Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Codul muncii comentat 2019 Avocat Marius-Catalin Predut
Prima pagină » Jurisprudenţă » Drept Civil » Punere sub interdictie. Persoana cu retard mental sever

Punere sub interdictie. Persoana cu retard mental sever

  Publicat: 12 Jun 2014       13845 citiri        Secţiunea: Drept Civil  


Codul muncii comentat Marius-Catalin Predut
Este hotararea judecatoreasca prin care instanta de judecata solutioneaza cauza in prima instanta ori prin care aceasta se dezinvesteste fara a solutiona cauza.
Componenta a sistemului de protectie sociala, reprezinta ansamblul de institutii si masuri prin care statul, autoritatile publice ale administratiei locale si societatea civila asigura prevenirea, limitarea sau inlaturarea efectelor temporare sau permanente ale unor situatii care pot genera marginalizarea sau excluderea sociala a unor persoane.
Din punct de vedere contabil, totalul lichiditatilor monetare curente (piese monetare, bilete de banca nationale si traine)
Prin sentinta civila nr. 8834/30.05.2013, Judecatoria Cluj-Napoca a admis actiunea formulata de reclamanta DIRECTIA GENERALA DE ASISTENTA SOCIALA SI PROTECTIA COPILULUI in contradictoriu cu paratul L.M., ingrijit si asistat in CASA DE TIP FAMILIAL.

