din anul 2007, atuul tau de DREPT!
3404 de useri online



Prima pagină » Ştiri juridice » Guvernul ne-a prezentat 10 masuri sociale si anticriza

Guvernul ne-a prezentat 10 masuri sociale si anticriza

  Publicat: 29 Jan 2009       2303 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


Sistemul de facilitati, echipamente si servicii necesare operarii unei organizatii.
1. Alocarea a 20% din bugetul anului 2009 pentru investiţia publică masivă �n infrastructură. Aici, c�nd vorbim de infrastructură, ne referim la infrastructura din transporturi, la cea din domeniul mediului, a sănătăţii, a �nvăţăm�ntului, a reabilitării termice a blocurilor de locuit - un program extrem de important, generator de locuri de muncă şi de economii, at�t �n buzunarul populaţiei,

Sistemul de facilitati, echipamente si servicii necesare operarii unei organizatii.
Intreprindere care cumpara sau sconteaza facturile de la un fabricant sau de la un vanzator si urmareste incasarea pretului de la clienti.
Intreprindere care cumpara sau sconteaza facturile de la un fabricant sau de la un vanzator si urmareste incasarea pretului de la clienti.
Acea ramura a disciplinei economice consacrata analizei deciziilor de alocare a resurselor monetare in procesele de productie de bunuri sau de servicii,
Organ de stat care exercita puterea executiva, constituit de puterea suprema de stat.
Zile in care se cuprinde intreg intervalul de timp dintre momentul inceperii si implinirii termenului, inclusiv prima si ultima zi a termenului.
Valoarea unei companii in functie de cursul actiunilor sale pe o piata de valori mobiliare
Valoarea unei companii in functie de cursul actiunilor sale pe o piata de valori mobiliare
Banii folositi pentru a desfasura o afacere. Stoc de valori sau de active care, intrate in circuitul economic, pot genera venituri posesorilor lor.
Notiunea Stat de drept este, in general, utilizata pentru a sublinia diferentele existente intre regimurile democratice si regimurile autoritare (dictatoriale).
Suma care se plateste periodic de catre titulsrul unei obligatii legale de
Denumire data monedei unice europene.
Denumire generica pentru toate felurile de monede si semne ale valorii. Au aparut din necesitatea de a facilita schimburile de marfuri.
Sunt participanti in procesul penal, alaturi de parti si organele judiciare. Persoanele sunt martorii, experti, interpretii, traducatorii, substituitii procesuali etc.
Notiunea Stat de drept este, in general, utilizata pentru a sublinia diferentele existente intre regimurile democratice si regimurile autoritare (dictatoriale).
Zile in care se cuprinde intreg intervalul de timp dintre momentul inceperii si implinirii termenului, inclusiv prima si ultima zi a termenului.
Notiunea Stat de drept este, in general, utilizata pentru a sublinia diferentele existente intre regimurile democratice si regimurile autoritare (dictatoriale).
Salariul reprezinta contraprestatia muncii depuse de salariat in baza contractului individual de munca.
Notiunea Stat de drept este, in general, utilizata pentru a sublinia diferentele existente intre regimurile democratice si regimurile autoritare (dictatoriale).
Notiunea Stat de drept este, in general, utilizata pentru a sublinia diferentele existente intre regimurile democratice si regimurile autoritare (dictatoriale).
Soldul din care reiese o insuficienta a resurselor in raport cu nevoile, in cursul unei perioade date;
Suma stabilita de banca de comun acord cu clientul cu ocazia incheierii contractului de credit,
Balanta veniturilor si cheltuielilor dintr-o anumita perioada
Denumire data monedei unice europene.
Balanta veniturilor si cheltuielilor dintr-o anumita perioada
Denumire data monedei unice europene.
Soldul din care reiese o insuficienta a resurselor in raport cu nevoile, in cursul unei perioade date;
Denumire data monedei unice europene.
Soldul din care reiese o insuficienta a resurselor in raport cu nevoile, in cursul unei perioade date;
Organ de stat care exercita puterea executiva, constituit de puterea suprema de stat.
