Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ


Prima pagină » Ştiri juridice » Parlamentu European a votat pachet de amendamente la directiva privind angajarea de imigranti ilegali

Parlamentu European a votat pachet de amendamente la directiva privind angajarea de imigranti ilegali

  Publicat: 04 Feb 2009       2564 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Expresia Bruxelles I se utilizeaza adesea pentru a se face referire la Regulamentul (CE) nr. 44/2001 al Consiliului din 22 decembrie 2000 privind competenta judiciara, recunoasterea si executarea hotararilor in materie civila si comerciala.
Deputatii europeni au votat un pachet de amendamente la directiva privind angajarea de imigranti ilegali, pozitia formala a Parlamentului urmând a fi adoptata în cadrul urmatoarei sesiuni plenare de la Bruxelles .

In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Orice munca sau serviciu impus unei persoane sub amenintare ori pentru care persoana nu si-a exprimat consimtamantul in mod liber.
Mijloace de proba prevazute in cap . II, t. III, C. proc. pen., partea generala.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Mijloace de proba prevazute in cap . II, t. III, C. proc. pen., partea generala.
(UE). Fondata la 1 ianuarie 1993 prin aplicarea Tratatului de la Maastricht , Uniunea Europeana (UE) preia initiativa constructiei europene de la Comunitatea Economica Europeana (CEE).
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Reprezinta ansamblul de competente profesionale care permit unei persoane sa desfasoare activitati specifice unei ocupatii sau profesii.
1. Persoana fizica sau juridica ce sufera un prejudiciu sau o vatamare a drepturilor sale prin fapta ilicita a unei alte persoane si care este indreptatita sa
Persoana fizica in virsta de pana la 18 ani.
Persoana juridica sau persoana fizica cu sediul, respectiv domiciliul, in Romania ori sucursala, filiala, agentia, reprezentanta din Romania a unei persoane juridice straine cu sediul in strainatate, autorizata potrivit legii, care incadreaza forta de munca in conditiile legii.
Art. 87 TCE (versiunea consolidata) stipuleaza ca, exceptand situatiile expres prevazute in Tratat, orice fel de ajutor acordat de catre un stat membru, sau prin intermediul resurselor statului, este incompatibil cu Piata Interna comunitara daca distorsioneaza concurenta favorizand unele intreprinderi sau productia anumitor bunuri si afecteaza comertul intre statele membre.
Sanctiune administrativa, contraventionala, fiscala sau civila,
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Persoana care, in schimbul muncii, primeste un salariu.
Persoana juridica sau persoana fizica cu sediul, respectiv domiciliul, in Romania ori sucursala, filiala, agentia, reprezentanta din Romania a unei persoane juridice straine cu sediul in strainatate, autorizata potrivit legii, care incadreaza forta de munca in conditiile legii.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Concept utilizate de stiintele comportamentale (psihologie, sociologie, psihologie judiciara), prin el intelegandu-se ansamblul actelor, reactiilor (glandulare, motorii, afective, verbale) prin care o persoana raspunde intr-o imprejurare data la solicitarile mediului inconjurator.
(UE). Fondata la 1 ianuarie 1993 prin aplicarea Tratatului de la Maastricht , Uniunea Europeana (UE) preia initiativa constructiei europene de la Comunitatea Economica Europeana (CEE).
Timpul de munca reprezinta timpul pe care salariatul il foloseste pentru indeplinirea sarcinilor de munca.
Incalcare sau nesocotire intentionata a dispozitiilor legale cu prilejul incheierii sau executarii unui act juridic.
1. Grup comstituit de catre o autoritate cu scopul desfasurarii, coordonarii, supravegherii, controlului unei activitati din diferite domenii ale vietii sociale
Potrivit Legii 213/1998 privind proprietatea publica si regimul juridic al acesteia, totalitatea bunurilor care formeaza obiectul dreptului de proprietate publica.
(in sensul legii contenciosului administrativ, legea 554/2004) Orice drept fundamental prevazut de Constitutie sau de lege, caruia i se aduce o atingere printr-un act administrative.
Sanctiune administrativa, contraventionala, fiscala sau civila,
Persoana care, in schimbul muncii, primeste un salariu.
Contract incheiat intre un salariat si o unitate economica sau institutie prin care cel dintai se obliga sa presteze in favoarea celui din urma o anumita munca, in schimbul unui salariu.
Sanctiune administrativa, contraventionala, fiscala sau civila,
Document oficial, eliberat in conditiile legii, care da dreptul titularului sa fie incadrat in munca in Romania.
Omul considerat in mod individual, ca membru al societatii, avand calitatea de subiect de drept.
Conform Ordonantei Guvernului nr.2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor (care a abrogat Legea 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor),
Sanctiune administrativa, contraventionala, fiscala sau civila,
Directiva prevede sanctionarea angajatorilor de imigranti ilegali în timp ce acestora li se vor oferi conditii legale de munca . În cazurile cele mai severe, deputatii solicita sanctiuni penale si responsabilizarea companiilor pentru actiunile sub-contractorilor.

