din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2112 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute » Legea 80/1995, actualizata 2024, privind statutul cadrelor militare

Legea 80/1995, actualizata 2024, privind statutul cadrelor militare

  Publicat: 09 Dec 2023       36599 citiri        Secţiunea: Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute  


Legea 80/1995, actualizata 2024, privind statutul cadrelor militare

Actualizat prin Legea 322/2023 pentru modificarea si completarea Legii nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare

Pedeapsa complementara , prevazuta in cap. II, t. III, art. 67. C. pen., partea generala,
Una din institutiile fundamentale ale dreptului penal,
Este actul juridic procesual, final si de dispozitie prin care se solutioneaza cauza penala de catre instanta de judecata, punandu-se, astfel, capat judecatii.
Legatura juridico-politica permanenta ce exista intre stat si cetatean se numeste cetatenie.In societatea noastra se discuta pe larg problema cetateniei.
Legatura politica si juridica permanenta dintre persoana fizica si stat,
Persoana care a implinit varsta de 18 ani.
Persoana care a implinit varsta de 18 ani.
Act adoptat de organele de stat,
Una din institutiile fundamentale ale dreptului penal,
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Inregistrare sistematica a informatiilor privind situatia patrimoniala si a rezultatelor obtinute de catre un agent economico-social, atat pentru necesitatile acestuia cat si pentru relatiile cu asociatii sau actionarii,
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Pedeapsa complementara , prevazuta in cap. II, t. III, art. 67. C. pen., partea generala,
Una din institutiile fundamentale ale dreptului penal,
Legatura juridico-politica permanenta ce exista intre stat si cetatean se numeste cetatenie.In societatea noastra se discuta pe larg problema cetateniei.
Act normativ prin care se reglementeaza situatii generale si impersonale (decrete lege) sau situatii individuale concrete (numirea sau revocarea unui ambasador)
Persoana care a implinit varsta de 18 ani.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
(termen CNA). Ansamblul programelor de radiodifuziune sau de televiziune, al emisiunilor si al celorlalte elemente ale unor servicii specifice, furnizat de un radiodifuzor,
Inscris oficial sau particular prin care se atesta recunoasterea unui drept, o obligatie sau un fapt.
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
Distanta dintre rude, masurata prin numarul nasterilor intervenite intre rudele in linie dreapta (tatal si fiul sunt rude de gradul I, bunicul si nepotul - de gradul II etc.)
Stare legala care indreptateste o persoana fizica sau juridica sa exercite in mod independent si in interes propriu folosinta, supravegherea si controlul asupra unui lucru sau animal.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Stare legala care indreptateste o persoana fizica sau juridica sa exercite in mod independent si in interes propriu folosinta, supravegherea si controlul asupra unui lucru sau animal.
Componentele structurale ale actului juridic civil, adica elementele sale constitutive, care pot fi comune tuturor actelor civile

Art. 68

(1) Ofiterii, maistrii militari si subofiterii care si-au sacrificat viata savarsind acte de devotament exceptional vor fi inaintati post-mortem in gradul urmator, iar coloneilor si comandorilor li se va acorda post-mortem gradul de general.

(2) Maistrilor militari, subofiterilor, gradatilor si soldatilor care si-au sacrificat viata in aceleasi conditii li se poate acorda post-mortem gradul de sublocotenent.

(3) Inaintarea in grad, respectiv acordarea gradului in aceste situatii, se face in tot cursul anului conform prevederilor art. 45.

CAPITOLUL V:Degradarea militara, scoaterea din si reluarea in evidenta militara a ofiterilor, maistrilor militari si subofiterilor

Art. 69

(1) Degradarea militara se aplica, in conditiile prevazute de legea penala, cadrelor militare in activitate, in rezerva si in retragere, condamnate la pedeapsa complimentara a degradarii militare prin hotarare judecatoreasca.

Art. 70

(1) Ofiterii, maistrii militari si subofiterii in activitate, in rezerva si in retragere, carora li s-a aprobat renuntarea la cetatenia romana ori au dobandit si o alta cetatenie si s-au stabilit in strainatate, se scot din evidenta militara.

Art. 71

(1) Ofiterii, maistrii militari si subofiterii prevazuti la art. 69 si 70 se scot din evidenta militara, astfel:

a) prin ordin al sefului Statului Major General, cei care au avut grade de generali si amirali;

b) prin ordin al comandantilor stabiliti de seful Statului Major General, cei care au avut grade de ofiteri, maistri militari sau subofiteri.

