Intreprinderea germana Planta Tabak produce si comercializeaza produse din tutun, in special tutun de rulat aromat.
Ea a solicitat la Verwaltungsgericht Berlin (Tribunalul Administrativ din Berlin, Germania) sa se constate ca anumite dispozitii din legislatia germana referitoare la interzicerea aromelor, la pozele socante si la interzicerea publicitatii aromelor nu se aplica produselor sale. Aceste dispozitii transpun Directiva din 2014 privind produsele din tutun1, a carei validitate o contesta Planta Tabak.
Avand indoieli cu privire la validitatea si la interpretarea dispozitiilor relevante ale directivei, Verwaltungsgericht Berlin a adresat Curtii de Justitie o serie de intrebari. Prin hotararea Curtea constata ca interdictia introducerii pe piata, de la 20 mai 2016, a tigaretelor si a tutunului de rulat aromate, in masura in care volumul vanzarilor la nivelul Uniunii este mai mic de 3 % in categoria tigaretelor si a tutunului de rulat, si de la 20 mai 2020 in caz contrar este valida.
Faptul ca directiva nu precizeaza produsele al caror volum al vanzarilor reprezinta 3 % sau mai mult si ca nu prevede un procedeu concret pentru a le stabili nu inseamna ca directiva incalca principiul securitatii juridice. Procedura care trebuie urmata pentru a determina daca un anumit produs din tutun atinge limita de 3 % trebuie sa fie stabilita in conformitate cu dreptul intern al statului membru in cauza.
Distinctia in functie de volumul vanzarilor este justificata in mod obiectiv si, prin urmare, nu incalca principiul egalitatii de tratament. Astfel, legiuitorul Uniunii era indreptatit sa procedeze pe etape si sa acorde consumatorilor produselor care au un volum al vanzarilor ridicat timpul necesar pentru a trece la alte produse .
Interdictia introducerii pe piata a produselor din tutun care contin o aroma nici nu depaseste in mod vadit ceea ce este necesar pentru asigurarea unui nivel inalt de protectie a sanatatii umane, in special pentru tineri, si, prin urmare, nu incalca principiul proportionalitatii. Astfel, nu se contesta ca anumite arome sunt deosebit de atractive pentru acestia si ca faciliteaza inceperea consumului de tutun2
In ceea ce priveste perioadele de transpunere a directivei in dreptul national, Curtea precizeaza ca statele membre nu pot sa stabileasca perioade de transpunere complementare celor prevazute de directiva.
Curtea constata in aceasta privinta ca perioada de doi ani de care au dispus statele membre pentru a adopta dispozitiile necesare in vederea transpunerii directivei si pentru a garanta ca operatorilor economici in cauza le ramane suficient timp pentru a se adapta cerintelor acestei directive este suficienta in raport cu principiul proportionalitatii.
In ceea ce priveste interzicerea utilizarii informatiilor care se refera la gust, la miros, la aromatizanti sau la alti aditivi, Curtea precizeaza ca directiva impune statelor membre sa interzica utilizarea unor asemenea informatii chiar daca este vorba despre informatii fara caracter publicitar, iar utilizarea ingredientelor in discutie este in continuare permisa. Astfel, legiuitorul Uniunii nu a dorit sa faca distinctie intre informatii publicitare si informatii fara caracter publicitar.
In ceea ce priveste interdictia de a aplica la etichetarea pachetelor unitare, pe ambalajul exterior si pe produsul din tutun propriu-zis marci care se refera la o aroma, Curtea constata ca aceasta restrictie nu echivaleaza cu o privare de dreptul de proprietate, ci doar cu o limitare a acestuia. Astfel, directiva lasa titularilor unor asemenea marci comerciale libertatea de a le exploata in orice alt mod, precum in special prin intermediul vanzarii cu ridicata. In plus, avand in vedere ca produsele din tutun care au o aroma faciliteaza inceperea fumatului si afecteaza modelele de consum, aceasta interdictie este de natura sa le diminueze atractivitatea si raspunde unor obiective de interes general recunoscute de Uniune, contribuind la garantarea unui nivel inalt de protectie a sanatatii publice.
Hotararea in cauza C-220/17 Planta Tabak-Manufaktur Dr. Manfred Obermann GmbH & Co. KG/Land Berlin
______________
1 Directiva 2014/40/UE a Parlamentului European si a Consiliului din 3 aprilie 2014 privind apropierea actelor cu putere de lege si a actelor administrative ale statelor membre in ceea ce priveste fabricarea, prezentarea si vanzarea produselor din tutun si a produselor conexe si de abrogare a Directivei 2001/37/CE (JO 2014, L 127, p. 1, rectificare in JO 2015, L 150, p. 24).
2 A se vedea Hotararea Curtii din 4 mai 2016, Polonia/Parlamentul si Consiliul (C-358/14; a se vedea de asemenea CP nr. 48/16). In plus, desi interdictia in cauza constituie o restrictie privind libera circulatie a marfurilor, o astfel de restrictie este justificata de punerea in balanta a consecintelor sale economice si a imperativului asigurarii unui nivel inalt de protectie a sanatatii umane.
O conventie colectiva care micsoreaza remuneratia lucratorilor care isi desfasoara activitatea prin agent de munca temporara fata de lucratorii recrutati direct trebuie sa prevada avantaje compensatorii Sursa: MCP Cabinet avocati
Simpla incalcare a Regulamentului GDPR nu constituie temeiul unui drept la despagubiri Sursa: MCP Cabinet avocati
Inechitatile salariale in sectorul public si in sectorul privat Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut
GDPR: Montarea unor camere video in perimetrul apartamentului proprietate personala Sursa: Raportul pe anul 2020 al ANSPDCP
Polita RCA este obligatorie atunci cand vehiculul in cauza este inmatriculat si nu a fost retras in mod legal din circulatie Sursa: EuroAvocatura.ro
Dreptul la deconectare al salariatului in era digitala. Reglementare Sursa: avocat Emilia Alexandra Ioana | MCP Cabinet avocati
Libera prestare a serviciilor si a celor ale lucratorilor lor detasati intr-un stat membru gazda. Respectarea conditii de concurenta echitabile intre Statele UE Sursa: EuroAvocatura.ro
Revocare Hotarare ANRP dupa ce acesta a intrat in circuitul civil si si-a produs efectele prin efectuarea unei plati partiale a despagubirilor Pronuntaţă de: Decizia nr. 1667 din 17.09.2018 a Curtii de Apel Galati
Functionari publici. Contestatie decizie de incetare de drept a raportului de serviciu prin pensionare. Discriminare pe criteriu de gen Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia civila nr. 149/26.02.2020
Timpul de lucru; munca suplimentara; sarcina probei privind timpul de munca al salariatului Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Litigii de munca si asigurari sociale, Decizia nr. 355/15.09.2020
Dreptul la concediu de odihna in cazul cumulului de contracte de munca ale aceluiasi salariat. Principiul nediscriminarii in cazul salariatilor angajati cu fractiune de norma Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia litigii de munca si asigurari sociale, Decizia civila nr. 640/11.10.2018
Efectele fiscale ale cesiunii de creanta. Importanta determinarii caracterului cert sau incert al creantei preluate in determinarea corecta a impozitului pe profit Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal, decizia nr. 2536 din 16 iunie 2020