Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Codul muncii comentat 2019 Avocat Marius-Catalin Predut
Prima pagină » Jurisprudenţă » Drept Fiscal » Decizia C.C.R. nr. 833/2018 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 alin. (1) din OUG nr. 44/2015

Decizia C.C.R. nr. 833/2018 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 alin. (1) din OUG nr. 44/2015

  Publicat: 06 Jun 2019       204 citiri        Secţiunea: Drept Fiscal  


Codul muncii comentat Marius-Catalin Predut
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Monitorul Oficial al României este publicaţia oficială a statului român, în care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Decizia nr. 833/2018 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44/2015 privind acordarea unor facilitati fiscale a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 454 din 06.06.2019.

Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Act procedural prin care organul de urmarire penala, instanta de judecata, in procese penale sau civile, ori alt organ de jurisdictie dispune ca o persoana sa se prezinte in fata sa la o data determinata, in legatura cu un proces.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Sustinerile si punctele de vedere ale partilor si procurorului exprimate in cursul procesului penal cu privire la solutionarea cauzei deduse judecatii.
Ansamblu de solutii pronuntate de catre organele de jurisdictie in legatura cu probleme de drept sau institutiile juridice examinate cu prilejul desfasurarii litigiilor din competenta lor.
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
Legea suprema a unui stat care reglementeaza relatiile sociale fundamentale privind instaurarea, mentinerea si exercitarea puterii
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Activitate desfasurata de organele financiare, pentru stabilirea subiectelor impozabile, a obiectului impunerii, determinarea bazei impozabile, calcularea impozitului,
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Persoana fizica sau juridica obligata prin lege sa plateasca impozit.
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Unica autoritate de justitie din Romania, garantul suprematiei Constitutiei, care se supune numai Constitutiei si legii sale de organizare si functionare.
Procedeu defensiv de aparare a drepturilor si libertatilor publice, aflat la dispozitia justitiabililor;
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
Activitate desfasurata de organele financiare, pentru stabilirea subiectelor impozabile, a obiectului impunerii, determinarea bazei impozabile, calcularea impozitului,
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
Activitate desfasurata de organele financiare, pentru stabilirea subiectelor impozabile, a obiectului impunerii, determinarea bazei impozabile, calcularea impozitului,
Activitate desfasurata de organele financiare, pentru stabilirea subiectelor impozabile, a obiectului impunerii, determinarea bazei impozabile, calcularea impozitului,
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Constitutie (tratat instituind o Constitutie pentru Europa). La 18 iunie 2004, cei 25 de sefi de stat si de guvern ai Uniunii Europene au adoptat un tratat instituind o Constitutie pentru Europa.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Activitate desfasurata de organele financiare, pentru stabilirea subiectelor impozabile, a obiectului impunerii, determinarea bazei impozabile, calcularea impozitului,
Act prevazut de lege, prin care un organ de stat este informat si abilitat sa desfasoare o anumita activitate
Procedeu defensiv de aparare a drepturilor si libertatilor publice, aflat la dispozitia justitiabililor;
Drept al uneia dintre persoanele care sunt subiect intr-un raport juridic de obligatie, denumita creditor, de a pretinde celeilalte parti, denumita debitor, indeplinirea obligatiei acesteia.
Drept al uneia dintre persoanele care sunt subiect intr-un raport juridic de obligatie, denumita creditor, de a pretinde celeilalte parti, denumita debitor, indeplinirea obligatiei acesteia.
Constitutie (tratat instituind o Constitutie pentru Europa). La 18 iunie 2004, cei 25 de sefi de stat si de guvern ai Uniunii Europene au adoptat un tratat instituind o Constitutie pentru Europa.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Institutie constituita cu scopul de a apara drepturile si libertatile cetatenilor
Activitate desfasurata de organele financiare, pentru stabilirea subiectelor impozabile, a obiectului impunerii, determinarea bazei impozabile, calcularea impozitului,
Art. 1722 Cod civil - drept recunoscut unui creditor, decurgand din calitatea creantei sale de a fi preferat celorlalti creditori, chiar daca acestia sunt ipotecari
Activitate desfasurata de organele financiare, pentru stabilirea subiectelor impozabile, a obiectului impunerii, determinarea bazei impozabile, calcularea impozitului,
Activitate desfasurata de organele financiare, pentru stabilirea subiectelor impozabile, a obiectului impunerii, determinarea bazei impozabile, calcularea impozitului,
Procedeu defensiv de aparare a drepturilor si libertatilor publice, aflat la dispozitia justitiabililor;
Sustinerile si punctele de vedere ale partilor si procurorului exprimate in cursul procesului penal cu privire la solutionarea cauzei deduse judecatii.
Unica autoritate de justitie din Romania, garantul suprematiei Constitutiei, care se supune numai Constitutiei si legii sale de organizare si functionare.
Exceptio non adimpleti contractus este expresia latina ; dreptul oricareia din partile unui cotract bilateral, sinalagmatic, de a refuza indeplinirea obligatiilor pe care si le-a asumat, atata vreme cat cealalta parte nu-si indeplineste propriile sale obligatii.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Monitorul Oficial al României este publicaţia oficială a statului român, în care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Monitorul Oficial al României este publicaţia oficială a statului român, în care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Activitate desfasurata de organele financiare, pentru stabilirea subiectelor impozabile, a obiectului impunerii, determinarea bazei impozabile, calcularea impozitului,