Art. 72

(1) In cazul in care intervine o alta hotarare judecatoreasca, prin care s-a pronuntat achitarea sau prin care nu se mai aplica pedeapsa complimentara a degradarii militare, cei in cauza sunt reluati in evidenta militara, cu gradul avut, prin ordinul celor care au dispus scoaterea din evidenta . In aceasta situatie, timpul cat au fost degradati se include in calculul stagiului in grad, iar cadrele militare respective pot cere prin instanta judecatoreasca reparatii morale si materiale pentru prejudiciile ce li s-au adus.

(2) Ofiterii, maistrii militari si subofiterii carora li s-a aplicat degradarea militara si care au fost amnistiati sau gratiati de pedeapsa complimentara a degradarii militare, precum si cei care au fost reabilitati se reiau in evidenta militara si, in raport cu nevoile fortelor armate, li se poate reda orice grad militar, pana la gradul avut inclusiv.

(3) Cadrele militare in rezerva care au redobandit cetatenia romana si anterior au fost scoase din evidenta militara, pot fi reluate in evidenta, la repatriere.

(4) Redarea gradului potrivit alin. 2 se face prin:

a) decret al Presedintelui Romaniei, pentru generali si amirali;

b) ordin al sefului Statului Major General, pentru ceilalti ofiteri, maistri militari si subofiteri.

(5) Redarea gradului ca urmare a amnistierii, gratierii sau reabilitarii nu atrage, de drept, rechemarea in activitate, iar timpul cat au fost degradati nu se ia in calculul stagiului in grad si al vechimii de cadre militare in activitate .

CAPITOLUL VI:Aprecierea, incadrarea si promovarea in functie a cadrelor militare

Art. 73

(1) Cadrelor militare li se intocmesc aprecieri de serviciu .

(2) Aprecierea de serviciu constituie unicul document de evaluare a competentei profesionale, a calitatii morale, a perspectivelor de dezvoltare si promovare, pe baza caruia ofiterii, maistrii militari si subofiterii sunt inaintati in gradul urmator.

(3) Aprecierea de serviciu a cadrelor militare in activitate se face periodic, precum si in cazurile stabilite de ministrul apararii nationale.

(4) Cadrelor militare in rezerva li se intocmesc aprecieri de serviciu in anul in care sunt propuse la inaintarea in grad .

(5) Metodologia intocmirii aprecierilor de serviciu, in timp de pace, precum si sistemul de apreciere in timp de razboi se stabilesc prin ordin al ministrului apararii nationale, ministrului afacerilor interne, directorului Serviciului Roman de Informatii, directorului Serviciului de Telecomunicatii Speciale, directorului Serviciului de Informatii Externe, respectiv al directorului Serviciului de Protectie si Paza . Aprecierea se exprima prin unul dintre urmatoarele calificative: A�exceptionalA�, A�foarte bunA�, A�bunA�, A�corespunzatorA�, A�mediocruA� sau A�necorespunzatorA�.

Art. 74

(1) Incadrarea ofiterilor, maistrilor militari si subofiterilor in functii se face tinand seama de nevoile fortelor armate, de competenta si conduita morala ale acestora.

(2) La numirea in functii se va respecta principiul potrivit caruia ofiterii, maistrii militari si subofiterii sa nu fie subordonati altora cu grade mai mici. Exceptie de la acest principiu pot face cadrele militare care nu au studii superioare de specialitate si care se subordoneaza celor care au o astfel de pregatire, precum si cadrele militare apartinand Ministerului de Interne, Serviciului Roman de Informatii, Serviciului de Informatii Externe, Serviciului de Telecomunicatii Speciale, Ministerului Justitiei si Serviciului de Protectie si Paza .

(3) La incadrarea ofiterilor in functii se va tine seama si de experienta dobandita pe treptele ierarhiei militare, promovarea efectuandu-se, de regula, in functii sau la esaloane imediat superioare.

(4) Pentru determinarea aptitudinilor si cunostintelor ofiterilor, necesare la incadrarea in anumite functii stabilite prin ordin al ministrului apararii nationale, se vor folosi teste ori se va organiza examen sau concurs. Conditiile privind studiile, stagiul in functii si alte criterii necesare pentru incadrarea si promovarea ofiterilor in unele functii se stabilesc prin ordin al ministrului apararii nationale.

(5) Numirea in functii si avansarea in grad a cadrelor militare in activitate, carora le sunt incidente reglementari profesionale specifice, stabilite la nivel national, se realizeaza in baza prezentului statut, cu respectarea conditiilor stabilite prin reglementarile respective.

