din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2926 de useri online



Prima pagină » Ştiri juridice » Raportul privind progresele realizate de Romania in cadrul mecanismului de cooperare si de verificare

Raportul privind progresele realizate de Romania in cadrul mecanismului de cooperare si de verificare

  Publicat: 19 Jul 2012       1663 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


De ce prezinta Comisia rapoarte cu privire la progresele realizate de Romania in domeniul reformei judiciare si al luptei impotriva coruptiei?

Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Patru Nicolae - membru al Parlamentului Romaniei.
Consta intr-o intelegere sau conventie care are loc intre doua banci prin care se stabileste modul de acordare,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Prima treapta in cadrul metodei de cunoastere a contabilitatii si cel mai reprezentativ procedeu prin care se infaptuieste principiul dublei reprezentari
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Politica Agricola Comuna (PAC) � common agricultural policy
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
(in prima instanta). Reglementat in cap. II, t. II, C. proc. pen., partea speciala, s elimiteaza la fapta si persoana (persoanele) aratata in actul de sesizare a instantei, chiar si in cazul de extindere a procesului penal.
(protectia persoanelor cu handicap). Proces prin care sunt determinate, in unitatea de protectie speciala, cerintele de ingrijire, asistenta, recuperare, etc. ale utilizatorului in vederea stabilirii si implementarii planului personalizat de servicii al acestuia;
Pana Adriana-Doina - membru al Parlamentului Romaniei.
Roman Cristian-Constantin - membru al Parlamentului Romaniei.
Coruptia, in sens larg, reprezinta folosirea abuziva a puterii incredintate, fie in sectorul public fie in cel privat, in scopul satisfacerii unor interese personale sau de grup.
Pretul la care se vand si se cumpara hartiile de valoare si valuta straina.
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Organ de stat care exercita puterea executiva, constituit de puterea suprema de stat.
Organ legislativ compus din doua camere si care poarta denumiri diferite (Adunarea Nationala si Senat in Franta, Bundestag si Budesrat in Germania, Camera Comunelor si Camera Lorzilor in Anglia, Congres in S.U.A.etc.).
(autorecuzarea)- Institutia prin care persoana incopatibila se abtine sa participe in procesul penal,
Face parte din categoria infractiunilor de serviciu sau in legatura cu serviciul
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Sistem de supraveghere, prognoza, avertizare si interventie, care are �n vedere evaluarea sistematica a dinamicii caracteristicilor calitative ale factorilor de mediu, �n scopul cunoasterii starii de calitate si semnificatiei ecologice a acestora, evolutiei si implicatiilor sociale ale schimbarilor produse, urmate de masuri care se impun.
Situatie care consta in indeplinirea, potrivit cerintelor legii, a actelor de chemare a persoanelor interesate in fata organului de jurisdictie ori a organelor de urmarire penala.
Europa "cu geometrie variabila" este termenul utilizat pentru a descrie o metoda de integrare diferentiata, care tine seama de diferentele ireconciliabile care exista in interiorul structurii de integrare, si care face posibila, prin urmare, o separare permanenta intre un grup de state membre si un numar de unitati de integrare mai putin dezvoltate.
Europa "cu geometrie variabila" este termenul utilizat pentru a descrie o metoda de integrare diferentiata, care tine seama de diferentele ireconciliabile care exista in interiorul structurii de integrare, si care face posibila, prin urmare, o separare permanenta intre un grup de state membre si un numar de unitati de integrare mai putin dezvoltate.

La 1 ianuarie 2007, data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, persistau unele deficiente in domeniul reformei sistemului judiciar si al luptei impotriva coruptiei, care puteau impiedica aplicarea eficace a legislatiei, a politicilor si a programelor Uniunii Europene si care ii puteau impiedica pe cetatenii romani sa beneficieze pe deplin de drepturile conferite de calitatea de cetateni ai UE. Prin urmare, in cadrul mecanismului de cooperare si de verificare1 (MCV), Comisia si-a asumat obligatia de a sprijini Romania in vederea remedierii acestor deficiente, precum si de a verifica periodic progresele inregistrate in ceea ce priveste indeplinirea celor patru obiective de referinta stabilite in acest scop. Aceste obiective de referinta sunt interconectate si ar trebui sa fie privite in mod unitar, ca parte a unei ample reforme a sistemului judiciar si a luptei impotriva coruptiei, care necesita un angajament politic pe termen lung.


