Parlamentu European a votat pachet de amendamente la directiva privind angajarea de imigranti ilegali
Amânarea votului cu privire la rezolutia legislativa
Votul final cu privire la rezolutia legislativa a fost amânat la cererea raportorului Claudio Fava (PSE, Italia), în vederea anexarii unei declaratii care prevede asigurari ca prezenta directiva nu restrictioneaza adoptarea de acte legislative suplimentare în ceea ce priveste sub-contractorii.
Raspunzând solicitarii domnului Fava, presedintia ceha a UE a precizat ca este nevoie de o consultare a statelor membre înainte de adoptarea acestei declaratii. Raportorul PE a solicitat anexarea urmatoarei declaratii: "Parlamentul European si Consiliul declara ca regulile cu privire la sub-contractori stabilite la articolul 9 al acestei directive nu aduc atingere altor dispozitii pe aceasta tema, ce vor fi adoptate în instrumente legislative viitoare."
Parlamentul va vota cu privire la rezolutia legislativa în cursul urmatoarei sesiuni plenare de la Bruxelles (18-19 februarie 2009).
În Uniunea Europeana lucreaza între 4.5 si 8 milioane de imigranti ilegali în sectoare precum constructiile, agricultura si turism. Posibilitatea gasirii unui loc de munca în UE este unul din factorul care încurajeaza imigratia ilegala în UE.
Prezenta propunere de directiva, împreuna cu directiva privind returnarea si cea referitoare la card-ul albastru pentru lucratorii cu înalta calificare profesionala, face parte din pachetul legislativ propus de Comisia Europeana, care are ca obiectiv general reducerea imigratiei ilegale si încurajarea celei legale.
Sanctiuni penale
Directiva prevede sanctiuni penale împotriva angajatorilor pentru infractiuni repetate, angajarea unui numar mare de persoane care se afla într-o situatie neregulamentara, în cazul în care se aplica practici de exploatare, daca angajatul este victima traficului cu fiinte umane si acest fapt este cunoscut angajatorului sau daca angajatul este minor.
Recuperarea salariilor neplatite
Un angajator care este gasit vinovat trebuie sa returneze orice ajutor de stat primit în ultimii ani si trebuie sa plateasca o amenda graduala în functie de numarul imigrantilor ilegali încadrati. În plus, acesta trebuie sa plateasca toate impozitele si alte taxe pe care ar fi trebuit sa le plateasca daca lucratorul ar fi fost angajat în mod legal, iar unde este cazul costurile legate de returnarea migrantului.
Se presupune ca relatia de munca este de cel putin trei luni, cu exceptia cazului în care angajatorul sau angajatul pot dovedi contrariul. Deputatii europeni au solicitat ca procedurile necesare pentru recuperare a salariilor neplatite sa fie automate si sa nu necesite actiuni suplimentare din partea angajatului.
Europarlamentarii au pledat pentru ca statele membre sa stabileasca amenzi reduse pentru persoanele care folosesc serviciile imigrantilor clandestini în gospodariile particulare, asigurându-se însa ca nu are loc exploatarea acestora.
Depunerea unei plângeri
Parlamentul doreste ca statele membre sa stabileasca un mecanism care sa ofere posibilitatea imigrantilor ilegali de a depune o plângere. Partilor terte desemnate de statele membre, precum sindicatele, ar trebui sa li se permita sa denunte un angajator de imigranti ilegali fara însa a exista riscul de a fi judecati din cauza faptului ca ar oferi asistenta unei persoane care se afla în mod ilegal pe teritoriului statului membru. În cazul în care imigrantii ilegali coopereaza în procesul intentat angajatorului, acestia vor putea obtine un permis de sedere pentru o perioada limitata.
Inspectii eficiente
Statelor membre li se solicita sa întreprinda inspectii regulate pentru a controla angajarea imigrantilor ilegali. Inspectorii trebuie sa solicite angajatorilor sa controleze valabilitatea permisului de sedere al angajatilor non-UE si sa informeze autoritatea nationala competenta cu privire la orice noua recrutare a unor cetateni non-UE.
Implementarea directivei
Directiva va fi implementata de catre statele membre dupa doi ani de la adoptarea sa.
Interventii ale europarlamentarilor din România în cadrul dezbaterii din plenul PE (3 februarie 2009)
Marian-Jean Marinescu (PPE-DE) a afirmat ca "toate Statele Membre au o legislatie nationala având ca obiect munca ilegala si sustragerea de la plata taxelor si impozitelor. Aplicarea acestor legi contribuie si la descoperirea angajarii de imigranti ilegali. De aceea este important sa avem reglementari adecvate, dar este si mai important ca statele membre sa asigure aplicarea cu strictete a acestor reglementari."
"Aplicarea acestei directive ar trebui sa constituie un motiv în plus pentru ca statele membre sa elimine restrictiile de pe piata muncii pentru cetatenii europeni, având în vedere ca limitarea posibilitatii de a angaja imigranti ilegali va crea noi oportunitati de recrutare a propriilor cetateni ai Uniunii.", a declarat în final europarlamentarul român.
