u) certifica aplicatiile informatice ce vor fi utilizate de Biroul Electoral Central pentru centralizarea rezultatelor votarii si le pune la dispozitia partidelor politice si organizatiilor cetatenilor apartinand minoritatilor nationale care participa la alegeri, la cererea scrisa a acestora;
v) face propuneri Guvernului pentru stabilirea datei de organizare si desfasurare a alegerilor partiale pentru autoritatile administratiei publice locale si sprijina organizarea acestora;
w) vegheaza la respectarea legii privind organizarea si desfasurarea referendumurilor locale;
x) asigura aplicarea legislatiei privind finantarea activitatii partidelor politice si a campaniilor electorale;
y) organizeaza conferinte, seminare si congrese nationale si internationale in domeniul sau de activitate;
z) asigura transparenta cheltuielilor efectuate pentru organizarea si desfasurarea alegerilor si referendumurilor.
(2) Autoritatea Electorala Permanenta prezinta Parlamentului anual un raport asupra activitatii sale, conform legii.
(3) Autoritatea Electorala Permanenta indeplineste orice alte atributii prevazute de lege.
Art. 1031
(1) Autoritatea Electorala Permanenta, cu sprijinul Serviciului de Telecomunicatii Speciale, asigura functionarea in sediul Biroului Electoral Central a unei infrastructuri informatice care indeplineste urmatoarele obiective:
a) asigura functionarea Sistemului informatic de centralizare a datelor din procesele-verbale privind consemnarea rezultatelor votarii;
b) asigura stocarea in timp real a duplicatelor bazelor de date generate de Sistemul informatic de monitorizare a prezentei la vot si de prevenire a votului ilegal, precum si a jurnalelor masinilor pe care ruleaza acesta, pentru facilitarea analizei si transparentei acestora.
(2) Infrastructura informatica prevazuta la alin. (1) este unica si cuprinde servere, sisteme de stocare a datelor, echipamente de comunicatii si de securitate, precum si licente si aplicatii informatice, asigurate, instalate si configurate de Serviciul de Telecomunicatii Speciale, conform cerintelor operationale ale Autoritatii Electorale Permanente, fiind destinata exclusiv aplicarii dispozitiilor prezentei legi.
(3) Sistemul informatic de centralizare a datelor din procesele-verbale privind consemnarea rezultatelor votarii si Sistemul informatic de monitorizare a prezentei la vot si de prevenire a votului ilegal pot fi accesate pentru vizualizarea in timp real a datelor, din sediul Biroului Electoral Central, de catre reprezentantii Biroului Electoral Central si cei ai Autoritatii Electorale Permanente, pe baza drepturilor de acces stabilite prin decizie a Autoritatii Electorale Permanente.
(4) Autoritatea Electorala Permanenta impreuna cu Serviciul de Telecomunicatii Speciale asigura asistenta si suportul tehnic pentru functionarea echipamentelor si aplicatiilor informatice prevazute la alin. (2) .
(5) Autoritatea Electorala Permanenta, cu sprijinul Serviciului de Telecomunicatii Speciale, asigura aplicatiile si/sau serviciile informatice ce vor fi utilizate de Biroul Electoral Central pentru centralizarea datelor din procesele-verbale privind consemnarea rezultatelor votarii, precum si echipamentele informatice necesare centralizarii rezultatelor votarii de catre Biroul Electoral Central. Acestea vor functiona in cadrul infrastructurii informatice prevazute la alin. (1) , cu asigurarea redundantei in centrul de date al Serviciului de Telecomunicatii Speciale.
(6) Aplicatiile informatice prevazute la alin. (5) sunt certificate de Autoritatea Electorala Permanenta si puse de catre aceasta la dispozitia partidelor politice si organizatiilor cetatenilor apartinand minoritatilor nationale care participa la alegeri, la cererea scrisa a acestora.
(7) Autoritatea Electorala Permanenta asigura, pe tot parcursul zilei votarii si al zilei urmatoare, publicitatea datelor privind numarul alegatorilor prezenti la vot, respectiv a informatiilor rezultate in urma verificarii corelatiilor din procesele-verbale privind consemnarea rezultatelor votarii, obtinute prin Sistemul informatic de monitorizare a prezentei la vot si de prevenire a votului ilegal.
