g) la cerere, pentru motive bine intemeiate;
h) prin demisie;
i) cand manifesta dezinteres in indeplinirea atributiilor si sarcinilor de serviciu sau in perfectionarea pregatirii lor militare si de specialitate;
i1) cand nu promoveaza baremele de pregatire fizica, in conditiile stabilite prin ordin al conducatorului institutiei;
j) cand comit abateri grave de la prevederile regulamentelor militare sau de la alte dispozitii legale;
k) cand, pentru o infractiune savarsita din culpa, li s-a aplicat prin hotarare judecatoreasca suspendarea executarii pedepsei sub supraveghere ori a amenzii, precum si in cazurile cand au beneficiat de amnistie sau gratiere inainte de inceperea executarii pedepsei;
l) cand incalca prevederile art. 4 lit. a) referitoare la detinerea cetateniei romane si a domiciliului in tara;
m) in cazul neavizarii in vederea acordarii autorizatiei de acces la informatii clasificate sau certificatului de securitate, la retragere ori in cazul in care aceste documente nu sunt revalidate, din motive imputabile cadrului militar in conditiile legii;
n) dupa punerea la dispozitie, potrivit legii, ca urmare a limitarii nivelului de acces la informatii clasificate, atunci cand nu se identifica o functie corespunzatoare gradului detinut cu o prevedere a nivelului de acces la informatii clasificate inscrisa in fisa postului, la nivelul acordat dupa limitare.
(2) Trecerea in rezerva sau direct in retragere se face din oficiu, in conditiile prevazute la alin. 1 lit. a) , b) , d) , e) , e1) , f) , i1) , l) , m) si n) , la cererea cadrului militar, in situatia prevazuta la alin. 1 lit. a1) , la propunerea consiliilor de onoare, in conditiile prevazute la alin. (1) lit. i) si j) , iar in celelalte conditii, la propunerea comandantilor unitatilor din care fac parte, inaintata ierarhic.
(21) In Ministerul Afacerilor Interne, trecerea in rezerva sau direct in retragere din oficiu, in conditiile prevazute la alin. 1 lit. e) , m) si n) , se dispune dupa expirarea perioadei de punere la dispozitie, atunci cand nu s-a putut realiza numirea intr-o functie corespunzatoare.
(3) Raportul comandantilor privind trecerea in rezerva a cadrelor militare in conditiile prevazute la alin. 1 lit. h) se inainteaza pe cale ierarhica, impreuna cu raportul de demisie, celor in a caror competenta intra, potrivit art. 43, trecerea in rezerva . Pana la comunicarea ordinului de trecere in rezerva, cei in cauza sunt obligati sa-si indeplineasca atributiile functiilor in care sunt incadrati, precum si toate indatoririle ce le revin.
(4) Pe timpul starii de urgenta, de asediu, de mobilizare si pe timp de razboi, cadrele militare nu se trec in rezerva in conditiile alin. 1 lit. a) , a1) , c) , d) , e) , e1) , g) , h) , i) , i1) si j) .
(5) Ofiterii in activitate care au implinit limita de varsta in grad pentru clasa a III-a in rezerva, prevazuta la art. 86 alin. 4, precum si cadrele militare care au fost clasate medical "inapt pentru serviciul militar cu scoatere din evidenta" se trec direct in retragere, prin aplicarea uneia dintre prevederile alin. 1, in raport cu motivele care determina schimbarea situatiei militare.
(6) Cadrele militare nu pot fi trecute in rezerva ca urmare a prezentarii demisiei pe timpul executarii misiunilor prevazute la art. 2 din Legea nr. 42/2004 privind participarea fortelor armate la misiuni in afara teritoriului statului roman, cu modificarile ulterioare, precum si pe timpul executarii altor misiuni in strainatate.
Art. 86
(1) Limitele de varsta in grad pana la care cadrele militare pot fi mentinute in activitate sunt varstele standard de pensionare pentru limita de varsta prevazute de legislatia asigurarilor sociale si pensiilor care reglementeaza sistemul public de pensii pentru institutiile din domeniul apararii nationale, ordinii publice si sigurantei nationale.
(2) Limitele de varsta in grad pana la care generalii si amiralii pot fi mentinuti in activitate sunt:
a) pentru general de brigada cu o stea, respectiv general de flotila aeriana cu o stea, pentru cei din arma aviatie, si contraamiral de flotila cu o stea, pentru cei din arma marina - 56 de ani;
b) pentru general-maior cu doua stele, respectiv contraamiral cu doua stele, pentru cei din arma marina - 57 de ani;
c) pentru general-locotenent cu trei stele, respectiv viceamiral cu trei stele, pentru cei din arma marina - 58 de ani;
d) pentru general cu patru stele, respectiv amiral cu patru stele, pentru cei din arma marina - 59 de ani.
