Comisia Europeana a adoptat proiectul de mandat de negociere a unui astfel de acord la 26 mai 2010 (a se vedea IP/10/609). Obiectivul acestui mandat este de a asigura un nivel ridicat de protectie a informatiilor cu caracter personal, precum datele pasagerilor sau informatiile financiare care sunt transferate in cadrul cooperarii transatlantice in materie penala. Odata intrat in vigoare, acordul ar consolida dreptul cetatenilor de a accesa, de a rectifica sau de a sterge date atunci cand acestea sunt prelucrate in vederea prevenirii, anchetarii, detectarii sau urmaririi penale a infractiunilor, inclusiv a actelor de terorism. ``Protectia datelor cu caracter personal reprezinta un drept fundamental al cetatenilor UE. Pentru a garanta acest drept, trebuie sa dam dovada de ambitie in abordarea noastra cu privire la protectia datelor cu caracter personal - atat pe plan intern, cat si pe plan international``, a afirmat vicepresedintele Comisiei, dna Viviane Reding, comisar al UE pentru justitie. ``Decizia de azi ne da unda verde sa negociem un acord solid si coerent cu Statele Unite, in care sa existe un echilibru intre drepturile garantate ale persoanelor si cooperarea stransa de care avem nevoie pentru a preveni terorismul si criminalitatea organizata. Astept cu interes sa imi intalnesc omologii americani la Washington, saptamana viitoare, pentru a demara aceste negocieri importante.``De la 11 septembrie 2001 si in urma atacurilor teroriste care au avut loc ulterior in Europa, UE si SUA si-au intensificat cooperarea politieneasca si judiciara in materie penala. Schimbul de informatii relevante este un element esential al unei cooperari eficace in combaterea criminalitatii - atat in interiorul UE, cat si cu SUA. Un element important in acest sens este transferul si prelucrarea datelor cu caracter personal in vederea prevenirii, anchetarii, detectarii sau urmaririi penale a infractiunilor, inclusiv a actelor de terorism. Atat UE, cat si SUA sunt hotarate sa asigure protectia datelor cu caracter personal si a vietii private. Cele doua parti au insa in continuare abordari diferite cu privire la protectia datelor cu caracter personal, ceea ce a suscitat unele controverse in trecut, cand s-au negociat acordurile de schimb de informatii (cum ar fi Programul de urmarire a finantarilor in scopuri teroriste sau registrul cu numele pasagerilor. Scopul negocierilor aprobate astazi este, de asemenea, de a aborda si de a elimina aceste diferente .Ca urmare a deciziei de astazi a ministrilor de justitie, Comisia are acum mandat sa negocieze un acord-cadru privind datele cu caracter personal care sunt transferate si prelucrate de catre autoritatile competente din UE si din SUA. Mandatul vizeaza ajungerea la un acord care: - sa prevada un set coerent si armonizat de standarde in domeniul protectiei datelor, inclusiv principii esentiale, cum ar fi proportionalitatea, minimizarea datelor, perioadele minime de pastrare si limitarea scopului; - sa contina toate standardele necesare in domeniul protectiei datelor, in conformitate cu normele existente ale UE in domeniul protectiei datelor, cum ar fi drepturi garantate ale persoanelor, cai de atac administrative si judiciare sau o clauza privind nediscriminarea; - sa asigure aplicarea eficace a standardelor in domeniul protectiei datelor si controlul acestora de catre autoritati publice independente.Acordul nu ar reprezenta temeiul juridic pentru niciun transfer specific de date cu caracter personal intre UE si SUA. Pentru astfel de transferuri de date va fi intotdeauna necesar un temei juridic specific . Noul acord UE-SUA privind protectia datelor se va aplica apoi acestor transferuri de date . Comisia va informa pe deplin Parlamentul European cu privire la negocieri, in toate etapele acestora.
ContextProtectia datelor cu caracter personal este prevazuta la articolul 8 din Carta drepturilor fundamentale a UE. Carta este inclusa in Tratatul de la Lisabona si are forta juridica obligatorie pentru UE si pentru statele sale membre atunci cand pun in aplicare dreptul UE. Conform Tratatului de la Lisabona (articolul 16 din Tratatul privind functionarea UE), UE poate stabili norme privind protectia datelor cu caracter personal prelucrate de institutiile, organismele, oficiile si agentiile UE, precum si de catre statele membre atunci cand desfasoara activitati care fac obiectul dreptului UE.Parlamentul European a solicitat, intr-o rezolutie din 26 martie 2009, incheierea unui acord UE-SUA care sa asigure protectia corespunzatoare a libertatilor civile si a datelor cu caracter personal. In decembrie 2009, Consiliul European a invitat Comisia sa propuna o recomandare ``de negociere a unui acord cu SUA privind protectia datelor si, dupa caz, a unui acord privind schimbul de date in scopul aplicarii legii``.
[CUM A FOST] UpDate Work (III): Telemunca si munca la domiciliu. Adaptarea activitatii salariatilor 24 Apr 2020 | 2567
CEDO: Supravegherea video in secret a salariatilor nu reprezinta o incalcare a dreptului la viata privata atunci cand exista o justificare adecvata 23 Oct 2019 | 1805
CEDO: lipsirea unei persoane de capacitate de exercitiu fara luarea in considerare a nevoilor individuale ale acesteia reprezinta o incalcare a Conventiei 07 Oct 2019 | 991
CEDO: Deficiente in procesul decizional pentru ridicarea autoritatii parintesti si punerea spre adoptie copilului 23 Sep 2019 | 878
CEDO: Rusia a incalcat drepturile elevilor vorbitori de romana/moldoveneasca din Trasnistria 21 Sep 2019 | 857
CEDO: Inabilitatea unui utilizator de scaun cu rotile de a avea acces la un anumit cinematograf nu a reprezentat o incalcare a Conventiei 21 Jul 2019 | 716
Portal.Just.ro - Dreptul justitiabilului de a ii fi sterse datele cu caracter personal Sursa: MCP avocati
Instalarea unui sistem de supraveghere video de catre primarie, care nu respecta prevederile GDPR Sursa: Raportul pe anul 2020 al ANSPDCP
Hotarare pronuntata intr-un litigiu privind prelucrarea nelegala de date biometrice Sursa: Raportul pe anul 2020 al ANSPDCP
Legalitatea prelucrarii datelor in contextul inregistrarii si publicarii pe internet a imaginilor cu numerele de inmatriculare ale autovehiculelor ai caror soferi savarsesc posibile contraventii sau infractiuni in contextul circulatiei pe drumurile publice Sursa: Raportul pe anul 2020 al ANSPDCP
CEDO: Marina impotriva Romaniei. Dreptul la respectarea vietii private si de familie Pronuntaţă de: Curtea Europeana a Drepturilor Omului
Sanctionarea disciplinara ca urmare a unei postari pe retelele sociale. Netemeinicia deciziei angajatorului Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti - Decizia civila nr. 608 din data de la 6 martie 2020
Hotararea in Cauza R.I. si altii impotriva Romaniei, din 04.12.2018 Pronuntaţă de: Curtea Europeana a Drepturilor Omului
Constatarea ca autoritatile statului, autoritatea judecatoreasca i-a incalcat dreptul la viata privata si de familie. Acordare despagubiri civile Pronuntaţă de: Tribunalul Buzau - Sentinta civila nr. 5 din data 24.02.2012