Amânarea votului cu privire la rezolutia legislativa
Votul final cu privire la rezolutia legislativa a fost amânat la cererea raportorului Claudio Fava (PSE, Italia), în vederea anexarii unei declaratii care prevede asigurari ca prezenta directiva nu restrictioneaza adoptarea de acte legislative suplimentare în ceea ce priveste sub-contractorii.

Raspunzând solicitarii domnului Fava, presedintia ceha a UE a precizat ca este nevoie de o consultare a statelor membre înainte de adoptarea acestei declaratii. Raportorul PE a solicitat anexarea urmatoarei declaratii: "Parlamentul European si Consiliul declara ca regulile cu privire la sub-contractori stabilite la articolul 9 al acestei directive nu aduc atingere altor dispozitii pe aceasta tema, ce vor fi adoptate în instrumente legislative viitoare."

Parlamentul va vota cu privire la rezolutia legislativa în cursul urmatoarei sesiuni plenare de la Bruxelles (18-19 februarie 2009).

În Uniunea Europeana lucreaza între 4.5 si 8 milioane de imigranti ilegali în sectoare precum constructiile, agricultura si turism. Posibilitatea gasirii unui loc de munca în UE este unul din factorul care încurajeaza imigratia ilegala în UE.

Prezenta propunere de directiva, împreuna cu directiva privind returnarea si cea referitoare la card-ul albastru pentru lucratorii cu înalta calificare profesionala, face parte din pachetul legislativ propus de Comisia Europeana, care are ca obiectiv general reducerea imigratiei ilegale si încurajarea celei legale.

Sanctiuni penale

Directiva prevede sanctiuni penale împotriva angajatorilor pentru infractiuni repetate, angajarea unui numar mare de persoane care se afla într-o situatie neregulamentara, în cazul în care se aplica practici de exploatare, daca angajatul este victima traficului cu fiinte umane si acest fapt este cunoscut angajatorului sau daca angajatul este minor.

Recuperarea salariilor neplatite
Un angajator care este gasit vinovat trebuie sa returneze orice ajutor de stat primit în ultimii ani si trebuie sa plateasca o amenda graduala în functie de numarul imigrantilor ilegali încadrati. În plus, acesta trebuie sa plateasca toate impozitele si alte taxe pe care ar fi trebuit sa le plateasca daca lucratorul ar fi fost angajat în mod legal, iar unde este cazul costurile legate de returnarea migrantului.

Se presupune ca relatia de munca este de cel putin trei luni, cu exceptia cazului în care angajatorul sau angajatul pot dovedi contrariul. Deputatii europeni au solicitat ca procedurile necesare pentru recuperare a salariilor neplatite sa fie automate si sa nu necesite actiuni suplimentare din partea angajatului.

Europarlamentarii au pledat pentru ca statele membre sa stabileasca amenzi reduse pentru persoanele care folosesc serviciile imigrantilor clandestini în gospodariile particulare, asigurându-se însa ca nu are loc exploatarea acestora.

Depunerea unei plângeri

Parlamentul doreste ca statele membre sa stabileasca un mecanism care sa ofere posibilitatea imigrantilor ilegali de a depune o plângere. Partilor terte desemnate de statele membre, precum sindicatele, ar trebui sa li se permita sa denunte un angajator de imigranti ilegali fara însa a exista riscul de a fi judecati din cauza faptului ca ar oferi asistenta unei persoane care se afla în mod ilegal pe teritoriului statului membru. În cazul în care imigrantii ilegali coopereaza în procesul intentat angajatorului, acestia vor putea obtine un permis de sedere pentru o perioada limitata.

Inspectii eficiente

Statelor membre li se solicita sa întreprinda inspectii regulate pentru a controla angajarea imigrantilor ilegali. Inspectorii trebuie sa solicite angajatorilor sa controleze valabilitatea permisului de sedere al angajatilor non-UE si sa informeze autoritatea nationala competenta cu privire la orice noua recrutare a unor cetateni non-UE.

Implementarea directivei

Directiva va fi implementata de catre statele membre dupa doi ani de la adoptarea sa.

Interventii ale europarlamentarilor din România în cadrul dezbaterii din plenul PE (3 februarie 2009)

Marian-Jean Marinescu (PPE-DE) a afirmat ca "toate Statele Membre au o legislatie nationala având ca obiect munca ilegala si sustragerea de la plata taxelor si impozitelor. Aplicarea acestor legi contribuie si la descoperirea angajarii de imigranti ilegali. De aceea este important sa avem reglementari adecvate, dar este si mai important ca statele membre sa asigure aplicarea cu strictete a acestor reglementari."

"Aplicarea acestei directive ar trebui sa constituie un motiv în plus pentru ca statele membre sa elimine restrictiile de pe piata muncii pentru cetatenii europeni, având în vedere ca limitarea posibilitatii de a angaja imigranti ilegali va crea noi oportunitati de recrutare a propriilor cetateni ai Uniunii.", a declarat în final europarlamentarul român.