Este mijlocul de ocrotire judiciara a persoanelor lipsite de discernamant aflate in imposibilitatea de a se ingriji de interesele lor sau de a-si exercita drepturile civile.
Persoana fizica numita prin decizia autoritatii tutelare pentru a indeplini, sub supravegherea, controlul si indrumarea acesteia, sarcinile tutelei cu privire la o persoana pusa sub interdictie.
Este relatarea facuta de catre expertul desemnat de instanta, in scris sau oral, in care acesta expune constatarile si concluziile sale cu privire la imprejurarile de fapt a caror lamurire a fost solicitata.
( lat. expertus, de la experior "incerc, dovedesc"). Mijloc de proba, prevazut in sectiunea X, cap. II, t. III, C. proc. pen., partea generala si in diferite legi speciale, consta in rezolvarea unor probleme de stricta specialitate de catre persoane care poseda cunostinte profunde intr-un domneiu dat.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Este organul judiciar ce face parte din structura Ministerului Public, incadrat cu procurori care exercita atributiile ce revin acestui minister.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Masura prevazuta de lege pentru ocrotirea persoanelor fizice care,
Este mijlocul de ocrotire judiciara a persoanelor lipsite de discernamant aflate in imposibilitatea de a se ingriji de interesele lor sau de a-si exercita drepturile civile.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Facultatea de a discerne, de a judeca si aprecia lucruruile la justa lor valoare.
Facultatea de a discerne, de a judeca si aprecia lucruruile la justa lor valoare.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Facultatea de a discerne, de a judeca si aprecia lucruruile la justa lor valoare.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Este mijlocul de ocrotire judiciara a persoanelor lipsite de discernamant aflate in imposibilitatea de a se ingriji de interesele lor sau de a-si exercita drepturile civile.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Este institutia de ocrotire a minorului care este lipsit de ingrijire parinteasca, precum si a alienatului si debilului mintal, dar mai ales a persoanei care, din cauza varstei nu se poate apara singura.
Persoana fizica numita prin decizia autoritatii tutelare pentru a indeplini, sub supravegherea, controlul si indrumarea acesteia, sarcinile tutelei cu privire la o persoana pusa sub interdictie.
Masura prevazuta de lege pentru ocrotirea persoanelor fizice care,
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Persoana fizica numita prin decizia autoritatii tutelare pentru a indeplini, sub supravegherea, controlul si indrumarea acesteia, sarcinile tutelei cu privire la o persoana pusa sub interdictie.
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Persoana fizica numita prin decizia autoritatii tutelare pentru a indeplini, sub supravegherea, controlul si indrumarea acesteia, sarcinile tutelei cu privire la o persoana pusa sub interdictie.
Se refera la dezavantajul social, la pierderea si limitarea sanselor unei persoane de a lua parte la viata comunitatii la un nivel echivalent cu ceilalti membri.
Se refera la dezavantajul social, la pierderea si limitarea sanselor unei persoane de a lua parte la viata comunitatii la un nivel echivalent cu ceilalti membri.
1. Locuinta care, spre deosebire de domiciliu, nu este statornica sau principala. O persoana poate avea, in dreptul nostru, un singur domiciliu si mai multe resedinte.
Acea persoana pe care mediul social, neadaptat deficientelor lor fizice, senzoriale, psihice, mentale, o impiedica total sau ii limiteaza accesul cu sanse egale la viata sociala,
Se refera la dezavantajul social, la pierderea si limitarea sanselor unei persoane de a lua parte la viata comunitatii la un nivel echivalent cu ceilalti membri.
Persoana fizica numita prin decizia autoritatii tutelare pentru a indeplini, sub supravegherea, controlul si indrumarea acesteia, sarcinile tutelei cu privire la o persoana pusa sub interdictie.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Se refera la dezavantajul social, la pierderea si limitarea sanselor unei persoane de a lua parte la viata comunitatii la un nivel echivalent cu ceilalti membri.
Omul considerat in mod individual, ca membru al societatii, avand calitatea de subiect de drept.
Este institutia de ocrotire a minorului care este lipsit de ingrijire parinteasca, precum si a alienatului si debilului mintal, dar mai ales a persoanei care, din cauza varstei nu se poate apara singura.
Persoana fizica numita prin decizia autoritatii tutelare pentru a indeplini, sub supravegherea, controlul si indrumarea acesteia, sarcinile tutelei cu privire la o persoana pusa sub interdictie.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Socoteala scrisa sub forma de balanta cu doua parti (debit si credit) care reflecta valoric si uneori in unitati naturale, in ordine cronologica si sistematica,
Consimtamant la ceva, intelegere intre doua parti la incheierea unui act juridic.
Persoana fizica numita prin decizia autoritatii tutelare pentru a indeplini, sub supravegherea, controlul si indrumarea acesteia, sarcinile tutelei cu privire la o persoana pusa sub interdictie.
