Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Prima pagină » Jurisprudenţă » Drept Fiscal » Persoana fizica autorizata. Exceptia nulitatii raportului de inspectie fiscala

Persoana fizica autorizata. Exceptia nulitatii raportului de inspectie fiscala

  Publicat: 05 Nov 2012       3511 citiri        Secţiunea: Drept Fiscal  


Este hotararea judecatoreasca prin care instanta de judecata solutioneaza cauza in prima instanta ori prin care aceasta se dezinvesteste fara a solutiona cauza.
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
Prin sentinta civila nr.4662/28.10.2011 a Tribunalului Cluj s-a respins actiunea formulata de reclamanta P.G. in contradictoriu cu Directia Generala a Finantelor Publice Cluj avand ca obiect anularea deciziei 82/28.05.2010.

A fost promulgat la 11.09.1865
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
1. In dreptul civil, vezi Contract de mandat, Procura, Reprezentare.
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
A fost promulgat la 11.09.1865
Desfiintare a unei hotarari judecatoresti ca urmare a admiterii unei cai de atac (recurs, apel).
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
Activitate desfasurata de organele financiare, pentru stabilirea subiectelor impozabile, a obiectului impunerii, determinarea bazei impozabile, calcularea impozitului,
Codul de procedura civila reglementeaza judecata in fond a cauzelor civile, judecata care cunoaste trei faze (etape):
In cadrul grupurilor de societati, consta in impartirea puterii de decizie la o societate exploatata in comun, in virtutea unui acord intre asociati sau actionari.
Sanctiune care consta in lipsirea actului juridic civil de efectele sale firesti intrucat acesta a fost incheiat cu nerespectarea dispozitiilor legale imperative sau cu incalcarea conditiilor de validitate ale actului respectiv.
Indicator care masoara rezultatele la nivel microeconomic, reprezentand volumul incasarilor din activitatea proprie intr-o perioada de timp, incasari efectuate la pretul pietei.
Denumire data monedei unice europene.
Act procesual pe care paratul are facultatea sa-l indeplineasca inainte de a incepe dezbaterea orala a procesului
Activitate desfasurata de organele financiare, pentru stabilirea subiectelor impozabile, a obiectului impunerii, determinarea bazei impozabile, calcularea impozitului,
A fost promulgat la 11.09.1865
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Sanctiune care consta in lipsirea actului juridic civil de efectele sale firesti intrucat acesta a fost incheiat cu nerespectarea dispozitiilor legale imperative sau cu incalcarea conditiilor de validitate ale actului respectiv.
(termen CNA). Ansamblul programelor de radiodifuziune sau de televiziune, al emisiunilor si al celorlalte elemente ale unor servicii specifice, furnizat de un radiodifuzor,
Sanctiune care consta in lipsirea actului juridic civil de efectele sale firesti intrucat acesta a fost incheiat cu nerespectarea dispozitiilor legale imperative sau cu incalcarea conditiilor de validitate ale actului respectiv.
Sanctiune care consta in lipsirea actului juridic civil de efectele sale firesti intrucat acesta a fost incheiat cu nerespectarea dispozitiilor legale imperative sau cu incalcarea conditiilor de validitate ale actului respectiv.
Persoana fizica sau juridica care a suferit prin fapta penala o vatamare fizica, morala sau materiala si nu participa ca parte in procesul penal.
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
A fost promulgat la 11.09.1865
Sanctiune care consta in lipsirea actului juridic civil de efectele sale firesti intrucat acesta a fost incheiat cu nerespectarea dispozitiilor legale imperative sau cu incalcarea conditiilor de validitate ale actului respectiv.
1. Persoana fizica membra a unei societati comerciale care, pe baza unui contract, convine sa contribuie cu bunuri,
A fost promulgat la 11.09.1865
Subdiviziune a clasificatiei cheltuielilor din bugetul unui proiect functie de caracterul economic al operatiunilor respective (salarii, echipamente etc.), indiferent de activitatea la care se refera.
Este calea de atac ordinara prin care la cererea procurorului si a partilor interesate se asigura repararea erorilor din hotararile judecatoresti pronuntate in fond, constituind al treilea grad de jurisdictie.
Este hotararea judecatoreasca prin care instanta de judecata solutioneaza cauza in prima instanta ori prin care aceasta se dezinvesteste fara a solutiona cauza.


Tribunalul a retinut ca reclamanta a devenit PFA autorizata sa desfasoare activitatile prevazute in codul 7485 doar incepand cu luna mai 2007 si ca atare, rezulta ca pentru anul 2007 plafonul de scutire in privinta petentei este 79,33 lei. Ca atare, conform art.152 alin.6 C.fiscal, obliga reclamanta sa se inregistreze in scopuri de TVA in termen de 10 zile de la data depasirii plafonului, iar aceasta data se considera a fi prima zi a lunii calendaristice urmatoare celei in care plafonul a fost atins sau depasit. Referitor la exceptia nulitatii raportului de inspectie fiscala, in considerarea faptului ca ar fi fost facut de persoane fara imputernicire din partea organului fiscal, Tribunalul a retinut ca nu sunt aplicabile dispoz.art.46 din Codul de procedura fiscala.