Cum prezinta Comisia rapoartele cu privire la progresele inregistrate de Romania?


Rapoartele Comisiei in cadrul mecanismului de cooperare si de verificare (MCV) sunt publicate de doua ori pe an incepand din 2007. Acestea se bazeaza pe contributii ale Guvernului Romaniei, precum si ale serviciilor Comisiei, ale statelor membre si ale ONG-urilor. Rapoartele cele mai recente din iulie 2011 si februarie 2012 au evidentiat evolutii legislative, institutionale si de politica relevante in ceea ce priveste reforma sistemului judiciar si lupta impotriva coruptiei.


In 2011, Comisia si-a anuntat intentia de a utiliza raportul din vara anului 2012 pentru a face un bilant al progreselor realizate de-a lungul celor cinci ani de la aderarea Romaniei la UE in 2007. Prin urmare, acest raport analizeaza situatia din perspectiva ultimilor cinci ani si este in masura sa evalueze tendintele pe termen mai lung si gradul in care au fost puse in aplicare initiativele de politica .


Ce spune raportul de astazi?


Raportul de astazi sintetizeaza profunda ingrijorare a Comisiei in ceea ce priveste atingerile recente aduse statului de drept de catre Guvernul si Parlamentul Romaniei. Acesta include o serie de recomandari urgente care au facut deja obiectul angajamentelor pe care prim-ministrul Ponta si le-a asumat fata de presedintele Barroso.


In evaluarea sa, raportul concluzioneaza ca s-au realizat progrese din anul 2007 pana in prezent. Cu toate acestea, tintele MCV nu au fost inca atinse, iar obiectivele de referinta nu au fost indeplinite in mod satisfacator. Reforma nu este inca durabila si ireversibila.


Multe din elementele esentiale sunt acum instituite, in special in cadrul legislativ si accentul se muta pe punerea in aplicare. Romania a creat baza pentru o modernizare substantiala a sistemului judiciar roman . Institutii precum Directia Nationala Anticoruptie (DNA) si Agentia Nationala de Integritate (ANI) au obtinut rezultate convingatoare in ceea ce priveste coruptia la nivel inalt. Sistemul judiciar a reusit recent sa se ocupe de cazurile cele mai sensibile si sa isi afirme independenta. In prezent, este in curs de aplicare o strategie nationala anticoruptie solida. In acelasi timp, raportul arata, de asemenea, ca nivelul de asumare a reformelor ramane variabil. Controversele politice actuale din Romania constituie o amenintare grava la adresa progreselor inregistrate pana in prezent si au subliniat faptul ca numeroase reforme nu au prins inca radacini.


Etapele urmatoare


In viitorul apropiat, cel mai important lucru este ca guvernul si institutiile-cheie din Romania sa isi demonstreze angajamentul fata de statul de drept si independenta sistemului judiciar. Acest fapt necesita adoptarea mai multor masuri urgente de catre guvern si parlament. In acest scop, Comisia a inclus o serie de recomandari specifice si urgente pentru Romania, pe care prim-ministrul Ponta si le-a asumat intr-o scrisoare adresata presedintelui Comisiei la 17 iulie. Printre aceste angajamente se numara abrogarea ordonantelor de urgenta privind competentele Curtii Constitutionale si regulile de validare a referendumului privind suspendarea presedintelui Basescu, respectarea deciziilor Curtii Constitutionale si a Constitutiei Romaniei, precum si a procedurii de numire in posturile-cheie, in special Avocatul Poporului, Procurorul General al Romaniei si Procurorul Sef al Directiei Nationale Anticoruptie. In plus, aceste angajamente includ abtinerea de la acordarea de gratieri prezidentiale pe parcursul presedintiei interimare si la numirea de ministri cu privire la integritatea carora exista hotarari negative. Angajamentele cuprind, de asemenea, adoptarea de proceduri referitoare la demisia parlamentarilor care au hotarari definitive privind incompatibilitatea, conflictul de interese si acte de coruptie la nivel inalt.


Pe langa aceste recomandari urgente formulate in urma evenimentelor recente, Comisia extinde, la adresa Romaniei, si o serie de alte recomandari in domeniul reformei judiciare, al raspunderii sistemului judiciar, al transparentei si coerentei actului de justitie, al eficientei actului de justitie, al integritatii si luptei impotriva coruptiei.


