1. Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 43 alin. (2) din Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa, exceptie ridicata de Societatea S.T. - S.R.L. din comuna B., judetul Iasi, in Dosarul nr. XXXX/99/2016 al Curtii de Apel Iasi - Sectia civila si care formeaza obiectul Dosarului Curtii Constitutionale nr.XXXD/2017.2. La apelul nominal se constata lipsa partilor. Procedura de citare este legal indeplinita.3. Cauza fiind in stare de judecata, presedintele Curtii acorda cuvantul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere, ca neintemeiata, a exceptiei de neconstitutionalitate. Acesta arata ca instanta de contencios constitutional s-a mai pronuntat asupra prevederilor legale criticate. C U R T E A, avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:4. Prin Decizia nr. 471 din 22 iunie 2017, pronuntata in Dosarul nr. XXXX/99/2016, Curtea de Apel Iasi - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 43 alin. (2) din Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa, exceptie ridicata de Societatea S.T. - S.R.L. din comuna B., judetul Iasi, intr-o cauza avand ca obiect solutionarea unei cauze privind procedura insolventei.5. In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autoarea acesteia arata, in esenta, ca dispozitiile legale mentionate sunt neconstitutionale, intrucat aduc o grava atingere dreptului la un proces echitabil, avand in vedere ca accesarea Buletinului Procedurilor de Insolventa nu este gratuita si necesita acces la internet.6. Curtea de Apel Iasi - Sectia civila si-a exprimat opinia in sensul respingerii, ca neintemeiata, a exceptiei de neconstitutionalitate. Instanta apreciaza ca nu se incalca dreptul la aparare si la un proces echitabil, deoarece partea are posibilitatea de a participa la termenele fixate de judecatorul- sindic, sa consulte dosarul si sa solicite eventualele sume avansate pentru accesarea Buletinului Procedurilor de Insolventa in cadrul cheltuielilor de judecata . Instanta mai mentioneaza jurisprudenta Curtii Constitutionale, respectiv Decizia nr. 283 din 21 mai 2014.7. Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, actul de sesizare a fost comunicat presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.8. Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. Acesta mentioneaza jurisprudenta relevanta a Curtii Constitutionale, respectiv Decizia nr. 283 din 21 mai 2014.9. Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului si Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate. C U R T E A, examinand actul de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:10. Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.11. Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 43 alin. (2) din Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 466 din 25 iunie 2014, dispozitii care au urmatorul cuprins: "Termenul de apel este de 7 zile de la comunicarea hotararii realizata prin publicare in BPI, daca prin lege nu se prevede altfel. Apelul va fi judecat de complete specializate, de urgenta. Citarea apelantilor, a administratorului judiciar/lichidatorului judiciar si a intimatilor in apel si comunicarea deciziilor pronuntate se fac prin BPI. Instantele judecatoresti vor transmite actele de procedura in cauza, din oficiu, pentru publicare in BPI. Procedura va fi considerata indeplinita daca citatia se publica cu cel putin 5 zile calendaristice inainte de data stabilita pentru infatisare. In vederea solutionarii apelului se trimit la curtea de apel, in copie certificata, de grefierul-sef al tribunalului, numai actele care intereseaza solutionarea caii de atac, selectate de judecatorul- sindic in cazul in care apelul priveste o hotarare a judecatorului-sindic pentru care nu s-a format dosar asociat. In cazul in care instanta de apel considera necesare si alte acte din dosarul de fond, va pune in vedere partilor interesate, prin rezolutia la primirea cererii de apel sau prin incheiere in cursul solutionarii apelului, sa le depuna in copie certificata sau le va solicita jucatorului-sindic."12. In opinia autoarei exceptiei de neconstitutionalitate, dispozitiile legale criticate incalca prevederile constitutionale cuprinse in art. 20 referitor la tratatele internationale privind drepturile omului si art. 21 alin. (3) privind dreptul la un proces echitabil. Se mai invoca si incalcarea prevederilor art. 6 privind dreptul la un proces echitabil din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.13. Examinand exceptia de