Taxa pe valoare adaugata. Cota 0 prevazuta prin Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr.215/1999, la pretul produselor de mobilier livrate la export
Impotriva sentintei au declarat recurs Ministerul Finantelor Publice si Directia Generala a Finantelor Publice a Judetului Cluj, sustinandu-se ca deoarece reclamanta a incasat contravaloarea bunurilor exportate in valuta, in numerar, si nu in conturi deschise la binci comerciale romane autorizate de Banca Nationala, aceasta nu beneficiaza de cota 0 a TVA.
Recursurile sunt fondate.
Prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.215 din 29 decembrie 1999, in vigoare la data intocmirii facturilor de export care au facut obiectul controlului financiar la sediul Societatii comereciale „L”, au fost aduse modificari si completarii unor reglementari referitoare la taxa pe valoarea adaugata.
Potrivit art.I pct.2 lit.B (a), cota 0 se aplica pentru exportul de bunuri efectuate de agentii economici cu sediul in Romania, a caror contravaloare se incaseaza in conturi bancare deschise la binci autorizate de Banca Nationala a Romaniei.
In speta, reclamanta nu s-a conformat normei legale mentionate, deoarece incasarea sumelor de bani in valuta aferente facturilor verificate a fost facuta prin depuneri in numerar la casieriile bincilor Transilvania SA si ABN-AMRO Bank (Romania) SA.
Obligativitatea utilizarii conturilor bancare deschise la bincile comerciale autorizate trebuie inteleasa ca o masura prin care statul se asigura ca, in toate cazurile, valuta incasata de agentii economici provine din livrarea produselor exportate, si nu de pe piata valutara interna ori din alte surse.
Avand in vedere ca societatea comerciala reclamanta nu a incasat contravaloarea marfurilor livrate la export prin cont bancar, adica prin transfer bancar intre conturile importatorului si exportatorului, neputand demonstra astfel provenienta sumelor de bani in valuta, concluzia ce se impune este aceea a justetei refuzului de rambursare a taxei pe valoarea adaugata, din partea organului financiar.
Pentru aceasta concluzie pledeaza si alte argumente de text, si anume reglementarea instituita in materie prin acte administrative cu caracter normativ.
Potrivit art.16 din Regulamentul nr.3 din 23 decembrie 1997 emis de Banca Nationala a Romaniei, urmarirea si controlul incasarilor valutare aferente exportului de bunuri se realizeaza prin formularul „Declaratie de Incasare Valutara” (DIV) conform prevederilor din Normele privind controlul valutar asupra incasarilor din exporturi si din celelalte operatiuni cu strainatatea NRV.9.
Aceste norme prevad obligatia persoanelor juridice autorizate in conditiile legii sa efectueze operatii cu strainatatea, de a incasa in termenele legale sumele in valuta convertibila sau in lei aferente acestor operatiuni in conturile lor la binci.
Bincile prin care se deruleaza operatiunile si tranzactiile externe urmaresc incasarea sumelor nete in valuta si in lei aferente operatiunilor cu strainatatea, pe baza documentelor prevazute in prezentele norme.
In fine, potrivit art.4 pct.2 din Ordonanta Guvernului nr.18/1994 privind masuri pentru intarirea disciplinei financiare a agentilor economici, persoanele juridice si fizice prevazute la art.1 sunt obligate sa incaseze sumele in valuta aferente exporturilor de marfuri, executarile de lucrari si prestatiilor de servicii in strainatate, precum si din orice alte operatiuni si tranzactii externe, prin conturile deschise in Romania la binci autorizate.
Actele normative mentionate exclud, deci, orice plati facute prin depuneri in numerar, stabilind in mod expres obligatia efectuarii unor asemenea operatiuni numai prin virament bancar.
Ca atare, este lipsita de relevanta juridica aprecierea instantei, sustinuta de opinia favorabila a unui expert contabil, ca sumele de bani incasate de reclamanta, in valuta, de la partenerul extern, au fost depuse la binci in aceeasi zi ori cel mai tarziu a doua zi.
Fata de considerentele expuse, recursurile au fost admise si s-a casat sentinta in sensul respingerii actiunii ca nefondata.

Pronuntata de: Decizia nr.255 din 29 ianuarie 2002, Inalta Curte de Casatie si Justitie
Citeşte mai multe despre:

MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Gestionarea sesizarii adresate profesionistului direct de catre consumator
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cererea in anularea ordonantei de plata. Calea de atac a debitorului in situatia in care instanta judeca in echitate, cu incalcarea principiului legal
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cercetarea disciplinara - Strategia in prevenirea si solutionarea litigiilor de munca in favoarea angajatorului
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu


OUG nr. 36/2025 pentru stabilirea unor masuri privind personalul platit din fonduri publice
ORDONANTA DE URGENTA nr. 35/2025 pentru stabilirea unor masuri privind personalul platit din fonduri ...
HG 295/2025, privind REVISAL-ul - Registrul electronic de evidenta a salariatilor
HG nr. 295/2025 privind Registrul general de evidenta a salariatilor REGES-ONLINE ...
OUG nr. 156/2024 (Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austeritatii 2025) privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publi
Ordonanta de urgenta nr. 156/2024 (denumita si Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austerit ...