Se refera la dezavantajul social, la pierderea si limitarea sanselor unei persoane de a lua parte la viata comunitatii la un nivel echivalent cu ceilalti membri.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Persoana fizica numita prin decizia autoritatii tutelare pentru a indeplini, sub supravegherea, controlul si indrumarea acesteia, sarcinile tutelei cu privire la o persoana pusa sub interdictie.
Este institutia de ocrotire a minorului care este lipsit de ingrijire parinteasca, precum si a alienatului si debilului mintal, dar mai ales a persoanei care, din cauza varstei nu se poate apara singura.
Persoana fizica numita prin decizia autoritatii tutelare pentru a indeplini, sub supravegherea, controlul si indrumarea acesteia, sarcinile tutelei cu privire la o persoana pusa sub interdictie.
Colectiv format din persoane fizice avand o organizare de sine statatoare, concretizata in structura de productie, de conceptie si functionala,
Colectiv format din persoane fizice avand o organizare de sine statatoare, concretizata in structura de productie, de conceptie si functionala,
Persoana fizica numita prin decizia autoritatii tutelare pentru a indeplini, sub supravegherea, controlul si indrumarea acesteia, sarcinile tutelei cu privire la o persoana pusa sub interdictie.
Se refera la dezavantajul social, la pierderea si limitarea sanselor unei persoane de a lua parte la viata comunitatii la un nivel echivalent cu ceilalti membri.
1. Locuinta care, spre deosebire de domiciliu, nu este statornica sau principala. O persoana poate avea, in dreptul nostru, un singur domiciliu si mai multe resedinte.
Acea persoana pe care mediul social, neadaptat deficientelor lor fizice, senzoriale, psihice, mentale, o impiedica total sau ii limiteaza accesul cu sanse egale la viata sociala,
Se refera la dezavantajul social, la pierderea si limitarea sanselor unei persoane de a lua parte la viata comunitatii la un nivel echivalent cu ceilalti membri.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Este institutia de ocrotire a minorului care este lipsit de ingrijire parinteasca, precum si a alienatului si debilului mintal, dar mai ales a persoanei care, din cauza varstei nu se poate apara singura.
Persoana fizica numita prin decizia autoritatii tutelare pentru a indeplini, sub supravegherea, controlul si indrumarea acesteia, sarcinile tutelei cu privire la o persoana pusa sub interdictie.
Regimul impus de catre o banca unui client, titular de cont, de interzicere a emiterii de cecuri pe o perioada de 1 an
Este institutia de ocrotire a minorului care este lipsit de ingrijire parinteasca, precum si a alienatului si debilului mintal, dar mai ales a persoanei care, din cauza varstei nu se poate apara singura.
Componenta a sistemului de protectie sociala, reprezinta ansamblul de institutii si masuri prin care statul, autoritatile publice ale administratiei locale si societatea civila asigura prevenirea, limitarea sau inlaturarea efectelor temporare sau permanente ale unor situatii care pot genera marginalizarea sau excluderea sociala a unor persoane.
Persoana fizica numita prin decizia autoritatii tutelare pentru a indeplini, sub supravegherea, controlul si indrumarea acesteia, sarcinile tutelei cu privire la o persoana pusa sub interdictie.
Se refera la dezavantajul social, la pierderea si limitarea sanselor unei persoane de a lua parte la viata comunitatii la un nivel echivalent cu ceilalti membri.
Colectiv format din persoane fizice avand o organizare de sine statatoare, concretizata in structura de productie, de conceptie si functionala,
Din punct de vedere contabil, totalul lichiditatilor monetare curente (piese monetare, bilete de banca nationale si traine)
Este calea de atac ordinara prin care la cererea procurorului si a partilor interesate se asigura repararea erorilor din hotararile judecatoresti pronuntate in fond, constituind al treilea grad de jurisdictie.
Persoana fizica numita prin decizia autoritatii tutelare pentru a indeplini, sub supravegherea, controlul si indrumarea acesteia, sarcinile tutelei cu privire la o persoana pusa sub interdictie.
Contrarietate intre un fapt sau act juridic si prevederile actelor normative.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Act normativ care cuprinde principiile si cele mai importante reglementari referitoare la relatiile sociale ce formeaza obiectul specific al dreptului civil:
Acea persoana pe care mediul social, neadaptat deficientelor lor fizice, senzoriale, psihice, mentale, o impiedica total sau ii limiteaza accesul cu sanse egale la viata sociala,
Se refera la dezavantajul social, la pierderea si limitarea sanselor unei persoane de a lua parte la viata comunitatii la un nivel echivalent cu ceilalti membri.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Persoana fizica numita prin decizia autoritatii tutelare pentru a indeplini, sub supravegherea, controlul si indrumarea acesteia, sarcinile tutelei cu privire la o persoana pusa sub interdictie.
Colectiv format din persoane fizice avand o organizare de sine statatoare, concretizata in structura de productie, de conceptie si functionala,
Se refera la dezavantajul social, la pierderea si limitarea sanselor unei persoane de a lua parte la viata comunitatii la un nivel echivalent cu ceilalti membri.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Persoana fizica numita prin decizia autoritatii tutelare pentru a indeplini, sub supravegherea, controlul si indrumarea acesteia, sarcinile tutelei cu privire la o persoana pusa sub interdictie.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
