Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Prima pagină » Dicţionar Juridic » Drept Comunitar » Buget Comunitar

Buget Comunitar, Drept Comunitar

Veniturile si cheltuielile Uniunii Europene sunt prevazute in bugetul comunitatii, in baza unor prognoze anuale. Cheltuielile operationale determinate de transpunerea in practica a Titlurilor V si VI ale Tratatului asupra Uniunii Europene constituie o exceptie de la regula, fiind in sarcina statelor membre.

Bugetul comunitar se bazeaza pe citeva principii, incluzand:

- unitate (toate veniturile si cheltuielile sunt corelate intr-un singur document);
- anualitate (operatiile bugetare sunt determinate de bugetul anual de referinta);
- echilibru (cheltuielile nu trebuie sa depaseasca veniturile).

Comisia Europeana este raspunzatoare de intocmirea unui proiect preliminar de buget ce este apoi inaintat Consiliului, care imparte autoritatea bugetara cu Parlamentul European. Tipul cheltuielilor este cel care determina care dintre cele doua institutii are ultimul cuvint, functie de tipul cheltuielilor (obligatorii sau nu). Pentru cheltuielile obligatorii decizia apartine Consiliului iar pentru cele facultative decide Parlamentul.

Cu toate acestea, trebuie retinut ca Parlamentul European este cel care in final adopta sau respinge bugetul, in intregime.

Din 1993 bugetul face obiectul unui acord interinstitutional intre Parlament, Consiliu si Comisie, acord referitor la disciplina bugetara si la imbunatatirea procedurii bugetare. In 1993 Comisia a prezentat un proiect de reinnoire a acordului interinstitutional si de consolidare a tuturor declaratiilor comune si acorduri interinstitutionale asupra bugetului incheiate din 1982.


Printre reformele propuse de Comisie in iulie 1997 in "Agenda 2000", Statele Membre au fost invitate sa puna la punct o perspectiva finanaciara multianuala pentru a acoperi cheltuielile anuale ale Uniunii.

Constitutia europeana contine prevederi referitoare la distinctia sub procedura bugetara actuala intre cheltuieli obligatorii si facultative. Aceasta va permite Parlamentului European sa-si exercite influenta asupra bugetului in ansamblu. Aceasta inseamna de asemenea ca nu va mai avea ultimul cuvant in privinta cheltuielilor facultative.





Alţi termini definiţi în cadrul categoriei Drept Comunitar: Acord European , ASA (Autoritatea de Supraveghere a AELS), Buget Comunitar, Cetatenie Europeana, Clauza de suspendare , Curtea de Justitie a Comunitatilor Europene, Declaratia de la Laeken , Drept comunitar, Legislatia comunitara secundara , Libera circulatie a persoanelor (vize, azil, imigrare si alte politici) , Metode comunitare si interguvernamentale, Observatori UEO , Politica agricola comuna (PAC), PRINCIPIILE FUNDAMENTALE ALE DREPTULUI INTERNATIONAL, Procedura electorala uniforma, Statutul membrilor Parlamentului european si al partidelor politice europene , Procuror, REZERVA LA TRATAT, SUBIECTELE DREPTULUI INTERNATIONAL, Tratatul de la Amsterdam , Tratatul de la Nisa ,







Articole Juridice

Precizari privind stabilirea salariilor in constructii ca urmare a adoptarii OUG 114/2018
Sursa: EuroAvocatura.ro

Acte necesare si conditii pentru primirea de subventii de catre angajatorii care incadreaza personal din randul somerilor
Sursa: EuroAvocatura.ro

Precizari privind salariul minim brut pe tara garantat in plata aplicabil de la 1 ianuarie 2019 si legea zilierilor
Sursa: MCP Cabinet avocati



Jurisprudenţă

Repararea integrala a prejudiciului presupune un calcul care se raporteaza la debitul restant, fara ca dobanda sa de calculeze asupra debitului care a
Pronuntaţă de: Curtea de Apel CLuj Sectia I Civila, Decizia nr. 124/A/2016, in sedinta publica din 27 ianuarie 2017

Principiul repararii integrale a prejudiciului suferit ca efect al esalonarii titlurilor executorii impune si acordarea daunelor-interese moratorii su
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Cluj Sectia I Civila, Decizia civila nr. 132/A/2017, in sedinta publica din 31 ianuarie 2017

Clauza penala. Obligatia instantei judecatoresti sa interpreteze clauzele indoielnice ale tranzactiei. Principiul motivarii in fapt si in drept a hota
Pronuntaţă de: Curtea de Apel CRAIOVA, Sectia contencios administrativ, Decizia nr. 3393 din 15 octombrie 2018

Ştiri Juridice

RIL: Decizia ICCJ nr. 2/2019 privind solutionarea apelurilor in cererile formulate in procedura executarii silite
19 Jan 2019 | 325

Rectificare privind cuprinsul OUG nr. 114/2018
18 Jan 2019 | 392

16 iunie instituita prin lege ca Ziua Limbii Romani
11 Jan 2019 | 599

Legislaţie

Legea 39/2019, a zootehniei
Legea zootehniei nr. 32/2019 Publicata in Monitorul Oficial nr. 53 din 21.01.2019 ...

Legea nr. 28/2019 privind aprobarea Programului de sustinere a producatorilor din sectorul pescuitului si acvaculturii
Legea nr. 28/2019 privind aprobarea Programului de sustinere a producatorilor din sectorul pescuitul ...

Criteriile generale pentru stabilirea nivelului de trai rezonabil, din 18.12.2018
Emise prin Decizia nr. 7/2018 a presedintelui Comisiei de Insolventa la Nivel Central, in temeiul ar ...