Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Prima pagină » Ştiri juridice » Parlamentu European a votat pachet de amendamente la directiva privind angajarea de imigranti ilegali

Parlamentu European a votat pachet de amendamente la directiva privind angajarea de imigranti ilegali

  Publicat: 04 Feb 2009       2364 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Expresia Bruxelles I se utilizeaza adesea pentru a se face referire la Regulamentul (CE) nr. 44/2001 al Consiliului din 22 decembrie 2000 privind competenta judiciara, recunoasterea si executarea hotararilor in materie civila si comerciala.
Deputatii europeni au votat un pachet de amendamente la directiva privind angajarea de imigranti ilegali, pozitia formala a Parlamentului urmānd a fi adoptata īn cadrul urmatoarei sesiuni plenare de la Bruxelles .

In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Orice munca sau serviciu impus unei persoane sub amenintare ori pentru care persoana nu si-a exprimat consimtamantul in mod liber.
Mijloace de proba prevazute in cap . II, t. III, C. proc. pen., partea generala.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Mijloace de proba prevazute in cap . II, t. III, C. proc. pen., partea generala.
(UE). Fondata la 1 ianuarie 1993 prin aplicarea Tratatului de la Maastricht , Uniunea Europeana (UE) preia initiativa constructiei europene de la Comunitatea Economica Europeana (CEE).
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Reprezinta ansamblul de competente profesionale care permit unei persoane sa desfasoare activitati specifice unei ocupatii sau profesii.
1. Persoana fizica sau juridica ce sufera un prejudiciu sau o vatamare a drepturilor sale prin fapta ilicita a unei alte persoane si care este indreptatita sa
Persoana fizica in virsta de pana la 18 ani.
Persoana juridica sau persoana fizica cu sediul, respectiv domiciliul, in Romania ori sucursala, filiala, agentia, reprezentanta din Romania a unei persoane juridice straine cu sediul in strainatate, autorizata potrivit legii, care incadreaza forta de munca in conditiile legii.
Art. 87 TCE (versiunea consolidata) stipuleaza ca, exceptand situatiile expres prevazute in Tratat, orice fel de ajutor acordat de catre un stat membru, sau prin intermediul resurselor statului, este incompatibil cu Piata Interna comunitara daca distorsioneaza concurenta favorizand unele intreprinderi sau productia anumitor bunuri si afecteaza comertul intre statele membre.
Sanctiune administrativa, contraventionala, fiscala sau civila,
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Persoana care, in schimbul muncii, primeste un salariu.
Persoana juridica sau persoana fizica cu sediul, respectiv domiciliul, in Romania ori sucursala, filiala, agentia, reprezentanta din Romania a unei persoane juridice straine cu sediul in strainatate, autorizata potrivit legii, care incadreaza forta de munca in conditiile legii.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Concept utilizate de stiintele comportamentale (psihologie, sociologie, psihologie judiciara), prin el intelegandu-se ansamblul actelor, reactiilor (glandulare, motorii, afective, verbale) prin care o persoana raspunde intr-o imprejurare data la solicitarile mediului inconjurator.
(UE). Fondata la 1 ianuarie 1993 prin aplicarea Tratatului de la Maastricht , Uniunea Europeana (UE) preia initiativa constructiei europene de la Comunitatea Economica Europeana (CEE).
Timpul de munca reprezinta timpul pe care salariatul il foloseste pentru indeplinirea sarcinilor de munca.
Incalcare sau nesocotire intentionata a dispozitiilor legale cu prilejul incheierii sau executarii unui act juridic.
1. Grup comstituit de catre o autoritate cu scopul desfasurarii, coordonarii, supravegherii, controlului unei activitati din diferite domenii ale vietii sociale
Potrivit Legii 213/1998 privind proprietatea publica si regimul juridic al acesteia, totalitatea bunurilor care formeaza obiectul dreptului de proprietate publica.
(in sensul legii contenciosului administrativ, legea 554/2004) Orice drept fundamental prevazut de Constitutie sau de lege, caruia i se aduce o atingere printr-un act administrative.
Sanctiune administrativa, contraventionala, fiscala sau civila,
Persoana care, in schimbul muncii, primeste un salariu.
Contract incheiat intre un salariat si o unitate economica sau institutie prin care cel dintai se obliga sa presteze in favoarea celui din urma o anumita munca, in schimbul unui salariu.
Sanctiune administrativa, contraventionala, fiscala sau civila,
Document oficial, eliberat in conditiile legii, care da dreptul titularului sa fie incadrat in munca in Romania.
Omul considerat in mod individual, ca membru al societatii, avand calitatea de subiect de drept.
Conform Ordonantei Guvernului nr.2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor (care a abrogat Legea 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor),
Sanctiune administrativa, contraventionala, fiscala sau civila,
Directiva prevede sanctionarea angajatorilor de imigranti ilegali īn timp ce acestora li se vor oferi conditii legale de munca . Īn cazurile cele mai severe, deputatii solicita sanctiuni penale si responsabilizarea companiilor pentru actiunile sub-contractorilor.