Art. 75

(1) Cadrele militare se numesc in functii prevazute in statele de organizare cu grade egale sau mai mari fata de cele pe care le au. Competentele de numire se stabilesc prin ordin al ministrului apararii nationale.

(2) In structurile Ministerului Apararii Nationale, cadrele militare pot fi numite in functii prevazute cu grade egale sau mai mari cu cel mult doua trepte fata de gradele pe care le detin.

(3) In structurile Ministerului Apararii Nationale, ofiterii, maistrii militari si subofiterii in activitate, proveniti in conditiile art. 36 alin. 1 lit. e) -g) si i) -k) , respectiv ale art. 38 lit. e) -h) si art. 40 alin. 1 lit. b) , e) si g) , pot incadra functii prevazute in statele de organizare cu gradul de cel mult locotenent-colonel/similar, respectiv maistru militar clasa I/plutonier-adjutant.

(4) Fac exceptie de la prevederile alin. 2 si 3 cadrele militare confirmate in armele si specialitatile militare si care isi desfasoara activitatea in domeniile stabilite prin Ghidul carierei militare.

Art. 751

(1) Selectionarea cadrelor militare din Ministerul Apararii Nationale pentru numirea in functii prevazute in statele de organizare cu grad superior celui pe care il au se face de catre comisiile de selectie constituite in acest scop, potrivit Ghidului carierei militare, iar in situatii care impun adoptarea de masuri urgente, cadrele militare pot fi numite in functii similare celor detinute sau superioare acestora prin ordin al ministrului apararii nationale.

(2) Cadrele militare din Ministerul Apararii Nationale nu pot fi numite in functii prevazute in statele de organizare cu grade inferioare celor pe care le au. In mod exceptional capitanii si maiorii in varsta de pana la 42 de ani pot fi mentinuti sau numiti in functii prevazute in statele de organizare cu grade inferioare celor pe care le au, pana la data de 31 decembrie 2003.

Art. 76

(1) Mutarea cadrelor militare in activitate dintr-o unitate in alta, precum si in cadrul aceleiasi unitati se efectueaza o singura data pe an, cu exceptia situatiilor deosebite stabilite prin ordin al ministrului apararii nationale.

(2) Pe timpul starii de urgenta, de asediu, de mobilizare si pe timp de razboi, mutarea cadrelor militare dintr-o unitate in alta, precum si in cadrul aceleiasi unitati poate fi efectuata ori de cate ori este nevoie.

Art. 77

(1) Cadrele militare in activitate pot fi detasate la alte unitati pentru indeplinirea unor misiuni sau pentru a urma o forma de perfectionare a pregatirii pe o perioada de cel mult un an, durata care poate fi prelungita, cu aprobarea ministrului apararii nationale, pana la cel mult 2 ani.

(2) Pe timpul detasarii, cadrele militare raman incadrate in functiile si unitatile militare din care au fost detasate si beneficiaza de toate drepturile legale.

Art. 771

(1) Cadrele militare in activitate pot indeplini, temporar, prin imputernicire, atributiile unei alte functii vacante, in conditiile stabilite prin ordin al conducatorului institutiei, pentru o perioada de pana la 6 luni, interval care poate fi prelungit cu aprobarea conducatorului institutiei, in aceleasi conditii .





Afişează Legea 80/1995, actualizata 2024, privind statutul cadrelor militare pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Legea 80/1995    Legea 80/1995 actualizata    Legea 80/1995 actualizata 2024    statutul cadrelor militare actualizat    statutul cadrelor militare actualizat 2024

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Jurisprudenţă

Decizia CCR nr. 323/2019 referitoare la admiterea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 alin. 2 din Legea nr. 80/1995
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia CCR nr. 71/2019 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a unor dispozitii din Statutul cadrelor militare
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Anulare act administrativ. Ordin privind sanctiunea trecerii in rezerva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Craiova, Sentinta nr. 65 din 25.02.2008

Contestatie privind pierderea gradului militar
Pronuntaţă de: Tribunalul Ialomita - Sectia Civila, Sentinta civila nr. 1219F din 15.05.2012

Ordin trecere in rezerva. Lipsa caracteristicilor specifice unui act de comandament militar. Posibilitatea cenzurarii legalitatii lui pe calea contenc
Pronuntaţă de: Decizia nr. 532 din 15 februarie 2006, Inalta Curte de Casatie si Justitie , Sectia de contencios administrativ si fiscal



Articole Juridice

Neconstitutionalitatea reglementarii cadrului legal cu privire la recompensele si sanctiunile aplicate cadrelor militare prin acte administrative
Sursa: Irina Maria Diculescu