Suma stabilita de banca de comun acord cu clientul cu ocazia incheierii contractului de credit,
(Legea 10 din 2001) 1. cu bunuri sau servicii - masura reparatorie alternativa const�nd in acordarea de bunuri si servicii, cu acceptul persoanei indreptatite, p�na la concurenta valorii imobilului preluat in mod abuziv.
c�t şi �n bugetele locale şi naţionale � şi, evident, infrastructura care se referă la drumuri judeţene, drumuri comunale, pietruiri, alimentări cu apă, tot ceea ce �nseamnă practic infrastructură �n Rom�nia. Este principala măsură care susţine creşterea economică, şi principala măsură anticriză. Pentru că, pe de o parte, mizează pe menţinerea de locuri de muncă şi crearea de noi locuri de muncă, acolo unde este posibil, şi alimentarea evidentă a bugetului de stat cu acele sume necesare pentru a ne putea achita obligaţiile sociale pe care le avem.
2. Achitarea datoriilor guvernamentale guvernamentale cu privire la restanţele lăsate de vechiul guvern, a facturilor şi a subvenţiilor restante. Este o moştenire pe care o avem de plătit. Suntem convinşi că fără achitarea datoriilor restante economia se blochează şi, �n loc ca Guvernul să fie un factor care să genereze creştere economică, ar fi un factor care ar crea blocaje �n economie . Deşi efortul este uriaş, domnul vicepremier o să vă dea detalii concrete pe care le-am discutat de at�tea ori, el trebuie să fie făcut pentru a putea genera �n continuare creştere economică �n Rom�nia.
3. Creşterea gradului de absorbţie a fondurilor comunitare. Cunoaştem performanţele foarte slabe ale vechiului guvern. Din acest punct de vedere am �nfiinţat un comitet inter-ministerial sub coordonarea Premierului şi a vice-premierului, care monitorizează săptăm�nal progresele făcute �n absorbţia fondurilor comunitare.
4. Neimpozitarea profitului reinvestit. Această măsură va fi făcută printr-o ordonanţă de urgenţă pentru modificare Codului Fiscal.
5. Posibilitatea compensării TVA-ului de recuperat cu TVA-ul de plătit sau cu alte impozite datorate bugetului de stat şi �n lunile ulterioare lunii �n care s-au depus cererile de restituire, precum şi după expirarea termenului legal de 45 de zile . Din nou, o măsură, prin posibilitatea compensării TVA-ului de recuperat cu cel de plătit, să eliminăm blocajele, birocraţia, pierderile de timp care au loc �n sistem şi prin care, pe de o parte, �ntreprinzătorii c�ştigă timp, �şi recuperează sumele financiare pe care le au, iar bugetul de stat este alimentat cu aceste sume din TVA necesare alocării �n alte domenii. Pentru aceasta, va fi emisă o ordonanţă de urgenţă pentru modificarea Codului Fiscal.
6. Capitalizarea CEC-ului şi a Exim Bank-ului, măsuri foarte importante din perspectiva susţinerii IMM-urilor. Numai la CEC vorbim de o capitalizare cu aproximativ 250 de milioane de euro, pentru ca din această capitalizare să putem, pe de o parte, constitui resurse financiare pentru sprijinirea IMM-urilor, pentru a da o injecţie de capital �n vederea susţinerii acestor �ntreprinderi at�t de necesare funcţionării economiei rom�neşti �n momentul de faţă.
7. De asemenea, coroborată cu această măsură: �nfiinţarea fondului de contra-garantare a creditelor pentru IMM-uri şi, �n cadrul CEC, aşa cum am spus, fondul de finanţare, nu numai de contra-garantare pentru IMM-uri.
8. Alocarea, prin bugetul de stat, a aceluiaşi volum de fonduri alocat pentru promovarea exporturilor, ca �n anul 2008, precum şi majorarea contribuţiei statului pentru finanţarea acestei activităţi. Este o măsură pentru susţinerea exportului deja prevăzută �n legea bugetului de stat .