(21) In situatia in care limitele de varsta in grad prevazute la alin. 2 sunt mai mici decat varstele standard de pensionare pentru limita de varsta prevazute de legislatia asigurarilor sociale si pensiilor care reglementeaza sistemul public de pensii pentru institutiile din domeniul apararii nationale, ordinii publice si sigurantei nationale, generalii si amiralii sunt mentinuti in activitate pana la varsta standard.
(22) Prevederile alin. 2 se aplica exclusiv Ministerului Apararii Nationale.
(23) Generalii si amiralii din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, Serviciului Roman de Informatii, Serviciului de Informatii Externe, Serviciului de Telecomunicatii Speciale si Serviciului de Protectie si Paza sunt mentinuti in activitate dupa implinirea varstei standard de pensionare, pana la varsta de 60 de ani, sau sunt trecuti in rezerva, la cerere, in conditiile prevederilor legale in vigoare.
(3) In raport cu nevoile de incadrare, cadrele militare pot fi mentinute in activitate dupa implinirea varstei standard de pensionare pana la varsta de 60 de ani, cu aprobarea anuala a conducatorului institutiei.
(4) Limitele de varsta in grad pana la care cadrele militare in rezerva pot fi mentinute in evidenta sunt de 55 de ani pentru clasa I, 60 de ani pentru clasa a II-a si 63 de ani pentru clasa a III-a.
(5) Dupa implinirea varstei de 60 de ani, generalii si amiralii din Ministerul Afacerilor Interne, Serviciul Roman de Informatii si Serviciul de Informatii Externe pot fi mentinuti in activitate pana la implinirea varstei de 62 de ani, la cerere, daca starea de sanatate le permite rezolvarea in foarte bune conditii a atributiilor ce le revin, cu aprobarea conducatorului institutiei.
(6) Cadrele militare din Ministerul Afacerilor Interne, altele decat cele prevazute la alin. 5, sunt mentinute in activitate dupa implinirea varstei standard de pensionare pana la varsta de 60 de ani, la cererea acestora, dupa cum urmeaza:
a) cu aprobarea ministrului afacerilor interne, pentru ofiteri;
b) cu aprobarea inspectorilor generali/similari, pentru maistri militari si subofiteri;
c) prevederile cuprinse la lit. a) si b) se aplica si cadrelor militare care au obtinut o aprobare in prealabil.
Art. 861
Prin exceptie de la prevederile art. 86, personalul militar de specialitate medico-sanitar, indiferent de gradul militar detinut, poate fi mentinut in activitate dupa implinirea varstei standard de pensionare, la cerere, cu aprobarea conducatorului institutiei, pana la implinirea varstei de pensionare stabilita pentru personalul de specialitate medico-sanitar civil.
Art. 87
(1) Ofiterii, maistrii militari si subofiterii in activitate condamnati prin hotarare judecatoreasca la pedeapsa inchisorii cu executarea acesteia, precum si cei condamnati pentru infractiuni savarsite cu intentie la pedeapsa inchisorii cu suspendarea executarii ori cu amenda se trec in rezerva sau direct in retragere.
(2) Cadrele militare in activitate condamnate prin hotarare judecatoreasca ramasa definitiva la pedeapsa inchisorii cu executarea acesteia se trec in rezerva sau direct in retragere din oficiu .
(3) Cadrele militare in activitate din Ministerul Apararii Nationale condamnate pentru infractiuni savarsite cu intentie la pedeapsa amenzii penale sau cu inchisoare, cu suspendarea executarii ori gratiate, inainte de inceperea executarii pedepsei, pot fi trecute in rezerva sau direct in retragere ori pot fi mentinute in activitate, pe baza propunerilor inaintate ierarhic comandantilor/sefilor care au stabilite competente in acest sens, prin ordin al ministrului apararii nationale.
Art. 88
Ofiterii, maistrii militari si subofiterii in activitate, pentru care consiliile de onoare au stabilit ca au incalcat prevederile art. 28 si art. 30 alin. 2 se trec in rezerva sau direct in retragere.