1. Grup comstituit de catre o autoritate cu scopul desfasurarii, coordonarii, supravegherii, controlului unei activitati din diferite domenii ale vietii sociale
Persoana fizica numita prin decizia autoritatii tutelare pentru a indeplini, sub supravegherea, controlul si indrumarea acesteia, sarcinile tutelei cu privire la o persoana pusa sub interdictie.
Persoana fizica numita prin decizia autoritatii tutelare pentru a indeplini, sub supravegherea, controlul si indrumarea acesteia, sarcinile tutelei cu privire la o persoana pusa sub interdictie.
Persoana fizica numita prin decizia autoritatii tutelare pentru a indeplini, sub supravegherea, controlul si indrumarea acesteia, sarcinile tutelei cu privire la o persoana pusa sub interdictie.
Se refera la dezavantajul social, la pierderea si limitarea sanselor unei persoane de a lua parte la viata comunitatii la un nivel echivalent cu ceilalti membri.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Componenta a sistemului de protectie sociala, reprezinta ansamblul de institutii si masuri prin care statul, autoritatile publice ale administratiei locale si societatea civila asigura prevenirea, limitarea sau inlaturarea efectelor temporare sau permanente ale unor situatii care pot genera marginalizarea sau excluderea sociala a unor persoane.
Din punct de vedere contabil, totalul lichiditatilor monetare curente (piese monetare, bilete de banca nationale si traine)
Colectiv format din persoane fizice avand o organizare de sine statatoare, concretizata in structura de productie, de conceptie si functionala,
Persoana fizica numita prin decizia autoritatii tutelare pentru a indeplini, sub supravegherea, controlul si indrumarea acesteia, sarcinile tutelei cu privire la o persoana pusa sub interdictie.
Este institutia de ocrotire a minorului care este lipsit de ingrijire parinteasca, precum si a alienatului si debilului mintal, dar mai ales a persoanei care, din cauza varstei nu se poate apara singura.
Alaturi de persoanele fizice, persoanele juridice apar in circuitul civil ca subiecte de drepturi si obligatii. In aceasta calitate, ele au aptitudinea generala si abstracta de a dobandi drepturi si de a-si asuma obligatii si, in virtutea acesteia, pot dobandi drepturi si isi pot asuma obligatii.
Persoana fizica numita prin decizia autoritatii tutelare pentru a indeplini, sub supravegherea, controlul si indrumarea acesteia, sarcinile tutelei cu privire la o persoana pusa sub interdictie.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Omul considerat in mod individual, ca membru al societatii, avand calitatea de subiect de drept.
Persoana fizica numita prin decizia autoritatii tutelare pentru a indeplini, sub supravegherea, controlul si indrumarea acesteia, sarcinile tutelei cu privire la o persoana pusa sub interdictie.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Persoana fizica numita prin decizia autoritatii tutelare pentru a indeplini, sub supravegherea, controlul si indrumarea acesteia, sarcinile tutelei cu privire la o persoana pusa sub interdictie.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Se refera la dezavantajul social, la pierderea si limitarea sanselor unei persoane de a lua parte la viata comunitatii la un nivel echivalent cu ceilalti membri.
Este organul de stat caruia ii revin, conform legii, atribute privitoare la stabilirea
1. Locuinta care, spre deosebire de domiciliu, nu este statornica sau principala. O persoana poate avea, in dreptul nostru, un singur domiciliu si mai multe resedinte.
Acea persoana pe care mediul social, neadaptat deficientelor lor fizice, senzoriale, psihice, mentale, o impiedica total sau ii limiteaza accesul cu sanse egale la viata sociala,
Se refera la dezavantajul social, la pierderea si limitarea sanselor unei persoane de a lua parte la viata comunitatii la un nivel echivalent cu ceilalti membri.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Socoteala scrisa sub forma de balanta cu doua parti (debit si credit) care reflecta valoric si uneori in unitati naturale, in ordine cronologica si sistematica,
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Persoana fizica numita prin decizia autoritatii tutelare pentru a indeplini, sub supravegherea, controlul si indrumarea acesteia, sarcinile tutelei cu privire la o persoana pusa sub interdictie.
Persoana fizica numita prin decizia autoritatii tutelare pentru a indeplini, sub supravegherea, controlul si indrumarea acesteia, sarcinile tutelei cu privire la o persoana pusa sub interdictie.
A fost promulgat la 11.09.1865
Persoana fizica numita prin decizia autoritatii tutelare pentru a indeplini, sub supravegherea, controlul si indrumarea acesteia, sarcinile tutelei cu privire la o persoana pusa sub interdictie.
Colectiv format din persoane fizice avand o organizare de sine statatoare, concretizata in structura de productie, de conceptie si functionala,
Se refera la dezavantajul social, la pierderea si limitarea sanselor unei persoane de a lua parte la viata comunitatii la un nivel echivalent cu ceilalti membri.
Din punct de vedere contabil, totalul lichiditatilor monetare curente (piese monetare, bilete de banca nationale si traine)
Colectiv format din persoane fizice avand o organizare de sine statatoare, concretizata in structura de productie, de conceptie si functionala,

