din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1902 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Contencios Administrativ » Legea electorala pentru Senat si Camera Deputatilor, actualizata 2024 - Legea 208/2015

Legea electorala pentru Senat si Camera Deputatilor, actualizata 2024 - Legea 208/2015

  Publicat: 09 Dec 2023       4064 citiri        Secţiunea: Contencios Administrativ  


Documente atasate
ANEXE_Legea 208_2015_2024.docx
Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Legea 208/2015, actualizata 2024, privind alegerea Senatului si a Camerei Deputatilor, precum si pentru organizarea si functionarea Autoritatii Electorale Permanente

Legea electorala 2024 actualizata prin Legea 295/2022 pentru modificarea art. 52 alin. (14) din Legea nr. 208/2015 privind alegerea Senatului si a Camerei Deputatilor, precum si pentru organizarea si functionarea Autoritatii Electorale Permanente

Publicat in Monitorul Oficial cu numarul 553 din data de 24 iulie 2015


Sanctiune administrativa, contraventionala, fiscala sau civila,
Sanctiune administrativa, contraventionala, fiscala sau civila,
Institutie specializata a statului din structura M.A.I., a carei organizare si functionare este reglementata prin lege organica.
Alaturi de persoanele fizice, persoanele juridice apar in circuitul civil ca subiecte de drepturi si obligatii. In aceasta calitate, ele au aptitudinea generala si abstracta de a dobandi drepturi si de a-si asuma obligatii si, in virtutea acesteia, pot dobandi drepturi si isi pot asuma obligatii.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Organ sau organizatie de stat care desfasoara activitati din domeniul conducerii statului sau al serviciilor publice
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Notiunea Stat de drept este, in general, utilizata pentru a sublinia diferentele existente intre regimurile democratice si regimurile autoritare (dictatoriale).
Act adoptat de organele de stat,
Unitate de baza a organizarii administrativ-teritoriale a statului, alcatuita dintr-unul sau mai multe sate si
Contractul in temeiul caruia o persoana numita mandant, imputerniceste pe o alta persoana, numita mandatar, sa incheie in numele ei si pentru ea anumite acte juridice.
Data calendaristica a unui inscris sub semnatura privata, care nu poate fi contestata de terti.
Contractul in temeiul caruia o persoana numita mandant, imputerniceste pe o alta persoana, numita mandatar, sa incheie in numele ei si pentru ea anumite acte juridice.
Balanta veniturilor si cheltuielilor dintr-o anumita perioada
Notiunea Stat de drept este, in general, utilizata pentru a sublinia diferentele existente intre regimurile democratice si regimurile autoritare (dictatoriale).
Banii folositi pentru a desfasura o afacere. Stoc de valori sau de active care, intrate in circuitul economic, pot genera venituri posesorilor lor.
Modalitatea cea mai simpla de realizare a unei plati si reprezinta o dispozitie neconditionata data de emitentul acesteia unei banci receptoare de a plati unui beneficiar o anumita suma de bani, la o anumita data.
Unitate economica autonoma de productie, de constructii, de circulatia marfurilor, de transporturi
Ansamblul operatiilor de organizare, deplasare, aprovizionare etc. ce permit functionarea unei armate, intreprinderi etc.
(Audit) Operatiunea de examinare profesionista a documentelor financiare ale unei companii cu scopul de a stabili daca inregistrarile si rapoartele ei sunt valide si daca informatiile au fost inregistrate in contabilitate si prezentate in rapoartele financiare in mod legal si corect.
Veriga organizatorica, compartiment in structura organizatorica a ministerelor si a celorlalte organe ale autoritatii centrale de stat,
inseamna o persoana fizica sau juridica stabilita in Uniune, desemnata in scris de catre operator sau persoana imputernicita de operator in temeiul articolului 27 din GDPR,
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Din punctul de vedere al resurselor umane, o persoana care conduce o institutie, o intreprindere, o publicatie etc. sau un sector al acestora; functie detinuta de aceasta persoana.
Act adoptat de organele de stat,
Totalitatea activitatilor desfasurate, in regim de putere publica,
Notiunea Stat de drept este, in general, utilizata pentru a sublinia diferentele existente intre regimurile democratice si regimurile autoritare (dictatoriale).
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.

z) incalcarea prevederilor art. 88, 92 si 93.

Art. 99

(1) Contraventiile prevazute la art. 98 lit. b) -e) , g) -i) , k) , l) , n) -p) , r) , s) , u) -w) , x) si y) , se sanctioneaza cu amenda de la 1.500 lei la 4.500 lei, cele de la lit. a) , f) , j) , m) , q) , t) si z) , cu amenda de la 4.500 lei la 10.000 lei.