9. Continuarea şi extinderea programului "Rabla" �ncep�nd cu acest an. Sunt acceptate pentru intrarea �n program şi maşinile care acum au o vechime de 12 ani. �nainte erau acceptate numai maşinile care aveau o vechime de 10 ani. Şi, pe de altă parte, noul program mai aduce ca noutate majorarea sumei acordate de la 3.000 de lei la 3.800 de lei, precum şi finanţarea a nu mai puţin de 60.000 de vehicule faţă de 40.000 �n anul 2008. Deci, programul "Rabla", aşa cum am promis, merge mai departe cu alocările financiare pe care le-am precizat.
10. Includerea �n bugetul general consolidat a veniturilor proprii ale instituţiilor şi agenţiilor guvernamentale. Asta �nseamnă că acele agenţii guvernamentale sau instituţii care au venituri proprii - de fapt sunt tot venituri publice de la stat - vor fi incluse �n bugetul consolidat al statului şi, evident, vor fi alocate resursele �n concordanţă cu interesul general, şi nu cu interesul particular al unor persoane care conduc asemenea agenţii sau instituţii.
Din perspectiva componentei sociale, prima măsură anticriză pe care o vizăm se referă la cei cu pensii mici şi foarte mici. Din acest punct de vedere vom institui, �n două tranşe, o pensie socială minimă de 350 de lei. Repet, o pensie socială minimă de 350 de lei, �n două tranşe. Toţi cei care au venituri p�nă �n 300 de lei la 1 mai, cu achitarea �n luna iunie, vor primi diferenţa de la ceea ce au acum sub 300 de lei, vor primi de la 1 iunie practic 300 de lei toţi pensionarii care au sub această valoare pensie . De la 1 octombrie, cu plata de la 1 noiembrie, toţi vor avea o pensie socială minimă de 350 de lei. Este un efort bugetar de 190 de milioane de euro. Şi, ca să fiu bine �nţeles, �n fapt, nu este vorba de o modificare a legii pensiilor, care merge pe baza principiului contributivităţii, ci este vorba, �n esenţă, de un ajutor social care se acordă persoanelor care au cele mai mici venituri din perspectiva pensiilor din Rom�nia. Repet, de la 1 mai, cu plata din luna iunie, p�nă la 3.000.000 de lei vechi, de la 3.500.000 de la 1 octombrie cu plata de la 1 noiembrie. Repet, este un efort financiar, dar pentru susţinerea, �ntr-adevăr, a acelor categorii sociale care sunt cel mai tare lovite de efectele crizei economice şi pentru care aceste sume de bani reprezintă un minimum necesar pentru a putea să aibă un nivel c�t de c�t decent de trai �n Rom�nia.
A doua măsură vizează compensarea cu 90% din preţul de referinţă pentru medicamentele compensate. Sau, altfel spus, compensarea cu 90% a medicamentelor pentru pensionari cu pensie mai mică de 600 de lei. Este un program al Ministerului Sănătăţii extrem de bine articulat. Compensarea aceasta şi a sumelor care vor fi alocate - aceste sume vin din taxa de viciu fără a afecta bugetul Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate alocat medicamentelor compensate. Este important de ştiut acest lucru.
�n ceea ce priveşte persoanele care se află �n şomaj tehnic avem următoarea măsură pentru acele categorii de persoane . Pentru veniturile din şomaj tehnic, timp de 3 luni de zile, nu se plătesc contribuţii şi impozite la bugetul de stat şi bugetul asigurărilor sociale de stat . Repet, pentru o perioadă de maximum 3 luni de zile . Să spunem că o persoană se află �n şomaj tehnic la o anumită �ntreprindere. Pe o perioadă de maximum 3 luni de zile nu se plătesc la bugetul de stat contribuţiile de asigurări sociale, acestea fiind suportate de către stat . Evident că nici �ntreprinzătorul nu are foarte multe dorinţe ca să ţină o persoană �n şomaj tehnic, pentru că plăteşte 75% din salariu . Dar, �n acest efort, vine şi statul şi �l ajută cu scutirea plăţii acestor contribuţii la asigurările sociale şi a impozitelor pe care le are de plătit la bugetul de stat şi la bugetul asigurărilor sociale de stat . Şi, nu �n ultimul r�nd, susţinerea cu 50% a formării profesionale continue pentru angajaţi şi şomeri. Măsura este deja prevăzută �n bugetul de stat, ca de altfel şi măsură anterioară despre care am vorbit. Este vorba de o măsură prevăzută �n bugetul de stat pe anul 2009.
