din anul 2007, atuul tau de DREPT!
3730 de useri online



Prima pagină » Ştiri juridice » Lucratorii mobili din Bulgaria si Romania au un rol pozitiv in economiile tarilor de destinatie

Lucratorii mobili din Bulgaria si Romania au un rol pozitiv in economiile tarilor de destinatie

  Publicat: 11 Nov 2011       2668 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


Comisia Europeana este organul executiv al Uniunii Europene. Este o institutie independenta politic de guvernele statelor membre si reprezinta interesele Uniunii in ansamblu. In cadrul orientarilor politice generale stabilite de Consiliul European, pregateste si implementeaza deciziile Consiliului Uniunii Europene si ale Parlamentului European.
Un nou raport publicat astazi, 11 noiembrie 2011, de Comisia Europeana scoate in evidenta rolul general pozitiv pe care il joaca lucratorii mobili din Bulgaria si Romania (UE-2) in economiile tarilor de destinatie.

Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Orice munca sau serviciu impus unei persoane sub amenintare ori pentru care persoana nu si-a exprimat consimtamantul in mod liber.
Latura a capacitatii juridice, care consta in aptitudinea persoanei de a-si exercita singura drepturile
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Schimbarea care se produce in realitatea obiectiva datorita unei cauze. Rezultatul.
1. Locuinta care, spre deosebire de domiciliu, nu este statornica sau principala. O persoana poate avea, in dreptul nostru, un singur domiciliu si mai multe resedinte.
1. Locuinta care, spre deosebire de domiciliu, nu este statornica sau principala. O persoana poate avea, in dreptul nostru, un singur domiciliu si mai multe resedinte.
Suma stabilita de banca de comun acord cu clientul cu ocazia incheierii contractului de credit,
Orice munca sau serviciu impus unei persoane sub amenintare ori pentru care persoana nu si-a exprimat consimtamantul in mod liber.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Partea introductive a hotararii judecatoresti, care cuprinde: denumirea instantei; ziua, luna si anul sedintei de judecata, cu mentiunea daca aceasta a fost sau nu publica; numele si prenumele judecatorilor,
Actiune diplomatica prin care un stat accepta prevederile unui tratat international, obligandu-se sa le respecte
Orice munca sau serviciu impus unei persoane sub amenintare ori pentru care persoana nu si-a exprimat consimtamantul in mod liber.
Prevedere cuprinsa intr-un contract, tratat etc. ce are drept
Infractiune care face parte din grupul infractiunilor contra libertatii persoanei,
Infractiune care face parte din grupul infractiunilor contra libertatii persoanei,
Comisia Europeana este organul executiv al Uniunii Europene. Este o institutie independenta politic de guvernele statelor membre si reprezinta interesele Uniunii in ansamblu. In cadrul orientarilor politice generale stabilite de Consiliul European, pregateste si implementeaza deciziile Consiliului Uniunii Europene si ale Parlamentului European.
Orice munca sau serviciu impus unei persoane sub amenintare ori pentru care persoana nu si-a exprimat consimtamantul in mod liber.

Acesti lucratori contribuie la imbogatirea gamei de competente si ocupa, in acelasi timp, sectoare si posturi in care forta de munca este deficitara, precum in constructii si in sectorul casnic si in cel al serviciilor de alimentatie. Estimarile arata, de asemenea, un impact pozitiv al liberei circulatii a lucratorilor romani si bulgari asupra PIB-ului UE pe termen lung, cu o crestere de aproximativ 0,3 % pentru tarile UE-27 (0,4 % pentru tarile UE-15). Studiile arata, de asemenea, ca nu s-a produs un impact semnificativ asupra somajului sau a salariilor lucratorilor localnici din tarile de destinatie: in UE-15, studiile arata ca salariile sunt, in medie, doar cu 0,28 % mai mici decat ar fi fost fara mobilitatea lucratorilor din tarile UE-2. Raportul scoate in evidenta, de asemenea, faptul ca nu exista dovezi ale utilizarii disproportionate a prestatiilor sociale de catre cetatenii UE mobili in interiorul UE si ca impactul fluxurilor recente asupra finantelor publice nationale este neglijabil sau pozitiv.

Vorbind jurnalistilor in contextul unei conferinte, la Viena, LA�szlo Andor, comisarul UE pentru ocuparea fortei de munca, afaceri sociale si incluziune, a subliniat impactul pozitiv al mobilitatii spunand ca ``deplasarea intre tari ofera oportunitati reale si beneficii economice atat pentru tarile de destinatie, cat si pentru intreaga UE. Observam ca mobilitatea geografica depinde foarte mult de tendintele economice si de existenta locurilor de munca``. El si-a exprimat, de asemenea, dorinta puternica de a vedea eliminate toate restrictiile de pe pietele fortei de munca si a adaugat: ``Restrictionarea liberei circulatii a lucratorilor in Europa nu este o solutie la somajul ridicat. Ceea ce trebuie sa facem este sa ne concentram cu seriozitate eforturile asupra crearii de noi posibilitati de locuri de munca .``

Este posibil ca mobilitatea ulterioara extinderii sa fi adus unele costuri economice si sociale tarilor de destinatie, precum si tarilor de origine care pierd capacitate productiva. Cu toate acestea, Comisia crede ca, in timp ce o parte a acestor costuri s-ar putea reduce temporar prin restrictionarea mobilitatii fortei de munca, pe termen lung, dezechilibrele pietei fortei de munca trebuie sa fie rezolvate prin politici specifice. S-a dovedit ca masurile tranzitorii au avut un efect limitat asupra distributiei mobilitatii UE si ca fluxurile sunt influentate mai mult de factori precum cererea de locuri de munca sau competentele lingvistice. Experienta extinderii din 2004 a aratat si ea ca restrictionarea liberei circulatii a lucratorilor poate avea efecte negative, precum o pondere mai mare a muncii nedeclarate.

