Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Codul muncii comentat 2019 Avocat Marius-Catalin Predut
Prima pagină » Jurisprudenţă » Contencios Administrativ » Exceptia de nelegalitate. Nelegalitate act constatator

Exceptia de nelegalitate. Nelegalitate act constatator

  Publicat: 13 Nov 2012       2275 citiri        Secţiunea: Contencios Administrativ  


Codul muncii comentat Marius-Catalin Predut
Este hotararea judecatoreasca prin care instanta de judecata solutioneaza cauza in prima instanta ori prin care aceasta se dezinvesteste fara a solutiona cauza.
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Contrarietate intre un fapt sau act juridic si prevederile actelor normative.
Prin sentinta civila nr. 991/16.03.2010, pronuntata de Tribunalul Maramures, s-a admis exceptia de nelegalitate invocata de petentul M.I., in contradictoriu cu intimatele Directia Generala a Finantelor Publice Maramures, Directia Generala pentru Accize si Operatiuni Vamale Cluj si Autoritatea Nationala a Vamilor si, in consecinta, s-a constatat nelegalitatea actului constatator nr. 686/19.02.2001, emis de Biroul Vamal Petea.

Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Calitate a unui act juridic de a intruni toate conditiile si de a produce toate efectele prevazute de lege.
Suma de bani sau alte valori care trebuie platite de catre un debitor unei alte persoane,
Grup de cuvinte prin care se individualizeaza si se identifica o persoana fizica in societate si familie.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Codul de procedura civila reglementeaza judecata in fond a cauzelor civile, judecata care cunoaste trei faze (etape):
Este calea de atac ordinara prin care la cererea procurorului si a partilor interesate se asigura repararea erorilor din hotararile judecatoresti pronuntate in fond, constituind al treilea grad de jurisdictie.
Partea introductive a hotararii judecatoresti, care cuprinde: denumirea instantei; ziua, luna si anul sedintei de judecata, cu mentiunea daca aceasta a fost sau nu publica; numele si prenumele judecatorilor,
Partea introductive a hotararii judecatoresti, care cuprinde: denumirea instantei; ziua, luna si anul sedintei de judecata, cu mentiunea daca aceasta a fost sau nu publica; numele si prenumele judecatorilor,
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Pricipiu general de drept, potrivit caruia autoritatile de stat, institutiile publice si toti cetatenii sunt obligati sa respecte legea,comportamentul lor sa fie conform prevederilor acesteia.
Contrarietate intre un fapt sau act juridic si prevederile actelor normative.
Aceasta este un tratat international deschis spre semnare numai statelor membre ale Consiliului Europei.
Ansamblu de solutii pronuntate de catre organele de jurisdictie in legatura cu probleme de drept sau institutiile juridice examinate cu prilejul desfasurarii litigiilor din competenta lor.
(in sensul legii contenciosului administrativ, legea 554/2004) Orice drept fundamental prevazut de Constitutie sau de lege, caruia i se aduce o atingere printr-un act administrative.
Este actul juridic procesual, final si de dispozitie prin care se solutioneaza cauza penala de catre instanta de judecata, punandu-se, astfel, capat judecatii.
Este actul juridic procesual, final si de dispozitie prin care se solutioneaza cauza penala de catre instanta de judecata, punandu-se, astfel, capat judecatii.
Organ de stat sau al unitatii administrativ-teritoriale care actioneaza in regim de putere publica pentru satisfacerea unui interes public.
Ansamblu de solutii pronuntate de catre organele de jurisdictie in legatura cu probleme de drept sau institutiile juridice examinate cu prilejul desfasurarii litigiilor din competenta lor.
Este calea de atac ordinara prin care la cererea procurorului si a partilor interesate se asigura repararea erorilor din hotararile judecatoresti pronuntate in fond, constituind al treilea grad de jurisdictie.


In motivarea acesteia se arata, in esenta, urmatoarele:


Potrivit dispozitiilor art. 4 alin. 2 din Legea nr. 554/2004, exceptia de nelegalitate poate fi invocata si in ceea ce priveste actele administrative emise anterior intrarii in vigoare a legii, legalitatea actelor urmand a fi examinata in functie de conditiile de validitate prevazute de reglementarile cuprinse in actele normative care erau in vigoare la momentul emiterii actului contestat.


In situatia de fata, prin actul constatator nr. 686/19.02.1001 emis de Biroul Vamal Petea, judetul Satu Mare, s-a stabilit in sarcina petentului o datorie vamala in suma de 12.200.847 ROL, pentru neincheierea regimului vamal suspensiv acordat.


Impotriva acestei hotarari au declarat recurs paratele Directia Regionala pentru Accize si Operatiuni Vamale Cluj, in nume propriu si in reprezentarea Autoritatii Nationale a Vamilor si Directia Generala a Finantelor Publice a judetului Maramures, solicitand admiterea recursului, cu consecinta modificarii in tot a hotararii recurate.


Prin notele de sedinta, reclamantul, in privinta exceptiei inadmisibilitatii a aratat ca nu i-a fost comunicat actul constatator, astfel incat nu a avut posibilitatea de al contesta, astfel incat legalitatea actului nu a fost verificata de catre vreo instanta de judecata .