Art. 104
(1) In indeplinirea atributiilor sale, Autoritatea Electorala Permanenta adopta decizii, hotarari si instructiuni, care se semneaza de presedinte si se contrasemneaza de vicepresedinti.
(2) Hotararile si instructiunile Autoritatii Electorale Permanente care au caracter normativ se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(3) Hotararile si instructiunile Autoritatii Electorale Permanente care nu au caracter normativ, precum si deciziile Autoritatii Electorale Permanente se comunica persoanelor interesate si se aduc la cunostinta publica prin afisare pe site-ul propriu.
CAPITOLUL III:Organizarea si functionarea Centrului "Expert electoral"
Art. 105
(1) In subordinea Autoritatii Electorale Permanente se infiinteaza Centrul "Expert electoral", cu personalitate juridica, care are urmatoarele obiective:
a) sprijinirea fundamentarii si a punerii in aplicare a strategiilor Autoritatii Electorale Permanente;
b) cresterea nivelului de cunostinte si abilitati ale persoanelor implicate in pregatirea, organizarea si desfasurarea proceselor electorale;
c) imbunatatirea accesului la instrumentele juridice internationale si regionale in domeniul electoral, la legislatia electorala nationala, la jurisprudenta si doctrina din acest domeniu;
d) informarea si educarea alegatorilor si a competitorilor electorali in spiritul principiilor si standardelor internationale in domeniul electoral;
e) dezvoltarea integritatii electorale.
(2) Centrul "Expert electoral" este condus de un director, numit in functie de presedintele Autoritatii Electorale Permanente, pe baza de concurs, in conditiile legii.
(3) Regulamentul de organizare si functionare a Centrului "Expert electoral" si numarul de posturi se aproba prin hotarare a birourilor permanente ale celor doua Camere ale Parlamentului, la propunerea presedintelui Autoritatii Electorale Permanente.
(4) Personalul Centrului "Expert electoral" este asimilat din punctul de vedere al statutului si al salarizarii cu personalul Autoritatii Electorale Permanente.
(5) Personalul Autoritatii Electorale Permanente poate desfasura activitati cu plata cu ora in cadrul Centrului "Expert electoral", in conditiile stabilite prin regulamentul de organizare si functionare al acestuia.
Art. 106
(1) Centrul "Expert electoral" indeplineste urmatoarele atributii:
a) elaboreaza analize, studii si rapoarte de cercetare in domeniul electoral, la solicitarea Autoritatii Electorale Permanente; Parlamentul, Guvernul si Presedintele Romaniei pot solicita Autoritatii Electorale Permanente elaborarea de analize, studii si rapoarte de cercetare in domeniul electoral de catre Centrul "Expert electoral";
b) presteaza servicii de consultanta in domeniul electoral, pe baza de contracte incheiate cu persoane fizice sau juridice;
c) organizeaza si realizeaza programe de formare, specializare, educare sau instruire in domeniul electoral;
d) elaboreaza, editeaza, tipareste si difuzeaza in tara si in strainatate publicatii in domeniul electoral;
e) organizeaza sesiuni, conferinte si manifestari stiintifice in domeniul electoral.
(2) In vederea efectuarii atributiilor prevazute la alin. (1) , Centrul "Expert electoral" poate incheia, in conditiile legii, parteneriate, acorduri de cooperare si contracte cu alte institutii publice ori private si/sau cu specialisti din tara si din strainatate.
Art. 107
(1) Finantarea cheltuielilor de functionare si de capital ale Centrului "Expert electoral" se asigura din alocatii de la bugetul de stat si din venituri proprii.
(2) Finantarea cheltuielilor de personal ale Centrului "Expert electoral" se asigura din alocatii de la bugetul de stat .
(3) Acordarea alocatiilor bugetare prevazute la alin. (1) si (2) se face prin bugetul Autoritatii Electorale Permanente.
(4) Veniturile proprii ale Centrului "Expert electoral" se constituie din:
a) donatii si sponsorizari, in conditiile legii;
b) venituri obtinute din contracte de consultanta si cercetare;
c) taxe de participare la activitatile de instruire, formare, specializare si educare;