La 7 februarie 2018, Powiat Ostrowski (Districtul Ostrow, Polonia), colectivitate locala poloneza, a devenit proprietar pe cale judiciara, in temeiul unei decizii de confiscare, a unui vehicul inmatriculat in Polonia. Ca urmare a notificarii acestei decizii, la 20 aprilie 2018, districtul a asigurat vehiculul incepand cu urmatoarea zi lucratoare a administratiei, si anume luni, 23 aprilie 2018. Avand in vedere starea tehnica defectuoasa a acestuia, Powiat Ostrowski a decis ca vehiculul sa fie trimis la casare, in vederea distrugerii. Pe baza certificatului eliberat de centrul de casare, radierea vehiculului a avut loc la 22 iunie 2018.
La 10 iulie 2018, Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (Fondul de Garantare a Asigurarilor, Polonia) a aplicat Powiat Ostrowski o amenda de 4 200 zloti polonezi (PLN) (aproximativ 933 de euro) pentru neindeplinirea obligatiei de a incheia un contract de asigurare de raspundere civila auto pentru acest vehicul pentru perioada 7 februarie-22 aprilie 2018.
Powiat Ostrowski a sesizat SA…d Rejonowy w Ostrowie Wielkopolskim (Tribunalul Districtual din Ostrow Wielkopolski), cu o actiune in constatarea faptului ca, in perioada in litigiu, acesta nu avea obligatia de a asigura vehiculul. Instanta mentionata a solicitat Curtii sa stabileasca existenta unei obligatii de a incheia un contract de asigurare de raspundere civila1 pentru un vehicul inmatriculat intr-un stat membru, care se afla pe un teren privat, nu este apt sa circule din cauza starii sale tehnice si, ca urmare a deciziei proprietarului sau, este destinat distrugerii.
Prin hotararea pronuntata Curtea a statuat ca incheierea unui contract de asigurare de raspundere civila auto este obligatorie atunci cand vehiculul in cauza este inmatriculat intr-un stat membru, in cazul in care acest vehicul nu a fost retras in mod legal din circulatie, in conformitate cu reglementarea nationala aplicabila.
Aprecierea Curtii
In primul rand, Curtea arata ca incheierea unui contract de asigurare de raspundere civila auto este, in principiu, obligatorie pentru un vehicul inmatriculat intr-un stat membru, care se afla pe un teren privat si este destinat distrugerii ca urmare a deciziei proprietarului sau, chiar daca, la un moment dat, acest vehicul nu este apt sa circule din cauza starii sale tehnice.
In aceasta privinta, Curtea aminteste ca notiunea de ``vehicul`` 2 este obiectiva si independenta de utilizarea care se da sau care se poate da vehiculului in cauza ori de intentia proprietarului sau a unei alte persoane de a-l utiliza in mod efectiv.
Or, starea tehnica a unui vehicul poate varia in timp, iar eventuala reparare a acestuia depinde de factori subiectivi, precum vointa proprietarului sau a detinatorului acestuia de a efectua sau de a solicita efectuarea reparatiilor necesare si disponibilitatea bugetului necesar in acest scop. In consecinta, daca simplul fapt ca, la un moment dat, un vehicul nu este apt sa circule ar fi suficient sa il lipseasca de calitatea sa de vehicul si sa il excepteze de la obligatia de asigurare, caracterul obiectiv al acestei notiuni de ``vehicul`` ar fi repus in discutie. In plus, obligatia de asigurare3 nu este legata de utilizarea vehiculului ca mijloc de transport la un moment dat, nici de chestiunea daca vehiculul in discutie a cauzat prejudicii.
Prin urmare, obligatia de asigurare nu poate fi exclusa pentru simplul fapt ca, la un moment dat, un vehicul inmatriculat nu este apt sa circule din cauza starii sale tehnice si, prin urmare, nu este apt sa cauzeze un prejudiciu, chiar daca este astfel de la transferul dreptului de proprietate asupra sa. De asemenea, intentia proprietarului sau a unei alte persoane de a distruge vehiculul nu permite in sine sa se considere ca acesta isi pierde calitatea de ``vehicul`` si este exceptat in acest mod de la obligatia de asigurare. Astfel, calificarea drept ``vehicul`` si domeniul de aplicare al obligatiei de asigurare nu pot depinde de acesti factori subiectivi, deoarece s-ar aduce de asemenea atingere previzibilitatii, stabilitatii si continuitatii obligatiei mentionate, a carei respectare este totusi necesara pentru a asigura securitatea juridica.
In al doilea rand, Curtea statueaza ca obligatia, de principiu, de a asigura un vehicul inmatriculat intr-un stat membru, care se afla pe un teren privat si este destinat distrugerii de catre proprietarul sau, chiar daca, la un moment dat, nu este apt sa circule din cauza starii sale tehnice, se impune, pe de o parte, pentru a asigura protectia victimelor accidentelor rutiere, avand in vedere ca interventia organismului de despagubire a pagubelor materiale sau a vatamarilor corporale cauzate de un vehicul neasigurat4 este prevazuta numai in cazurile in care incheierea asigurarii este obligatorie.