Amānarea votului cu privire la rezolutia legislativa
Votul final cu privire la rezolutia legislativa a fost amānat la cererea raportorului Claudio Fava (PSE, Italia), īn vederea anexarii unei declaratii care prevede asigurari ca prezenta directiva nu restrictioneaza adoptarea de acte legislative suplimentare īn ceea ce priveste sub-contractorii.

Raspunzānd solicitarii domnului Fava, presedintia ceha a UE a precizat ca este nevoie de o consultare a statelor membre īnainte de adoptarea acestei declaratii. Raportorul PE a solicitat anexarea urmatoarei declaratii: "Parlamentul European si Consiliul declara ca regulile cu privire la sub-contractori stabilite la articolul 9 al acestei directive nu aduc atingere altor dispozitii pe aceasta tema, ce vor fi adoptate īn instrumente legislative viitoare."

Parlamentul va vota cu privire la rezolutia legislativa īn cursul urmatoarei sesiuni plenare de la Bruxelles (18-19 februarie 2009).

Īn Uniunea Europeana lucreaza īntre 4.5 si 8 milioane de imigranti ilegali īn sectoare precum constructiile, agricultura si turism. Posibilitatea gasirii unui loc de munca īn UE este unul din factorul care īncurajeaza imigratia ilegala īn UE.

Prezenta propunere de directiva, īmpreuna cu directiva privind returnarea si cea referitoare la card-ul albastru pentru lucratorii cu īnalta calificare profesionala, face parte din pachetul legislativ propus de Comisia Europeana, care are ca obiectiv general reducerea imigratiei ilegale si īncurajarea celei legale.

Sanctiuni penale

Directiva prevede sanctiuni penale īmpotriva angajatorilor pentru infractiuni repetate, angajarea unui numar mare de persoane care se afla īntr-o situatie neregulamentara, īn cazul īn care se aplica practici de exploatare, daca angajatul este victima traficului cu fiinte umane si acest fapt este cunoscut angajatorului sau daca angajatul este minor.

Recuperarea salariilor neplatite
Un angajator care este gasit vinovat trebuie sa returneze orice ajutor de stat primit īn ultimii ani si trebuie sa plateasca o amenda graduala īn functie de numarul imigrantilor ilegali īncadrati. Īn plus, acesta trebuie sa plateasca toate impozitele si alte taxe pe care ar fi trebuit sa le plateasca daca lucratorul ar fi fost angajat īn mod legal, iar unde este cazul costurile legate de returnarea migrantului.

Se presupune ca relatia de munca este de cel putin trei luni, cu exceptia cazului īn care angajatorul sau angajatul pot dovedi contrariul. Deputatii europeni au solicitat ca procedurile necesare pentru recuperare a salariilor neplatite sa fie automate si sa nu necesite actiuni suplimentare din partea angajatului.

Europarlamentarii au pledat pentru ca statele membre sa stabileasca amenzi reduse pentru persoanele care folosesc serviciile imigrantilor clandestini īn gospodariile particulare, asigurāndu-se īnsa ca nu are loc exploatarea acestora.

Depunerea unei plāngeri

Parlamentul doreste ca statele membre sa stabileasca un mecanism care sa ofere posibilitatea imigrantilor ilegali de a depune o plāngere. Partilor terte desemnate de statele membre, precum sindicatele, ar trebui sa li se permita sa denunte un angajator de imigranti ilegali fara īnsa a exista riscul de a fi judecati din cauza faptului ca ar oferi asistenta unei persoane care se afla īn mod ilegal pe teritoriului statului membru. Īn cazul īn care imigrantii ilegali coopereaza īn procesul intentat angajatorului, acestia vor putea obtine un permis de sedere pentru o perioada limitata.

Inspectii eficiente

Statelor membre li se solicita sa īntreprinda inspectii regulate pentru a controla angajarea imigrantilor ilegali. Inspectorii trebuie sa solicite angajatorilor sa controleze valabilitatea permisului de sedere al angajatilor non-UE si sa informeze autoritatea nationala competenta cu privire la orice noua recrutare a unor cetateni non-UE.

Implementarea directivei

Directiva va fi implementata de catre statele membre dupa doi ani de la adoptarea sa.

Interventii ale europarlamentarilor din Romānia īn cadrul dezbaterii din plenul PE (3 februarie 2009)

Marian-Jean Marinescu (PPE-DE) a afirmat ca "toate Statele Membre au o legislatie nationala avānd ca obiect munca ilegala si sustragerea de la plata taxelor si impozitelor. Aplicarea acestor legi contribuie si la descoperirea angajarii de imigranti ilegali. De aceea este important sa avem reglementari adecvate, dar este si mai important ca statele membre sa asigure aplicarea cu strictete a acestor reglementari."

"Aplicarea acestei directive ar trebui sa constituie un motiv īn plus pentru ca statele membre sa elimine restrictiile de pe piata muncii pentru cetatenii europeni, avānd īn vedere ca limitarea posibilitatii de a angaja imigranti ilegali va crea noi oportunitati de recrutare a propriilor cetateni ai Uniunii.", a declarat īn final europarlamentarul romān.