Avand in vedere incertitudinile actuale, Comisia va adopta, inainte de sfarsitul anului2012, un nou raport in cadrul MCV pentru Romania. In acest raport, Comisia va evalua daca s-a raspuns preocuparilor exprimate in ceea ce priveste statul de drept si independenta puterii judecatoresti si daca a fost restabilit echilibrul democratic. Comisia va monitoriza indeaproape progresele inregistrate, prin intermediul unor misiuni periodice, precum si al unui dialog frecvent cu autoritatile romane si cu alte state membre.


Care sunt cele patru obiective de referinta stabilite pentru Romania?


In cadrul mecanismului de cooperare si de verificare au fost stabilite, pentru Romania, urmatoarele obiective de referinta:


1. asigurarea unei transparente si eficiente sporite a actului de justitie, in special prin consolidarea capacitatii si a raspunderii Consiliului Superior al Magistraturii; raportarea si monitorizarea impactului noului Cod de procedura civila si al noului Cod de procedura penala;


2. infiintarea, dupa cum a fost prevazut, a unei agentii de integritate cu responsabilitati legate de verificarea averilor, a incompatibilitatilor si a potentialelor conflicte de interese, care sa emita hotarari cu caracter obligatoriu, pe baza carora sa se poata aplica sanctiuni cu caracter disuasiv;


3. pe baza progreselor realizate pana in prezent, efectuarea in continuare de investigatii profesioniste si impartiale in legatura cu acuzatiile privind posibilele acte de coruptie la nivel inalt;


4. adoptarea unor masuri suplimentare de prevenire si de lupta impotriva coruptiei, in special in cadrul administratiei locale.


Unde poate fi gasit raportul?


Raportul este disponibil pe site-ul urmator:


europa .eu/cvm/index_ro.htm">http://ec.europa .eu/cvm/index_ro.htm



Citeşte mai multe despre:    Comisia Europeana    MCV

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte titluri

CJUE impune sanctiuni financiare Romaniei pentru ca nu a inchis depozite de deseuri neautorizate
15 Dec 2023 | 473

Comisia Europeana: Liniile Directoare privind lucratorii sezonieri in contextul pandemiei COVID-19
23 Jul 2020 | 1407

Consiliul Concurentei: Companiile pot actiona coordonat astfel incat sa evite deficitul de produse esentiale
23 Mar 2020 | 1091

Romania va avea cel putin un hub de inovare digitala cu grad ridicat de specializare in inteligenta artificiala
20 Feb 2020 | 1011

ANI lanseaza un set de trei proceduri pentru prevenirea si identificarea timpurie a situatiilor de incompatibilitate, a potentialelor conflicte de interese
29 Jan 2020 | 1164

CE lanseaza o noua cerere de candidaturi pentru permisele de calatorie DiscoverEU
25 Nov 2019 | 1556



Articole Juridice

Fenomenul muncii subdeclarate. Reglementare si probleme practice
Sursa: avocat Irina Maria Diculescu | MCP Cabinet avocati

Un medicament care se elibereaza fara prescriptie medicala intr-un stat membru nu poate fi comercializat in alt stat membru decat daca acesta din urma a autorizat la randul sau introducerea sa pe piata
Sursa: Curtea de Justitie a Uniunii Europene

Ce sunt locurile de munca ecologice?
Sursa: EuroAvocatura.ro

E-sanatatea si securitatea in munca pe piata unica digitala
Sursa: avocat Irina Maria Diculescu | MCP Cabinet avocati

Jurisprudenţă

Contract de delegare a gestiunii serviciului public de alimentare cu apa si canalizare incheiat intre o asociatie intercomunitara de dezvoltare a serviciilor publice de apa-canal si un operator. Aderarea unei unitati administrativ teritoriale la asociatie. Aplicarea dispozitiilor legale privind stabilirea redeventei
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 626/30.07.2020

Fonduri europene. Evaluarea gresita a proiectului de catre autoritatea de finantare. Stabilirea unor limite de cheltuieli cu depasirea plafoanelor maximale stabilite in Ghidul solicitantului
Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal, decizia nr. 5636 din 30 octombrie 2020

Discriminare directa sau tratament diferentiat, justificat si rezonabil
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti - Sentinta civila nr. 39 din data de 17.01.2020

Perioada petrecuta in consemn la dispozitia si la sediul angajatorului. Timp de lucru
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Craiova - Decizia civila nr. 2777 din data de 23.11.2019