Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Prima pagină » Jurisprudenţă » Dreptul Muncii » Detasare. Aprecierea temeiniciei motivelor invocate

Detasare. Aprecierea temeiniciei motivelor invocate

  Publicat: 08 May 2013       3509 citiri        Secţiunea: Dreptul Muncii  


Codul muncii comentat Marius-Catalin Predut
Este persoana numita intr-o functie publica.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Asigurarea mijloacelor de existenta unui minor sau altei persoane fizice
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Presupunere, supozitie cu privire la anumite (legaturi, relatii intre) fenomene; presupunere cu caracter provizoriu, formulata pe baza datelor experimentale existente la un moment dat.
Este persoana numita intr-o functie publica.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Refuzul unui functionar public de a accepta detasarea, in conditiile in care avea incheiat cu parintii sai - aflati la o varsta inaintata si cu o stare de sanatate precara - un contract de intretinere prin care si-a asumat obligatia de a-i ingriji pe toata durata vietii, se incadreaza in ipoteza reglementata de dispozitiile art. 89 alin. (3) lit. f) din Legea nr. 188/1999, privind existenta unor motive familiale temeinice, ordinul prin care s-a dispus detasarea acestui functionar public fiind, prin urmare, nelegal.

Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Din punctul de vedere al resurselor umane, o persoana care conduce o institutie, o intreprindere, o publicatie etc. sau un sector al acestora; functie detinuta de aceasta persoana.
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
Socoteala scrisa sub forma de balanta cu doua parti (debit si credit) care reflecta valoric si uneori in unitati naturale, in ordine cronologica si sistematica,
Din punctul de vedere al resurselor umane, o persoana care conduce o institutie, o intreprindere, o publicatie etc. sau un sector al acestora; functie detinuta de aceasta persoana.
Act procesual pe care paratul are facultatea sa-l indeplineasca inainte de a incepe dezbaterea orala a procesului
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Este hotararea judecatoreasca prin care instanta de judecata solutioneaza cauza in prima instanta ori prin care aceasta se dezinvesteste fara a solutiona cauza.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Modificare temporara a contractului de munca, prin trimiterea persoanei incadrate sa presteze munca la o alta unitate, intr-o perioada de pana la 6 luni,
Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.
Codul de procedura civila reglementeaza judecata in fond a cauzelor civile, judecata care cunoaste trei faze (etape):
Este hotararea judecatoreasca prin care instanta de judecata solutioneaza cauza in prima instanta ori prin care aceasta se dezinvesteste fara a solutiona cauza.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
Modificare temporara a contractului de munca, prin trimiterea persoanei incadrate sa presteze munca la o alta unitate, intr-o perioada de pana la 6 luni,
Activitatea de solutionare, de catre instantele de contencios administrativ competente potrivit legii, a litigiilor in care cel putin una dintre parti este o autoritate publica,
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Asigurarea mijloacelor de existenta unui minor sau altei persoane fizice
Orice munca sau serviciu impus unei persoane sub amenintare ori pentru care persoana nu si-a exprimat consimtamantul in mod liber.
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
Sunt mijloace de convingere prin care se stabileste existenta unor acte sau fapte juridice si, automat, a unor drepturi si obligatii ce rezulta din acestea.
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Este calea de atac ordinara prin care la cererea procurorului si a partilor interesate se asigura repararea erorilor din hotararile judecatoresti pronuntate in fond, constituind al treilea grad de jurisdictie.
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Unul dintre modurile de sesizare a organelor de urmarire penala,
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Este modul de sesizare al organelor de urmarire penala facuta de catre o persoana sau organizatie publica, careia i s-a acuzat o vatamare prin infractiune.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Modificare temporara a contractului de munca, prin trimiterea persoanei incadrate sa presteze munca la o alta unitate, intr-o perioada de pana la 6 luni,
Este calea de atac ordinara prin care la cererea procurorului si a partilor interesate se asigura repararea erorilor din hotararile judecatoresti pronuntate in fond, constituind al treilea grad de jurisdictie.
Este hotararea judecatoreasca prin care instanta de judecata solutioneaza cauza in prima instanta ori prin care aceasta se dezinvesteste fara a solutiona cauza.

