata reglementata si sa fie facut disponibil un document ce contine cel putin informatiile stabilite de A.S.F. prin reglementari;

g) actiuni rezultate din conversia sau schimbul altor valori mobiliare ori din exercitarea drepturilor conferite de alte valori mobiliare, cu conditia ca respectivele actiuni sa fie de aceeasi clasa cu actiunile deja admise la tranzactionare pe aceeasi piata reglementata;

h) valori mobiliare deja admise la tranzactionare pe alta piata reglementata, in urmatoarele conditii cumulative:

1. respectivele valori mobiliare sau valori mobiliare de aceeasi clasa au fost admise la tranzactionare pe acea piata reglementata de mai mult de 18 luni;

2. prospectul pe baza caruia s-a realizat admiterea la tranzactionare pentru prima data a valorilor mobiliare a fost publicat in conformitate cu prevederile art. 8 alin. (3);

3. pentru valorile mobiliare admise pentru prima data la tranzactionare, prospectul intocmit in vederea admiterii la tranzactionare a fost aprobat in conformitate cu legislatia nationala aplicabila;

4. societatea si-a indeplinit obligatiile de raportare ce ii revin ca urmare a faptului ca valorile mobiliare sunt admise la tranzactionare pe respectiva piata reglementata;

5. persoana care solicita admiterea valorilor mobiliare la tranzactionare pe o piata reglementata din Romania intocmeste un document sintetizat disponibil publicului in limba romana, cu exceptia cazului in care A.S.F. Isi da acordul cu privire la intocmirea documentului intr-o limba de larga circulatie in domeniul financiar international, ce contine cel putin informatiile prevazute la pct. 7;

6. documentul precizat la pct. 5 este disponibil publicului din Romania, in conformitate cu prevederile art. 8 alin. (3) si (4);

7. documentul precizat la pct. 5 contine informatiile pe care trebuie sa le cuprinda rezumatul unui prospect de oferta publica, precum si acelea referitoare la locul unde poate fi obtinut cel mai recent prospect si unde sunt disponibile raportarile financiare publicate de catre emitent in virtutea obligatiilor sale de raportare.

Art. 48. - (1) Odata cu depunerea la A.S.F. a cererii de aprobare a prospectului in vederea admiterii la tranzactionare pe o piata reglementata, persoana care solicita admiterea la tranzactionare pe o piata reglementata transmite prospectul si la operatorul pietei reglementate, impreuna cu cererea provizorie de admitere la tranzactionare pe o piata reglementata si toate celelalte documente solicitate potrivit reglementarilor emise de operatorul pietei reglementate.

(2) Cererea finala de admitere la tranzactionare pe o piata reglementata este inaintata catre operatorul pietei reglementate dupa emiterea deciziei de aprobare a prospectului de admitere la tranzactionare de catre A.S.F.

(3) Valorile mobiliare ale unui emitent nu sunt admise la tranzactionare pe o piata reglementata, daca in urma analizarii situatiei respectivului emitent A.S.F. apreciaza ca aceasta ar prejudicia interesele investitorilor.

Art. 49. - (1) Pentru ca actiunile unei societati sa fie admise la tranzactionare pe o piata reglementata, aceasta trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:

a) societatea sa fie infiintata si sa isi desfasoare activitatea, in conformitate cu prevederile legale in vigoare;

b) societatea sa aiba o capitalizare anticipata, de cel putin echivalentul in lei al sumei de 1.000.000 de euro sau, in masura in care valoarea capitalizarii nu se poate anticipa, sa aiba capitalul si rezervele, incluzand profitul sau pierderea din ultimul exercitiu financiar, de cel putin echivalentul in lei al sumei de 1.000.000 de euro, calculat potrivit cursului de referinta comunicat de B.N.R., la data cererii privind admiterea la tranzactionare;

c) societatea sa fi functionat in ultimii 3 ani anterior solicitarii de admitere la tranzactionare si sa fi intocmit si comunicat situatiile financiare pentru aceeasi perioada, in conformitate cu prevederile legale.

(2) Conditia prevazuta la alin. (1) lit. b) nu se aplica in cazul admiterii la tranzactionare a unor emisiuni suplimentare de actiuni, din aceeasi clasa ca si cele deja admise.