A dispus punerea sub interdictie a paratului L.M., nascut la data de 13.01.1994, in localitatea Simleu Silvaniei, jud. Salaj CNP. ....
A numit tutore pentru ocrotirea paratului Consiliul Local al Municipiului Cluj-Napoca - Serviciul Autoritate Tutelara.
Analizand actele si lucrarile dosarului, instanta a constatat urmatoarele:
Din raportul de expertiza medico-legala psihiatrica nr. 707/IV/b/15 din 25.02.2013 intocmit de Institutul de Medicina Legala Cluj-Napoca rezulta ca paratul L.M. prezinta diagnosticul de retard mental sever cu tulburari grave de comportament, apreciindu-se ca din cauza starii sale psihice ii lipseste discernamantul necesar pentru a se ingriji de interesele sale.
Din declaratiile celor 2 martori audiati cu ocazia cercetarilor efectuate de Parchetul de pe langa Judecatoria Cluj-Napoca a reiesit ca paratul nu vorbeste, se deplaseaza cu greutate, are episoade de agresivitate, avand nevoie de ingrijire permanenta din partea unui adult.
Cu ocazia audierii paratului la data de 26.04.2013, instanta nu a putut stabili un dialog cu acesta.
In drept, instanta a retinut ca potrivit art. 164 C. civ. persoana care nu are discernamantul necesar pentru a se ingriji de interesele sale, din cauza alienatiei ori debilitatii mintale, va fi pusa sub interdictie judecatoreasca.
Din analiza acestor dispozitii legale, reiese ca punerea sub interdictie este o masura de ocrotire care presupune indeplinirea cumulativa a urmatoarelor conditii de fond: persoana care urmeaza a fi pusa sub interdictie sa fie lipsita de discernamant; cauza lipsei de discernamant sa fie alienatia sau debilitatea mintala; lipsa de discernamant sa nu ii permita persoanei respective sa se ingrijeasca de interesele sale.
Analizand ansamblul materialului probator administrat in cauza instanta a apreciat ca in cauza sunt indeplinite toate aceste conditii, paratul din cauza lipsei de discernamant datorata bolii de care sufera, neavand capacitatea de a se ingriji de interesele sale.
In consecinta, in baza art. 31 din Decretul nr. 32 /1954 si art. 164 C. civ, instanta a admis actiunea astfel cum a fost formulata si a dispus punerea sub interdictie a paratului L.M., nascut la data de 13.01.1994.
Potrivit art. 170 C. civil prin hotararea de punere sub interdictie, instanta de tutela numeste, de indata, un tutore pentru ocrotirea celui pus sub interdictie judecatoreasca. Dispozitiile art. 114-120 se aplica in mod corespunzator.
Fata de aceste dispozitii legale, nefiind identificata de catre reclamanta o ruda a paratului sau o alta persoana care sa accepte desemnarea sa ca tutore, instanta in baza art. 170, art. 119 C. civil si art. 25 alin. 4 Legea nr.448/2006 a numit ca tutore al paratul Consiliul Local al Municipiului Cluj-Napoca Serviciul Autoritate Tutelara.
Prin decizia civila nr. 552/A/6.11.2013 a Tribunalului Cluj, a fost respins ca nefondat apelul declarat de Consiliul Local al municipiului Cluj-Napoca impotriva sentintei civile nr. 8834 din 30.05.2013 a Judecatoriei Cluj-Napoca, care a fost mentinuta in totul.
Pentru a pronunta aceasta decizie, tribunalul a retinut ca solutia instantei de a desemna Consiliul Local al municipiului Cluj-Napoca ca tutore al paratului este legala si se intemeiaza pe dispozitiile art. 25 alin. 4 din Legea 448/2006, care reprezinta o norma speciala aplicabila in cazul persoanelor cu handicap . Potrivit dispozitiilor art. 3 din HG 268/2007 de aprobare a normelor metodologice pentru aplicarea Legii
448/2006, in cazul in care familia sau reprezentantul legal al persoanei cu handicap nu poate asigura exercitarea drepturilor persoanelor cu handicap, aceasta revine in principal, autoritatilor administratiei publice locale unde isi are domiciliul sau resedinta persoana cu handicap .
Dispozitiile legii speciale sunt aplicabile cu prioritate in cazul persoanelor cu handicap, in raport cu dispozitiile Codului Civil care constituie dreptul comun in materia tutelei.
Cata vreme actul normativ special si dispozitiile Legii nr. 215/2001 permit atribuirea catre consiliului local a calitatii de tutore a persoanelor cu handicap, si ii impun atributii de ocrotire a persoanelor cu handicap, recurentul nu se poate prevala de dispozitiile Codului Civil, care conditioneaza desemnarea tutorelui de existenta acordului acestuia la sarcina atribuita.
Legea permite desemnarea in cauza a Consiliului Local al municipiului Cluj- Napoca, autoritate a administratiei publice locale, care potrivit dispozitiilor Legii nr. 215/2001 are atributii in privinta protectiei persoanelor cu handicap .. Nimic nu impiedica Consiliul Local sa desemneze o persoana fizica din cadrul institutiei in vederea exercitarii efective a atributiilor pe care le implica tutela.
