Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Codul muncii comentat 2019 Avocat Marius-Catalin Predut
Prima pagină » Ştiri juridice » OPRITI ostilitatile nejustificate fata de profesia legala de avocat!

OPRITI ostilitatile nejustificate fata de profesia legala de avocat!

  Publicat: 08 Jul 2013       2025 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


Codul muncii comentat Marius-Catalin Predut
Intrarea in vigoare a noului Cod de procedura civila va aduce dupa sine un numar semnificativ de cazuri de anulare a cererilor de chemare in judecata, dupa cum sustine Uniunea Nationala a Barourilor din Romania (UNBR), apreciind ca astfel de abuzuri sunt inacceptabile.

1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Codul de procedura civila reglementeaza judecata in fond a cauzelor civile, judecata care cunoaste trei faze (etape):
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Din punct de vedere lingvistic, constructie, de obicei concisa, care exprima, adesea figurat, o idee si constituie o unitate lexicala.
Expresie baneasca a valorii marfii ori suma care se plateste pentru un bun transmis, o lucrare sau o prestare de servicii.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Ansamblu de principii si norme juridice in baza carora se stabileste domeniul de aplicare a unor acte normative, atunci cand anumite raporturi, acte sau fapte au legatura cu doua sau mai multe legi din state diferite.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Principiu de baza al procesului penal, prevazut in cap. I, t. I, C. porc. pen., partea generala, consta in prerogativele
Timpul de munca reprezinta timpul pe care salariatul il foloseste pentru indeplinirea sarcinilor de munca.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Concept folosit de legislatia procesuala a unor state,
Organ sau organizatie de stat care desfasoara activitati din domeniul conducerii statului sau al serviciilor publice

In acest context Consiliul national al UNBR considera ca este necesar ca aplicarea Noilor Coduri sa se faca in limitele legii, astfel incat avocatii - parteneri ai justitiei - sa poata sa-si indeplineasca, efectiv si in mod complet, functiile procesuale consacrate de noile reglementari procesuale, atat in procedura judiciara civila cat si in procedura judiciara penala.2 Se impune ca in activitatea autoritatilor sa fie inlaturate atitudinile publice ostile si nejustificate la adresa profesiei de avocat, cu consecinte directe asupra drepturilor si intereselor legitime ale cetatenilor care recurg la serviciile profesionale ale avocatilor.

Nu se poate concepe ca sistemul judiciar sa actioneze astfel incat, in perceptia publica, sa se resimta un interes general de a indeparta pe cetatean, cu orice pret, de la justitia statala, mai ales atunci cand acesta este asistat sau reprezentat de avocat.

Dezbaterile din sedinta Consiliului U.N.B.R. si consfatuirea de lucru a organului executiv, cu caracter permanent, de conducere a profesiei intre Congresele avocatilor (Comisia Permanenta a U.N.B.R.) cu decanii unor barouri (Alba, Brasov, Arges, Constanta), au evidentiat ca s-a creat o situatie profund anormala, aparent explicata prin aplicarea defectuoasa a procedurii necontencioase de regularizare, potrivit Noului Cod de procedura civila, a cererilor de chemare in judecata in procesul civil.

Potrivit sustinerilor reprezentantilor alesi ai profesiei, in cauzele civile initiate dupa intrarea in vigoare a Noului Cod de procedura civila se inregistreaza un numar semnificativ de cazuri de anulare a cererilor de chemare in judecata in procedura de regularizare a cererilor, mai inainte de fixarea primului termen de judecata . S-a apreciat ca se procedeaza discretionar si abuziv si, desi reglementarea nu este o noutate absoluta in legislatia de procedura civila romana, s-a ajuns la situatia blocarii incorecte a accesului efectiv al cetateanului la justitie.

Noua legislatie este perceputa ca o reglementare ce permite aprecieri discretionare, ceea ce este anormal.

Jurisprudenta contradictorie, in buna parte fireasca, este adesea estompata de abuzuri greu de explicat si de inteles de catre clientii nefamiliarizati inca cu prevederi legale menite a disciplina procesul si, in final, apte sa contribuie la solutionarea cu celeritate a procesului. Astfel de abuzuri sunt inacceptabile. Exista situatii in care avocatii evita sa se angajeze in depunerea cererilor in justitie pentru ca, inexplicabil sub aspect legal, depunerea dovezii mandatului de avocat determina adesea automat, incorect, anularea cererilor in justitie redactate de avocati, ca expresie a unei atitudini ostile profesiei de avocat ! In contextul aplicarii Noilor Coduri, Consiliul U.N.B.R. reafirma ca este important sa se puna punct ostilitatilor nejustificate fata de profesia legala de avocat, cu atat mai mult cu cat cauzele care le-au stimulat in timp au fost fie artificiale, fie au incetat sa existe.

Noile Coduri nu pot reprezenta un prilej pentru transformarea profesiei de avocat intr-o tinta de atac din partea autoritatilor, a altor profesii legate de activitatea judiciara, de orice natura ar fi acestea.

Politica de confruntare si de manipulare a avocatilor, desfasurata cu scopul de a opune avocatilor Justitia, in ansamblu sau profesii conexe 3 sistemului judiciar - cu orice pret si sub orice pretext - fara individualizarea si responsabilizarea celor care gresesc, fie ei avocati, fie magistrati, se dovedeste a fi una falimentara. Singurul rezultat al unei astfel de politici de confruntare nu poate fi decat prabusirea increderii cetateanului in Justitie.

Consiliul U.N.B.R. apreciaza ca situatia creata este, in parte, si rezultatul nepregatirii corespunzatoare a cunoasterii si intelegerii Noilor Coduri de catre cei responsabili institutional in acest sens!

In perspectiva intrarii in vigoare, in scurt timp, a Noii legislatii penale, fata de experienta evocata, Corpul de avocati reitereaza realitatea ca agenda reformelor din Justitie nu apartine si nu intereseaza exclusiv Ministerul Justitiei sau pe magistrati. Reformele in legislatie si in justitie sunt facute pentru destinatarii normelor juridice nou introduse (cetateni, autoritati, alte institutii) si nu pentru confortul/disconfortul sau avantajarea/dezavantajarea celor chemati - legal - sa interpreteze si sa aplice legea (avocati, magistrati, notari, executori judecatoresti, personal auxiliar, experti etc.).

Reformele legislative nu sunt realizate pentru a modifica standardele de conduita ale profesiilor juridice in aplicarea legii . Constantele unei conduite echilibrate in distribuirea dreptatii pe baza de lege includ si recunoasterea corecta a rolului si pozitiei avocatilor in procedura, fundamentate pe lege. Lipsa asumarii publice a unei agende minimale pe problemele promovarii, explicarii si intelegerii aplicarii noilor legi de catre intregul spectru al actorilor implicati in activitatea de justitie (judecatori, procurori, avocati, notari, executori judecatoresti, consilieri juridici, experti etc.) poate crea, in timp, efecte secundare grave, care sunt adesea iremediabile pentru toti cei care isi exercita dreptul fundamental de acces la justitie sau dreptul la aparare.

Credem ca inca nu este prea tarziu pentru ca factorii decidenti, cu responsabilitati directe, sa caute sa realizeze si sa intretina un consens intre toti actorii institutionali implicati in aplicarea noilor Coduri precum si o agenda minimala de intelegere si aplicare a noii legislatii, care sa fie sustinuta de Parlament, de factorii politici, in beneficiul celor care ar trebui sa cunoasca legea si sa o aplice efectiv - destinatarii legii !

Este necesar sa se inteleaga si sa se demonstreze efectiv ca identificarea solutiilor optime pentru aplicarea corecta si coerenta a noii legislatii este o opera de durata, care necesita timp . Punerea in aplicare a Noilor coduri nu poate ignora perioada scurta in care desi noile legi sunt deja adoptate nu se iau, la timp, masurile potrivite pentru intrarea in vigoare a noilor legi. Nu este permis, chiar si in aceste conditii sa se adopte solutii ce reflecta interpretari subiective ale legii noi pentru a se estompa efectele scontate ale noilor reglementari: imbunatatirea calitativa, substantiala a actului de justitie si o mai buna aparare a intereselor legitime ale cetatenilor implicati intr-o procedura judiciara. Partidele politice, Primul Ministru si Guvernul in ansamblul sau, dar si Parlamentul, trebuie sa declare si sa trateze problema implementarii corecte a Noilor coduri ca pe un domeniu prioritar de interes national, care sa concentreze4 atentia tuturor decidentilor investiti prin lege cu responsabilitati in domeniul de referinta.

In conditiile in care promovarea unor cereri in justitie este conditionata de obtinerea si depunerea unor inscrisuri, referinte, avize, certificate, institutiile publice si autoritatile implicate in aplicarea noilor legi ar trebuie sa probeze ca noile legi sunt cunoscute si ca se actioneaza in sensul respectarii dreptului de acces la justitie fara a conditiona incorect sau a mari nepermis costurile procurarii documentatiilor impuse de lege ori a tergiversa nejustificat eliberarea dovezilor necesare pentru exercitarea dreptului la judecata ori a dreptului la aparare, potrivit legii.

Este imperioasa necesitatea alocarii de resurse corespunzatoare pentru pregatirea teoretica, adecvata unei intelegeri si aplicari corecte, nu numai pentru magistrati, dar si pentru avocati. Functiile judiciare, de acuzare si de aparare in proces, trebuie tratate de stat in mod legal si sub acest aspect ! Consiliul U.N.B.R. reafirma faptul ca un stat, in care autoritatilor le este indiferenta calitatea pregatirii apararii calificate si care directioneaza resursele privind implementarea noi legislatii exclusiv in scopul asigurarii calificarii corecte a celor care exercita functia judiciara si functia acuzatoriala, sacrifica securitatea juridica si judiciara a cetatenilor sai, ceea ce este inacceptabil ! Independenta avocatilor este consolidata si nu mai poate fi pusa la indoiala. Problemele avocaturii se afla acum in zona integritatii si a responsabilitatii.

Este momentul sa fie lasate deoparte astfel de jocuri si sa nu se permita trecutului sa ne tina in loc. Fiecare institutie are rolul si competentele sale. Servim cu totii interesul public, nu al unei caste profesionale sau al unui grup de interese !

Consiliul U.N.B.R. isi reafirma disponibilitatea de a continua parteneriatele complexe cu Consiliul Superior al Magistraturii, cu magistratii si asociatiile acestora, pentru a accelera indeplinirea obiectivului comun: aplicarea corecta a legii !

Profesia de avocat este deschisa unei relatii corecte, construita pe baze legale, cu magistratii si cu ceilalti profesionisti din sistem, carora avocatii le respecta independenta. O relatie corecta se bazeaza insa pe respect reciproc si rostirea adevarului ! Pe aceste baze incercam sa atragem si sa catalizam energii si resurse, pe care profesia de avocat le are, pentru reusita aplicarii Noilor Coduri, mai ales in perspectiva intrarii in vigoare, in scurt timp, a legislatiei penale ! Reusita in cunoasterea, intelegerea si aplicarea corecta a noilor Coduri depinde de noi toti, cu conditia sa actionam convinsi ca numai impreuna reusim!



Citeşte mai multe despre:    UNBR    Avocati



Comentează: OPRITI ostilitatile nejustificate fata de profesia legala de avocat!
Alte titluri

Au fost publicate actele necesare si programul pentru inscrierea la examenul de admitere in profesia de avocat, sesiunea august 2019
03 Jul 2019 | 106

Persoane condamnate definitiv in luna mai 2019, in dosarele instrumentate de DNA
28 Jun 2019 | 114

UNBR a republicat Regulamentul-cadru privind organizarea examenului de primire in profesia de avocat si admitere in cadrul INPPA, in forma consolidata.
22 Jun 2019 | 216

Solicitare catre UNBR: interdictia expresa ca un avocat sa fie membru acoperit in cadrul organelor de stat
31 May 2019 | 140

CEDO: restrangerea dreptului la aparator in timpul interogarilor de catre organele de politie nu a incalcat dreptul la un proces echitabil.
26 May 2019 | 186

Concilierea/medierea prealabila a conflictelor de munca dintre angajator si salariati. Noile propuneri legislative pentru completarea Codului muncii
19 Apr 2019 | 458



Articole Juridice

Respectarea principiului contributivitatii in sistemul public de pensii si aplicarea in timp a legii
Sursa: Irina Maria Diculescu

Egalitatea in drepturi la acordarea pensiei sociale minime garantate
Sursa: EuroAvocatura.ro

Reglementarea administratiei publice, centrale si locale, in Noul Cod Administrativ (II)
Sursa: Irina Maria Diculescu

Noul Codul Administrativ al Romaniei. Ratiune, dispozitii generale, principiile dreptului administrativ. (I)
Sursa: Irina Maria Diculescu

Jurisprudenţă

Tribunalul admite exceptia prescriptiei dreptului material la actiune invocata din oficiu !
Pronuntaţă de: Tribunalul Olt Sectia I Civila, Sentinta civila nr. 112/2017, in sedinta publica din 21 februarie 2017

Tardivitatea modificarii cererii introductive. Distinctie neta cerere precizatoare - cerere modificatoare
Pronuntaţă de: Tribunalul Iasi Sectia I civila, pronuntata in Sedinta publica din 20 August 2015

Cauza Cazan impotriva Romaniei. Rele tratamente aplicate unui avocat in timpul reprezentarii unui client in faza de urmariere penala
Pronuntaţă de: CURTEA EUROPEANA A DREPTURILOR OMULUI, SECTIA A PATRA - HOTARAREA din 5 aprilie 2016

Cheltuieli de judecata. Reducere onorariu avocat
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia I civila, decizia nr. 866 din 12 aprilie 2016