neconstitutionalitate, instanta de contencios constitutional constata ca s-a mai pronuntat asupra prevederilor legale invocate, prin raportare la critici similare, constatand constitutionalitatea acestora.14. Astfel, prin Decizia nr. 367 din 17 martie 2009, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 260 din 21 aprilie 2009, Decizia nr. 256 din 6 mai 2014, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 435 din 13 iunie 2014, paragraful 16, Decizia nr. 283 din 21 mai 2014, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 454 din 20 iunie 2014, paragrafele 57 si 58, si Decizia nr. 739 din 22 noiembrie 2018*), paragraful 18, nepublicata la data pronuntarii prezentei decizii, Curtea s-a mai pronuntat asupra constitutionalitatii solutiei legislative referitoare la plata unei taxe pentru a avea acces la Buletinul Procedurilor de Insolventa. Astfel, in privinta acestor critici, Curtea a retinut ca accesul la justitie si exercitarea dreptului la aparare nu sunt drepturi absolute, legiuitorul putand sa prevada anumite conditionari in vederea unei bune administrari a justitiei, conditionari ce pot imbraca si forma unor obligatii de ordin financiar. In mod evident, aceste conditionari trebuie sa isi gaseasca o justificare rezonabila si proportionala cu obiectivul propus si sa nu duca la imposibilitatea de exercitare efectiva a drepturilor fundamentale mai sus mentionate.*) Decizia Curtii Constitutionale nr. 739 din 22 noiembrie 2018 a fost publicata ulterior in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 215 din 19 martie 2019.15. Curtea a constatat ca citarea si comunicarea actelor prin intermediul Buletinului Procedurilor de Insolventa isi gasesc justificarea in insusi specificul acestei proceduri si au drept scop asigurarea desfasurarii cu celeritate a acesteia. Obligatiile corelative ce decurg pentru parti in acest caz nu pot fi privite ca aducand o restrangere a dreptului de proprietate ori a dreptului la aparare, atat timp cat partile au posibilitatea, pe de o parte, sa participe la termenele fixate de judecatorul-sindic si sa consulte dosarul in vederea cunoasterii tuturor actelor de procedura depuse la acesta, iar, pe de alta parte, au posibilitatea de a solicita in cadrul cheltuielilor de judecata toate sumele avansate in vederea realizarii drepturilor lor pe calea acestei proceduri, invocand in acest sens dispozitiile Codului de procedura civila privind cheltuielile de judecata .16. Referitor la mecanismul special de citare/comunicare prevazut de Legea nr. 85/2006, Curtea a retinut ca, potrivit Hotararii Guvernului nr. 460/2005 privind continutul, etapele, conditiile de finantare, publicare si distribuire a Buletinului Procedurilor de Insolventa, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 474 din 3 iunie 2005, astfel cum a fost modificata si completata prin Hotararea Guvernului nr. 1.881/2006, Buletinul Procedurilor de Insolventa a fost infiintat in scopul publicarii anumitor tipuri de acte de procedura, si anume citatii, insotite, dupa caz, de opozitii, recursuri, contestatii, alte cereri; comunicari si hotarari judecatoresti pronuntate in cadrul procedurii de insolventa; convocari; notificari, precum si alte acte de procedura prevazute de lege. Formatul Buletinului si continutul-cadru al actelor care se publica in acesta si al dovezii privind indeplinirea procedurii de citare, comunicare, convocare, notificare se stabilesc prin ordin al ministrului justitiei, la propunerea Oficiului National al Registrului Comertului. Desi, cu titlu general, difuzarea Buletinului Procedurilor de Insolventa se face prin sistemul abonamentelor, contra cost, iar la cererea persoanelor interesate se furnizeaza si punctual, in format hartie, Curtea retine ca Oficiul National al Registrului Comertului publica saptamanal pe pagina sa de internet, cu titlu gratuit, lista persoanelor supuse procedurii de insolventa, care va cuprinde urmatoarele informatii: denumirea debitorului, codul de identificare fiscala, numarul de ordine in registrul in care este inregistrat, numarul dosarului de insolventa si instanta pe rolul careia este inregistrat dosarul, primul termen de judecata stabilit de instanta judecatoreasca dupa deschiderea procedurii, tipul procedurii si numerele Buletinului in care sunt publicate actele de procedura referitoare la debitor . Publicarea actelor de procedura in Buletin se efectueaza contra cost, pe baza de tarife aprobate prin ordin al ministrului justitiei, actualizate anual in functie de