Prin actiunea in contencios administrativ inregistrata la aceasta instanta sub dosar nr.226/57 din 18.03.2011 reclamantul CM a chemat in judecata parata Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca Bucuresti, solicitand ca prin hotararea ce se va pronunta sa se anuleze Ordinul nr.153/15.03.2011 emis de parata si obligarea acesteia la plata cheltuielilor de judecata;

In motivarea actiunii s-a aratat ca a fost detasat prin Ordinul nr.153/ 15.03.2011 la Agentia Judeteana pentru Ocuparea Fortei de Munca Calarasi ca director executiv, insa din motive familiale temeinic justificate a inteles sa refuze detasarea prevalandu-se de dispozitiile art.89 din Legea nr.188/ 1999, formuland si procedura prealabila prevazuta de Legea nr.554/ 2004, cerere de care parata nu a tinut cont invocand motivul ca Agentia Judeteana pentru Ocuparea Fortei de Munca Calarasi are postul de director executiv vacant.

Parata a depus la dosar intampinare invocand exceptia neindeplinirii procedurii prealabile, iar pe fond netemeinicia actiunii avand in vedere ca Ordinul nr.153/15.03.2011 este motivat in fapt si drept si indeplineste conditiile de fond si forma cerute pentru validitatea actelor administrative.

Prin Sentinta nr.118 din 15 aprilie 2011, Curtea de Apel Alba Iulia - Sectia contencios administrativ si fiscal a respins exceptia lipsei procedurii prealabile invocata de parata Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca si a admis actiunea formulata de reclamantul CM impotriva paratei Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca - A.N.O.F.M.

A anulat Ordinul de detasare nr.153 din 15.03.2011 emis de parata si a obligat-o pe aceasta la plata catre reclamanta a sumei de 800 lei cheltuieli de judecata .

Pentru a pronunta aceasta sentinta prima instanta a retinut ca exceptia neindeplinirii procedurii prealabile este nefondata deoarece prin cererea din data de 16.03.2011 reclamantul a solicitat anularea ordinului de detasare invocand motive familiale justificate cu acte medicale si prevederile art.89 alin.3 lit.f) din Legea nr.188/1999 republicata. Totodata reclamantul a formulat si procedura prealabila prevazuta de Legea nr.554/ 2004 privind contenciosul administrativ.

Pe fondul cauzei, s-a apreciat ca din actele medicale depuse la dosar rezulta ca tatal reclamantului in varsta de 84 ani este grav bolnav astfel ca avand in vedere si varsta mamei de 78 ani, reclamantul este cel care se ocupa efectiv de ingrijirea acestora, avand incheiat cu parintii si contract de intretinere.

Fata de actele medicale depuse la dosar, s-a constatat ca motivul neacceptarii de catre reclamant a detasarii la Agentia Judeteana pentru Ocuparea Fortei de Munca Calarasi se incadreaza in prevederile art.89 alin.3 lit.f) din Legea nr.188/1999.

Impotriva acestei sentinte a declarat recurs Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca .

In motivarea recursului s-a sustinut ca reclamantul a solicitat revocarea Ordinului nr.153 din 15.03.2011, prin adresa inregistrata sub nr.5765 din 23.03.2011, iar actiunea s-a introdus la 18.03.2011, situatie in care actiunea era prematura.

S-a precizat ca Ordinul nr.153/2011 a fost emis cu respectarea art.87 si 89 din Legea nr.188/1999, ca masura modificarii raportului de serviciu a fost adoptata de conducatorul Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca pentru asigurarea coordonarii A.J.O.F.M. Calarasi.