�n acest context am vorbit şi am decis şi astăzi suprataxarea produselor de lux şi taxarea la nivel european al jocurilor de noroc, ca o măsură prin care se pot găsi resurse financiare suplimentare la bugetul de stat .
Acum, c�teva considerente despre bugetul de stat pe 2009 �n contextul acestor măsuri anticriză pe care le-am prezentat, măsuri de susţinere a creşterii economice şi de limitare a efectelor crizei.
Construcţia bugetară porneşte de la c�ţiva indicatori macro economici pe care �i cunoaşteţi, dar �i repet: creştere economică prognozată 2,5% �n anul 2009, deficit bugetar - 2%, rata inflaţiei - 5%, un PIB de 144,7 miliarde de euro, un buget total de 51 de miliarde de euro.
A doua observaţie cu privire la bugetul de stat pe anul 2009 este aceea că alocăm 20% din buget pentru investiţia publică masivă �n infrastructură, aproape 10 miliarde de euro.
A treia componentă se referă la politica salarială şi a pensiilor. Aici vreau să vă spun că �ntr-un an extrem de dificil din punct de vedere economic, �ntr-un an �n care venim după o creştere economică de 7,8%, �n 2008, dar cu un deficit bugetar de 5,2% şi cu datorii restante de aproximativ 7 miliarde de euro - adică diferenţa �ntre veniturile prognozate şi veniturile realizate -, suntem constr�nşi, pe de o parte, �n contextul scăderii creşterii economice de la 7,8% la 2,5 şi de la un deficit bugetar de 5,5 la 2% să găsim soluţii pentru ceea ce �nseamnă infrastructură, adică motorul creşterii economice, dar �n acelaşi timp să nu abandonăm politica salarială şi a pensiilor pe care avem obligaţia ca stat să o asigurăm. De aceea, resursele, din acest punct de vedere, sunt limitate şi chiar dacă ele sunt �n cuantum mai mic �n raport cu anii anteriori, vreau să vă spun că am făcut eforturi at�t cu partenerii politici de la PSD, c�t şi �n discuţiile cu partenerii sociali, să găsim soluţii ca �mpreună, prin solidaritate, să putem trece acest an dificil. Din acest punct de vedere, politica propusă de Guvern �n materia pensiilor şi a salariilor sau a salariilor şi a pensiilor este următoarea: �n anul 2009 salariile şi pensiile se vor mări cu rata inflaţiei. Adică, cu 5%, după următorul scenariu: cu 3% din aprilie cu plata �n luna mai şi cu 2% din octombrie cu plata �n noiembrie. Asta �nseamnă că, practic, �n acest an vom avea o creştere a salariilor bugetarilor şi a pensiilor cu 5%. Am făcut menţiunea specială ca măsură anticriză cu privire la ajutorul social pentru cei care se află cu o pensie sub 3.500.000 de lei vechi, adică 350 de lei noi. Pe aceştia, �n două tranşe, aşa cum am spus, de la 1 mai cu plata din iunie, �i vom aduce pe toţi la 3 milioane de lei vechi sau 300 de lei, iar de la 1 octombrie cu plata de la 1 noiembrie �i vom aduce pe toţi la o pensie minimă, pe baza ajutorului social de 350 de lei noi, ca o componentă a planului anticriză �n măsurile de protecţie socială.