Impotriva acestei hotarari a declarat recurs paratul Consiliul Local al Municipiului Cluj-Napoca solicitand admiterea recursului in sensul admiterii apelului, respectiv respingerea in parte a actiunii formulate in ceea ce priveste numirea institutiei Consiliului Local al municipiului Cluj-Napoca in calitate de tutore a paratei.
In motivare s-a aratat ca la momentul numirii tutorelui instanta de judecata nu a tinut cont de prevederile art. 119 Cod civil, care la pct. 1 prevede ca numirea tutorelui se face cu acordul acestuia, acord care nu a fost solicitat, ceea ce este nelegal.
Potrivit Legii nr. 448/2006 exista posibilitatea numirii in calitate de tutore nu doar a autoritatii administratiei publice locale ci si a persoanei juridice private care asigura protectia si ingrijirea persoanei cu handicap . In cauza instanta de judecata nu a avut in vedere prevederile art. 25 alin. 4 din lege, neluand in considerare posibilitatea numirii in calitate de tutore al paratei a persoanei juridice ce asigura ingrijirea permanenta a acesteia.
S-a mai aratat ca tutela este o sarcina personala conform art. 122 Cod civil, in situatii exceptionale putandu-se numi ca tutore si o persoana juridica specializata, aceasta putand fi in acceptiunea recurentilor persoana juridica care are rolul de a o ingriji si asista pe parata.
Instantele de fond nu au tinut seama de faptul ca recurentul prin serviciul autoritate tutelara nu poate fi numit tutore deoarece are conform art. 25 alin. 5 din Legea nr. 448/2006 are atributii privind monitorizarea respectarii obligatiilor ce revin tutorelui persoanei cu handicap .
Autoritatea tutelara din unitatea administrativ-teritoriala in a carei raza isi are domiciliul sau resedinta persoana cu handicap are atributii de control si face verificari cu privire la felul in care tutorele isi indeplineste obligatiile, verifica darile de seama anuale pe care tutorele are obligatia de ale intocmi cu privire la felul in care s-a ingrijit de persoana aflata sub tutela si de bunurile acesteia.
Numirea recurentului in calitate de tutore ar genera un conflict de interese, deloc benefic pentru persoana pusa sub interdictie .
S-au invocat totodata dispozitiile art. 229 alin. 3 Cod civil astfel cum au fost modificate prin Legea nr. 214/2013, potrivit carora atributiile instantei de tutela cu privire la bunurile minorului sau ale interzisului judecatoresc, ori, dupa caz, cu privire la supravegherea modului in care tutorele administreaza bunurile acestuia, revin autoritatii tutelare.
Prin intampinarea formulata intimata Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului Cluj, a solicitat respingerea recursului.
In motivare, dupa prezentarea situatiei numitului L.M. s-a aratat ca in mod corect a fost numit ca tutore Consiliul Local al municipiului Cluj-Napoca - Serviciul Autoritate Tutelara.
Propunerea de numire a tutorelui a persoanei juridice private care asigura protectia si ingrijirea persoanei cu handicap este nejustificata deoarece nu este vorba despre o persoana juridica privata conform art. 25 alin. 4 din Legea nr. 448/2006, casa de tip familial functionand in cadrul unei institutii publice si neavand personalitate juridica.
In mod corect s-a facut aplicarea art. 164 Cod civil si a art. 31 din Decretul nr. 32/1954.
Analizand recursul curtea constata ca acesta este nefondat, urmand a fi respins.
Singurul aspect criticat prin cererea de recurs formulata de catre parati este numirea Consiliului local al municipiului Cluj-Napoca-Serviciul Autoritate Tutelara, in calitate de tutore al paratului L.M., nefiind contestata necesitatea punerii sub interdictie a paratului sau necesitatea instituirii tutelei in ceea ce il priveste.
Primul motiv de nelegalitate invocat, constand in nerespectarea de catre instantele de fond a prevederilor art.119 alin.1 C.civ., este nefondat. Raportat la art.170 C.civ. rezulta ca intr-adevar acest text de lege este aplicabil in cauza. Insa, raportat la situatia concreta din dosar, aplicabile si avute in vedere la solutionarea cauzei sunt si prevederile Legii nr.448/2006, lege care cuprinde norme cu caracter special fata de cele generale prevazute de Codul civil.
La art.25 alin.4 din Legea nr.448/2006 se prevede ca in cazul in care persoana cu handicap nu are rude ori persoane care sa accepte tutela, instanta judecatoreasca va putea numi ca tutore autoritatea administratiei publice locale sau, dupa caz, persoana juridica privata care asigura protectia si ingrijirea persoanei cu handicap .