Daciana Sârbu (PSE) a subliniat "necesitatea stabilirii unui cadru legislativ care sa permita o definire mai clara a sanctiunilor împotriva angajatorilor de imigranti din tari terte, fara permis de sedere în UE, având în vedere faptul ca 'munca la negru' reprezinta un fenomen alarmant la nivel european, iar exploatarea fortei de munca imigrante este o realitate.”
Potrivit deputatei europene, trebuie de asemenea "sa constientizam faptul ca o serie de angajatori îsi sporesc profitul prin angajarea de imigranti 'fara acte', eschivându-se astfel de la plata asigurarilor sociale sau a impozitelor catre stat, si trebuie sa ne asiguram ca acest tip de comportament este pedepsit ca atare. De aceea, este obligatoriu ca fiecare stat în parte sa ia masuri de combatere a angajarilor la negru, sa ofere mai multa protectie imigrantilor si sa organizeze inspectii periodice, mai ales în sectoarele de activitate unde se presupune ca sunt angajati imigranti ilegali".
Corina Cretu (PSE) a declarat ca "munca la negru in Uniunea Europeana se concentreaza în domeniile ce presupun munca necalificata: constructii, agricultura, curatenie, hoteluri si restaurante. Aceste sectoare de activitate înca se bazeaza într-o masura îngrijorator de mare pe forta de munca angajata ilegal, chiar daca aceasta a fost redusa numeric in ultimul timp . E cunoscut faptul ca în timpuri de criza angajatorii sunt tentati, pentru a-si mentine profitul sau pur si simplu pentru a supravietui pe piata, sa încerce eludarea legii si sa apeleze la lucratori angajati ilegal."
Cadrul legal din România
Potrivit studiului de impact al Comisie Europene, OUG nr. 194/2002 privind regimul strainilor în România nu contine prevederi care sa sanctioneze angajatorii de imigranti ilegali. Exista însa prevederi care stabilesc sanctiuni administrative sau penale în acest domeniu . Pentru cetatenii straini care au acces pe piata muncii în baza unor acorduri bilaterale, angajatorii trebuie sa informeze în scris Autoritatea pentru Straini, în primele cinci zile de la intrarea cetateanului strain pe teritoriul României. Facilitarea, cu orice mijloace a sederii ilegale a unui cetatean strain este considerata drept o infractiune minora, fiind sanctionata cu o amenda.
O alta prevedere legala, cu caracter de sanctiune complementara, stipuleaza ca angajatorul trebuie sa suporte cheltuielile de mutare în tara de origine a cetateanului strain angajat în mod ilegal sau al carui permis de sedere a expirat.
Potrivit Codului Muncii, acceptarea muncii unei persoane fara a încheia un contract de munca este sanctionata cu o amenda cuprinsa între 1500 si 2 000 RON pentru orice persoana identificata, fara a depasi valoarea cumulativa de 100 000 RON. De asemenea, potrivit legii 203/1999 privind permisele de munca, "încadrarea in munca sau mentinerea în munca a unui strain care nu are permis de munca valabil de catre o persoana fizica sau juridica din România, cu exceptia unor cazuri (a se vedea articolul 5 al prezentei legi), constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 5 000 RON la 10 000 RON." Aceste sanctiuni se aplica angajatorului si nu cetateanului strain.
Citeşte mai multe despre:
Consultă un avocat onlineMCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.
Articole JuridiceGestionarea sesizarii adresate profesionistului direct de catre consumator
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cererea in anularea ordonantei de plata. Calea de atac a debitorului in situatia in care instanta judeca in echitate, cu incalcarea principiului legal
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cercetarea disciplinara - Strategia in prevenirea si solutionarea litigiilor de munca in favoarea angajatorului
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
JurisprudenţăIn cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Legislaţie OUG nr. 36/2025 pentru stabilirea unor masuri privind personalul platit din fonduri publice
ORDONANTA DE URGENTA nr. 35/2025 pentru stabilirea unor masuri privind personalul platit din fonduri ...
HG 295/2025, privind REVISAL-ul - Registrul electronic de evidenta a salariatilor
HG nr. 295/2025 privind Registrul general de evidenta a salariatilor REGES-ONLINE ...
OUG nr. 156/2024 (Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austeritatii 2025) privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publi
Ordonanta de urgenta nr. 156/2024 (denumita si Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austerit ...
Tabloul Avocatilor din Romania
Tabloul Avocatilor din Republica Moldova
Tabloul Consultantilor Fiscali din Romania
Tabloul Contabililor din Romania
Tabloul Detectivilor Particulari din Romania
Tabloul Evaluatorilor din Romania
Tabloul Executorilor Judecatoresti din Romania
Tabloul Expertilor Judiciari din Romania
Tabloul Mediatorilor din Romania
Tabloul Notarilor Publici din Romania
Tabloul Practicienilor in insolventa din Romania
Tabloul Psihologilor din Romania
Tabloul Traducatorilor Autorizati din Romania
Arhiva Stirilor juridice din anul 2007
Monitorului Oficial al Romaniei, zi de zi