�n ceea ce priveşte măsurile pe care le-am luat �n vederea asigurării acestor resurse, ştiţi că am luat �ncă de la �nceputul mandatului nostru c�teva măsuri dure prin care am limitat cheltuielile bugetare. Am suspendat, pe anul 2009, posturile restante din sistemul bugetar. Am luat acele decizii cu privire la bugetarii de lux, la participarea �n consiliile de administraţie care le-au oferit resurse financiare. De asemenea, anul acesta va avea loc o compensare cu timp liber a orelor suplimentare şi ele, �n consecinţă, nu vor fi plătite. De asemenea, nu vom putea acorda prime �n cursul acestui an. Şi, nu �n ultimul r�nd, vorbim de o reducere a cheltuielilor de personal de aproximativ 20%. Asta ce �nseamnă ? Că obiectivul Guvernului este de a str�nge cureaua, acolo unde se poate, �ntr-un an de criză. Obiectivul nostru este să păstrăm locul de muncă, nu să-l trimitem pe om acasă. Dar, �nainte de a ajunge la o soluţie de a disponibiliza pe cineva, vrem să eliminăm acele sporuri, prime, stimulente care astăzi �mpovărează sistemul public, iar �ntr-un an de criză trebuie să fim solidari unii cu alţii. Şi, �n consecinţă, �i spunem bugetarului, �nainte de a putea să discutăm o măsură de disponibilizare, haideţi să g�ndim ce putem reduce �n privinţa sporurilor, stimulentelor, primelor şi a altor bonusuri de acest fel, care să fie reduse, pentru ca, pe de o parte locul de muncă să fie păstrat, iar pe de altă parte, şi bugetul asigurărilor sociale să primească contribuţiile corespunzătoare. Aceasta este optica Guvernului, pentru că, vă vor spune colegii mei, cheltuielile de personal au fost scăpate de sub control �n Rom�nia.
Din nefericire, sporurile, stimulentele depăşesc de foarte multe ori salariul pe care o persoană �l are. De aceea, prima măsură pe care o luăm este să intervenim �n acest domeniu, să-l aducem şi să le aducem la o limită decentă, pentru ca de acolo să economisim resurse financiare pentru a avea şi pentru componenta economică şi pentru componenta socială despre care am vorbit.
Şi, evident, stă pe buzele dvs. �ntrebarea cu privire la salariile profesorilor. �ntrebare pe care toţi mi-au adresat-o �n aceste zile şi v-am promis şi ieri că vom avea răspunsuri la c�t mai multe �ntrebări pe care le aveţi dvs.
�n privinţa salarizării profesorilor, �n primul r�nd trebuie să fie clar două lucruri. Toţi bugetarii, anul acesta, vor avea o majorare de 5%. �n al doilea r�nd, bugetul pentru educaţie va fi �n jur de 6% din PIB. �n privinţa majorării salariilor profesorilor, �n afară de cele 5 procente obligatorii, totul va depinde - dacă se vor acorda unele susţineri financiare suplimentare - pe de o parte, de procesul de reformă din educaţie, de restructurarea din acest domeniu, adică acea formulă consacrată din Pactul Naţional pentru Educaţie "bani contra reformă" să fie efectuată şi �n urma negocierilor pe care Ministerul Educaţiei, ministrul Educaţiei le va purta cu profesorii, este posibil să se acorde unele sporuri pentru performanţă �n educaţie, condiţionate de realizarea unei reforme autentice bazată pe Pactul Naţional pentru Educaţie. �n acel context se va putea discuta de unele, repet, sporuri pentru performanţă �n educaţie şi pe care ministrul de resort a fost mandatat să le discute cu cadrele universitare, cu cadrele din �nvăţăm�ntul preuniversitar, cu sindicatele, pentru a putea pune aceste măsuri �n practică. Să fim bine �nţeleşi, acele resurse financiare sunt condiţionate de reformă. �n ce cuantum şi �n ce formă, vă vom putea spune doar mai t�rziu, dacă ele vor putea fi, evident, acordate �n termeni concreţi.


Citeşte mai multe despre:   

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...