La art.14 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr.448/2006 se prevede ca in sensul prevederilor art. 25 alin. (4) din lege, in cazul in care instanta judecatoreasca numeste ca tutore autoritatea administratiei publice locale, aceasta are obligatia de a desemna o persoana sau o comisie din aparatul de specialitate al primarului, respectiv din cadrul compartimentului cu atributii in domeniu, care sa
duca la indeplinire hotararea instantei judecatoresti.
Din simpla lecturare a acestor texte de lege, aplicabile in cauza, rezulta ca in cazul in care se pune problema numirii in calitate de tutore a administratiei publice locale nu se impune solicitarea acordului acestei autoritati, acordul fiind necesar a fi cerut doar in cazul in care se pune problema numirii in calitate de tutore a unor persoane fizice.
Intr-adevar, asa cum arata paratii in recurs, art.25 alin.4 din Legea nr.448/2006 prevede posibilitatea numirii in calitate de tutore si a persoanei juridice private care asigura protectia si ingrijirea persoanei cu handicap . In cauza nu s-a identificat insa o astfel de persoana privata, astfel cum s-a aratat in intampinarile formulate in apel, si apoi in recurs, de catre reclamanta Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului Cluj, Casa de tip familial in care este ingrijita in prezent paratul L.M. nu este o persoana juridica privata, si deci nu indeplineste conditiile prevazute de art.25 alin.4 din Legea nr.448/2006 pentru a fi numita in calitate de tutore.
Sustinerea ca tutela este o sarcina personala, conform art.122 C.civil, numirea unei persoane juridice in calitate de tutore putand fi facuta numai in situatii exceptionale este intemeiata, rezultand din textele de lege evocate anterior. In cauza este insa vorba despre o situatie exceptionala, instanta de fond retinand ca nu s-a identificat nici o persoana fizica care sa fie numita in calitate de tutore al paratului
L.M., aspect necontestat in apel si recurs.
Art.14 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr.448/2006 este cel care lamureste situatia, reglementand procedura de urmat in cazul in care autoritatea administratiei publice locale este numita tutore in conditiile art.25 alin.4 din lege.
Raportat la art.14 din Normele metodologice, faptul ca potrivit art.25 alin.5 din Legea nr.48/2006 monitorizarea respectarii obligatiilor care revin tutorelui persoanei cu handicap este asigurata de autoritatea tutelara din unitatea administrativ teritoriala in a carei raza isi are domiciliul sau resedinta persoana cu handicap nu impieteaza asupra aplicarii prevederilor art.25 alin.4 din lege in sensul in care a facuto
prima instanta, solutia fiind mentinuta in apel, nepunandu-se problema unui conflict de interese, asa cum sustine recurentul, in mod nefundat prin motivele de recurs.
Tinand cont de toate aspectele retinute mai sus, rezulta ca in cauza singura persoana care poate fi numita ca tutore al paratei, conform art.25 alin.4 din Legea nr.448/2006, este autoritatea administratiei publice locale, respectiv Consiliul local al municipiului Cluj-Napoca, aplicarea prevederilor art.115 C.civ., in sensul propus de catre recurenti, adica prin desemnarea ca tutore si a persoanei juridice care asigura in prezent ocrotirea paratului, fiind de asemenea exclusa.
In ceea ce priveste motivul intemeiat pe dispozitiile art. 229 alin. 3 Cod civil astfel cum au fost modificate prin Legea nr. 214/2013, nici acesta nu este fondat.
Potrivit celor anterior aratate, prevederile Legii nr.448/2006, au caracter special fata de cele generale, prevazute de Codul civil, iar situatia paratului L.M. este una de exceptie, intrucat nu a fost identificata nicio persoana din cele prevazute la art.
118 Cod civil, care sa poata fi numita ca tutore. Prin urmare, singura posibilitate ramasa pentru desemnarea tutorelui este, in speta, cea in temeiul prevederilor legii speciale - art. 25 alin. 4 al Legii nr. 448/2006, teza I: autoritatea administratiei publice locale, intrucat teza a II-a - persoana juridica privata care asigura protectia si ingrijirea persoanei cu handicap - nu este aplicabila, deoarece casa de tip familial unde este ingrijit si asistat paratul L.M. nu este o persoana juridica in sensul prevazut de acelasi act normativ - art. 51.
Declansarea unui ``conflict de interese`` este exclusa, intrucat autoritatea administratiei publice locale, desemnata in calitate de tutore, urmeaza sa desemneze o persoana care, in mod concret, va indeplini atributiile tutorelui si cu privire la care, autoritatea administratiei publice locale va exercita controlul tutelei, in conformitate cu dispozitiile art. 151 si urm. Cod civil.
Prin urmare, in temeiul art.304 pct.9 coroborat cu art.312 alin.1 C.pr.civ. Curtea va respinge ca nefondat recursul declarat de parat.