Activitate desfasurata de organele financiare, pentru stabilirea subiectelor impozabile, a obiectului impunerii, determinarea bazei impozabile, calcularea impozitului,
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
A fost promulgat la 11.09.1865
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
A fost promulgat la 11.09.1865
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
(termen CNA) Drepturile obtinute de catre un radiodifuzor, în temeiul unui contract, de la organizatorul unui eveniment si/sau de la proprietarul ori, dupa caz, administratorul locului unde se desfasoara evenimentul, de la autori si de la alti detinatori de drepturi vizati,
Operatiune prin care o suma ce trebuie platita de catre un debitor creditorului
Concept utilizate de stiintele comportamentale (psihologie, sociologie, psihologie judiciara), prin el intelegandu-se ansamblul actelor, reactiilor (glandulare, motorii, afective, verbale) prin care o persoana raspunde intr-o imprejurare data la solicitarile mediului inconjurator.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
A fost promulgat la 11.09.1865
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Monitorul Oficial al României este publicaţia oficială a statului român, în care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
1. Acel fenomen care influenteaza actiunea cauzei, favorizeaza sau franeaza procesul dezvoltarii cauzei in efect.
Mijloace de proba prevazute in cap . II, t. III, C. proc. pen., partea generala.
Suma pe care un imprumutat (debitor) o plateste unui imprumutator (creditor), pentru banii imprumutati pe o anumita perioada.
A fost promulgat la 11.09.1865
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Sanctiune administrativa, contraventionala, fiscala sau civila,
(TVA). Forma sub care exista in prezent taxa generala de consumatie este taxa pe valoarea adaugata (TVA).
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
(TVA). Forma sub care exista in prezent taxa generala de consumatie este taxa pe valoarea adaugata (TVA).
(TVA). Forma sub care exista in prezent taxa generala de consumatie este taxa pe valoarea adaugata (TVA).
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Activitate desfasurata de organele financiare, pentru stabilirea subiectelor impozabile, a obiectului impunerii, determinarea bazei impozabile, calcularea impozitului,
Activitate desfasurata de organele financiare, pentru stabilirea subiectelor impozabile, a obiectului impunerii, determinarea bazei impozabile, calcularea impozitului,
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
A fost promulgat la 11.09.1865
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
A fost promulgat la 11.09.1865
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
A fost promulgat la 11.09.1865
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
1. Acel fenomen care influenteaza actiunea cauzei, favorizeaza sau franeaza procesul dezvoltarii cauzei in efect.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Persoana fizica sau juridica obligata prin lege sa plateasca impozit.
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Monitorul Oficial al României este publicaţia oficială a statului român, în care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
Rezultat financiar pozitiv al unei activitati economice,
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Monitorul Oficial al României este publicaţia oficială a statului român, în care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Legea suprema a unui stat care reglementeaza relatiile sociale fundamentale privind instaurarea, mentinerea si exercitarea puterii
Monitorul Oficial al României este publicaţia oficială a statului român, în care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Monitorul Oficial al României este publicaţia oficială a statului român, în care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Monitorul Oficial al României este publicaţia oficială a statului român, în care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Eliberare de plata a unei datorii, a unei sarcini impuse unei persoane care nu o poate executa din motive straine de vointa sa
Monitorul Oficial al României este publicaţia oficială a statului român, în care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
1. Acel fenomen care influenteaza actiunea cauzei, favorizeaza sau franeaza procesul dezvoltarii cauzei in efect.
Operatiune prin care o suma ce trebuie platita de catre un debitor creditorului
Debitor care se angajeaza alaturi de debitorul initial (numit delegant) sau in locul acestuia sa execute obligatia pe care delegantul o are fata de creditorul delegatar.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Activitate desfasurata de organele financiare, pentru stabilirea subiectelor impozabile, a obiectului impunerii, determinarea bazei impozabile, calcularea impozitului,
Persoana fizica sau juridica obligata prin lege sa plateasca impozit.
Persoana fizica sau juridica obligata prin lege sa plateasca impozit.
Consimtamant la ceva, intelegere intre doua parti la incheierea unui act juridic.
reprezinta activitatea de verificare a modului de indeplinire a tuturor obligatiilor fiscale
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Diferenta intre pretul de vanzare al unui produs/serviciu si costul acestuia; diferenta intre dobanda platita la depozite si dobanda perceputa la creditele acordate de catre o banca.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Procedeu defensiv de aparare a drepturilor si libertatilor publice, aflat la dispozitia justitiabililor;
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.

1. Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44/2015 privind acordarea unor facilitati fiscale, exceptie ridicata de S.I.F., D.T. si de Societatea de avocati F & T cu sediul in Sibiu in Dosarul nr. XXXX/85/2016 al Tribunalului Sibiu - Sectia a II-a civila, de contencios administrativ si fiscal si care formeaza obiectul Dosarului Curtii Constitutionale nr. XXXXD/2016.
2. La apelul nominal se constata lipsa partilor. Procedura de citare este legal indeplinita.
3. Magistratul-asistent refera asupra cauzei si arata ca autorii exceptiei de neconstitutionalitate au depus note scrise, prin care solicita admiterea acesteia.
4. Cauza fiind in stare de judecata, presedintele Curtii acorda cuvantul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca neintemeiata, avand in vedere jurisprudenta Curtii Constitutionale in materie. In acest sens arata ca, in materie fiscala, regula o reprezinta plata obligatiilor fiscale, anularea sau acordarea unor facilitati fiscale avand caracter de exceptie, iar art. 16 din Constitutie vizeaza egalitatea in drepturi, si nu identitatea de tratament asupra aplicarii unor masuri, indiferent de natura lor, context in care legiuitorul este singurul in drept sa stabileasca exonerarea de la plata a unor obligatii fiscale, precum si conditiile in care se realizeaza aceasta masura fiscala. Astfel, prevederile art. 4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44/2015 vizeaza doua ipoteze, respectiv, pe de o parte, contribuabilii ale caror obligatii erau scadente la data de 30 septembrie 2015 si individualizate in decizii de impunere emise ca urmare a unei inspectii fiscale in derulare la data intrarii in vigoare a acestei ordonante de urgenta si, pe de alta parte, contribuabilii ale caror obligatii erau scadente anterior datei de 30 septembrie 2015 si in privinta carora inspectiile fiscale urmeaza sa inceapa dupa intrarea in vigoare a ordonantei de urgenta. Prin urmare, si acestea din urma beneficiaza de facilitatile fiscale in contextul in care alin. (2) al art. 4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44/2015, facand trimitere la art. 2 din acelasi act normativ, adauga o cerinta suplimentara, respectiv ca declaratiile rectificative sa fie depuse de contribuabil in cel mult 10 zile de la data intrarii in vigoare a ordonantei de urgenta.
C U R T E A,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
5. Prin Incheierea din 18 noiembrie 2016, pronuntata in Dosarul nr. XXXX/85/2016, Tribunalul Sibiu - Sectia a II-a civila, de contencios administrativ si fiscal a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44/2015 privind acordarea unor facilitati fiscale, exceptie ridicata de S.I.F., D.T. si de Societatea de avocati F & T cu sediul in Sibiu intr-o cauza avand ca obiect solutionarea unei cereri prin care se solicita anularea unor decizii de impunere si a unor instiintari de respingere a notificarii privind intentia de a beneficia de anularea obligatiilor de plata accesorii aferente deciziilor de impunere.
6. In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine, in esenta, ca prevederile criticate sunt neconstitutionale, deoarece limiteaza aplicarea legii doar la sanctiuni individualizate prin decizii de impunere emise ca urmare a unei inspectii fiscale in derulare la data intrarii in vigoare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 44/2015, fiind de natura sa determine un tratament juridic diferit fata de persoane aflate in aceeasi situatie. Constitutia consacra principiul egalitatii in fata legii, iar orice diferenta de tratament juridic intre persoane aflate in situatii egale nu se poate justifica decat pe baza unor criterii obiective si rationale. Or, criteriul prevazut la art. 4 nu tine seama de faptul ca in numeroase cazuri data inceperii inspectiei fiscale nu depinde de atitudinea persoanei cercetate sau de situatii de natura obiectiva, ci se datoreaza altor imprejurari, care tin de organizarea administratiei, de gradul de incarcare a activitatii organelor fiscale, respectiv de factori straini conduitei procesuale a contribuabililor.
7. Tribunalul Sibiu - Sectia a II-a civila, de contencios administrativ si fiscal opineaza in sensul ca dispozitiile art. 4 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44/2015 incalca prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie . Astfel, textul de lege criticat aduce atingere principiului egalitatii in fata legii, deoarece permite acordarea unor facilitati fiscale contribuabililor, in functie de un criteriu neobiectiv si imprevizibil, respectiv in functie de existenta sau inexistenta unei inspectii fiscale in derulare la data intrarii in vigoare a ordonantei de urgenta. Acordarea facilitatilor fiscale in asemenea conditii este in mod evident discriminatorie, deoarece de facilitate vor beneficia efectiv doar contribuabilii ale caror obligatii de plata sunt scadente la 30 septembrie 2015 inclusiv si au fost individualizate in decizii de impunere emise ca urmare a unei inspectii fiscale in derulare la data intrarii in vigoare a ordonantei de urgenta.
8. Potrivit dispozitiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
9. Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. Din analiza prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 44/2015 rezulta ca facilitatea fiscala urmeaza a fi acordata atat persoanelor in cazul carora creanta la bugetul de stat era stabilita anterior intrarii in vigoare a actului normativ, cat si persoanelor carora creanta este stabilita ca urmare a unei inspectii fiscale aflate in derulare la data intrarii in vigoare a ordonantei de urgenta. Prin urmare, masura se aplica tuturor persoanelor aflate in situatii similare, nefiind incalcate dispozitiile art. 16 din Constitutie . De altfel, acordarea unor facilitati fiscale unor persoane in cazul carora nu s-a inceput derularea inspectiei fiscale ar conduce la imposibilitatea statului de a determina impactul bugetar al masurii propuse, fiind afectata obligatia acestuia de a asigura colectarea veniturilor bugetare si sustenabilitatea cheltuielilor publice.
10. Avocatul Poporului considera ca prevederile criticate sunt neconstitutionale, deoarece ii discrimineaza pe contribuabilii ale caror obligatii de plata sunt scadente pana la 30 septembrie 2015 inclusiv si nu au fost individualizate in decizii de impunere emise ca urmare a unei inspectii fiscale in derulare la data intrarii in vigoarea a ordonantei de urgenta. Astfel, aceasta categorie de persoane nu are dreptul la acordarea facilitatilor fiscale. Or, instituirea unei asemenea solutii legislative prin normele criticate apare ca un privilegiu conferit de legiuitor unei anumite categorii de contribuabili, si anume celor ale caror obligatii de plata sunt scadente pana la 30 septembrie 2015 inclusiv si au fost individualizate in decizii de impunere emise ca urmare a unei inspectii fiscale in derulare la data intrarii in vigoare a ordonantei de urgenta, si ca un dezavantaj, nejustificat obiectiv sau rational, in cazul contribuabililor ale caror obligatii sunt scadente, insa nu au fost individualizate in decizii de impunere emise ca urmare a unei inspectii fiscale in derulare la data intrarii in vigoare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 44/2015.
11. Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
C U R T E A,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului raportul intocmit de judecatorul- raportor, notele scrise depuse, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
12. Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze prezenta exceptie .
13. Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 4 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44/2015 privind acordarea unor facilitati fiscale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 785 din 21 octombrie 2015, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 4/2016 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 44/2015 privind acordarea unor facilitati fiscale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 24 din data de 13 ianuarie 2016, care au urmatorul cuprins:
"Penalitatile de intarziere, precum si o cota de 54,2% din dobanzi, aferente obligatiilor de plata principale administrate de organul fiscal central, cu termene de plata pana la 30 septembrie 2015, inclusiv, si individualizate in decizii de impunere emise urmare unei inspectii fiscale in derulare la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se anuleaza daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
a) toate diferentele de obligatii de plata principale individualizate in decizia de impunere sunt stinse prin orice modalitate prevazuta de lege pana la termenul de plata prevazut la art. 111 alin. (2) din Codul de procedura fiscala;
b) o cota de 45,8% din dobanzile aferente obligatiilor prevazute la lit. a) este stinsa prin orice modalitate prevazuta de lege pana la termenul de plata prevazut la art. 111 alin. (2) din Codul de procedura fiscala;
c) cererea de anulare a accesoriilor se depune in termen de 90 de zile de la comunicarea deciziei de impunere, sub sanctiunea decaderii."
14. In sustinerea neconstitutionalitatii acestor dispozitii legale sunt invocate prevederile constitutionale ale art. 16 alin. (1) referitor la egalitatea in drepturi .
15. Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea observa ca, astfel cum reiese din Nota de fundamentare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 44/2015, precum si din preambulul acesteia, promovarea acestui act normativ a fost generata de interesul general de sustinere a cresterii economice prin sprijinirea contribuabililor aflati in dificultate si care nu au fost in masura sa acceseze o esalonare la plata obligatiilor fiscale restante, imprejurare ce a impus instituirea unei masuri conjuncturale de acordare a unei facilitati fiscale prin care s-a urmarit stimularea conformarii voluntare a contribuabililor la plata obligatiilor fiscale si maximizarea incasarilor bugetare, stimularea mediului economic si, respectiv, diminuarea arieratelor bugetare, aspect de care beneficiaza intreaga societate, si cu scopul prevenirii acumularii de noi datorii la bugetul general consolidat si pentru a evita un comportament de intarziere intentionata a indeplinirii obligatiilor de plata la termen de catre contribuabilii susceptibili de a beneficia de masurile propuse prin acest act normativ.
16. Curtea retine ca, in materie fiscala, referitor la termenele de plata, potrivit art. 111 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, in vigoare la data adoptarii Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 44/2015 privind acordarea unor facilitati fiscale, pentru diferentele de obligatii fiscale principale si pentru obligatiile fiscale accesorii, stabilite potrivit legii, termenul de plata se stabileste in functie de data comunicarii acestora, astfel: a) daca data comunicarii este cuprinsa in intervalul 1-15 din luna, termenul de plata este pana la data de 5 a lunii urmatoare; b) daca data comunicarii este cuprinsa in intervalul 16-31 din luna, termenul de plata este pana la data de 20 a lunii urmatoare. In acest context, cererea de anulare a accesoriilor se depune in termen de 90 de zile de la comunicarea deciziei de impunere, sub sanctiunea decaderii.
