Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ


Prima pagină » Dicţionar Juridic » Drept Comunitar » Procedura de aviz conform

Procedura de aviz conform , Drept Comunitar

Procedura de aviz conform, prin care Consiliul trebuie sa obtina aprobarea Parlamentului inainte de a lua decizii importante, a fost introdusa de Actul Unic European(1986). Procedura prevede ca Consiliul sa primeasca avizul conform al Parlamentului European inainte de luarea unor decizii importante. Parlamentul poate accepta sau respinge o propunere, dar nu o poate amenda. Daca Parlamentul nu isi da avizul conform, actul nu poate fi adoptat.

Procedura de aviz conform se aplica in principal la aderarea noilor state membre, pentru acorduri de asociere si numirea presedintelui Comisiei. Ea este de asemenea necesara pentru decizii privind cetatenia, pentru actiunile specifice ale Bancii Centrale Europene, pentru amendamentele la statutul Sistemului European al Bancilor Centrale (SEBC) si al Bancii Centrale Europene (BCE), pentru Fondurile Structurale si de Coeziune si pentru procedura uniforma aplicata in cazul alegerilor pentru Parlamentul European.

Dupa intrarea in vigoare a Tratatului de la Amsterdam , avizul conform al Parlamentului este necesar si in eventualitatea impunerii de sanctiuni asupra unui stat membru pentru o incalcare serioasa si repetata a drepturilor fundamentale, conform noului Articol 7 al Tratatului UE.

Tratatul de la Nisa prevede ca avizul conform sa fie procedura obligatorie in situatia in care unele dintre Statele Membre au in vedere cooperarea intarita intr-un domeniu reglementat prin procedura de codecizie.

Pentru a simplifica procedurile legislative, Constitutia europeana introduce procedura de aviz conform in paragraful referitor la "proceduri legislative speciale". Termenul de aviz nu va mai fi folosit ca atare dar procedura va ramane in uz pentru aprobarea de legi europene si legi cadru sub numele de "procedura de aprobare".





Alţi termini definiţi în cadrul categoriei Drept Comunitar: Aderarea a noi state membre la Uniunea Europeana , Autoritate de Management , Banca Centrala Europeana (BCE), Cadru institutional unic , Comisia Europeana , Compromisul de la Luxemburg , Criteriile de convergenta , Curtea de Justitie a Comunitatilor Europene (CJCE), Delimitarea competentelor , Dizolvarea persoanei juridice, Drept comunitar, Impozitarea , Licitatie , Presedintele Comisiei Europene , Presedintia Uniunii (rotatia presedintiei) , Reteaua Juridica Europeana (RJE) in probleme penale , Revizuirea tratatelor , Tribunalul de prima instanta (TPI) , Troica , Uniunea Europeana (UE) ,







Articole Juridice

Interdictia suprapunerii programului de lucru in cazul salariatilor cu mai multe locuri de munca
Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut

Calculul termenului de preaviz la concedierea salariatului. Aspecte practice si procedurale
Sursa: MCP Cabinet avocati

Absenta salariatului de la locul de munca in situatii de urgenta familiala
Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut



Jurisprudenţă

Transmitere fictiva a partilor sociale in scopul sustragerii de la urmarirea penala
Pronuntaţă de: R O M A N I A INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE Sectia Penala Decizia nr. 433/RC/2021

Contestatie pentru depasirea termenului de redactare a unei decizii penale
Pronuntaţă de: INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE Sectia Penala Decizia nr. 549/2021

Cerere de recurs semnata electronic. Nulitatea recursului
Pronuntaţă de: Decizia nr. 520 din 7 martie 2019, pronuntata de Sectia I civila a Inaltei Curti de Casatie si Justitie

Ştiri Juridice
Legislaţie

O.U.G. nr. 42 din 24 mai 2023
pentru modificarea si completarea Legii nr. 367/2022 privind dialogul social si a Legii nr. 53/2003 ...

DIRECTIVA (UE) 2019/1152 din 20 iunie 2019 privind transparenta si previzibilitatea conditiilor de munca in Uniunea Europeana
DIRECTIVA (UE) 2019/1152 din 20 iunie 2019 privind transparenta si previzibilitatea conditiilor de m ...

LEGEA nr. 367/2022 a dialogului social
LEGEA nr. 367/2022 privind dialogul social (Inlocuieste Legea nr. 62/2011) Publicata in MONITORUL ...