S-a mai aratat ca prin Ordinul nr.232 din 28.04.2011 a incetat detasarea intimatului-reclamant la Agentia Judeteana pentru Ocuparea Fortei de Munca Calarasi.

Inalta Curte, examinand motivele de recurs, actiunea, probele cauzei si legislatia aplicabila, a retinut:

Cu privire la exceptia lipsei de interes in promovarea recursului

Interesul este definit in literatura juridica de specialitate ca fiind folosul practic pe care o parte il urmareste prin punerea in miscare a procedurii judiciare.

Conditia interesului nu este ceruta numai la punerea in miscare a actiunii, prin introducerea cererii de chemare in judecata, ci ea trebuie indeplinita in legatura cu toate formele procedurale care alcatuiesc continutul actiunii, respectiv aparari, exercitarea cailor de atac, etc.

Reclamantul a considerat ca recursul este lipsit de interes, deoarece s-a emis de catre recurenta Ordinul nr.232 din 28.04.2011 prin care s-a incetat detasarea dispusa prin Ordinul nr.153/2011.

Prin motivele de recurs, insa, recurenta a sustinut legalitatea Ordinului nr.153/2011 pentru perioada cat acesta a avut existenta proprie, cat a produs efecte juridice.

In consecinta, se afla in analiza legalitatea Ordinului nr.153/2011 care a produs consecinte in perioada de la data emiterii si pana la adoptarea Ordinului nr.232 din 28.04.2011 si ca urmare, exceptia este nefondata.

Cu privire la exceptia prematuritatii actiunii

Reclamantul a solicitat prin cererea inregistrata sub nr.1022 din 16.03.2011 sa se revoce Ordinul nr.153/2011.

Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca a raspuns la aceasta cerere cu adresa nr.5384 din 17.03.2011 (fila 15, dosar fond).

Actiunea a fost introdusa la Curtea de Apel Alba Iulia la data de 18.03.2011, deci dupa primirea raspunsului la cererea reclamantei.

Prematuritatea este o exceptie procesuala de fond, peremptorie, care se aplica in situatia in care nu s-a formulat plangere prealabila si partea se adreseaza instantei inainte de a expira termenul pentru introducerea acesteia.

Asadar, solutia de admitere a exceptiei prematuritatii se pronuntata atunci cand nu a expirat termenul pentru formularea reclamatiei administrative.

Potrivit art.11 alin.1 lit.a) din Legea nr.554/2004, cererile prin care se solicita anularea unui act administrativ se pot introduce la instanta in termen de 6 luni de la data raspunsului la plangerea prealabila.

Dreptul de a introduce actiunea s-a nascut la 17.03.2011 cand reclamantul a primit raspuns la cererea sa, astfel ca exceptia prematuritatii nu este fondata.

Cu privire la fondul cauzei

Prin Ordinul nr.153/2011 reclamanta a fost detasata de la Agentia Judeteana pentru Ocuparea Fortei de Munca Sibiu la A.J.O.F.M. Calarasi.

Potrivit art.87 alin.1 din Legea nr.188/1999 mobilitatea in cadrul corpului functionarilor publici se realizeaza prin modificarea raportului de serviciu, fie pentru eficientizarea activitatii institutiilor sau autoritatilor publice, fie in interesul functionarului.

Una dintre modalitatile de modificare a raportului de serviciu o constituie detasarea.

Modul, conditiile si perioadele in care se efectueaza detasarea sunt reglementate in cuprinsul art.89 din Legea nr.188/1999.

Legiuitorul a prevazut in cadrul art.89 alin.3 din Legea nr.188/1999 si dreptul functionarului public de a refuza detasarea, daca se afla in una din situatiile enumerate in textul legal.

Reclamantul-intimat a refuzat detasarea de la A.J.O.F.M. Sibiu la A.J.O.F.M. Calarasi din motive familiale.

Instanta de fond a apreciat corect ca refuzul de a accepta detasarea se circumscrie situatiei reglementate de art.89 alin.3 lit.f) din Legea nr.188/ 1999.