Art. 89
(1) Hotararea privind mentinerea in activitate a cadrelor militare trimise in judecata pentru savarsirea de infractiuni se ia dupa solutionarea definitiva a cauzei.
(2) Cadrele militare in activitate din Ministerul Apararii Nationale se suspenda din functie pe perioada in care, fiind in stare de arest preventiv, sunt urmarite penal, trimise in judecata ori sunt judecate de catre instantele judecatoresti. Pe perioada suspendarii din functie, ofiterii, maistrii militari si subofiterii nu beneficiaza de niciun drept din partea Ministerului Apararii Nationale.
(3) Prin exceptie de la prevederile alin. 2, cadrele militare, pe perioada suspendarii din functie, pot beneficia de dreptul prevazut la art. 9 lit. e) si de dreptul de folosinta a locuintei de serviciu .
(4) Cadrele militare in activitate din Serviciul Roman de Informatii, Serviciul de Telecomunicatii Speciale si Serviciul de Protectie si Paza se pun la dispozitie cand sunt trimise in judecata sau sunt judecate de catre instantele judecatoresti in stare de libertate pentru fapte in legatura cu exercitarea atributiilor functiilor in care sunt incadrate sau imputernicite.
(5) In Ministerul Apararii Nationale, cadrele militare in activitate se pun la dispozitie cand sunt trimise in judecata sau sunt judecate de catre instantele judecatoresti in stare de libertate pentru fapte in legatura cu exercitarea atributiilor functiilor in care sunt incadrate, numai la propunerea consiliilor de onoare si a comandantilor de unitati.
(6) Cadrele militare puse la dispozitie in conditiile prevazute la alin. 4 si 5 indeplinesc atributiile stabilite, in scris, de comandantii unitatilor din care fac parte si beneficiaza de drepturile banesti corespunzatoare gradului pe care il au, la minimum, precum si de celelalte drepturi stabilite cadrelor militare in activitate conform dispozitiilor legale.
(7) In cazul in care s-a dispus achitarea, incetarea procesului penal, renuntarea la aplicarea pedepsei, clasarea ori renuntarea la urmarirea penala, cadrele militare care au fost suspendate din functie in conditiile alin. 2 si care s-au aflat la dispozitie in conditiile alin. 4 si 5 sunt repuse in drepturile avute la data suspendarii din functie sau la data punerii la dispozitie, dupa caz, inclusiv in functia detinuta anterior sau in una echivalenta, si vor primi toate drepturile ce li s-ar fi acordat in perioada cat s-au aflat suspendate, respectiv puse la dispozitie, potrivit normelor legale in vigoare la data reincadrarii in functie.
(71) Cadrele militare din Ministerul Apararii Nationale si Ministerul Afacerilor Interne suspendate din functie sau care sau aflat la dispozitie, in conditiile legii, fata de care s-a dispus amanarea aplicarii pedepsei, sunt repuse in drepturile avute la data suspendarii din functie sau la data punerii la dispozitie, dupa caz, inclusiv in functia detinuta anterior sau in una echivalenta, si vor primi toate drepturile ce li s-ar fi acordat in perioada cat s-au aflat suspendate, respectiv puse la dispozitie, potrivit normelor legale in vigoare la data reincadrarii in functie.
(8) Cadrele militare condamnate prin hotarare judecatoreasca ramasa definitiva la o pedeapsa privativa de libertate cu executarea acesteia care anterior au fost suspendate din functii se trec in rezerva incepand cu data suspendarii.
Decizia CCR nr. 323/2019 referitoare la admiterea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 alin. 2 din Legea nr. 80/1995 Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Decizia CCR nr. 71/2019 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a unor dispozitii din Statutul cadrelor militare Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Anulare act administrativ. Ordin privind sanctiunea trecerii in rezerva Pronuntaţă de: Curtea de Apel Craiova, Sentinta nr. 65 din 25.02.2008
Contestatie privind pierderea gradului militar Pronuntaţă de: Tribunalul Ialomita - Sectia Civila, Sentinta civila nr. 1219F din 15.05.2012
Ordin trecere in rezerva. Lipsa caracteristicilor specifice unui act de comandament militar. Posibilitatea cenzurarii legalitatii lui pe calea contenc Pronuntaţă de: Decizia nr. 532 din 15 februarie 2006, Inalta Curte de Casatie si Justitie , Sectia de contencios administrativ si fiscal
Neconstitutionalitatea reglementarii cadrului legal cu privire la recompensele si sanctiunile aplicate cadrelor militare prin acte administrative Sursa: Irina Maria Diculescu