Art. 50. - Cu aprobarea A.S.F., pe piata reglementata se pot admite la tranzactionare si societati care nu indeplinesc conditiile prevazute la art. 49 alin. (1) lit. b) si c), in conditiile in care aceasta apreciaza ca:

a) va exista o piata adecvata pentru respectivele actiuni;

b) emitentul este capabil sa indeplineasca cerintele de informare continua si periodica ce deriva din admiterea la tranzactionare, iar investitorii dispun de informatiile necesare pentru a putea evalua in cunostinta de cauza societatea si actiunile pentru care se solicita admiterea la tranzactionare.

Art. 51. - Actiunile care fac obiectul admiterii latranzactionare trebuie sa fie liber negociabile si integral platite.

Art. 52. - In situatia unei emisiuni de actiuni adresate publicului, care precede admiterea la tranzactionare, admiterea poate avea loc numai dupa incheierea perioadei de subscriere.

Art. 53. - (1) Pentru ca actiunile unei societati sa fie admise la tranzactionare pe o piata reglementata, trebuie sa existe un numar suficient de actiuni distribuit publicului.

(2) Se considera ca s-a distribuit publicului un numar suficient de actiuni, in urmatoarele situatii:

a) actiunile pentru care s-a solicitat admiterea la tranzactionare sunt distribuite publicului intr-o proportie de cel putin 25% din capitalul subscris, reprezentat de aceasta clasa de actiuni;

b) este asigurata functionarea normala a pietei, cu un procent mai mic de actiuni decat cel prevazut la lit. a), datorita numarului mare de actiuni existente in circulatie si a dispersiei acestora in randul publicului.

(3) Conditia prevazuta la alin. (1) nu se aplica daca actiunile sunt distribuite publicului prin intermediul tranzactiilor realizate pe respectiva piata reglementata. In acest caz, admiterea la tranzactionare se va realiza daca A.S.F. considera ca un numar suficient de actiuni va fi distribuit publicului, prin respectiva piata reglementata, intr-un interval scurt de timp .

Art. 54. - In situatia in care solicitarea privind admiterea la tranzactionare pe o piata reglementata se realizeaza pentru un pachet suplimentar de actiuni, de aceeasi clasa ca si cele deja admise, A.S.F. poate evalua daca sunt distribuite publicului un numar suficient de actiuni, in raport cu toate actiunile emise, nu numai in raport cu acest pachet suplimentar.

Art. 55. - Solicitarea de admitere la tranzactionare pe o piata reglementata trebuie sa acopere toate actiunile de aceeasi clasa care au fost deja emise.

Art 56. - (1) Pentru ca titlurile de datorie emise de societati, autoritati publice si organisme internationale sa fie admise la tranzactionare pe o piata reglementata, este necesar ca emitentul sa fie infiintat si sa isi desfasoare activitatea in conformitate cu prevederile legale in vigoare.

(2) Titlurile de datorie care fac obiectul admiterii la tranzactionare trebuie sa fie liber negociabile si integral platite.

(3) In situatia unei emisiuni de titluri de datorie adresata publicului, care precede admiterea la tranzactionare, admiterea poate avea loc numai dupa incheierea perioadei de subscriere.

(4) Prevederile alin. (3) nu se aplica in cazul emisiunilor continue de titluri de datorie, atunci cand data de inchidere a perioadei de subscriere nu este determinata.

Art. 57. - Solicitarea de admitere la tranzactionare pe o piata reglementata trebuie sa acopere toate titlurile de datorie de aceeasi clasa care au fost deja emise.





Afişează Legea 24/2017 privind emitentii de instrumente financiare si operatiuni de piata pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Legea 24/2017    Banca Nationala a Romaniei

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Jurisprudenţă

Acordarea ajutorului financiar pentru achizitionarea de carti si programe educationale in format electronic. Legea 315/2006
Pronuntaţă de: Tribunalul Hunedoara - Sentinta civila nr. 1921/LM/2011 din data 15.11.2011

T.V.A. Export. Conditiile cotei 0 a taxei
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie , Sectia de contencios administrativ,



Articole Juridice

Legea darii in plata: plafonul sumei imprumutate � mijloc de protectie sau element discriminatoriu
Sursa: Irina Maria Diculescu

Constitutionalitatea Legii darii in plata
Sursa: Irina Maria Diculescu

Controverse jurisprudentiale in aplicarea Deciziei CCR nr. 405/2016 privind abuzul in serviciu
Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim

Plasamentele considerate sigure (Art. 831 - 836 - Noul Cod Civil)
Sursa: EuroAvocatura.ro

Cum se impoziteaza veniturile obtinute de persoanele fizice din inchirieri?
Sursa: Contexpert.ro

Contracte comerciale: Noi reglementari privind executarea creantelor
Sursa: Avocatnet.ro