Principalele destinatii pentru lucratorii mobili din Bulgaria si Romania au fost Italia si Spania si datele sugereaza ca, la sfarsitul anului 2010, un numar dublu de bulgari si romani (2,9 milioane) isi aveau resedinta in UE-25, fata de 2006. In acelasi timp, in termeni relativi, cetatenii din tarile UE-2 care isi au resedinta intr-un stat membru al UE-25 reprezinta doar 0,6 % din totalul populatiei UE-25. Procentele cele mai ridicate se inregistreaza in Cipru (4,1 %), Spania (2,2 %) si Italia (1,8 %). In plus, rata de ocupare a fortei de munca in UE-2 (63 %) este apropiata de cea a UE-25 (65 %). Cu toate acestea, de la inceputul declinului economic, cetatenii din tarile UE-2 nou veniti se confrunta cu dificultati in gasirea unui loc de munca: aproximativ 16 % nu munceau in 2010, in comparatie cu 9 % in 2007. Este clar ca lucratorii mobili care au plecat recent din tarile UE-2 au jucat un rol foarte mic in criza pietei fortei de munca, o consecinta directa a crizei financiare si economice, precum si a problemelor structurale ale pietei fortei de munca .

Raportul Comisiei va folosi drept baza pentru o reexaminare realizata de Consiliu a modului in care functioneaza in practica masurile tranzitorii legate de libera circulatie a lucratorilor bulgari si romani.

Actul de aderare din 2005 permite tarilor UE-25 sa restrictioneze temporar accesul liber al lucratorilor din Bulgaria si Romania pe pietele lor ale fortei de munca pentru a pregati libertatea deplina de circulatie a muncii in UE. Perioada de tranzitie generala de sapte ani este impartita in trei etape:

Primii 2 ani: legislatia nationala a celorlalte state membre reglementeaza accesul lucratorilor din Bulgaria si Romania pe pietele lor de forta de munca .

Urmatorii 3 ani: statele membre pot extinde masurile nationale, cu conditia notificarii Comisiei inainte de finalul primei etape, altfel se aplica legislatia UE care garanteaza libera circulatie a lucratorilor.

Ultimii 2 ani: un stat membru care mentine masurile nationale la sfarsitul celei de-a doua etape poate, in eventualitatea unor perturbari grave ale pietei fortei de munca de pe teritoriul sau sau al pericolului unor astfel de perturbari si sub rezerva notificarii Comisiei in acest sens, sa continue sa aplice masurile respective pana la sfarsitul perioadei de sapte ani care urmeaza datei aderarii.

In decursul perioadei de 7 ani, o clauza de salvgardare permite unui stat membru sa reintroduca restrictiile daca exista perturbari grave pe piata fortei de munca sau amenintarea acestora.

Etapa actuala, a doua, a masurilor tranzitorii, se va incheia in decembrie 2011. In prezent, zece state membre (BE, DE, IRL, FR, IT, MT, NL, AT, LU, UK) restrictioneaza accesul lucratorilor din Bulgaria si Romania. Acestea pot pastra restrictiile dupa 31 decembrie 2011 numai daca notifica pana la 31 decembrie 2011 Comisiei o perturbare grava a pietei fortei de munca (sau amenintarea acesteia). Lucratorii romani sunt supusi si restrictiilor de acces pe piata fortei de munca din Spania dupa ce Comisia Europeana a aprobat cererea Spaniei de a restrictiona accesul la piata fortei de munca pentru lucratorii romani pana la 31 decembrie 2012, ca urmare a unor perturbari grave pe piata fortei de munca . (IP/11/960)

Masurile tranzitorii se vor incheia in mod irevocabil la 31 decembrie 2013.



Citeşte mai multe despre:    Salariati    Angajati    Uniunea Europeana

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte titluri

Zilele libere din 2024, acordate conform Codului muncii
19 Dec 2023 | 1226

Casele de pensii vor avea obligatia de a informa angajatorii cu privire la pensionarea salariatului
06 Apr 2022 | 13673

Soferii UBER au calitatea de salariati, ci nu de lucratori independenti
13 Sep 2021 | 1602

Firma de avocatura CMS Romania isi muta birourile la One Tower
10 Aug 2021 | 1390

INTERVIU | Drumul catre pensionare. Realitatea constituirii si distribuirii bugetului de pensii
06 May 2021 | 2227

Operator medical sactionat pentru divulgarea neautorizata si accesul neautorizat la datele cu caracter personal
27 Mar 2021 | 1751



Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de cresa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor culturale in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Jurisprudenţă

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti