Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ


Prima pagină » Jurisprudenţă » Drept Civil » Conditia relevantei exceptiei de neconstitutionalitate asupra solutionarii cauzei

Conditia relevantei exceptiei de neconstitutionalitate asupra solutionarii cauzei

  Publicat: 27 Jun 2013       2988 citiri        Secţiunea: Drept Civil  


Unica autoritate de justitie din Romania, garantul suprematiei Constitutiei, care se supune numai Constitutiei si legii sale de organizare si functionare.
1. Din punct de vedere financiar, o actiune de inlocuire a unui titlu dintr-un portofoliu cu alt titlu pentru a obtine un randament mai mare sau un profit mai mare in perspectiva.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Potrivit dispozitiilor art.29 alin.1 din Legea nr.47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicata, „(1) Curtea Constitutionala decide asupra exceptiilor ridicate in fata instantelor judecatoresti sau de arbitraj comercial privind neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta in vigoare, care are legatura cu solutionarea cauzei in orice faza a litigiului si oricare ar fi obiectul acestuia.

Aplicarea normelor juridice la fapte ori situatii concrete.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Este organul de stat caruia ii revin, conform legii, atribute privitoare la stabilirea
Comisia Europeana este organul executiv al Uniunii Europene. Este o institutie independenta politic de guvernele statelor membre si reprezinta interesele Uniunii in ansamblu. In cadrul orientarilor politice generale stabilite de Consiliul European, pregateste si implementeaza deciziile Consiliului Uniunii Europene si ale Parlamentului European.
Unitate economica autonoma de productie, de constructii, de circulatia marfurilor, de transporturi
Data calendaristica a unui inscris sub semnatura privata, care nu poate fi contestata de terti.
Una dintre modalitatile de reparare a pagubei pricinuite prin infractiune.
Proces, pricina, cauza, conflict, neintelegere intre doua sau mai multe persoane,
Procedeu defensiv de aparare a drepturilor si libertatilor publice, aflat la dispozitia justitiabililor;
Legea pentru modificarea şi completarea unor reglementări din legislaţia de asigurări sociale
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Este puterea materiala pe care o exercita o persoana asupra bunului dandu-i posibilitatea de a se comporta ca si cum ar fi adevaratul proprietar al bunului.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Constituţia României - Intrare in vigoare: 31/10/2003
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Act prevazut de lege, prin care un organ de stat este informat si abilitat sa desfasoare o anumita activitate
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Una din hotararile judecatoresti, prevazuta in cap. I, t, II, C. proc. pen. partea speciala.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Dorinta populatiei si a companiilor de a detine active care pot fi usor schimbate contra bunurilor si serviciilor.
Act prevazut de lege, prin care un organ de stat este informat si abilitat sa desfasoare o anumita activitate
Prevazute in cap. I, t. II, C. proc. pen.,partea generala,
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Proces, pricina, cauza, conflict, neintelegere intre doua sau mai multe persoane,
Activitatea practica in cursul careia organele de stat infaptuiesc prevederile normelor juridice,
Legea pentru modificarea şi completarea unor reglementări din legislaţia de asigurări sociale
Unica autoritate de justitie din Romania, garantul suprematiei Constitutiei, care se supune numai Constitutiei si legii sale de organizare si functionare.
Act prevazut de lege, prin care un organ de stat este informat si abilitat sa desfasoare o anumita activitate
Unitate economica autonoma de productie, de constructii, de circulatia marfurilor, de transporturi
Act procesual pe care paratul are facultatea sa-l indeplineasca inainte de a incepe dezbaterea orala a procesului
Este calea de atac ordinara prin care la cererea procurorului si a partilor interesate se asigura repararea erorilor din hotararile judecatoresti pronuntate in fond, constituind al treilea grad de jurisdictie.
Act prevazut de lege, prin care un organ de stat este informat si abilitat sa desfasoare o anumita activitate
Contrarietate intre un fapt sau act juridic si prevederile actelor normative.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Procedeu defensiv de aparare a drepturilor si libertatilor publice, aflat la dispozitia justitiabililor;
Unica autoritate de justitie din Romania, garantul suprematiei Constitutiei, care se supune numai Constitutiei si legii sale de organizare si functionare.
1. Din punct de vedere financiar, o actiune de inlocuire a unui titlu dintr-un portofoliu cu alt titlu pentru a obtine un randament mai mare sau un profit mai mare in perspectiva.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
1. Din punct de vedere financiar, o actiune de inlocuire a unui titlu dintr-un portofoliu cu alt titlu pentru a obtine un randament mai mare sau un profit mai mare in perspectiva.
Persoana care face parte din parchet si care exercita atributiile ce revin acestei institutii judiciare.
Una din hotararile judecatoresti, prevazuta in cap. I, t, II, C. proc. pen. partea speciala.
Exceptio non adimpleti contractus este expresia latina ; dreptul oricareia din partile unui cotract bilateral, sinalagmatic, de a refuza indeplinirea obligatiilor pe care si le-a asumat, atata vreme cat cealalta parte nu-si indeplineste propriile sale obligatii.
Proces, pricina, cauza, conflict, neintelegere intre doua sau mai multe persoane,
1. Din punct de vedere financiar, o actiune de inlocuire a unui titlu dintr-un portofoliu cu alt titlu pentru a obtine un randament mai mare sau un profit mai mare in perspectiva.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Una din hotararile judecatoresti, prevazuta in cap. I, t, II, C. proc. pen. partea speciala.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Act prevazut de lege, prin care un organ de stat este informat si abilitat sa desfasoare o anumita activitate
Este o metoda care se utilizeaza in evaluarea unor proiecte de investitii si care foloseste tehnica actualizarii.
(in prima instanta). Reglementat in cap. II, t. II, C. proc. pen., partea speciala, s elimiteaza la fapta si persoana (persoanele) aratata in actul de sesizare a instantei, chiar si in cazul de extindere a procesului penal.
Unica autoritate de justitie din Romania, garantul suprematiei Constitutiei, care se supune numai Constitutiei si legii sale de organizare si functionare.
Contrarietate intre un fapt sau act juridic si prevederile actelor normative.
Una din hotararile judecatoresti, prevazuta in cap. I, t, II, C. proc. pen. partea speciala.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Situatie care consta in indeplinirea, potrivit cerintelor legii, a actelor de chemare a persoanelor interesate in fata organului de jurisdictie ori a organelor de urmarire penala.
Act prevazut de lege, prin care un organ de stat este informat si abilitat sa desfasoare o anumita activitate
Procedeu defensiv de aparare a drepturilor si libertatilor publice, aflat la dispozitia justitiabililor;
Procedeu defensiv de aparare a drepturilor si libertatilor publice, aflat la dispozitia justitiabililor;
Reprezinta respectarea de catre autoritatile administratiei publice a obligatiei de a informa cu privire la modul de stabilire a activitatilor componente si a obiectivelor,
Relatie sociala care ia nastere in legatura cu insusirea de catre oameni a buburilor materiale, in primul rand a mijloacelor de productie.
(in sensul legii contenciosului administrativ, legea 554/2004) Orice drept fundamental prevazut de Constitutie sau de lege, caruia i se aduce o atingere printr-un act administrative.
Constitutie (tratat instituind o Constitutie pentru Europa). La 18 iunie 2004, cei 25 de sefi de stat si de guvern ai Uniunii Europene au adoptat un tratat instituind o Constitutie pentru Europa.
vezi Curtea Europeana a Drepturilor Omului

Conditia relevantei exceptiei, care impune ca normele criticate sa aiba incidenta in solutionarea cauzei respective, nu trebuie analizata in abstracto si dedusa din orice fel de tangenta a prevederilor legale in discutie cu litigiul aflat pe rolul instantei, in aprecierea indeplinirii acestei conditii impunandu-se realizarea unei analize riguroase a cauzei, in care sa fie luat in calcul interesul procesual al rezolvarii exceptiei de neconstitutionalitate, prin prisma elementelor cadrului procesual si a stadiului concret in care se afla litigiul.

Prin cererea adresata Curtii de Apel Pitesti - Sectia contencios administrativ si fiscal, reclamanta GJ a chemat in judecata Autoritatea Nationala pentru Restituirea Proprietatilor, Statul Roman prin Comisia Centrala pentru Stabilirea Despagubirilor si BG - presedintele A.N.R.P. pentru ca, in baza art.25 alin.1 din Legea nr.554/2004, sa se dispuna:

- aplicarea paratului BG, presedintele Autoritatii Nationale pentru Restituirea Proprietatii, unei amenzi de 20% din salariul minim brut pe economie, pe zi de intarziere, de la data de 23.03.2012 si pana la data emiterii deciziei reprezentand titlu de despagubire in dosarul nr.46090/CC.

In cadrul acestui litigiu a fost invocata de catre reclamanta exceptia de neconstitutionalitate a articolului unic din O.U.G. nr.62/2010 si art.1 si 2 din Legea nr.117/2012, solicitand sesizarea Curtii Constitutionale in vederea constatarii neconstitutionalitatii textelor de lege mentionate, iar in vederea solutionarii exceptiei invocate, in temeiul art.29 alin.1 raportat la dispozitiile art.31 alin.1 din Legea nr.47/1992, solicita constatarea neconstitutionalitatii textelor de lege mai sus amintite.

In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, reclamanta a aratat ca desi se afla in posesia unei hotarari judecatoresti irevocabile de obligare la emiterea unei decizii reprezentand titlu de despagubire, din cauza unor acte emise in 2012, toate procedurile de stabilire si acordarea despagubirilor, sunt suspendate pana in luna mai 2013 si astfel este in imposibilitatea finalizarii demersurilor prevazute de Legea nr.247/2005.

A fost invocata neconstitutionalitatea dispozitiilor fata de art.15 alin.2, art.16, art.21 si art.44 din Constitutia Romaniei.

Prin Incheierea din 6.02.2013 a Curtii de Apel Pitesti - Sectia contencios administrativ si fiscal a respins cererea de sesizare a Curtii Constitutionale.

Pentru a motiva aceasta solutie, instanta de fond a retinut ca in raport de dispozitiile art.29 alin.1, 2 si 3 din Legea nr.47/1992, exceptia este admisibila pentru ca a fost invocata de una din parti, pentru ca se refera la dispozitii din ordonante de urgenta ale Guvernului si ca acestea nu au fost declarate neconstitutionale prin vreo decizie a Curtii Constitutionale.

Insa, s-a constatat ca nu este indeplinita conditia ca prevederile din ordonantele de urgenta si lege, apreciate de reclamanta ca fiind neconstitutionale, sa aiba legatura cu cauza si s-a considerat ca declararea ca neconstitutionale a dispozitiilor legale mentionate nu ar avea nicio inraurire asupra cauzei in raport de obiectul acesteia.

Impotriva acestei incheieri a declarat recurs reclamanta GJ si a solicitat admiterea recursului si rejudecand cauza, sa fie admisa cererea de sesizare a Curtii Constitutionale cu exceptia invocata.

In motivele de recurs s-a aratat ca aceste dispozitii, a caror exceptii de neconstitutionalitate a fost invocata, au legatura cu cauza dedusa judecatii, fiind vorba de un litigiu prin care se solicita aplicarea amenzii pentru nerespectarea unei sentinte ce obliga la indeplinirea unor conditii legale din cadrul procedurii prevazute de Legea nr.247/2005, text modificat tocmai prin actele normative a caror neconstitutionalitate este invocata.

Faptul ca deja Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat asupra constitutionalitatii unor articole in sensul respingerii exceptiei de neconstitutionalitate nu impieteaza asupra admisibilitatii cererii de sesizare a Curtii Constitutionale.

Intimatii Comisia Centrala pentru Stabilirea Despagubirilor si BG au formulat intampinare si au solicitat respingerea recursului ca nefondat.

Solutia instantei de recurs

Dupa examinarea motivelor de recurs, a dispozitiilor legale incidente in cauza, Inalta Curte va admite recursul declarat pentru urmatoarele considerente:

Instanta de fond a respins cererea de sesizare a Curtii Constitutionale cu exceptia de nelegalitate invocata aratand ca nu sunt indeplinite conditiile cerute de lege, respectiv, nu s-a dovedit legatura dintre cauza si exceptia de neconstitutionalitate invocata.

Potrivit dispozitiilor art.29 alin.1-3 din Legea nr.47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicata, ``(1) Curtea Constitutionala decide asupra exceptiilor ridicate in fata instantelor judecatoresti sau de arbitraj comercial privind neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta in vigoare, care are legatura cu solutionarea cauzei in orice faza a litigiului si oricare ar fi obiectul acestuia. (2) Exceptia poate fi ridicata la cererea uneia dintre parti, sau, din oficiu, de catre instanta de judecata ori de arbitraj comercial. De asemenea, exceptia poate fi ridicata de procuror in fata instantei de judecata, in cauzele la care participa. (3) Nu pot face obiectul exceptiei prevederile constatate ca fiind neconstitutionale printr-o decizie anterioara a Curtii Constitutionale``.

Din interpretarea logico-juridica a prevederilor art. 29 alin. (1), (2) si (3) al Legii nr.47/1992 rezulta ca pentru sesizarea Curtii constitutionale cu o exceptie de neconstitutionalitate trebuie indeplinite urmatoarele conditii, in mod cumulativ:

- exceptia sa fie invocata in cadrul unui litigiu aflat pe rolul unei instante judecatoresti sau de arbitraj comercial;

- exceptia sa aiba ca obiect neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta in vigoare;

- norma vizata de exceptie sa aiba legatura cu solutionarea cauzei si sa nu fi fost constatata ca fiind neconstitutionala printr-o decizie anterioara a Curtii Constitutionale.

Asa cum s-a aratat, chiar si instanta de fond a recunoscut admisibilitatea cererii de sesizare a Curtii Constitutionale dar nu a considerat ca aceasta are relevanta in cauza, raportat la obiectul cauzei.

Conditia relevantei exceptiei, care impune ca normele criticate sa aiba incidenta in solutionarea cauzei respective, nu trebuie analizata in abstracto si dedusa din orice fel de tangenta a prevederilor legale in discutie cu litigiul aflat pe rolul instantei.

Astfel, se impune o analiza riguroasa, in care sa fie luat in calcul interesul procesual al rezolvarii exceptiei de neconstitutionalitate, prin prisma elementelor cadrului procesual si a stadiului concret in care se afla litigiul.

Cu privire la relevanta pe care solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate invocata o are in prezenta cauza, din analiza textelor a caror neconstitutionalitate a fost invocata si obiectul cauzei in fata instantei de fond se constata ca sunt fondate criticile recurentei si exista legatura intre solutionarea ce se va da in cadrul litigiului si solutia ce va fi pronuntata de Curtea Constitutionala .

In esenta, textele legale a caror exceptie de nelegalitate a fost invocata (articolului unic din O.U.G. nr.4/2012, art.III din O.U.G. nr.62/2010 si art.1 si 2 din Legea nr.117/ 2012), prevad ca procedurile administrative prevazute in Titlul VII al Legii nr.247/2005, se suspenda pana la 15 mai 2013.

Cum obiect al cauzei aflate pe rolul instantei de fond il reprezinta cenzurarea atitudinii autoritatilor publice implicate in procedurile de acordare a despagubirilor in baza Legii nr.247/2005, deoarece nu a fost pusa in executare o decizie irevocabila prin care au fost obligate la emiterea deciziei reprezentand titlu de despagubiri, se constata ca solutia in aceasta cauza depinde de solutia ce va fi data in cazul exceptiei de neconstitutionalitate invocata de reclamanta.

De aceea, in baza art.312 Cod procedura civila raportat la art.20 din Legea nr.554/2004, va fi admis recursul, va fi casata incheierea atacata si va fi admisa cererea de sesizare a Curtii Constitutionale cu exceptia de neconstitutionalitate a articolului unic din O.U.G. nr.4/2012, art.III din O.U.G. nr.62/2010 si art.1 si 2 din Legea nr.117/ 2012.

Opinia instantei cu privire la exceptia de neconstitutionalitate invocata

In baza art.29 alin.4 din Legea nr.47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, Inalta Curte apreciaza ca textele nu sunt neconstitutionale, asa cum sustine recurenta-reclamanta si exceptia este neintemeiata.

Textele atacate pe calea de exceptie de neconstitutionalitate nu incalca principiul neconstitutionalitatii legii, consacrat de art.15 alin.2 din Constitutie, nici principiul egalitatii in drepturi, asa cum prevede art.16 din Constitutie, nici accesul liber la justitie, astfel cum este reglementat in art.21 din legea fundamentala si nici dreptul de proprietate privata, drept prevazut de art.44 din Constitutie .

Prin actele normative a caror exceptie de neconstitutionalitate a fost invocata, legiuitorul a dorit suspendarea procedurilor administrative de acordare a despagubirilor potrivit Legii nr.247/ 2005, pe de o parte, pentru a da posibilitatea implementarii masurilor dispuse in hotararea pilot (cauza Maria Atanasiu si altii impotriva Romaniei) pronuntata de CEDO si, pe de alta parte, pentru a putea fi identificate posibilitatile de acordare a despagubirilor.

Prin aceste prevederi nu se neaga dreptul celor carora legea le-a recunoscut posibilitatea primirii de despagubiri, ci este numai o masura temporara.




Pronuntata de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia 3120 din 8 martie 2013


Citeşte mai multe despre:    Exceptie de neconstitutionalitate    Curtea Constitutionala    Legea 47/1992    Legea 247/2005
Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte Speţe

Contract de asigurare obligatorie RCA. Neindeplinirea obligatiilor de plata a despagubirii de catre asiguratorul RCA. Momentul de la care incep sa curga penalitatile de intarziere
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia civila, Decizia civila nr. 692/21.10.2020

Exceptie de neconstitutionalitate. Inadmisibilitate. Lipsa legaturii cu cauza care se judeca in apel
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Civila, Decizia civila nr. 518/2.11.2020

RECURS: Instanta de apel nu a avut in vedere, la motivarea deciziei, cererea de modificare a actiunii initiale, ci doar argumentele din cererea de chemare in judecata
Pronuntaţă de: INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE Sectia a II-a civila Decizia nr. 186/2019

Instanta in fata careia se invoca exceptia de neconstitutionalitate nu are atributii de jurisdictie constitutionala
Pronuntaţă de: INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE Sectia a II-a civila Decizia nr. 132/2019

Decizia CCR nr. 657/2019 referitoare la admiterea exceptiei de neconstitutionalitate a sintagmei "pe baza de abonament" - Legea 1/2011
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia CCR nr. 466/2019 - admiterea obiectiei de neconstitutionalitate a Legii pentru modificarea si completarea Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, precum si a Legii nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor de coruptie
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia nr. 439/2019 referitoare la obiectia de neconstitutionalitate a Legii pentru modificarea art. 109 din Codul Rutier
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

ICCJ - Hotararile pronuntate in procedura filtrarii nu pot fi atacate cu contestatie in anulare sau cu revizuire
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

Decizia nr. 417/2019 - conflict juridic constitutional intre Parlament si ICCJ
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia CCR nr. 388/2019 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a unor dispozitii din Legea 115/1996 si din Legea 176/2010
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei



Articole Juridice

Nelegalitatea proceselor-verbale de constatare si sanctionare a contraventiilor aplicate conform O.U.G. nr. 129/2021
Sursa: avocat Andreea-Cristina Deaconu | MCP Cabinet avocati

Ce se intampla cu sumele achitate in temeiul unui act administrativ fiscal anulat. Poate instanta dispune direct restituirea lor?
Sursa: Alex Slujitoru si Cristiana Ionescu, Avocati, Radu si Asociatii SPRL

Despagubirile datorate de institutiile publice ca urmare a concedierilor abuzive. Plata integrala sau esalonare pe 5 ani?
Sursa: avocat Emilia Alexandra Ioana | MCP Cabinet avocati

Dialogurile MCP – Oportunitatea reorganizarii angajatorului vs. Legalitarea concedierii salariatilor
Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut

Dobandirea calitatii de notar public de catre judecatorii Curtii Constitutionale. Studiu de caz
Sursa: Dobre Ion

Discriminarea, victimizarea si hartuirea la locul de munca. Modificarile si completarile aduse Codului muncii prin Legea 151/2020
Sursa: avocat Andreea-Cristina Deaconu | MCP Cabinet avocati

Legalitatea sanctiunilor contraventionale/amenzilor aplicate pe durata starii de urgenta, conform OUG 1/1999
Sursa: avocat Gales Iulian | MCP Cabinet avocati