In lumea de astazi, lipsa accesului la un cont bancar de baza ingreuneaza viata de zi cu zi si o face mai costisitoare. Totul, de la plata facturilor pentru utilitati si incasarea unor venituri sau a unor beneficii, pana la cumpararea de bunuri si servicii, devine o problema. Cu toate acestea, studii recente arata ca circa 30 de milioane de consumatori cu varsta peste 18ani din Uniunea Europeana nu au un cont bancar. Dintre acesti 30 de milioane de cetateni ramasi in afara sistemului bancar, se estimeaza ca intre 6 si 7milioane se gasesc in aceasta situatie din cauza ca li s-a refuzat accesul la un cont bancar. Aceste persoane nu pot, in stadiul actual al lucrurilor, sa beneficieze pe deplin de piata unica.
Recomandarea de astazi a Comisiei Europene, privind accesul la un cont de plati de baza, va promova incluziunea financiara si sociala pentru consumatorii din intreaga Europa . Comisia invita statele membre sa se asigure ca astfel de conturi vor deveni disponibile, cu costuri rezonabile pentru consumatori, indiferent de tara din cadrul UE in care isi au resedinta si indiferent de situatia lor financiara. Peste un an, Comisia va evalua situatia si, daca este cazul, va propune noi masuri, inclusiv de natura legislativa.
Michel Barnier, Comisarul pentru piata interna si servicii, a declarat: ``Accesul la un cont bancar de baza este una din prioritatile Actului privind piata unica. Acesta are potentialul de a ameliora vietile a milioane de europeni. Este important sa se puna capat practicilor care exclud cetatenii de la accesul la un serviciu de baza atat de esential, dandu-le astfel posibilitatea de a se integra pe deplin in societatea in care traiesc si de a se bucura de beneficiile pietei unice.``
Principalele elemente ale propunerii
Accesul la un cont de plati adecvat: Recomandarea Comisiei catre statele membre prezinta in mod clar principiile fundamentale care ar trebui sa fie puse in aplicare la nivel national pentru a garanta accesul la servicii de plata adecvate. Se considera ca orice consumator cu resedinta in Uniune, indiferent de situatia sa financiara, ar trebui sa aiba dreptul de a-si deschide si de a utiliza un cont de plati de baza, inclusiv in alt stat membru decat cel in care isi are resedinta permanenta.
Caracteristicile unui cont de plati de baza: Recomandarea precizeaza ce servicii trebuie sau nu sa includa un cont de plati de baza . Acesta ar trebui sa ii permita titularului sa primeasca, sa depoziteze, sa transfere si sa retraga fonduri . Ar trebui sa permita, de asemenea, debitarile directe si viramentele, dar nu include creditele pe descoperit de cont .
Tarife rezonabile: Asigurarea accesului la servicii de plata de baza ar trebui sa insemne mai mult decat simpla acordare a unui drept . In vederea garantarii unor tarife corespunzatoare, care sa le permita consumatorilor un acces efectiv la conturile de plati de baza, recomandarea stabileste principiul ca, in cazul in care contul nu este gratuit, comisioanele percepute de prestatorul de servicii de plata trebuie sa fie rezonabile. Fiecare stat membru trebuie sa determine ce inseamna comision rezonabil, tinand cont de criterii precum nivelul veniturilor din tara respectiva, comisioanele medii pentru conturile de plati sau costul total al furnizarii unui cont de plati de baza .
Prestatorii desemnati de servicii de plata: Majoritatea prestatorilor de servicii de plata - in general banci - ofera conturi de plati. Prezenta recomandare nu precizeaza categoria de prestatori de servicii de plata sau prestatorii de servicii de plata care ar trebui sa puna la dispozitia consumatorilor acest produs la nivel national. Se lasa la latitudinea fiecarui stat membru stabilirea prestatorului/prestatorilor care ar trebui sa furnizeze produsul respectiv pe teritoriul sau. Astfel, statele membre au libertatea de a desemna unul, mai multi sau chiar toti prestatorii de servicii de plata drept furnizori de conturi de plati de baza .
In fine, Comisia incurajeaza statele membre sa lanseze campanii prin care publicul sa fie informat de disponibilitatea acestor conturi de plati de baza, de conditiile tarifare ale acestora, de procedurile care trebuie urmate pentru exercitarea dreptului de a avea acces la acestea si de metodele prin care pot avea acces la un mecanism extrajudiciar de reclamatie si despagubire . Comisia solicita, de asemenea, statelor membre sa realizeze statistici fiabile privitoare la conturile de plati de baza, in vederea asigurarii unei mai bune monitorizari a situatiei.
CJUE impune sanctiuni financiare Romaniei pentru ca nu a inchis depozite de deseuri neautorizate 15 Dec 2023 | 650
Comisia Europeana: Liniile Directoare privind lucratorii sezonieri in contextul pandemiei COVID-19 23 Jul 2020 | 1465
Consiliul Concurentei: Companiile pot actiona coordonat astfel incat sa evite deficitul de produse esentiale 23 Mar 2020 | 1164
Romania va avea cel putin un hub de inovare digitala cu grad ridicat de specializare in inteligenta artificiala 20 Feb 2020 | 1070
CE lanseaza o noua cerere de candidaturi pentru permisele de calatorie DiscoverEU 25 Nov 2019 | 1613
MFP a publicat, spre dezbatere publica, un proiect de lege pentru modificarea Legii 132/2017 privind asigurarea obligatorie de raspundere civila auto 23 Sep 2019 | 1551
Fenomenul muncii subdeclarate. Reglementare si probleme practice Sursa: avocat Irina Maria Diculescu | MCP Cabinet avocati
Cesiunea de creanta. Efectele asupra executarii silite Sursa: avocat Andreea-Cristina Deaconu | MCP Cabinet avocati
Un medicament care se elibereaza fara prescriptie medicala intr-un stat membru nu poate fi comercializat in alt stat membru decat daca acesta din urma a autorizat la randul sau introducerea sa pe piata Sursa: Curtea de Justitie a Uniunii Europene
Ce sunt locurile de munca ecologice? Sursa: EuroAvocatura.ro
Contract de delegare a gestiunii serviciului public de alimentare cu apa si canalizare incheiat intre o asociatie intercomunitara de dezvoltare a serviciilor publice de apa-canal si un operator. Aderarea unei unitati administrativ teritoriale la asociatie. Aplicarea dispozitiilor legale privind stabilirea redeventei Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 626/30.07.2020
Fonduri europene. Evaluarea gresita a proiectului de catre autoritatea de finantare. Stabilirea unor limite de cheltuieli cu depasirea plafoanelor maximale stabilite in Ghidul solicitantului Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal, decizia nr. 5636 din 30 octombrie 2020
Discriminare directa sau tratament diferentiat, justificat si rezonabil Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti - Sentinta civila nr. 39 din data de 17.01.2020
Perioada petrecuta in consemn la dispozitia si la sediul angajatorului. Timp de lucru Pronuntaţă de: Curtea de Apel Craiova - Decizia civila nr. 2777 din data de 23.11.2019