Impotriva acestei sentinte a declarat recurs P.G. solicitand casarea sentintei si trimiterea cauzei spre rejudecare, iar in subsidiar, modificarea in totalitate cu conseinta admiterii actiunii, anularea deciziei 82/2010 a deciziei de impunere 13.349/2010 precum si a raportului de inspectie fiscala 13349/2010 si obligarea D.G.F.P.Cluj la plata sumei de 1481 lei cu titlul de dobanzi legale pentru perioada 9.04.2010-18.03.2011, suma care sa fie actualizata pana la data platii efective cu radierea inregistrarii reclamantei ca platitor de TVA precum si cu plata cheltuielilor de judecata .


In motivarea recursului, recurenta P.G. arata ca art.46 C.proc.fiscala, prevede nulitatea actului administrativ fiscal in lipsa unuia dintre elementele referitoare la numele, prenumele si calitatea persoanei imputernicite. In momentul intocmirii raportului de inspectie fiscala, inspectorii s-au legitimat cu legitimatii de control, care nu mai erau valabile conform OMF nr.1156/2009. Neavand legitimatiile prevazute de normele legale incidente, inspectorii nu aveau calitatea de imputerniciti ai organului fiscal in vederea efectuarii actelor de control . Astfel, raportul de inspectie fiscala este lovit de nulitate.


Tribunalul nu a motivat de ce a respins aceasta exceptie a nulitatii care era incidenta si pentru faptul ca veniturile realizate de reclamanta in 2007 nu trebuiau raportate la 7 luni, perioada 31.05.2007-31.12.2007 ci la 12 luni si astfel, cifra de afaceri nu ar fi depasit plafonul de 35.000 euro care o obliga sa se inregistreze ca platitor de TVA.


In acest sens, sustine recurenta ca reprezentantii D.G.F.P.fac confuzie pentru ca notiunea de activitate economica desfasurata de o persoana de o maniera independenta, nu este sinonima cu definirea veniturilor din activitati independente asa cum este specificata in art.46 din Cod. Din moment ce s-a efectuat plata sumelor stabilite cu titlul de TVA, majorari si penalitati, se impune oblgiarea intimatei la restituirea acestei sume precum si a comisionului bancar aferent cu actualizarea sumelor in tontinuarea pana la plata efectiva. Totodata, intimata trebuie obligata si la plata dobanzii prev.de art.6 din OG 9/2000.


D.G.F.P.Cluj a depus intampinare solicitand respingerea recursului ca nefondat.


Asupra recursului, Curtea va retine urmatoarele:


Actul administrativ fiscal este conform art.41 C.proc.fiscala, actul emis de organul fiscal competent privind stabilirea, modificarea sau stingerea drepturilor si obligatiilor fiscale.


Avand in vedere aceasta definitie, se remarca faptul ca raportul de inspectie fiscala nu este un act administrativ fiscal, tipic si nici asimilat conform art.88 C.proc.fiscala. Asa cum arata art.109 C.proc.fiscala, raportul de inspectie fiscala este un act in care se prezinta constatarile inspectiei din punct de vedere faptic si legal, deci prin el nu se stabilesc, modifica sau sting drepturi si obligatii fiscale, rolul sau fiind acela de a sta la baza emiterii deciziei de impunere.


Ca atare, fiind o operatiune administrativa prealabila emiterii actului administrativ raportului de inspectie fiscala nu ii sunt aplicabile prevederile art.43 si 46 C.proc.fiscala, el fiind guvernat de regulile prevazute la titlul VII din Codul de procedura fiscala. Astfel, el poate fi atacat conform art.18 alin.2 din Legea 554/2004 doar odata cu actul administrativ ce poate face obiectul actiunii judiciare potrivit art.218 C.proc.fiscala ,care este decizia emisa in solutionarea contestatiei administrativ fiscala.


In ceea ce priveste faptul ca inspectorii s-au prezentat cu legitimatii neactualizate conform OMF 1.156/2009 aceasta nu semnifica ca acestia nu aveau calitatea de persoane imputernicite a organului fiscal, nefiind stabilita o cauza de nulitate a inspectiei fiscale in acest ordin ca urmare a utilizarii unor legitimatii neactualizate conform noilor reglementari, iar prevederile art.105 alin.7 C.proc.fiscala, arata ca inspectorul este obligat sa prezinte contribuabilului legitimatia de inspectie si ordinul de serviciu . Pe de alta parte, aceasta nulitate nu poate fi decat o nulitate relativa, iar persoana vatamata trebuie sa invoce o vatamare ce nu se poate inlatura decat prin anularea acestui act. De fapt, regulile de conducere a inspectiei fiscale prevazute in Codul de procedura fiscala au fost respectate in acest caz de catre inspectori, astfel ca nu se poate retine o nulitate a raportului de inspectie fiscala.