Astfel, aceasta interpretare garanteaza ca victimele mentionate sunt, in orice caz, despagubite fie de asigurator, in temeiul unui contract incheiat in acest scop, fie de organismul de despagubire in cazul in care vehiculul implicat in accident nu a fost asigurat sau atunci cand acest vehicul nu a fost identificat. Pe de alta parte, ea permite sa se asigure in cea mai mare masura posibila respectarea obiectivului care urmareste garantarea liberei circulatii atat a vehiculelor care stationeaza in mod obisnuit pe teritoriul Uniunii, cat si a persoanelor care se afla la bordul acestora. Astfel, doar atunci cand se asigura o protectie solida a potentialelor victime ale accidentelor rutiere se poate cere statelor membre5 sa se abtina de la efectuarea unui control sistematic al asigurarii vehiculelor care intra pe teritoriul lor de pe teritoriul unui alt stat membru, ceea ce este esential pentru a garanta aceasta libera circulatie .
In al treilea rand, Curtea precizeaza ca, pentru ca un vehicul sa fie exceptat de la obligatia de asigurare, acesta trebuie sa fie retras in mod oficial din circulatie, in conformitate cu reglementarea nationala aplicabila. Astfel, desi inmatricularea unui vehicul certifica in principiu capacitatea de a circula a acestuia si, prin urmare, de a fi utilizat ca mijloc de transport, un vehicul inmatriculat poate fi, in mod obiectiv, definitiv inapt sa circule din cauza starii sale tehnice defectuoase.
Constatarea acestei incapacitati de a circula si cea a pierderii calitatii sale de ``vehicul`` trebuie efectuate insa in mod obiectiv. In aceasta privinta, desi radierea inmatricularii vehiculului poate constitui o astfel de constatare obiectiva, dreptul Uniunii6 nu prevede modul in care un vehicul poate fi retras in mod legal din circulatie. Prin urmare, aceasta retragere poate fi constatata, potrivit reglementarii nationale aplicabile, in alt mod decat prin radierea inmatricularii vehiculului in cauza.
Hotararea in cauza C-383/19 Powiat Ostrowski/Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny
1 Articolul 3 primul paragraf din Directiva 2009/103/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 16 septembrie 2009 privind asigurarea de raspundere civila auto si controlul obligatiei de asigurare a acestei raspunderi (JO 2009, L 263, p. 11).
2 Articolul 1 punctul 1 din Directiva 2009/103.
3 Articolul 3 primul paragraf din Directiva 2009/103.
4 Articolul 10 alineatul (1) din Directiva 2009/103.
5 Articolul 4 din Directiva 2009/103.
6 Directiva 2009/103.
Concedierea Salariatilor. Modalitati de incetare a CIM si contestarea deciziei de concediere Sursa: MCP Cabinet avocati
Conditiile si durata perioadei de proba. Noi obligatii in sarcina angajatorilor Sursa: MCP Cabinet avocati
Codul muncii aplicabil 2023 | Descarca integral PDF Sursa: MCP Cabinet avocati
Concediul de maternitate si concediul de crestere a copilului. Aspecte practice Sursa: MCP Cabinet avocati
Cercetarea disciplinara a salariatilor. Legalitatea Regulamentului intern si a altor Proceduri Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut
Obligatia de a stabili un salariu superior salariului minim garantat in plata. Reglementari si controverse Sursa: avocat Irina Maria Diculescu | MCP Cabinet avocati
Anularea executarii silite in cazul cesiunii de creanta Sursa: avocat Andreea-Cristina Deaconu | MCP Cabinet avocati
Contract de asigurare obligatorie RCA. Neindeplinirea obligatiilor de plata a despagubirii de catre asiguratorul RCA. Momentul de la care incep sa curga penalitatile de intarziere Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia civila, Decizia civila nr. 692/21.10.2020
Actiune in contrafacere. Conflict intre o marca si un nume comercial. Invocarea notorietatii marcii. Conditii Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia I civila, decizia nr. 284 din 4 februarie 2020
Decizia C.C.R. nr. 830/2018 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a unor dispozitii din OUG 28/1999 Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Odata dovedita fapta ilicita si vinovatia, rezultatul daunator si legatura de cauzalitate se prezuma. Raspundere disciplinara Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti Sectia a VII-a pentru cauze privind C.M.A.S., Decizia civila nr. 1399/2017, in sedinta publica din 6 martie 2017
Anularea de catre instanta a deciziei de suspendare a raporturilor de munca. Repunerea salariatei in situatia anterioara concedierii Pronuntaţă de: Decizia civila nr. 3381 din 21.06.2016