rata inflatiei, insa, in situatia in care nu exista disponibilitati banesti in contul debitorului si instantele de judecata dispun publicarea in Buletin a unor acte de procedura intocmite de administratori judiciari si de lichidatori, tarifele aferente publicarii acestora se retin de Oficiul National al Registrului Comertului direct din fondul de lichidare prevazut la art. 4 din Legea nr. 85/2006, cu modificarile si completarile ulterioare (a se vedea Decizia nr. 83 din 28 februarie 2017, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 329 din 8 mai 2017).17. Intrucat nu au intervenit elemente noi, de natura a determina reconsiderarea jurisprudentei Curtii, atat solutia, cat si considerentele cuprinse in aceste decizii isi pastreaza valabilitatea si in prezenta cauza.18. Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992, cu unanimitate de voturi,
CURTEA CONSTITUTIONALA In numele legii D E C I D E:
Respinge, ca neintemeiata, exceptia de neconstitutionalitate ridicata de Societatea S.T. - S.R.L. din comuna B., judetul Iasi, in Dosarul nr. XXXX/99/2016 al Curtii de Apel Iasi - Sectia civila si constata ca prevederile art. 43 alin. (2) din Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa sunt constitutionale in raport cu criticile formulate.
Definitiva si general obligatorie.Pronuntata in sedinta din data de 29 noiembrie 2018.
Instanta in fata careia se invoca exceptia de neconstitutionalitate nu are atributii de jurisdictie constitutionala Pronuntaţă de: INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE Sectia a II-a civila Decizia nr. 132/2019
Societatilor comerciale tranzactionate pe o bursa de valori mobiliare le sunt aplicabile prevederile speciale ale Legii nr. 297/2004. GDPR actionari Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr. 1733/2019
Cuantum al onorariului de avocat apreciat ca disproportionat de instanta de recurs, in raport cu volumul de activitate al aparatorului si cu complexitatea cauzei Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr. 1733/2019
Decizia CCR nr. 657/2019 referitoare la admiterea exceptiei de neconstitutionalitate a sintagmei "pe baza de abonament" - Legea 1/2011 Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Decizia CCR nr. 466/2019 - admiterea obiectiei de neconstitutionalitate a Legii pentru modificarea si completarea Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, precum si a Legii nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor de coruptie Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
CCR - Decizia 506/2019 asupra obiectiei de neconstitutionalitate a unor dispozitii din Legea pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul ordinii si sigurantei publice Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Decizia nr. 439/2019 referitoare la obiectia de neconstitutionalitate a Legii pentru modificarea art. 109 din Codul Rutier Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Decizia nr. 417/2019 - conflict juridic constitutional intre Parlament si ICCJ Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Decizia nr. 504/2019 asupra cererii de solutionare a conflictului juridic de natura constitutionala intre prim-ministru, pe de o parte, si Presedintele Romaniei, pe de alta parte Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Decizia CCR nr. 388/2019 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a unor dispozitii din Legea 115/1996 si din Legea 176/2010 Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Un salariat are dreptul, pentru perioada cuprinsa intre concedierea sa nelegala si reintegrarea sa in functia detinuta anterior, la concediu anual platit Sursa: EuroAvocatura.ro
Incidenta Deciziei CCR nr. 279/2015 asupra contractelor de munca suspendate la data pronuntarii. Neretroactivitate si neconstitutionalitate Sursa: Irina Maria Diculescu
Aplicarea unui spor obligatoriu la pedeapsa principala a inchisorii – pedeapsa echitabila sau asuprire neconstitutionala Sursa: Irina Maria Diculescu
Respectarea principiului contributivitatii in sistemul public de pensii si aplicarea in timp a legii Sursa: Irina Maria Diculescu
Egalitatea in drepturi la acordarea pensiei sociale minime garantate Sursa: EuroAvocatura.ro
Restrictiile privind vanzarea-cumpararea terenurilor agricole situate in extravilan si aplicarea principiului tempus regit actum Sursa: Irina Maria Diculescu
Procedura speciala a atacarii hotararilor de validare a consilierilor locali – aspecte de constitutionalitate Sursa: Irina Maria Diculescu