17. Potrivit prevederilor art. 1 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44/2015, astfel cum a fost aprobata, modificata si completata prin Legea nr. 4/2016 (potrivit jurisprudentei Curtii Constitutionale, legea de aprobare a unei ordonante simple sau de urgenta face corp comun cu aceasta; a se vedea, spre exemplu, Decizia nr. 402 din 15 iunie 2016, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 906 din 10 noiembrie 2016), penalitatile de intarziere, precum si o cota de 54,2% din dobanzi, aferente obligatiilor de plata principale datorate bugetului general consolidat, restante la 30 septembrie 2015, inclusiv, si administrate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala, se anuleaza daca sunt indeplinite cumulativ anumite conditii expres prevazute de acest act normativ, respectiv: a) toate obligatiile de plata principale restante la 30 septembrie 2015, inclusiv, administrate de organul fiscal central, se sting prin orice modalitate prevazuta de lege pana la data de 31 martie 2016, inclusiv; b) o cota de 45,8% din dobanzile aferente obligatiilor de plata prevazute la lit. a) stabilite prin decizii comunicate pana la data stingerii obligatiilor de plata principale se stinge prin orice modalitate prevazuta de lege pana la data de 30 iunie 2016, inclusiv; c) este stinsa prin orice modalitate prevazuta de lege o cota de 45,8% din dobanzile datorate pana la data stingerii obligatiilor de plata principale prevazute la lit. a) si stabilite prin decizii comunicate dupa aceasta data, pana la termenul de plata prevazut la art. 111 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, sau pana la un alt termen prevazut de lege; d) sunt stinse prin orice modalitate prevazuta de lege toate obligatiile de plata principale administrate de organul fiscal central cu termene de plata cuprinse intre data de 1 octombrie 2015 si 31 martie 2016, inclusiv, pana la data depunerii cererii de anulare a penalitatilor de intarziere si a cotei de 54,2% din dobanzi, denumita in continuare cerere de anulare a accesoriilor; e) contribuabilul sa aiba depuse toate declaratiile fiscale, potrivit vectorului fiscal, pana la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor. Aceasta conditie se considera indeplinita si in cazul in care, pentru perioadele in care nu s-au depus declaratii fiscale, obligatiile fiscale au fost stabilite, prin decizie, de catre organul fiscal central; f) contribuabilul depune cererea de anulare a accesoriilor dupa indeplinirea conditiilor prevazute la lit. a), b), d) si e), dar nu mai tarziu de 30 iunie 2016, inclusiv, sub sanctiunea decaderii.
18. In scopul acordarii anularii, pentru cota de 45,8% din dobanda datorata potrivit alin. (1) lit. b) si c), sunt aplicabile in mod corespunzator prevederile art. 115 alin. (32) din Codul de procedura fiscala, potrivit carora, in cazul obligatiilor fiscale de plata stabilite de organele de inspectie fiscala, precum si al amenzilor de orice fel, se stinge cu prioritate obligatia fiscala sau amenda pe care o alege contribuabilul, masuri care au inraurire in mod corespunzator si pentru cota de 45,8% din dobanzile aferente obligatiilor de plata principale individualizate in declaratia rectificativa sau, dupa caz, aferente obligatilor de plata rezultate din corectarea decontului de taxa pe valoarea adaugata [art. 1 alin. (2) si art. 2 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44/2015].
19. De asemenea, penalitatile de intarziere, precum si o cota de 54,2% din dobanzi, aferente diferentelor de obligatii de plata declarate suplimentar de contribuabili prin declaratie rectificativa prin care se corecteaza obligatiile de plata principale cu scadente anterioare datei de 30 septembrie 2015, inclusiv, administrate de organul fiscal central, se anuleaza daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii: a) declaratia rectificativa este depusa pana la data de 31 martie 2016, inclusiv (respectiv declaratia rectificativa este depusa incepand cu data de 1 octombrie 2015 pana la data de 31 martie 2016, inclusiv, potrivit art. I pct. 3 din Legea nr. 4/2016); b) toate obligatiile de plata principale individualizate in declaratia rectificativa se sting prin orice modalitate prevazuta de lege pana la 31 martie 2016, inclusiv; c) sunt indeplinite conditiile prevazute la art. 1 alin. (1) lit. b)-f). Aceste masuri sunt aplicabile si in cazul corectarii erorilor din deconturile de taxa pe valoarea adaugata efectuate potrivit reglementarilor legale in vigoare, care au inraurire in mod corespunzator si pentru cota de 45,8% din dobanzile aferente obligatiilor de plata principale individualizate in declaratia rectificativa sau, dupa caz, aferente obligatilor de plata rezultate din corectarea decontului de taxa pe valoarea adaugata (art. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44/2015).
20. Totodata, potrivit art. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44/2015, penalitatile de intarziere, precum si o cota de 54,2% din dobanzi, aferente obligatiilor de plata principale cu termene de plata pana la 30 septembrie 2015, inclusiv, si stinse pana la aceasta data, administrate de organul fiscal central, se anuleaza daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii: a) penalitatile de intarziere si dobanzile ce pot forma obiectul anularii sunt datorate si nestinse la 30 septembrie 2015, inclusiv; b) o cota de 45,8% din dobanzile aferente obligatiilor de plata principale cu termene de plata anterioare datei de 30 septembrie 2015 si stinse pana la aceasta data se stinge prin orice modalitate prevazuta de lege pana la data de 31 martie 2016, inclusiv. Prevederile art. 1 alin. (2) sunt aplicabile in mod corespunzator; c) este indeplinita conditia prevazuta la art. 1 alin. (1) lit. f).