Pronuntata de: Curtea de Apel Cluj, Sectia I-a civila, decizia nr. 436 din 5 februarie 2014


Citeşte mai multe despre:    Curtea de Apel Cluj    Punere sub interdictie    Raport de expertiza medico-legala    Retard mental    Discernamant    Tulburari de comportament    Alienatie mintala    Decretul 32/1954    Instanta de tutela    Tutore    Legea 448/2006    HG 268/2007    Handicap    Persoana cu handicap



Comentează: Punere sub interdictie. Persoana cu retard mental sever
Alte Speţe

Decizia CCR nr. 274/2019 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a unor dispozitii ale art. 421 din Codul de procedura penala
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Sentinta nr. 263/CA/2016 -Actiune in Contencios administrativ S.D. - S.A. impotriva Guvernului Romaniei si intervenientului Ministerul Finantelor Publice
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Oradea

ICCJ - Decizia nr. 14/2019 dispozitiile art. 43 alin. (2) din Codul penal presupun ca toate infractiunile concurente sa fie savarsite dupa condamnarea definitiva neexecutata sau executata partial
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

RIL: Decizia ICCJ nr. 4/2019 cu privire la interpretarea si aplicarea dispozitiilor art. 396 alin. (10) din Codul de procedura penala
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

Decizia C.C.R. nr. 115/2019 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 399 alin. (9) din Codul de procedura penala
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia C.C.R. nr. 87/2019 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 174 alin. (1) si art. 282 alin. (1) din Codul de procedura penala
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia ICCJ nr. 12/2019: regimul suspendarii conditionate a pedepsei ca efect al aplicarii legii penale mai favorabile sub vechiul Cod Penal se mentine si dupa intrarea in vigoare a Codului Penal actual
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

Decizia ICCJ nr. 10/2019: in cazul nedepunerii armei la un armurier autorizat dupa expirarea permisului de arma, arma si munitia intra sub incidenta confiscarii speciale chiar daca a fost dispusa clasarea.
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

Decizia nr. 38/2019 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 591 alin. (2) din Codul de procedura penala
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia ICCJ 8/2019: ranirea uneia sau mai multor persoane intr-un accident de circulatie inainte de parasirea locului accidentului nu are in vedere si autoranirea, cand singura persoana ranita este insusi conducatorul singurului autovehicul implicat in accident.
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie



Articole Juridice

Limitele principiului retroactivitatii efectelor nulitatii deciziei de concediere. Neretroactivitatea deciziei de reintegrare a salariatului
Sursa: Irina Maria Diculescu

Concedierea salariatilor. Consecintele nerespectarii termenului de preaviz
Sursa: Avocat Andrei-Gheorghe Gherasim

Onorariile minime ale avocatilor. Si despre concurenta ...
Sursa: Avocat drd. Janos Szekely - Baroul Satu-Mare

[Av. Muncii] Scopul acordarii termenului de preaviz in cazul concedierii salariatilor
Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim

CJUE. Este interzisa transmiterea si prelucrarea datelor cu caracter personal intre autoritatile administratiei publice fara informarea persoanelor vizate
Sursa: Euroavocatura.ro

Partile obligate sa participe la sedinta de informare. Cererile incidentale
Sursa: EuroAvocatura.ro

Ocrotirea interzisului judecatoresc (Art. 164 - 177 - Noul Cod Civil)
Sursa: EuroAvocatura.ro