Registrul Comertului ar putea trece in subordinea Camerei de Comert
Deputatii au dezbatut, lunea trecuta pe articole, propunerea legislativa privind trecerea Oficiului National al Registrului Comertului din subordinea Ministerului Justitiei in cea a Camerei de Comert, deputatii PSD-PC, PNL si UDMR exprimandu-se in favoarea legii, democrat-liberalii anuntand ca voteaza liber .
Deputatii au reusit, la 15 iunie, sa dezbata si sa adopte pe articole propunerea legislativa pentru modificarea Legii privind registrul comertului, initiata de 13 deputati si senatori provenind din PSD, PNL, PRM, UDMR, PC si grupul minoritatilor nationale, si respinsa in Senat pe 7 octombrie 2008. Proiectul fusese retrimis cu o saptamana in urma la Comisia juridica si a intrat pe ordinea de zi a plenului in regim de urgenta.
Democrat-liberalii au exprimat, in cadrul dezbaterilor, pozitii nefavorabile adoptarii proiectului legislativ, liderul grupului, Mircea Toader, precizand ca deputatilor nu li s-a impus o directie din partea PD-L, astfel ca vor vota "cum cred de cuviinta". Atat Petru Calian, Daniel Oajdea, cat si Mircea Toader, au sustinut ca ONRC trebuie sa ramana la Ministerul Justitiei, "mai ales in conditii de criza". Democrat-liberalul Teodor Spanu a aratat ca situatia care ar putea fi implementata odata cu adoptarea acestei legi mai exista doar in alte doua tari, ceea ce arata ca nu este oportuna trecerea ONRC la Camera de Comert si Industrii.
In schimb, PSD, prin vocea Aurei Vasile, si UDMR, prin deputatul Antal Istvan, au sustinut ca proiectul legislativ contribuie la procesul de descentralizare. Si liderul PNL Eugen Nicolaescu a pledat pentru votul in favoarea proiectului legislativ.
Reprezentantul Ministerului Justitiei a pledat pentru pastrarea statutului actual al Registrului Comertului, aratand ca proiectul legislativ in discutie nu ofera nicio garantie pentru functionarea eficienta a institutiei.
Deputatii juristi au dat, in urma cu doua spatamani, raport favorabil propunerii legislative privind trecerea Oficiului National al Registrului Comertului din subordinea Ministerului Justitiei in cea a Camerelor de Comert, in favoarea proiectului au votat PSD-PC, PNL si UDMR, iar PDL "impotriva".
Comisia juridica a Camerei a adoptat, cu 11 voturi favorabile, opt "impotriva" si o abtinere, proiectul de lege pentru modificarea si completarea Legii 26/1990 privind Registrul Comertului si a Legii camerelor de comert din Romania nr 335/2007, adaugand o serie de amendamente.
PDL a fost singurul partid care s-a opus proiectului. Deputatul PDL Daniel Buda a explicat ca reprezentantii democrat-liberali s-au opus acestei schimbari, considerand ca, in prezent, sistemul este extrem de eficient, neexistand motive de a muta ONRC din subordinea Ministerului Justitiei.
Initial, propunerea legislativa prevedea ca Registrul Comertului sa nu aiba personalitate juridica, insa la insistentele reprezentantilor Registrului, s-a adoptat un amendament prin care ONRC a capatat personalitate juridica. Un alt amendament acceptat de deputatii juristi stipuleaza ca sumele care reprezinta diferente intre veniturile incasate prin activitatea oficiilor Registrului si cheltuielile aferente necesare functionarii lor se fac venit la bugetul de stat . Potrivit unui alt amendament, pentru operatiunile efectuate, Registrul Comertului percepe tarife stabilite prin hotarare de Guvern, la propunerea Camerei de Comert si Industrii a Romaniei.
Reprezentantul Registrului Comertului a criticat proiectul, argumentand ca, odata cu aceasta trecere, nu se va putea asigura caracterul unitar al tuturor operatiunilor Registrului, in conditiile in care camerele teritoriale de comert pe langa care vor functiona oficiile Registrului sunt entitati distincte, nefiind subordonate Camerei Nationale De comerti si Industrii din Romania.
Ministrul Justitiei a trimis, la 25 mai, conducerii Camerei o solicitare de amanare, pana dupa discutarea Raportului CE, a dezbaterii asupra propunerii de transferare a Registrului Comertului in subordinea Camerelor de Comert, dar deputatii i-au retrimis cererea pe motiv ca nu e semnata si de premier.
Predoiu aducea, in scrisoarea inaintata Camerei, o serie de argumente in favoarea mentinerii statutului actual de institutie publica al ONRC si afirma ca propunerea legislativa contine aspecte de neconstitutionalitate si nelegalitate, precum si deficiente sub aspectul tehnicii legislative. "Preluarea de catre Camerele de Comert a atributiilor Registrului Comertului are semnificatia unei concesionari directe de servicii publice, contrar articolului 136 din Constitutie . In plus, se propun solutii legislative ce ingradesc dreptul la proprietate al tertilor cu care ONRC a incheiat contracte de inchiriere pentru localitatile folosite cu titlul de sediu" se arata in document.
Potrivit solicitarii semnate de Predoiu, prin transferul Registrului Comertului, Ministerul Justitiei, care este responsabil sa realizeze transpunerea si sa monitorizeze aplicarea normelor comunitare in materia societatilor comerciale, este pus in imposibilitatea de a indeplini aceste atributii . In plus, "toate celelalte state UE au optat pentru varianta ca Registrul Comertului sa fie o institutie publica", se mai spune in scrisoare .
Citeşte mai multe despre:
 Consultă un avocat onlineMCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.
 Articole JuridiceGestionarea sesizarii adresate profesionistului direct de catre consumator
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cererea in anularea ordonantei de plata. Calea de atac a debitorului in situatia in care instanta judeca in echitate, cu incalcarea principiului legal
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cercetarea disciplinara - Strategia in prevenirea si solutionarea litigiilor de munca in favoarea angajatorului
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
 JurisprudenţăIn cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti 
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti 
 Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate? 
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti 
 Legislaţie OUG nr. 36/2025 pentru stabilirea unor masuri privind personalul platit din fonduri publice
 ORDONANTA DE URGENTA nr. 35/2025 pentru stabilirea unor masuri privind personalul platit din fonduri ... 
 HG 295/2025, privind REVISAL-ul - Registrul electronic de evidenta a salariatilor
 HG nr. 295/2025 privind Registrul general de evidenta a salariatilor REGES-ONLINE  ... 
 OUG nr. 156/2024 (Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austeritatii 2025) privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publi
 Ordonanta de urgenta nr. 156/2024 (denumita si Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austerit ... 
 Tabloul Avocatilor din Romania
 Tabloul Avocatilor din Republica Moldova
 Tabloul Consultantilor Fiscali din Romania
 Tabloul Contabililor din Romania
 Tabloul Detectivilor Particulari din Romania
 Tabloul Evaluatorilor din Romania
 Tabloul Executorilor Judecatoresti din Romania
 Tabloul Expertilor Judiciari din Romania
 Tabloul Mediatorilor din Romania
 Tabloul Notarilor Publici din Romania
 Tabloul Practicienilor in insolventa din Romania
 Tabloul Psihologilor din Romania
 Tabloul Traducatorilor Autorizati din Romania
 Arhiva Stirilor juridice din anul 2007
 Monitorului Oficial al Romaniei, zi de zi
	