Reclamantul a incheiat cu parintii sai un contract de intretinere, prin care si-a asumat obligatia de a-i ingriji pe toata durata vietii.

Din referatul medical nr.403/2011 rezulta ca tatal reclamantului-intimat are diagnosticul de neoplasm de colon, aceeasi stare a sanatatii fiind confirmata si de alte acte medicale.

De asemenea, parintii acestuia au varsta de 84 ani si respectiv 78 ani.

Aceasta situatie de fapt dovedita cu acte se circumscrie motivului de refuz al detasarii reglementat de art.89 alin.3 lit.f) din Legea nr.188/1999, context in care ordinul de detasare a fost nelegal, adoptat cu exces de putere, prin incalcarea dreptului functionarului public, de a refuza detasarea.

Avand in vedere considerentele expuse, in baza art.312 Cod procedura civila, recursul a fost respins, sentinta primei instante fiind legala si temeinica.



Pronuntata de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr. 1135 din 2 martie 2012


Citeşte mai multe despre:    Detasare    Legea 188/1999    Legea 554/2004



Comentează: Detasare. Aprecierea temeiniciei motivelor invocate
Alte Speţe

Privarea salariatului de drepturile banesti cuvenite. Spor pentru orele lucrate in zilele de repaus saptamanal si sarbatori legale
Pronuntaţă de: Tribunalul M, Sectia a II-a Civila de Contencios Administrativ si Fiscal, Sentinta nr. 1013/2016

Modificarea unilaterala a contractului individual de munca. Modificarea felului muncii si diminuarea salariului
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti, Sectia a VIII-a pentru cauze privind Conflicte de munca si Asigurari sociale, Decizia nr. 291 din 21.01.2016

Cazurile in care poate opera modificarea unilaterala a contractului individual de munca
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Timisoara, Sectia Litigii de munca si Asigurari sociale, Decizia nr. 785

Modificarea unilaterala a contractului individual de munca. Aplicarea dispozitiilor de drept comun
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti, Sectia a VII-a Conflicte de munca si asigurari sociale, Decizia nr. 1573 din data de 28.03.2016

Act emis de seful unei misiuni civile a Uniunii Europene. Lipsa caracterului de act administrativ
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr. 84 din 22 ianuarie 2016

Conditii de deducere a TVA in cazul prestarii de servicii
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr. 1831 din 8 iunie 2016

Plata orelor suplimentare si a diurnei.
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Brasov - Sectia Conflicte de Munca Decizie 24 (20.01.2006)

Plata orelor suplimentare si a diurnei.
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Brasov - Sectia Conflicte de Munca Decizie 24 (20.01.2006)

Plata orelor suplimentare si a diurnei.
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Brasov - Sectia Conflicte de Munca Decizie 24 (20.01.2006)

Cariera judecatorilor si procurorilor. Cereri de transfer la schimb
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr. 6114 din 11 septembrie 2013



Articole Juridice

Suspendarea raportului de serviciu in cazul savarsirii de infractiuni de catre functionarii publici. Legalitatea desfasurarii unei activitati in domeniul privat
Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim

[Av. muncii] Cazurile in care poate fi refuzata detasarea de catre salariat. Drepturile salariatului detasat
Sursa: MCP Cabinet avocati

[Av. muncii] Plata cheltuielilor de transport in cazul detasarii
Sursa: MCP Cabinet avocati

[Av. muncii] Imposibilitatea refuzului delegarii de catre salariat
Sursa: MCP Cabinet avocati

[Av. muncii] Incheierea unui nou contract individual de munca
Sursa: MCP Cabinet avocati

[Av. muncii] Anuntul privind concursul pentru ocuparea unei functii publice
Sursa: MCP Cabinet avocati

[Av. muncii] Detasarea de mai multe ori a unui salariat pe perioada unui an calendaristic
Sursa: MCP Cabinet avocati