(2) Constatarea contraventiilor prevazute la art. 98 si aplicarea sanctiunilor prevazute la alin. (1) se fac de catre:

a) ofiterii si agentii de politie din cadrul Politiei Romane si ofiterii si subofiterii din cadrul Jandarmeriei Romane, pentru faptele prevazute la art. 98 lit. a) , d) , f) , g) , a doua teza a lit. h) , lit. l) , m) , n) , p) , q) , r) , t) , u) , x) , y) , precum si pentru fapta prevazuta la art. 98 lit. j) , in cazul in care aceasta este savarsita de catre persoane fizice sau de catre persoane juridice de drept privat;

b) biroul electoral ierarhic superior, pentru faptele prevazute la art. 98 lit. j) , o) , s) , v) , w) si z) savarsite de birourile electorale;

c) Biroul Electoral Central, pentru faptele prevazute la art. 98 lit. d) si i) ;

d) imputernicitii presedintelui Autoritatii Electorale Permanente, pentru faptele prevazute la art. 98 lit. a) , b) , c) , e) , prima teza a lit. h) , lit. k) , pentru fapta prevazuta la art. 98 lit. j) in cazul in care aceasta este savarsita de partide politice, aliante politice, organizatii ale cetatenilor apartinand minoritatilor nationale, autoritati ale administratiei publice centrale sau locale.

(3) Contravenientul poate achita, pe loc sau in termen de cel mult 48 de ore de la data incheierii procesului-verbal ori, dupa caz, de la data comunicarii acestuia, jumatate din minimul amenzii prevazute la alin. (1) , agentul constatator facand mentiune despre aceasta posibilitate in procesul-verbal.

(4) Contraventiilor prevazute la art. 98 le sunt aplicabile dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.

TITLUL II:Organizarea si functionarea Autoritatii Electorale Permanente

CAPITOLUL I:Misiunea, organizarea si aparatul de specialitate al Autoritatii Electorale Permanente

Art. 100

(1) Autoritatea Electorala Permanenta este o institutie administrativa autonoma cu personalitate juridica si cu competenta generala in materie electorala, care are misiunea de a asigura organizarea si desfasurarea alegerilor si a referendumurilor, precum si finantarea partidelor politice si a campaniilor electorale, cu respectarea Constitutiei, a legii si a standardelor internationale si europene in materie.

(2) Autoritatea Electorala Permanenta isi desfasoara activitatea cu respectarea principiilor independentei, impartialitatii, legalitatii, transparentei, eficientei, profesionalismului, responsabilitatii, sustenabilitatii, predictibilitatii si legitimitatii.

Art. 101

(1) Autoritatea Electorala Permanenta este condusa de un presedinte, cu rang de ministru, ajutat de 2 vicepresedinti cu rang de secretar de stat .

(2) Presedintele este numit prin hotarare adoptata in sedinta comuna a Senatului si Camerei Deputatilor, la propunerea grupurilor parlamentare, dintre personalitatile cu pregatire si experienta in domeniul juridic sau administrativ. Este numit presedinte candidatul care intruneste majoritatea voturilor deputatilor si senatorilor.

(3) Presedintele este ajutat de 2 vicepresedinti cu rang de secretar de stat, unul numit de Presedintele Romaniei, iar celalalt de prim-ministru.

(4) Presedintele si vicepresedintii nu pot fi membri ai unui partid politic.

(5) Mandatul presedintelui si mandatele vicepresedintilor Autoritatii Electorale Permanente sunt de cate 8 ani si pot fi reinnoite o singura data .

(6) Mandatul presedintelui sau vicepresedintilor inceteaza in urmatoarele situatii:

a) expirarea mandatului;

b) demisie;

c) revocare;

d) deces.

(7) Presedintele si vicepresedintii pot fi revocati din functie, pentru motive temeinice, de catre autoritatile care i-au numit.

(8) Autoritatea Electorala Permanenta, cu avizul Ministerului Finantelor Publice, isi aproba proiectul de buget propriu, inaintea dezbaterii bugetului de stat, si il inainteaza Guvernului in vederea includerii lui in bugetul de stat . Includerea cheltuielilor de capital in bugetul propriu se face cu consultarea Guvernului.

(9) Presedintele Autoritatii Electorale Permanente este ordonator principal de credite. In indeplinirea atributiilor ce ii revin, presedintele emite ordine.

(10) - Art. 101, alin. (10) din titlul II, capitolul I a fost abrogat la 01-iul-2017 de Art. 44, alin. (1) , punctul 19. din capitolul IV din Legea 153/2017

(11) Autoritatea Electorala Permanenta are un secretar general. Secretarul general este numit de prim-ministru pe baza de concurs, in conditiile legii.

