Aceasta lege garanta1 acestor producatori un pret mai mare decat pretul pietei. Pentru a finanta aceasta masura de sprijin, ea prevedea o ``contributie EEG`` in sarcina furnizorilor care aprovizionau clientii finali, care, in practica, era repercutata asupra acestora din urma2 .
Anumite intreprinderi, precum intreprinderile mari consumatoare de energie electrica din industria producatoare, puteau insa beneficia de o plafonare a acestei contributii (repercutate), pentru a le proteja competitivitatea la scara internationala. Contributia EEG trebuia sa fie platita operatorilor de retele de transport interregional de inalta si de foarte inalta tensiune (OTS) obligati sa comercializeze energie electrica EEG3 .
Prin decizia din 25 noiembrie 20144 , Comisia a constatat ca EEG 2012 continea ajutoare de stat, pe care le-a aprobat totusi intr-o mare masura . Potrivit Comisiei, desi sprijinul acordat intreprinderilor producatoare de energie electrica EEG constituie un ajutor de stat, acesta este totusi compatibil cu dreptul Uniunii. Ea a calificat, de asemenea, drept ajutor de stat reducerea contributiei EEG pentru intreprinderile mari consumatoare de energie electrica. Considerand ca marea parte a acestor reduceri era compatibila cu dreptul Uniunii, Comisia a dispus recuperarea doar a unei parti limitate din acestea. Germania a formulat o actiune impotriva acestei decizii in fata Tribunalului Uniunii Europene, actiune pe care Tribunalul a respins-o prin Hotararea din 10 mai 20165.
Germania a declarat, in aceste conditii, recurs impotriva acestei hotarari in fata Curtii de Justitie. Prin hotararea pronuntata Curtea a admia recursul si anulat atat hotararea Tribunalului, cat si decizia Comisiei.
Potrivit Curtii, Tribunalul a conchis in mod eronat ca fondurile generate de contributia EEG constituiau resurse de stat .
Rezulta de aici ca lipseste un element necesar pentru calificarea drept ``ajutor`` a avantajelor care rezulta din mecanismele instituite prin EEG 20126.
Pe de o parte, contributia EEG nu poate fi asimilata unei taxe, dat fiind ca EEG 2012 nu obliga furnizorii care aprovizioneaza clientii finali sa repercuteze asupra acestora din urma cuantumurile platite cu titlu de contributie EEG. Faptul ca, ``in practica``, sarcina financiara care rezulta din contributia EEG era repercutata asupra clientilor finali nu este suficient in aceasta privinta. Pe de alta parte, Tribunalul nu a stabilit ca statul detinea o putere de dispozitie asupra fondurilor generate de contributia EEG si nici macar ca el exercita un control public asupra OTS insarcinati cu gestionarea acestor fonduri .
Curtea subliniaza in special ca imprejurarea ca fondurile provenite din contributia EEG sunt destinate exclusiv finantarii sistemelor de sprijin si de compensare, in temeiul dispozitiilor EEG 2012, tinde mai degraba sa demonstreze tocmai ca statul nu era in masura sa dispuna de aceste fonduri, adica sa decida o destinatie diferita in privinta lor. In plus, desi elementele retinute de Tribunal permit efectiv sa se concluzioneze ca autoritatile publice exercita un control asupra bunei aplicari a EEG 2012, ele nu permit, in schimb, sa se retina existenta unui control public asupra fondurilor generate de contributia EEG.
Pentru aceleasi considerente, Curtea constata ca Comisia nu a demonstrat ca avantajele prevazute de EEG 2012 implicau resurse de stat si constituiau, prin urmare, ajutoare de stat . Curtea anuleaza, in consecinta, nu numai hotararea Tribunalului, ci si decizia Comisiei.
Hotararea in cauza C-405/16 P Germania/Comisia
1 Aceasta lege a fost in vigoare de la 1 ianuarie 2012 pana la 31 iulie 2014. De la 1 august 2014, ea a fost inlocuita prin EEG 2014, pe care Comisia a aprobat-o prin decizia 23 iulie 2014 (a se vedea comunicatul de presa al Comisiei IP/14/867).
2 Aceasta sarcina reprezenta intre 20 % si 25 % din cuantumul total al facturii unui consumator final mediu.
3 Contributia EEG reprezinta astfel eventuala diferenta dintre pretul obtinut de OTS pe piata spot a bursei de energie electrica EEG pe care o injecteaza in reteaua lor si sarcina financiara pe care le-o impune obligatia legala de a plati aceasta energie electrica la tarifele stabilite prin lege, diferenta pe care OTS au dreptul sa o solicite furnizorilor care aprovizioneaza clientii finali.
4 Decizia (UE) 2015/1585 a Comisiei din 25 noiembrie 2014 privind schema de ajutoare de stat SA. 33995 (2013/C) (ex 2013/NN) [pusa in aplicare de Germania in sprijinul energiei electrice din surse regenerabile si al utilizatorilor mari consumatori de energie] (JO 2015, L 250, p. 122; a se vedea si comunicatul de presa al Comisiei IP/14/2122).
5 Hotararea Tribunalului din 10 mai 2016 in cauza Germania/Comisia (T-47/15).
6 Pentru ca avantajele sa poata fi calificate drept ``ajutoare``, ele trebuie, pe de o parte, sa fie acordate direct sau indirect prin intermediul unor resurse de stat si, pe de alta parte, sa fie imputabile statului.
Comisia Europeana: Liniile Directoare privind lucratorii sezonieri in contextul pandemiei COVID-19 23 Jul 2020 | 1251
CJUE: Se preconizeaza reluarea sedintelor de audiere a pledoariilor incepand cu 25 mai 2020 30 Apr 2020 | 1461
Consiliul Concurentei: Companiile pot actiona coordonat astfel incat sa evite deficitul de produse esentiale 23 Mar 2020 | 944
Intrare in functie a unui nou avocat general la CJUE 23 Mar 2020 | 969
Romania va avea cel putin un hub de inovare digitala cu grad ridicat de specializare in inteligenta artificiala 20 Feb 2020 | 890
CE lanseaza o noua cerere de candidaturi pentru permisele de calatorie DiscoverEU 25 Nov 2019 | 1441
Fenomenul muncii subdeclarate. Reglementare si probleme practice Sursa: avocat Irina Maria Diculescu | MCP Cabinet avocati
GDPR: Montarea unor camere video in perimetrul apartamentului proprietate personala Sursa: Raportul pe anul 2020 al ANSPDCP
Un medicament care se elibereaza fara prescriptie medicala intr-un stat membru nu poate fi comercializat in alt stat membru decat daca acesta din urma a autorizat la randul sau introducerea sa pe piata Sursa: Curtea de Justitie a Uniunii Europene
Polita RCA este obligatorie atunci cand vehiculul in cauza este inmatriculat si nu a fost retras in mod legal din circulatie Sursa: EuroAvocatura.ro
Revocare Hotarare ANRP dupa ce acesta a intrat in circuitul civil si si-a produs efectele prin efectuarea unei plati partiale a despagubirilor Pronuntaţă de: Decizia nr. 1667 din 17.09.2018 a Curtii de Apel Galati
Functionari publici. Contestatie decizie de incetare de drept a raportului de serviciu prin pensionare. Discriminare pe criteriu de gen Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia civila nr. 149/26.02.2020
Timpul de lucru; munca suplimentara; sarcina probei privind timpul de munca al salariatului Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Litigii de munca si asigurari sociale, Decizia nr. 355/15.09.2020
Dreptul la concediu de odihna in cazul cumulului de contracte de munca ale aceluiasi salariat. Principiul nediscriminarii in cazul salariatilor angajati cu fractiune de norma Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia litigii de munca si asigurari sociale, Decizia civila nr. 640/11.10.2018