Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Prima pagină » Articole juridice » CEDO. Justitie Europeana » Sarcina dovedirii faptului ca un pasager a fost informat despre anularea zborului, cu indicarea momentului precis, revine operatorului de transport aerian

Sarcina dovedirii faptului ca un pasager a fost informat despre anularea zborului, cu indicarea momentului precis, revine operatorului de transport aerian

  Publicat: 20 May 2017       503 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro        Secţiunea: CEDO. Justitie Europeana  


Codul muncii comentat Marius-Catalin Predut
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
Un operator de transport aerian care nu este in masura sa probeze ca un pasager a fost informat cu privire la anularea zborului sau cu cel putin doua saptamani inainte de ora de plecare prevazuta este obligat sa il despagubeasca

Activitate de lamurire, de stabilire a adevaratului inteles al unei opere spirituale.
(Management company) Companie ce se ocupa cu administrarea zilnica a activitatilor unui fond deschis de investitii fiind, de regula, aceeasi firma care a infiintat fondul.
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
Infractiune care consta in zborul cu o aeronava apartinand fortelor armate ale statului roman, fara prealabila autorizare, precum si nerespectarea regulilor de zbor,
(Legea 10 din 2001) 1. cu bunuri sau servicii - masura reparatorie alternativa constānd in acordarea de bunuri si servicii, cu acceptul persoanei indreptatite, pāna la concurenta valorii imobilului preluat in mod abuziv.
1. Impozite si taxe locale stabilite in suma globala si invariabila.
Denumire data monedei unice europene.
Operatiune prin care se sting fara plata in numerar, unele datorii reciproce intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, ramanand sa se achite eventualele diferente de sume, nu in bani, ci prin simpla lor inregistrare.
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
Contractul in temeiul caruia o persoana numita mandant, imputerniceste pe o alta persoana, numita mandatar, sa incheie in numele ei si pentru ea anumite acte juridice.
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
Presupunere, supozitie cu privire la anumite (legaturi, relatii intre) fenomene; presupunere cu caracter provizoriu, formulata pe baza datelor experimentale existente la un moment dat.
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
Activitate de lamurire, de stabilire a adevaratului inteles al unei opere spirituale.
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Reprezentanta, filiala sau sucursala a unei institutii sau intreprinderi
Ansamblul normelor care reglementeaza relatiile sociale din cadrul unui singur stat.
Tranzactia este un contract prin care partile termina un proces inceput sau preintampina un proces ce se poate naste (art. 1704 Cod Civil) prin concesii reciproce, .
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
(Legea 10 din 2001) 1. cu bunuri sau servicii - masura reparatorie alternativa constānd in acordarea de bunuri si servicii, cu acceptul persoanei indreptatite, pāna la concurenta valorii imobilului preluat in mod abuziv.
Reprezinta anularea, suprimarea unei legi sau a unei dispozitii legale si care are ca rezultat scoaterea din vigoare, in total sau in parte, a unui act normativ printr-un alt act normativ de aceeasi valoare juridica sau de o valoare juridica superioara.

Aceasta interpretare este valabila nu numai atunci cand contractul de transport a fost incheiat direct intre pasager si operatorul de transport aerian, ci si atunci cand a fost incheiat prin intermediul unei agentii de voiaj online


Domnul Krijgsman a efectuat o rezervare prin intermediul unei agentii de voiaj online pentru un zbor dus-intors Amsterdam Schiphol (Tarile de Jos)-Paramaribo (Suriname), operat de compania aeriana SLM. Decolarea zborului dus era prevazuta pentru 14 noiembrie 2014. La 9 octombrie 2014, SLM a informat agentia de voiaj despre anularea acestui zbor . La 4 noiembrie 2014, domnul Krijgsman a fost informat de agentia de voiaj prin e-mail despre aceasta anulare.


Invocand regulamentul Uniunii in materie de compensare a pasagerilor in eventualitatea anularii zborurilor1, domnul Krijgsman a solicitat SLM plata sumei forfetare de 600 de euro. Acest regulament prevede, printre altele, ca pasagerii au dreptul la o compensatie din partea operatorului de transport aerian, cu exceptia cazului in care acestia au fost informati despre anularea zborului cu cel putin doua saptamani inainte de ora de plecare prevazuta.


SLM a refuzat insa compensarea domnului Krijgsman pentru motivul ca informatia privind modificarea datei de plecare fusese transmisa agentiei de voiaj la 9 octombrie 2014.