Daciana Sârbu (PSE) a subliniat "necesitatea stabilirii unui cadru legislativ care sa permita o definire mai clara a sanctiunilor împotriva angajatorilor de imigranti din tari terte, fara permis de sedere în UE, având în vedere faptul ca 'munca la negru' reprezinta un fenomen alarmant la nivel european, iar exploatarea fortei de munca imigrante este o realitate.”

Potrivit deputatei europene, trebuie de asemenea "sa constientizam faptul ca o serie de angajatori îsi sporesc profitul prin angajarea de imigranti 'fara acte', eschivându-se astfel de la plata asigurarilor sociale sau a impozitelor catre stat, si trebuie sa ne asiguram ca acest tip de comportament este pedepsit ca atare. De aceea, este obligatoriu ca fiecare stat în parte sa ia masuri de combatere a angajarilor la negru, sa ofere mai multa protectie imigrantilor si sa organizeze inspectii periodice, mai ales în sectoarele de activitate unde se presupune ca sunt angajati imigranti ilegali".

Corina Cretu (PSE) a declarat ca "munca la negru in Uniunea Europeana se concentreaza în domeniile ce presupun munca necalificata: constructii, agricultura, curatenie, hoteluri si restaurante. Aceste sectoare de activitate înca se bazeaza într-o masura îngrijorator de mare pe forta de munca angajata ilegal, chiar daca aceasta a fost redusa numeric in ultimul timp . E cunoscut faptul ca în timpuri de criza angajatorii sunt tentati, pentru a-si mentine profitul sau pur si simplu pentru a supravietui pe piata, sa încerce eludarea legii si sa apeleze la lucratori angajati ilegal."

Cadrul legal din România

Potrivit studiului de impact al Comisie Europene, OUG nr. 194/2002 privind regimul strainilor în România nu contine prevederi care sa sanctioneze angajatorii de imigranti ilegali. Exista însa prevederi care stabilesc sanctiuni administrative sau penale în acest domeniu . Pentru cetatenii straini care au acces pe piata muncii în baza unor acorduri bilaterale, angajatorii trebuie sa informeze în scris Autoritatea pentru Straini, în primele cinci zile de la intrarea cetateanului strain pe teritoriul României. Facilitarea, cu orice mijloace a sederii ilegale a unui cetatean strain este considerata drept o infractiune minora, fiind sanctionata cu o amenda.

O alta prevedere legala, cu caracter de sanctiune complementara, stipuleaza ca angajatorul trebuie sa suporte cheltuielile de mutare în tara de origine a cetateanului strain angajat în mod ilegal sau al carui permis de sedere a expirat.

Potrivit Codului Muncii, acceptarea muncii unei persoane fara a încheia un contract de munca este sanctionata cu o amenda cuprinsa între 1500 si 2 000 RON pentru orice persoana identificata, fara a depasi valoarea cumulativa de 100 000 RON. De asemenea, potrivit legii 203/1999 privind permisele de munca, "încadrarea in munca sau mentinerea în munca a unui strain care nu are permis de munca valabil de catre o persoana fizica sau juridica din România, cu exceptia unor cazuri (a se vedea articolul 5 al prezentei legi), constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 5 000 RON la 10 000 RON." Aceste sanctiuni se aplica angajatorului si nu cetateanului strain.


Citeşte mai multe despre:   

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Articole Juridice

Interdictia suprapunerii programului de lucru in cazul salariatilor cu mai multe locuri de munca
Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut

Calculul termenului de preaviz la concedierea salariatului. Aspecte practice si procedurale
Sursa: MCP Cabinet avocati

Absenta salariatului de la locul de munca in situatii de urgenta familiala
Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut



Jurisprudenţă

Transmitere fictiva a partilor sociale in scopul sustragerii de la urmarirea penala
Pronuntaţă de: R O M A N I A INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE Sectia Penala Decizia nr. 433/RC/2021

Contestatie pentru depasirea termenului de redactare a unei decizii penale
Pronuntaţă de: INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE Sectia Penala Decizia nr. 549/2021

Cerere de recurs semnata electronic. Nulitatea recursului
Pronuntaţă de: Decizia nr. 520 din 7 martie 2019, pronuntata de Sectia I civila a Inaltei Curti de Casatie si Justitie

Legislaţie

HG privind stabilirea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata de la 1 octombrie 2023
HOTARAREA de Guvern pentru stabilirea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata ...

O.U.G. nr. 42 din 24 mai 2023
pentru modificarea si completarea Legii nr. 367/2022 privind dialogul social si a Legii nr. 53/2003 ...

DIRECTIVA (UE) 2019/1152 din 20 iunie 2019 privind transparenta si previzibilitatea conditiilor de munca in Uniunea Europeana
DIRECTIVA (UE) 2019/1152 din 20 iunie 2019 privind transparenta si previzibilitatea conditiilor de m ...