Daciana Sārbu (PSE) a subliniat "necesitatea stabilirii unui cadru legislativ care sa permita o definire mai clara a sanctiunilor īmpotriva angajatorilor de imigranti din tari terte, fara permis de sedere īn UE, avānd īn vedere faptul ca 'munca la negru' reprezinta un fenomen alarmant la nivel european, iar exploatarea fortei de munca imigrante este o realitate.”

Potrivit deputatei europene, trebuie de asemenea "sa constientizam faptul ca o serie de angajatori īsi sporesc profitul prin angajarea de imigranti 'fara acte', eschivāndu-se astfel de la plata asigurarilor sociale sau a impozitelor catre stat, si trebuie sa ne asiguram ca acest tip de comportament este pedepsit ca atare. De aceea, este obligatoriu ca fiecare stat īn parte sa ia masuri de combatere a angajarilor la negru, sa ofere mai multa protectie imigrantilor si sa organizeze inspectii periodice, mai ales īn sectoarele de activitate unde se presupune ca sunt angajati imigranti ilegali".

Corina Cretu (PSE) a declarat ca "munca la negru in Uniunea Europeana se concentreaza īn domeniile ce presupun munca necalificata: constructii, agricultura, curatenie, hoteluri si restaurante. Aceste sectoare de activitate īnca se bazeaza īntr-o masura īngrijorator de mare pe forta de munca angajata ilegal, chiar daca aceasta a fost redusa numeric in ultimul timp . E cunoscut faptul ca īn timpuri de criza angajatorii sunt tentati, pentru a-si mentine profitul sau pur si simplu pentru a supravietui pe piata, sa īncerce eludarea legii si sa apeleze la lucratori angajati ilegal."

Cadrul legal din Romānia

Potrivit studiului de impact al Comisie Europene, OUG nr. 194/2002 privind regimul strainilor īn Romānia nu contine prevederi care sa sanctioneze angajatorii de imigranti ilegali. Exista īnsa prevederi care stabilesc sanctiuni administrative sau penale īn acest domeniu . Pentru cetatenii straini care au acces pe piata muncii īn baza unor acorduri bilaterale, angajatorii trebuie sa informeze īn scris Autoritatea pentru Straini, īn primele cinci zile de la intrarea cetateanului strain pe teritoriul Romāniei. Facilitarea, cu orice mijloace a sederii ilegale a unui cetatean strain este considerata drept o infractiune minora, fiind sanctionata cu o amenda.

O alta prevedere legala, cu caracter de sanctiune complementara, stipuleaza ca angajatorul trebuie sa suporte cheltuielile de mutare īn tara de origine a cetateanului strain angajat īn mod ilegal sau al carui permis de sedere a expirat.

Potrivit Codului Muncii, acceptarea muncii unei persoane fara a īncheia un contract de munca este sanctionata cu o amenda cuprinsa īntre 1500 si 2 000 RON pentru orice persoana identificata, fara a depasi valoarea cumulativa de 100 000 RON. De asemenea, potrivit legii 203/1999 privind permisele de munca, "īncadrarea in munca sau mentinerea īn munca a unui strain care nu are permis de munca valabil de catre o persoana fizica sau juridica din Romānia, cu exceptia unor cazuri (a se vedea articolul 5 al prezentei legi), constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 5 000 RON la 10 000 RON." Aceste sanctiuni se aplica angajatorului si nu cetateanului strain.


Citeşte mai multe despre:   

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Articole Juridice

Ce sunt locurile de munca ecologice?
Sursa: EuroAvocatura.ro

Angajatorii au obligatia de a permite salariatilor verificarea sistemului de masurare a duratei timpului de lucru zilnic
Sursa: Curtea de Justitie a Uniunii Europene

Timpul de lucru si perioada de repaus in cazul incheierii mai multor contracte individuale de munca
Sursa: Curtea de Justitie a Uniunii Europene



Jurisprudenţă

Raport de munca nascut in temeiul unei intelegeri verbale. Identificarea elementelor esentiale ale contractului individual de munca
Pronuntaţă de: Tribunalul SIBIU - Sentinta civila nr. 19/22.01.2019

Compensarea in bani a concediului de odihna neefectuat este permisa numai in cazul incetarii contractului individual de munca
Pronuntaţă de: Sentinta civila nr. 1597/03.09.2020 – Tribunalul Cluj

Concediul de odihna se acorda proportional cu activitatea prestata intr-un an calendaristic. Concediu de odihna efectuat in avans. Plata nedatorata
Pronuntaţă de: Sentinta civila nr. 4/ 14.01.2019 - Tribunalul ARAD

Legislaţie

Legea nr. 58/2021. Legea kurzarbeit, de modificare a OUG 211/2020 si OUG 132/2020
Legea 58/2021 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 211/2020 privind prelungirea a ...

OUG nr. 11/2021 pentru aprobarea schemelor de plati si a unor instrumente de garantare care se aplica in agricultura in anii 2021 si 2022
Ordonanta de urgenta nr. 11/2021 pentru aprobarea schemelor de plati si a unor instrumente de garant ...

HG nr. 4/2021 pentru stabilirea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata in anul 2021
Hotararea nr. 4/2021 pentru stabilirea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata Mo ...