Analizand recursul formulat, din prisma disp. art. 3041 c.pr.civ., cat si a exceptiei de inadmisibilitate, ridicata din oficiu de catre instanta, Curtea retine urmatoarele:


Prin raportare la Conventia Europeana a Drepturilor Omului, la practica C.E.D.O., precum si la reglementarile comunitare si practica Curtii de Justitie de la Luxemburg, pot si se impune a fi inlaturate dispozitiile art. 4 alin. 1 din Legea contenciosului administrativ, astfel cum a fost modificat prin Legea nr. 262/2007, cu privire la actul administrativ unilateral cu caracter individual, emis anterior intrarii in vigoare a Legii nr. 554/2004, a carui legalitate se contesta pe calea incidentala a exceptiei de nelegalitate.


Posibilitatea de cenzurare a acestui tip de acte administrative fara limita in timp contravine principiilor conventionale si comunitare a caror respectare asigura exercitiul real al drepturilor fundamentale ale omului.


Astfel, se incalca dreptul la un proces echitabil, consacrat de art. 6 din Conventia Europeana a Drepturilor Omului si in jurisprudenta C.E.D.O., precum si de art. 47 din Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene, prin prisma atingerii aduse principiului securitatii juridice, care este implicit in totalitatea articolelor Conventiei si care constituie unul din elementele fundamentale ale statului de drept .


Validitatea argumentelor dezvoltate de C.E.D.O. pentru a sanctiona posibilitatea de a anula fara limita in timp o hotarare judecatoreasca irevocabila ca fiind o incalcare a principiului securitatii juridice este valabila si in speta de fata, luand in considerare similitudinea de efecte juridice existente intre hotararea judecatoreasca definitiva si irevocabila si actul administrativ irevocabil emis de catre autoritatea publica si definitivat prin neutilizarea cailor de atac prevazute de legislatia anterioara intrarii in vigoare a Legii nr. 554/2004.


In acest sens s-a pronuntat de altfel printr-o solutie de principiu in Plenul Sectiei de contencios administrativ si fiscal a Inaltei Curti de Casatie si Justitie, pozitia exprimata regasindu-se in mod constant in jurisprudenta instantei supreme.


In consecinta, fata de cele mentionate anterior, in temeiul art. 3041 C.proc.civ., se va admite recursul declarat de paratele D.R.A.O.V. Cluj si D.G.F.P. Maramures si se va modifica sentinta, in sensul respingerii exceptia de nelegalitate invocate de reclamant impotriva actului constatator nr. 686/19.02.2001 emis de Biroul Vamal Petea.



Pronuntata de: Curtea de Apel Cluj - Decizie nr. 1868/R din data 06.07.2010


Citeşte mai multe despre:    Curtea de Apel Cluj    Legea 554/2004    Legea 262/2007    Exceptia de nelegalitate    Exceptia inadmisibilitatii    CEDO    Tribunalul Maramures    Principiul securitatii juridice    Inalta Curte de Casatie si Justitie    Act administrativ



Comentează: Exceptia de nelegalitate. Nelegalitate act constatator
Alte Speţe

Sentinta nr. 263/CA/2016 -Actiune in Contencios administrativ S.D. - S.A. impotriva Guvernului Romaniei si intervenientului Ministerul Finantelor Publice
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Oradea

ICCJ - Decizia nr. 14/2019 dispozitiile art. 43 alin. (2) din Codul penal presupun ca toate infractiunile concurente sa fie savarsite dupa condamnarea definitiva neexecutata sau executata partial
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

RIL: Decizia ICCJ nr. 4/2019 cu privire la interpretarea si aplicarea dispozitiilor art. 396 alin. (10) din Codul de procedura penala
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

Decizia C.C.R. nr. 115/2019 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 399 alin. (9) din Codul de procedura penala
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia C.C.R. nr. 87/2019 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 174 alin. (1) si art. 282 alin. (1) din Codul de procedura penala
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia ICCJ nr. 12/2019: regimul suspendarii conditionate a pedepsei ca efect al aplicarii legii penale mai favorabile sub vechiul Cod Penal se mentine si dupa intrarea in vigoare a Codului Penal actual
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

Decizia ICCJ nr. 10/2019: in cazul nedepunerii armei la un armurier autorizat dupa expirarea permisului de arma, arma si munitia intra sub incidenta confiscarii speciale chiar daca a fost dispusa clasarea.
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

Decizia nr. 38/2019 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 591 alin. (2) din Codul de procedura penala
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia ICCJ 8/2019: ranirea uneia sau mai multor persoane intr-un accident de circulatie inainte de parasirea locului accidentului nu are in vedere si autoranirea, cand singura persoana ranita este insusi conducatorul singurului autovehicul implicat in accident.
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

Decizia C.C.R. nr. 220/2019 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a unor dispozitii din OUG 70/2016
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei



Articole Juridice

Reglementarea administratiei publice, centrale si locale, in Noul Cod Administrativ (II)
Sursa: Irina Maria Diculescu

Legea contenciosului administrativ: atacarea ordonantelor declarate neconstitutionale intre disciplinarea justitiabililor si incalcarea principiului neretroactivitatii legii
Sursa: Irina Maria Diculescu

Concedierea salariatilor. Consecintele nerespectarii termenului de preaviz
Sursa: Avocat Andrei-Gheorghe Gherasim

Legea 554/2004 carmuieste litigiul de drept fiscal
Sursa: Ursuleas Ionut, Secretar U.A.T

Cum se poate contesta o sanctiune a ANSPDCP (Autoritatii de supraveghere)?
Sursa: EuroAvocatura.ro

Onorariile minime ale avocatilor. Si despre concurenta ...
Sursa: Avocat drd. Janos Szekely - Baroul Satu-Mare

[Av. Muncii] Scopul acordarii termenului de preaviz in cazul concedierii salariatilor
Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim