Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Prima pagină » Jurisprudenţă » Drept Fiscal » Impozit pe venitul persoanelor nerezidente. Calculul. Majorari si penalitati pentru neretinerea si nedepunerea in termen a impozitului

Impozit pe venitul persoanelor nerezidente. Calculul. Majorari si penalitati pentru neretinerea si nedepunerea in termen a impozitului

  Publicat: 12 Jun 2007       1183 citiri        Secţiunea: Drept Fiscal  


Impozitul pe venitul nerezidentului se calculeaza numai in raport cu datele inscrise in contractul dintre parti si pentru nedepunerea, in termenul prevazut de lege, se datoreaza atat majorari de intarziere si penalitati.

Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
Suma de bani din venitul unei persoane fizice sau juridice varsata la bugetul statului sau la bugetele locale in virtutea unei legi care prevede acest lucru.
Colectiv format din persoane fizice avand o organizare de sine statatoare, concretizata in structura de productie, de conceptie si functionala,
Suma de bani din venitul unei persoane fizice sau juridice varsata la bugetul statului sau la bugetele locale in virtutea unei legi care prevede acest lucru.
Suma de bani din venitul unei persoane fizice sau juridice varsata la bugetul statului sau la bugetele locale in virtutea unei legi care prevede acest lucru.
Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Este hotararea judecatoreasca prin care instanta de judecata solutioneaza cauza in prima instanta ori prin care aceasta se dezinvesteste fara a solutiona cauza.
Reglementata in C. proc. pen. in acelasi cadru ca si actiunea penala.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Forma de monopol care reprezinta o intelegere fie intre intreprinderi privind diferite aspecte ale activitatii lor (fixarea preturilor, cooperarea pe linia productiei si a desfacerii marfurilor),
Este calea de atac ordinara prin care la cererea procurorului si a partilor interesate se asigura repararea erorilor din hotararile judecatoresti pronuntate in fond, constituind al treilea grad de jurisdictie.
Suma de bani din venitul unei persoane fizice sau juridice varsata la bugetul statului sau la bugetele locale in virtutea unei legi care prevede acest lucru.
Este o modalitate principala de exprimare a consimtamantului de catre statele care au luat parte la negocierea tratatului si care este prevazuta si ceruta de dreptul intern al statelor semnatare, modalitate prin care tratatul este supus controlului parlamentar.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Acele acorduri in cadrul carora furnizorii platesc taxe fixe distribuitorilor in cadrul relatiilor verticale la inceputul unei anumite perioade,
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Notiunea Stat de drept este, in general, utilizata pentru a sublinia diferentele existente intre regimurile democratice si regimurile autoritare (dictatoriale).
Data la care o obligatie devine exigibila si la care trebuie sa se plateasca o anumita suma, sa se presteze un serviciu,
Este hotararea judecatoreasca prin care instanta de judecata solutioneaza cauza in prima instanta ori prin care aceasta se dezinvesteste fara a solutiona cauza.
Societatea comerciala „E” a chemat in judecata Ministerul Finantelor Publice, Directia Generala a Finantelor Publice Brasov si Garda Financiara Brasov, solicitand anularea partiala a deciziei nr.1092 din 16 august 2000 si exonerarea societatii de plata sumelor de 69.965.637 lei majorari aferente impozitului pe venitul persoanelor nerezidente, 52.004.716 lei impozit calculat pe venitul persoanelor nerezidente si 8.350.916 lei penalitatea de 100% aferenta impozitului.
In motivarea cererii, reclamanta a invederat ca a incheiat cu firma italiana SC „Ecocave” SRL doua contracte de inchiriere a unor utilaje necesare desfasurarii activitatii, virand conform conventiei, sumele cuvenite fara a se retine impozitul datorat de persoana juridica nerezidenta.
Potrivit Conventiei pentru evitarea dublei impuneri dintre Romania si Italia, societatea trebuia sa retina si sa vireze impozit pe veniturile din redevente, reprezentand 10% din veniturile obtinute din Romania de firma straina.
Calculul efectuat de organul de control este insa incorect, referindu-se la sumele brute care nu reprezinta venit, ci pretul pe care locatarul il plateste in schimbul folosirii lucrului inchiriat.
Reclamanta a mai aratat ca din suma de 945.551.000 lei stabilita de organul de control, numai 45% reprezinta venit, la care se aplica procentul de 10% impozit ce trebuia retinut si virat la bugetul de stat, restul de 55% reprezentand amortizare, cheltuieli directe si indirecte.
Curtea de Apel Brasov – Sectia comerciala si de contencios administrativ, prin sentinta nr.258 din 11 decembrie 2000, a respins actiunea .
Pentru a pronunta aceasta hotarare, instanta a retinut ca organele financiare au aplicat corect dispozitiile Decretului nr.82/1977 prin care s-a ratificat conventia romano-italiana pentru evitarea dublei impuneri.
Intrucat in contractele incheiate de reclamanta nu s-a prevazut distinct componenta venitului incasat de firma italiana si nici cuantumul dobanzii, veniturile primite lunar de persoana nerezidenta au fost incadrate in categoria redeventelor conform art.12 pct.3 din conventie .
De asemenea, au fost corect calculate si majorarile de intarziere in baza art.13 din OG nr.11/1996, precum si penalitatea de 100% aferenta impozitului pe venitul persoanelor juridice nerezidente, in conformitate cu art.4 din OG nr.47/1997.
Impotriva sentintei a declarat recurs reclamanta invederand ca solutia instantei de fond este gresita atat cu privire la calculul venitului la care s-a aplicat impozitul, cat si referitor la aplicarea penalizarii de 100% si a majorarilor de intarziere, ambele sume aferente impozitului pe venitul persoanelor nerezidente.
Recursul este nefondat.
In baza unor contracte de inchiriere incheiate de reclamanta cu firma italiana SC „Ecocave” SRL, in anii 1995 si 1996, societatea a platit in perioada ianuarie 1996 – octombrie 1998 catre firma straina suma de 945.511.100 lei, fara a retine si varsa la bugetul de stat impozit pe aceste venituri.
Organele de control au aplicat in mod corect prevederile art.12 pct.3 din Decretul nr.82/1997 privind ratificarea Conventiei dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Italiene privind evitarea dublei impuneri, stabilind ca datorata suma de 94.555.100 lei pentru nevirarea in termen a impozitului pe vaniturile din redevente .
Sustinerile reclamantei in sensul ca venitul incasat de partenerul strain a fost de numai 45% din suma platita efectiv, nu au suport probator, contractele incheiate intre cele doua societati prevazand obligatia reclmantei la plata catre firma italiana a unor sume lunare, fara a face distinctie intre ratele ce reprezinta valoarea, respectiv uzura echipamentelor de productie si ratele ce reprezinta pretul inchirierii.
In aceste imprejurari, organele financiare au calculat in mod corect impozitul asupra sumelor brute obtinute de firma straina in Romania, in baza contractelor de inchiriere, in procent de 10%.
De asemenea, nu subzista nici criticile formulate de reclamanta privind aplicarea concomitenta atat a majorarilor de intarziere cat si a penalitatii de 100% pentru impozitul neretinut la sursa si nevirat la bugetul de stat .
Temeiul legal al aplicarii majorarilor de intarziere il constituie art.13 din OG nr.11/1996 care prevede ca orice obligatie bugetara neachitata la scadenta genereaza majorari, precum si art.4 din OG nr.47/1997, potrivit caruia in cazul in care impozitul datorat nu s-a platit la termen, se calculeaza majorari de intarziere.
Acest ultim text normativ prevede de asemenea, alaturi de perceperea de majorari de intarziere si sanctiunea penalizarii cu 100% din impozitul ce trebuia retinut si varsat, in cazul neretinerii la sursa.
In concluzie, retinandu-se ca sentinta este legala si temeinica, rcursul a fost respins ca nefondat.



Pronuntata de: Decizia nr.417 din 6 februarie 2002, Inalta Curte de Casatie si Justitie


Citeşte mai multe despre:   
Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Articole Juridice

Dialogurile MCP (IX): Incetarea abuziva a contractului de munca in perioada de proba
Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut

Dialogurile MCP (VIII): Clauza de confidentialitate in contractul individual de munca. Ce este si ce nu este confidential?
Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut

Dialogurile MCP (VII): Legalitatea testarii obligatorii a salariatilor pentru prezenta la locul de munca
Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut



Ştiri Juridice
Legislaţie

Legea nr. 269/2021 pentru modificarea Legii dialogului social nr. 62/2011 si a Legii nr. 53/2003 - Codul muncii
Legea nr. 269/2021 pentru modificarea Legii dialogului social nr. 62/2011 si a Legii nr. 53/2003 - C ...

OUG 117/2021 pentru modificarea si completarea Codului muncii
Ordonanta de urgenta nr. 117/2021 pentru modificarea si completarea Legii nr. 53/2003 - Codul muncii ...

OUG 110/2021 privind acordarea unor zile libere platite parintilor si altor categorii de persoane in contextul raspandirii coronavirusului SARS-CoV-2
Ordonanta de urgenta nr. 110/2021 privind acordarea unor zile libere platite parintilor si altor cat ...