21. Potrivit continutului normativ al reglementarii criticate in prezenta cauza, respectiv art. 4 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44/2015, penalitatile de intarziere, precum si o cota de 54,2% din dobanzi, aferente obligatiilor de plata principale administrate de organul fiscal central, cu termene de plata pana la 30 septembrie 2015, inclusiv, si individualizate in decizii de impunere emise ca urmare a unei inspectii fiscale in derulare la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se anuleaza daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii: a) toate diferentele de obligatii de plata principale individualizate in decizia de impunere sunt stinse prin orice modalitate prevazuta de lege pana la termenul de plata prevazut la art. 111 alin. (2) din Codul de procedura fiscala; b) o cota de 45,8% din dobanzile aferente obligatiilor prevazute la lit. a) este stinsa prin orice modalitate prevazuta de lege pana la termenul de plata prevazut la art. 111 alin. (2) din Codul de procedura fiscala; c) cererea de anulare a accesoriilor se depune in termen de 90 de zile de la comunicarea deciziei de impunere, sub sanctiunea decaderii. In acest context, legiuitorul delegat, in continuarea acestor dispozitii legale, prin alin. (2) prevede ca, in situatia inspectiilor fiscale ce urmeaza a incepe dupa intrarea in vigoare a acestei ordonante de urgenta, in scopul acordarii anularii prevazute la art. 2, organele fiscale iau in considerare declaratiile rectificative depuse de contribuabili in cel mult 10 zile de la data intrarii in vigoare a acestei ordonante de urgenta. Mai mult chiar, legiuitorul ordinar, prin art. II din Legea nr. 4/2016, aduce unele precizari suplimentare, in sensul ca prevederile art. 4 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44/2015 sunt aplicabile in mod corespunzator si pentru penalitatile de intarziere, precum si pentru o cota de 54,2% din dobanzi, aferente obligatiilor de plata principale administrate de organul fiscal central, cu termene de plata pana la 30 septembrie 2015, inclusiv, si individualizate in decizii de impunere, emise ca urmare a unei inspectii fiscale si comunicate in perioada cuprinsa intre 1 octombrie 2015 si data intrarii in vigoare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 44/2015. In acest caz, conditia prevazuta la art. 4 alin. (1) lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44/2015 se considera indeplinita si daca aceste diferente de obligatii de plata principale sunt achitate in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a acestei legi.
22. Toate aceste masuri legislative sunt aplicabile in mod corespunzator si in situatia in care accesoriile reprezinta majorari de intarziere datorate de contribuabili pana la data intrarii in vigoare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 39/2010 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, aprobata cu modificari prin Legea nr. 46/2011. In acest caz, anularea se acorda pentru o cota de 77,1% din majorarile de intarziere, iar diferentele de majorari de intarziere reprezentand o cota de 22,9% reprezinta conditie de acordare a oricareia dintre facilitatile prevazute la art. 1-4 (art. 10 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44/2015, astfel cum a fost modificat prin art. I pct. 5 din Legea nr. 4/2016).
23. De asemenea, potrivit art. 11 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44/2015, un contribuabil poate beneficia de anularea accesoriilor potrivit acestei ordonante de urgenta in oricare dintre situatiile prevazute la art. 1-4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44/2015, daca sunt indeplinite conditiile pentru acordarea anularii.
24. Cu privire la critica potrivit careia prin prevederile legale criticate se instituie o discriminare intre contribuabili, Curtea retine ca, potrivit jurisprudentei sale in materie, spre exemplu, Decizia nr. 184 din 29 martie 2018, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 479 din 11 iunie 2018, in materie fiscala, regula o reprezinta plata obligatiilor fiscale, anularea sau acordarea unor facilitati fiscale avand un caracter de exceptie, fiind astfel incidenta regula exceptio est strictissimae interpretationis, potrivit careia atunci cand o norma juridica instituie o exceptie de la regula, aceasta nu poate fi extinsa si la alte situatii pe care norma juridica nu le prevede, acest beneficiu neputand fi convertit intr-un drept fundamental.
25. In acest sens este, spre exemplu, si Decizia nr. 323 din 30 aprilie 2015, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 467 din 29 iunie 2015, prin care Curtea a statuat ca art. 16 din Constitutie vizeaza egalitatea in drepturi intre cetateni in ceea ce priveste recunoasterea in favoarea acestora a unor drepturi si libertati fundamentale, nu si identitatea de tratament juridic asupra aplicarii unor masuri, indiferent de natura lor (a se vedea Decizia nr. 53 din 19 februarie 2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 224 din 3 aprilie 2002, si Decizia nr. 1.615 din 20 decembrie 2011, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 99 din 8 februarie 2012). Totodata, prin Decizia nr. 760 din 5 noiembrie 2015, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 138 din 23 februarie 2016, paragraful 14, s-a retinut ca nicio norma constitutionala nu interzice acordarea de facilitati fiscale unor categorii de contribuabili, in scopul bunei infaptuiri a politicii economice, fiscale si sociale a statului. Tot astfel, nicio norma constitutionala nu interzice stabilirea conditiilor de acordare sau de retragere a facilitatilor fiscale prevazute in beneficiul unor contribuabili in functie de necesitatile perioadei de referinta. Astfel, ca urmare a evaluarii contextului in care a fost adoptata reglementarea legala criticata si a scopului urmarit de legiuitor, Curtea observa ca acesta este singurul in masura sa stabileasca atat posibilitatea de exonerare de la plata a unor obligatii fiscale de catre anumite categorii de contribuabili, cat si conditiile in care se realizeaza aceasta masura fiscala.
26. Rezulta din cele de mai sus ca este dreptul exclusiv al legiuitorului de a acorda scutiri/facilitati/esalonari in legatura cu plata acestor creante (a se vedea si Decizia nr. 683 din 23 noiembrie 2016, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 56 din 19 ianuarie 2017, paragraful 33). Insa, in acordarea regimului de scutiri/facilitati, legiuitorul este tinut de o conditie de rezonabilitate (est modus in rebus), in sensul ca aplicarea unui tratament juridic diferentiat, trebuie sa fie unul justificat, iar criteriul care trebuie avut in vedere in aprecierea acestui caracter tine, astfel cum reiese chiar din preambulul ordonantei de urgenta, de interesul general de sustinere a cresterii economice prin sprijinirea contribuabililor aflati in dificultate si care nu au fost in masura sa acceseze o esalonare la plata obligatiilor fiscale restante si maximizarea incasarilor bugetare, stimularea mediului economic si, respectiv, diminuarea arieratelor bugetare, cu scopul prevenirii acumularii de noi datorii la bugetul general consolidat.
27. Astfel, legiuitorul delegat prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44/2015 a prevazut mai multe tipuri de facilitati fiscale, atat punctuale (art. 1-art. 3), cat si unele ce rezulta dintr-o situatie intermediara (art. 4), respectiv: penalitatile de intarziere, precum si o cota din dobanzi, aferente obligatiilor de plata principale datorate bugetului general consolidat, restante la 30 septembrie 2015 (art. 1); penalitatile de intarziere, precum si o cota din dobanzi, aferente diferentelor de obligatii de plata declarate suplimentar de contribuabili prin declaratie rectificativa prin care se corecteaza obligatiile de plata principale cu scadente anterioare datei de 30 septembrie 2015 (art. 2); penalitatile de intarziere, precum si o cota din dobanzi, aferente obligatiilor de plata principale cu termene de plata pana la 30 septembrie 2015, inclusiv, si stinse pana la aceasta data (art. 3); penalitatile de intarziere, precum si o cota din dobanzi, aferente obligatiilor de plata principale administrate de organul fiscal central, cu termene de plata pana la 30 septembrie 2015, inclusiv, si individualizate in decizii de impunere emise urmare unei inspectii fiscale in derulare la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta (art. 4). Aceasta din urma situatie intermediara are in vedere derularea unei inspectii fiscale, ale carei rezultate, teoretic, trebuie sa confirme corectitudinea declaratiilor fiscale ale respectivului contribuabil. De altfel, regula este aceea ca orice inspectie fiscala trebuie sa certifice realitatea inregistrarilor fiscale ca baza a declaratiilor fiscale, iar exceptia este aceea in care, din varii motive, situatia reala a obligatiilor fiscale ale unui contribuabil nu este in acord cu situatia declarata de acesta, fiind, in final, corectata prin inspectia fiscala . Asadar, contribuabilul care nu a fost supus inca unei inspectii fiscale nu poate invoca lipsa acestei inspectii, presupunandu-se ca declaratiile sale fiscale concorda cu realitatea obligatiilor pe care le are fata de bugetul statului. Acordarea unor facilitati fiscale unor persoane in cazul carora nu s-a inceput derularea inspectiei fiscale ar conduce la imposibilitatea statului de a determina impactul bugetar al masurii propuse, necunoscandu-se in concret care sunt sumele ce ar putea intra in sfera facilitatilor fiscale, fiind astfel afectata obligatia acestuia de a asigura colectarea veniturilor bugetare si sustenabilitatea cheltuielilor publice.
28. Asadar, prevederile criticate intra in marja de apreciere a legiuitorului, nefiind de natura sa conduca la incalcarea prevederilor constitutionale mentionate in sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate, fiind o aplicare a dispozitiilor constitutionale ale art. 56 alin. (1), potrivit caruia "Cetatenii au obligatia sa contribuie, prin impozite si prin taxe, la cheltuielile publice", si ale art. 139 referitoare la impozite, taxe si alte contributii, care se stabilesc numai prin lege. Prin urmare, Curtea constata ca exceptiei de neconstitutionalitate urmeaza fi respinsa ca neintemeiata.
29. Distinct de acestea, fata de cadrul legislativ in materie, Curtea retine ca revine autoritatilor cu competenta in interpretarea si aplicarea legii, respectiv Agentia Nationala de Administrare Fiscala si instantele de judecata, atributia de a evalua si stabili contextul concret in care se afla autorii exceptiei de neconstitutionalitate si daca se afla in vreuna dintre ipotezele reglementate de prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 44/2015, prin evaluarea si coroborarea intregului ansamblu legislativ mentionat.
30. Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992, cu unanimitate de voturi,


CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
D E C I D E:


Respinge, ca neintemeiata, exceptia de neconstitutionalitate ridicata de S.I.F., D.T. si de Societatea de avocati F & T cu sediul in Sibiu in Dosarul nr. XXXX/85/2016 al Tribunalului Sibiu - Sectia a II-a civila, de contencios administrativ si fiscal si constata ca dispozitiile art. 4 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44/2015 privind acordarea unor facilitati fiscale sunt constitutionale in raport cu criticile formulate.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta din data de 13 decembrie 2018.


Pronuntata de: Curtea Constitutionala a Romaniei


Citeşte mai multe despre:    CCR    Exceptie de neconstitutionalitate    Decizia 833/2018    OUG 44/2015    Facilitati fiscale    Penalitati de intarziere    Codul de procedura fiscala    Amnistie fiscala



Comentează: Decizia C.C.R. nr. 833/2018 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 alin. (1) din OUG nr. 44/2015
Alte Speţe

Decizia CCR nr. 274/2019 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a unor dispozitii ale art. 421 din Codul de procedura penala
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia CCR nr. 255/2019 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 270 alin. (3) din Legea nr. 86/2006 privind Codul vamal al Romaniei
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Competenta teritoriala de solutionare a cauzei in materia conflictelor de munca
Pronuntaţă de: ICCJ, Decizia nr. 187 din 30 ianuarie 2019

Decizia CCR nr. 418/2019 referitoare la admiterea obiectiei de neconstitutionalitate a unor dispozitii din Legea pentru modificarea si completarea unor acte normative in domeniul educatiei
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia CCR nr. 318/2019 - admiterea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 14 alin. (4) din anexa nr. VII la Legea-cadru nr. 284/2010
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia C.C.R. nr. 317/2019 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a unor dispozitii din Legea privind organizarea si functionarea politiei judiciare
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia CCR nr. 323/2019 referitoare la admiterea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 alin. 2 din Legea nr. 80/1995
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia nr. 209/2019 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 31 din OUG 44/2008
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia nr. 362/2019 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 32 alin. (7) fraza finala din Legea cetateniei romane nr. 21/1991
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia nr. 223/2019 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 3 alin. din Legea nr. 61/1993
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei



Articole Juridice

Respectarea principiului contributivitatii in sistemul public de pensii si aplicarea in timp a legii
Sursa: Irina Maria Diculescu

Egalitatea in drepturi la acordarea pensiei sociale minime garantate
Sursa: EuroAvocatura.ro

Restrictiile privind vanzarea-cumpararea terenurilor agricole situate in extravilan si aplicarea principiului tempus regit actum
Sursa: Irina Maria Diculescu

Procedura speciala a atacarii hotararilor de validare a consilierilor locali – aspecte de constitutionalitate
Sursa: Irina Maria Diculescu

Legea anticoruptie: efectuarea de operatiuni financiare incompatibile cu functia ca acte de comert – aspecte de constitutionalitate si previzibilitate
Sursa: Irina Maria Diculescu

Evaluarea imobilelor restituite in natura sau prin echivalent in temeiul Legii 165/2013. Aspecte de constitutionalitate.
Sursa: Irina Maria Diculescu

Obligatia instantei de a stabili contributia lunara la intretinerea copilului pe timpul plasamentului – masura de protectie a drepturilor copilului sau piedica in calea celeritatii
Sursa: Irina Maria Diculescu