Noua lege a camerelor de comert
- camerele de comert judetene si a municipiului Bucuresti (camere judetene)
- Camera de Comert si Industrie a Romaniei (Camera Nationala)
- camerele de comert bilaterale.
Aceste trei categorii de entitati alcatuiesc sistemul camerelor de comert.
I. Camerele judetene
Camerele de comert sunt organizatii autonome, neguvernamentale, apolitice, fara scop patrimonial, cu personalitate juridica, create in scopul de a reprezenta, apara si sustine interesele membrilor lor si ale comunitatii de afaceri in raport cu autoritatile publice si cu organismele din tara si din strainatate.
Camerele judetene sunt organizate si functioneaza in fiecare resedinta de judet si in municipiul Bucuresti.
La nivelul fiecarui judet si al municipiului Bucuresti poate functiona o singura camera de comert.
Dintre atributiile camerelor judetene, mentionam:
- elibereaza, la cerere, cu respectarea normelor legale in vigoare si a competentelor stabilite pentru alte institutii, certificate de origine a marfurilor, certificate privind uzantele comerciale, firmele inscrise, adnotarile si modificarile in situatia juridica a firmelor, precum si certificate ce atesta existenta unor incidente comerciale
- realizeaza baze de date cuprinzand toate informatiile utile comerciantilor in exercitarea activitatii lor, desfasoara activitati de informare, documentare si consultanta in afaceri; tin si valorifica, in interesul imbunatatirii climatului de afaceri, date privind incidentele comerciale
- organizeaza activitatea de solutionare a litigiilor comerciale si civile prin mediere si arbitraj ad-hoc si institutionalizat
- avizeaza existenta cazurilor de forta majora si influenta acestora asupra executarii obligatiilor comerciantilor
- organizeaza si administreaza targuri, expozitii, saloane, forumuri de afaceri, actiuni de parteneriat economic in tara si in strainatate, in locatii proprii, concesionate sau inchiriate
- desfasoara activitati de asistenta si consultanta pentru comercianti pe cheltuiala acestora etc.
Camerele judetene au trei categorii de membri:
1. membrii individuali (operatori economici, persoane fizice sau juridice, inregistrati la oficiul registrului comertului al judetului respectiv, indiferent de domeniul de activitate, precum si sucursalele, reprezentantele acestora)
2. membrii colectivi (filialele camerelor de comert bilaterale, asociatiile profesionale locale, organizatii patronale existente in teritoriu)
3. membrii onorifici (cadre didactice, oameni de stiinta, specialisti in economie si legislatie comerciala, personalitati ale vietii publice din teritoriu si altii asemenea).
Numai membrii individuali si membrii colectivi au drept de vot deliberativ, in vreme ce membrii onorifici au vot consultativ.
II. Camera Nationala
Camera Nationala are 3 categorii de membrii:
1. membri de drept (persoane juridice a caror personalitate juridica a fost recunoscuta prin hotarare a Guvernului emisa in baza Decretului-lege nr. 139/1990 privind camerele de comert si industrie din Romania, aborgat prin prezenta lege)
2. membri asociati (persoane juridice inscrise in Registrul asociatiilor si fundatiilor sau in Registrul patronatelor)
3. membri de onoare (persoane fizice).
Camera Nationala este continuatoarea de drept a Camerei de Comert si Industrie a Romaniei, reglementata prin Decretul-lege nr. 139/1990.
Dintre atributiile mai imortante ale Camerei Nationale amintim:
- tine evidenta proprie a situatiei firmelor comerciale si a emblemelor comerciale la nivel national
- organizeaza targuri nationale si internationale ale Romaniei si participarea Romaniei la targuri si expozitii in strainatate sub pavilion national
- organizeaza activitatea de mediere si de solutionare prin arbitraj a litigiilor comerciale si civile, interne si internationale
- elibereaza, la cerere, certificate de origine pentru marfurile romanesti, certificate preferentiale vamale si carnete pentru admiterea temporara a marfurilor scutite de taxe vamale
- avizeaza, la cerere, modelele de formulare de facturi, procurile si alte documente pentru comertul international
- avizeaza, la cerere, pentru societatile romanesti, pe baza de documentatie, existenta cazurilor de forta majora si efectele acestora asupra executarii obligatiilor comerciale internationale.
Pe langa Camera Nationala functioneaza Curtea de Arbitraj Comercial International, ca institutie permanenta de arbitraj, fara personalitate juridica.
Functia de presedinte al Camerei Nationale este incompatibila cu cea de presedinte al Curtii de Arbitraj Comercial International.
III. Camerele de comert bilaterale
Camerele de comert bilaterale sunt organizatii autonome, neguvernamentale, apolitice, cu caracter nonprofit, cu personalitate juridica, create in scopul dezvoltarii relatiilor economice ale Romaniei cu tarile pentru care au fost create si promovarii, apararii si sustinerii intereselor economice ale comunitatii de afaceri in raport cu autoritatile publice si cu organismele din tara si strainatate.
Aceste camere se infiinteaza la initiativa comerciantilor, in conformitate cu prevederile OG nr. 26/2000 si dobandesc personalitate juridica la data inregistrarii lor in Registrul asociatiilor si fundatiilor.
Pe teritoriul Romaniei nu pot exista doua sau mai multe camere bilaterale privind aceleasi state.
Citeşte mai multe despre:
Consultă un avocat onlineMCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.
Articole JuridiceGestionarea sesizarii adresate profesionistului direct de catre consumator
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cererea in anularea ordonantei de plata. Calea de atac a debitorului in situatia in care instanta judeca in echitate, cu incalcarea principiului legal
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cercetarea disciplinara - Strategia in prevenirea si solutionarea litigiilor de munca in favoarea angajatorului
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
JurisprudenţăIn cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Legislaţie OUG nr. 36/2025 pentru stabilirea unor masuri privind personalul platit din fonduri publice
ORDONANTA DE URGENTA nr. 35/2025 pentru stabilirea unor masuri privind personalul platit din fonduri ...
HG 295/2025, privind REVISAL-ul - Registrul electronic de evidenta a salariatilor
HG nr. 295/2025 privind Registrul general de evidenta a salariatilor REGES-ONLINE ...
OUG nr. 156/2024 (Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austeritatii 2025) privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publi
Ordonanta de urgenta nr. 156/2024 (denumita si Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austerit ...
Tabloul Avocatilor din Romania
Tabloul Avocatilor din Republica Moldova
Tabloul Consultantilor Fiscali din Romania
Tabloul Contabililor din Romania
Tabloul Detectivilor Particulari din Romania
Tabloul Evaluatorilor din Romania
Tabloul Executorilor Judecatoresti din Romania
Tabloul Expertilor Judiciari din Romania
Tabloul Mediatorilor din Romania
Tabloul Notarilor Publici din Romania
Tabloul Practicienilor in insolventa din Romania
Tabloul Psihologilor din Romania
Tabloul Traducatorilor Autorizati din Romania
Arhiva Stirilor juridice din anul 2007
Monitorului Oficial al Romaniei, zi de zi