(111) Autoritatea Electorala Permanenta poate avea 2 secretari generali adjuncti, numiti de presedintele Autoritatii Electorale Permanente, in conditiile prezentei legi.

(12) In lipsa presedintelui, atributiile acestuia sunt indeplinite de unul dintre vicepresedinti, stabilit prin ordin .

Art. 102

(1) Autoritatea Electorala Permanenta are un aparat propriu de specialitate, in cadrul caruia functioneaza o structura centrala si structuri teritoriale. In cadrul structurii centrale a aparatului de specialitate al Autoritatii Electorale Permanente functioneaza departamente impartite pe urmatoarele domenii principale de activitate:

a) legislatie, contencios electoral, relatia cu Parlamentul si Uniunea Europeana;

b) informatizarea proceselor electorale;

c) controlul finantarii partidelor politice si a campaniilor electorale;

d) logistica electorala;

e) coordonarea si monitorizarea activitatilor in teritoriu;

f) suportul organismelor electorale;

g) cooperare internationala.

(11) In afara departamentelor prevazute la alin. (1) , in cadrul structurii centrale a aparatului de specialitate al Autoritatii Electorale Permanente sunt organizate compartimente functionale cu rol de suport in domeniile financiar, juridic, administrativ, registratura, audit intern si protectia informatiilor clasificate, la nivel de directie generala, directie, serviciu, birou sau compartiment, dupa caz.

(12) In cadrul structurilor prevazute la alin. (1) si (11) pot fi organizate directii, servicii, birouri sau compartimente cu atributii conexe.

(13) In cadrul structurii centrale a aparatului de specialitate al Autoritatii Electorale Permanente pot fi infiintate, prin regulamentul de organizare si functionare, cel mult 3 functii de reprezentant permanent pe langa organizatii internationale, ce activeaza in domeniul de competenta al Autoritatii Electorale Permanente, salarizate la nivelul functiei publice parlamentare de director general.

(2) Organizarea si functionarea aparatului propriu al Autoritatii Electorale Permanente, numarul de posturi, statutul personalului, atributiile acestuia si structura organizatorica se stabilesc prin regulamentul de organizare si functionare, aprobat prin hotarare a birourilor permanente ale celor doua Camere ale Parlamentului, la propunerea Autoritatii Electorale Permanente. Personalul Autoritatii Electorale Permanente are acelasi statut cu personalul din aparatul celor doua Camere ale Parlamentului. Cabinetele demnitarilor sunt organizate in baza prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 32/1998 privind organizarea cabinetului demnitarului din administratia publica centrala, aprobata cu modificari prin Legea nr. 760/2001, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru ministru si, respectiv, pentru secretar de stat . La organizarea si functionarea aparatului propriu nu se aplica prevederile art. XVI din titlul III al cartii a II-a din Legea nr. 161/2003 privind unele masuri pentru asigurarea transparentei in exercitarea demnitatilor publice, a functiilor publice si in mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptiei, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale art. III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 229/2008 privind masuri pentru reducerea unor cheltuieli la nivelul administratiei publice, aprobata prin Legea nr. 144/2009.

*) Inalta Curte admite sesizarea formulata de Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a VII-a pentru cauze privind conflicte de munca si asigurari sociale si stabileste ca: "In interpretarea si aplicarea dispozitiilor art. 94 din Legea nr. 7/2006 privind statutul functionarului public parlamentar, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale art. 102 alin. (2) teza a doua din Legea nr. 208/2015 privind alegerea Senatului si a Camerei Deputatilor, precum si pentru organizarea si functionarea Autoritatii Electorale Permanente, cu modificarile si completarile ulterioare, pensia de serviciu reglementata de art. 731 din Legea nr. 7/2006 nu se cuvine personalului Autoritatii Electorale Permanente".

(3) - Art. 102, alin. (3) din titlul II, capitolul I a fost abrogat la 28-mai-2022 de Art. II, punctul 2. din Legea 156/2022

(4) Salarizarea personalului din aparatul de specialitate al Autoritatii Electorale Permanente se face la nivelul prevazut de lege pentru personalul din aparatul celor doua Camere ale Parlamentului.

(5) Intreg personalul beneficiaza de sporuri sau alte adaosuri salariale stabilite potrivit legii, calculate la salariul de baza lunar brut sau la indemnizatia de incadrare corespunzatoare functiei in care sunt incadrati. Prin personalul Autoritatii Electorale Permanente se intelege personalul salarizat si indemnizat, numit in conditiile legii.





Documente Atasate
ANEXE_Legea 208_2015_2024.docx

Afişează Legea electorala pentru Senat si Camera Deputatilor, actualizata 2024 - Legea 208/2015 pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Legea electorala    Legea electorala actualizata 2024    Legea 208/2015    Legea 208/2015 actualizata

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.