In ceea ce o priveste, agentia de voiaj i-a comunicat domnului Krijgsman ca declina orice responsabilitate, intrucat mandatul sau era limitat la incheierea de contracte intre pasageri si operatorii de transport aerian si ca nu era prin urmare responsabila de modificarile de orar. In opinia sa, responsabilitatea de a informa pasagerii intr-o astfel de situatie revenea operatorului de transport aerian, caruia ii este transmisa, in dosarul rezervarii, adresa electronica a pasagerului. Ulterior, domnul Krijgsman a sesizat rechtbank Noord Nederland (Tribunalul din Nordul Tarilor de Jos), solicitand obligarea SLM la plata compensatiei. Considerand ca regulamentul european nu precizeaza modalitatile potrivit carora operatorul de transport aerian trebuie sa informeze pasagerii in cazul anularii unui zbor in ipoteza unui contract de transport incheiat prin intermediul unei agentii de voiaj sau al unui site internet, aceasta instanta a decis sa adreseze o intrebare Curtii de Justitie.


Din moment ce operatorul de transport aerian nu este in masura sa dovedeasca faptul ca pasagerul a fost informat despre anularea zborului sau cu mai mult de doua saptamani inainte de ora de plecare prevazuta, el este obligat sa plateasca compensatia prevazuta de regulament.


Curtea precizeaza ca o astfel de interpretare este valabila nu numai atunci cand contractul de transport a fost incheiat direct intre pasager si operatorul de transport aerian, ci si atunci cand acest contract a fost incheiat prin intermediul unui tert, precum o agentie de voiaj online. In schimb, Curtea arata ca in cazul in care operatorul de transport aerian se achita de obligatiile care ii revin in temeiul regulamentului, aceasta nu aduce atingere dreptului sau de a pretinde compensatii, in conformitate cu dreptul intern aplicabil, de la orice persoana, inclusiv parti terte, care se afla la originea incalcarii de catre acest operator de transport a obligatiilor sale. Astfel, regulamentul nu limiteaza in niciun fel dreptul operatorului de transport aerian de a solicita o rambursare de la un tour operator sau de la o alta persoana cu care operatorul de transport aerian a incheiat un contract .


Hotararea in cauza C-302/16 Bas Jacob Adriaan Krijgsman/Surinaamse Luchtvaart Maatschappij NV


1 Regulamentul (CE) nr. 261/2004 al Parlamentului European si al Consiliului din 11 februarie 2004 de stabilire a unor norme comune in materie de compensare si de asistenta a pasagerilor in eventualitatea refuzului la imbarcare si anularii sau intarzierii prelungite a zborurilor si de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 295/91 (JO 2004, L 46, p. 1, Editie speciala, 07/vol. 12, p. 218, rectificare in JO 2016, L 94, p. 17).




Citeşte mai multe despre:    Transport    Transport aerian    Despagubiri



Comentează: Sarcina dovedirii faptului ca un pasager a fost informat despre anularea zborului, cu indicarea momentului precis, revine operatorului de transport aerian
Alte Titluri

Serviciul oferit de Uber nu poate fi calificat drept "serviciu al societatii informationale"
Sursa: EuroAvocatura.ro

Cardurile de tahograf in transporturile rutiere
Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim

Recuperare creante in domeniul transporturilor. Temei legal si Proceduri
Sursa: Avocat Andrei-Gheorghe Gherasim

[Av. muncii] Cazurile in care poate fi refuzata detasarea de catre salariat. Drepturile salariatului detasat
Sursa: MCP Cabinet avocati

[Av. muncii] Plata cheltuielilor de transport in cazul detasarii
Sursa: MCP Cabinet avocati

[Av. muncii] Drepturi salariale in cazul detasarii in alt stat membru UE
Sursa: MCP Cabinet avocati



Jurisprudenţă

Decizia ICCJ nr. 1/2017, privind clauzele abuzive din contractele incheiate intre profesionisti si consumatori. Credite in Franci elvetieni. Informare privind riscul ratei de schimb valutar
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

Obligarea angajatorului la plata orelor suplimentare si a concediului de odihna neefectuat de catre salariat
Pronuntaţă de: Tribunalul Gorj, Sectia conflicte de munca si asigurari sociale, Sentinta nr 1224/2016 din 30.05.2016

Respectarea de catre angajator a salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata si a prevederilor contractuale aplicabile
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti, Sectia a VII-a pentru cauze privind Conflicte de munca si asigurari sociale, Decizie nr. 3269 din 16.05.2016

Neintrunirea cumulativa a elementelor raspunderii patrimoniale a salariatului. Pagube incadrate in riscul normal al serviciului
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti, Sectia a VII-a pentru cauze privind Conflicte de munca si asigurari sociale, Decizia civila nr. 2851 din 31.05.2016

Anularea deciziei de sanctionare. Lipsa dovezilor de neindeplinire a atributiilor de serviciu
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti, Sectia a VIII-a Conflicte de munca si asigurari sociale, Sentinta nr. 2585 din 08.03.2016