Tratatul de la Lisabona: Reguli mai clare pentru initiativa cetateneasca
"Initiativa cetateneasca reprezinta un instrument nou prin care se intareste democratia Uniunii Europene", este de parere raportoarea PE, Sylvia-Yvonne Kaufmann (Grupul Confederal al Stangii Unite Europene, Stanga Verde Nordica, Germania)
Diferentierea initiativei cetatenesti europene de petitia adresata Parlamentului European
In primul rand exista diferenta dintre entitatile carora li se adreseaza. In timp ce petitia se adreseaza Parlamentului European, initiativa cetateneasca se adreseaza Comisiei.
Dreptul european de a adresa petitii exprima capacitatea resortisantilor Uniunii de a se adresa autoritatii supreme a Uniunii Europene, in calitate de persoane afectate direct sau indirect si le deschide posibilitatea de a se adresa, in aceasta calitate, direct Parlamentului European, pentru a-l informa cu privire la o anumita situatie si a putea pretinde modificarea acesteia.
Spre deosebire de aceasta, initiativa cetateneasca le permite pentru prima oara resortisantilor Uniunii sa participe ei insisi in mod direct la exercitarea autoritatii supreme in Uniunea Europeana, deschizandu-le posibilitatea de a solicita Comisiei, precum si Consiliului sau Parlamentului European, sa prezinte o propunere legislativa.
Contrar dreptului de petitie, la fel cu fiecare componenta a autoritatii europene, initiativa cetateneasca este angajata in reprezentarea interesului pentru binele general si in respectarea legislatiei europene. Exact acest ultim element nu reprezinta premisa pentru o petitie .
Stabilirea numarului minim de state
Deputatii europeni propun ca numarul minim de state membre din care trebuie sa provina cetatenii Uniunii care participa la initiativa cetateneasca sa reprezinta un sfert dintre statele membre. Aceasta cerinta este indeplinita numai in cazul in care cel putin 1/500 din populatia fiecaruia dintre statele respective sustine initiativa.
Structurarea procedurii initiativei cetatenesti:
* inregistrarea initiativei
* strangerea declaratiilor de sustinere
* depunerea initiativei
* prezentarea pozitiei Comisiei
* verificarea conformitatii cu tratatele a actului legislativ solicitat
Mai multa transparenta
Organizatorilor unei initiative cetatenesti inregistrate cu succes li se solicita, intr-un termen adecvat, ulterior incheierii procedurii, sa prezinte Comisiei un raport privind finantarea initiativei, care sa includa sursele de finantare (raport de transparenta). Raportul este examinat de catre Comisie si publicat impreuna cu un aviz . De regula, Comisia ar trebui sa inceapa sa examineze continutul unei initiative cetatenesti doar dupa prezentarea intr-o forma corespunzatoare a unui raport de transparenta.
Raportul a fost adoptat cu 380 de voturi pentru, 41 impotriva si 29 abtineri.
Citeşte mai multe despre:
 Consultă un avocat onlineMCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.
 Articole JuridiceGestionarea sesizarii adresate profesionistului direct de catre consumator
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cererea in anularea ordonantei de plata. Calea de atac a debitorului in situatia in care instanta judeca in echitate, cu incalcarea principiului legal
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cercetarea disciplinara - Strategia in prevenirea si solutionarea litigiilor de munca in favoarea angajatorului
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
 JurisprudenţăIn cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti 
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti 
 Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate? 
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti 
 Legislaţie OUG nr. 36/2025 pentru stabilirea unor masuri privind personalul platit din fonduri publice
 ORDONANTA DE URGENTA nr. 35/2025 pentru stabilirea unor masuri privind personalul platit din fonduri ... 
 HG 295/2025, privind REVISAL-ul - Registrul electronic de evidenta a salariatilor
 HG nr. 295/2025 privind Registrul general de evidenta a salariatilor REGES-ONLINE  ... 
 OUG nr. 156/2024 (Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austeritatii 2025) privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publi
 Ordonanta de urgenta nr. 156/2024 (denumita si Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austerit ... 
 Tabloul Avocatilor din Romania
 Tabloul Avocatilor din Republica Moldova
 Tabloul Consultantilor Fiscali din Romania
 Tabloul Contabililor din Romania
 Tabloul Detectivilor Particulari din Romania
 Tabloul Evaluatorilor din Romania
 Tabloul Executorilor Judecatoresti din Romania
 Tabloul Expertilor Judiciari din Romania
 Tabloul Mediatorilor din Romania
 Tabloul Notarilor Publici din Romania
 Tabloul Practicienilor in insolventa din Romania
 Tabloul Psihologilor din Romania
 Tabloul Traducatorilor Autorizati din Romania
 Arhiva Stirilor juridice din anul 2007
 Monitorului Oficial al Romaniei, zi de zi
	