Privitor la aplicarea prevederilor art.127 alin.5 C.fiscal ,reclamanta a fost autorizata in anul 2007 potrivit autorizatiei 11.019/16.05.2007 astfel ca perioada ramasa de la infiintare pana la sfarsitul anului este de 8 luni. Prin urmare, plafonul aferent este determinat prin impartirea sumei reprezentand plafonul de scutire la lunile ramase rezultand suma de 79.333 lei. Nu poate fi luata in considerare solicitarea recurentei de a se lua in calcul intreg anul deoarece anterior autorizatiei ea figura in evidentele administratiei finantelor publice doar ca platitor de impozite pentru dividendele primite ca urmare a pozitiei de asociat si nu pentru ca ar fi desfasurat o activitate autorizata. Organul fiscal nu a confundat semnificatia termenilor prevazuti in Codul fiscal pentru ca reclamanta-recurenta poate fi considerata potrivit art.127 alin.1 si 2 ca a desfasurat activitate de la data la care desfasoara de o maniera independenta o activitate economica de natura celor aratate in acest articol .


Astfel, recurenta a depasit plafonul de 79.333 lei la data de 21.09.2007 si trebuia sa solicite inregistrarea in scop de TVA pana la 11.10.2007 in conformitate cu prevederile art.152 alin.5 C.fiscal.


Apreciind ca recursul este nefondat, Curtea in conformitate cu prevederile art.312 C.proc.civ., raportat la art.20 din Legea 554/2004 il va respinge si va mentine in totalitate sentinta civila atacata.





Pronuntata de: Curtea de Apel Cluj - Decizie nr. 3445 din data 03.05.2012


Citeşte mai multe despre:    Curtea de Apel Cluj    Tribunalul Cluj    Directia Generala a Finantelor Publice Cluj    Legea 554/2004    OG 9/2000    Nulitate relativa    Act administrativ fiscal    Raport de inspectie fiscala    Persoana fizica autorizata    PFA    Exceptia nulitatii raportului de inspectie fiscala
Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte Speţe

ICCJ: Situatia masurilor asiguratorii infiintate in cadrul unui proces penal asupra bunurilor unei persoane juridice, anterior deschiderii procedurii insolventei, in vederea confiscarii speciale
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - ICCJ

ICCJ: Pot fi atacate in justitie, cu actiune in anulare, si hotararile adoptate de adunarea speciala a actionarilor
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - ICCJ

ICCJ. Fals in inscrisuri sub semnatura privata. Continutul infractiunilor de folosire sau prezentare cu rea-credinta de documente ori declaratii false, inexacte sau incomplete
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - ICCJ

ICCJ: Scutirea de la plata taxelor datorate Inspectoratului de Stat in Constructii vizeaza exclusiv lucrarile realizate in legatura cu o expropriere pentru cauza de utilitate publica
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - ICCJ

Scutirea de la plata taxelor datorate Inspectoratului de Stat in Constructii vizeaza exclusiv lucrarile realizate in legatura cu o expropriere pentru cauza de utilitate publica
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

ICCJ - Decizia 16/2019: in cadrul procedurii de revocare a suspendarii executarii pedepsei sub supraveghere, serviciul de probatiune este un subiect procesual la care hotararea atacata se refera
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

RIL - Decizia ICCJ 2/2019 - tribunalele specializate sunt competente sa solutioneze apelurile in cererile formulate in procedura executarii silite in materiile ce fac obiectul specializarii lor.
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

Decizia CCR nr. 274/2019 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a unor dispozitii ale art. 421 din Codul de procedura penala
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Sentinta nr. 263/CA/2016 -Actiune in Contencios administrativ S.D. - S.A. impotriva Guvernului Romaniei si intervenientului Ministerul Finantelor Publice
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Oradea

ICCJ - Decizia nr. 14/2019 dispozitiile art. 43 alin. (2) din Codul penal presupun ca toate infractiunile concurente sa fie savarsite dupa condamnarea definitiva neexecutata sau executata partial
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie



Articole Juridice

O clauza contractuala care nu a fost negociata se aplica intre parti in lipsa unui acord diferit in aceasta privinta
Sursa: EuroAvocatura.ro

Constitutionalitatea incetarii de drept a contractelor de munca ale unor cadre universitare care nu sunt studenti-doctoranzi sau nu au obtinut diploma de doctor
Sursa: Irina Maria Diculescu

Contul bancar ca element obligatoriu al cererii de chemare in judecata problema liberului acces la justitie si confidentialitatii
Sursa: Irina Maria Diculescu

Concedierea salariatilor. Consecintele nerespectarii termenului de preaviz
Sursa: Avocat Andrei-Gheorghe Gherasim

Onorariile minime ale avocatilor. Si despre concurenta ...
Sursa: Avocat drd. Janos Szekely - Baroul Satu-Mare

[Av. Muncii] Scopul acordarii termenului de preaviz in cazul concedierii salariatilor
Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim

CJUE. Este interzisa transmiterea si prelucrarea datelor cu caracter personal intre autoritatile administratiei publice fara informarea persoanelor vizate
Sursa: Euroavocatura.ro