Proiectul de modificare si completare al legii auditului public intern este in concordanta cu Standardele internationale de audit intern si practica recunoscuta in domeniu .
Elementele noi introduse in prezentul proiect de modificare si completare al legii auditului public intern sunt urmatoarele:
A. Cooperarea pentru asigurarea functiei de audit internPrin proiectul de modificare si completare al legii auditului public intern se introduce o noua modalitate de organizare a activitatii de audit intern, prin sistemul de cooperare intre mai multe entitati publice locale, cu scopul de a asigura in comun functia de audit intern.Sistemul de cooperare pentru asigurarea functiei de audit intern consta in gruparea, pe zone limitrofe si pe principalele cai de comunicatie, in jurul unei primarii, considerata primarie organizatoare, a mai multor primarii locale. Intre primaria organizatoare si celelalte primarii locale urmeaza sa se incheie un acord de cooperare privind modul de exercitare in comun a activitatii de audit intern, reglementand in mod concret elaborarea planului de audit intern, sistemul de derulare a misiunilor de audit intern, modalitatile de raportare si de urmarire a implementarii recomandarilor, modalitatea de finantare a costurilor etc.Functia de audit intern va fi asigurata de primaria organizatoare, care va dezvolta o structure de audit intern suficient de mare care sa efectueze anual cel putin 2-3 misiuni de audit intern la nivelul standardelor profesionale, la primariile cuprinse in acordul de cooperare.Pentru implementarea in mod concret a activitatii de cooperare, in proiectul de lege se propune a fi introduse urmatoarele modificari si completari:- introducerea conceptului de cooperare pentru asigurarea functiei de audit intern, care se realizeaza prin gruparea a doua sau mai multe entitati publice locale, a carui definire este in concordanta cu Legea administratiei publice locale nr. 215/2001, republicata, art. 11, alin. (1);- completarea atributiilor Ministerului Finantelor Publice, respectiv UCAAPI, in vederea stabilirii cadrului general al acordului de cooperare pentru asigurarea functiei de audit intern pentru entitatile publice locale, precum si pentru indrumarea acestora in organizarea activitatii de cooperare pentru asigurarea functiei de audit intern;De asemenea, se aduc precizari referitoare la modul de organizare a compartimentelor de audit intern in cadrul entitatilor publice locale organizatoare, dimensionarea compartimentelor de audit intern, sistemul de repartizare al cheltuielilor pentru entitatile cuprinse in acordul de cooperare, modul de elaborare a planului de audit intern al entitatii publice locale organizatoare si sistemul de raportare specific, in conditiile desfasurarii activitatii de audit intern in sistem de cooperare.In acelasi timp a fost stabilita competenta Ministerului Finantelor Publice si termenul limita pentru elaborarea cadrului general al acordului de cooperare intre entitatile publice locale, pentru asigurarea functiei de audit intern.Pentru implementarea activitatii de cooperare pentru asigurarea functiei de audit intern nu va exista nici un efort financiar suplimentar. Dimpotriva, entitatile publice locale implicate in cooperare Tsi vor diminua costurile pentru constituirea structurilor de audit intern si in acelasi timp se vor asigura conditiile necesare functionalitatii auditului intern.B. Extinderea competentelor Ministerului Finantelor Publice in exercitarea auditului intern la entitatile publice centrale, care gestioneaza un buget anual de pana la 5.000.000 leiLa entitatile publice centrale ai caror conducatori sunt ordonatori principali de credite, gestioneaza un buget de pana la 5.000.000 de lei si nu si-au constituit un compartiment de audit intern, activitatea de audit intern va fi realizata de Ministerul Finantelor Publice, prin UCAAPI, pe baza protocolului de colaborare.In cazul in care, aceste entitati publice si-au constituit compartiment de audit intern cu un singur auditor, functiile de supervizare si de asigurare a Tmbunatatirii calitatii activitatii de audit intern, stabilite prin standardele de audit intern, vor fi asigurate de Ministerul Finantelor Publice, prin UCAAPI, pe baza protocolului de colaborare.C. Comitetele de audit intern constituite la nivelul principalelor institutii publiceIn conformitate cu Standardul de audit intern 1110 "Independenta in cadrul organizatiei", la nivelul institutiilor publice implementarea comitetelor de audit intern contribue la cresterea eficientei activitatii.Prin proiectul de lege se prevede constituirea comitetelor de audit intern la nivelul ordonatorilor principali de credite, care deruleaza in cursul unui exercitiu bugetar un buget mai mare de 2.000.000.000 de lei.Rolul comitetului de audit intern este de a eficientiza munca auditorilor prin analiza si avizarea planurilor multianuale si anuale, a Raportului anual si Normelor metodologice proprii pentru activitatea de audit intern, a acordurilor de cooperare in exercitarea functiei de audit intern si a numirii sau destituirii conducatorului comartimentului de audit intern.Prin proiectul de lege se propune:- crearea comitetelor de audit intern in institutiile publice care deruleaza un buget anual de peste 2.000.000.000 lei;- principiile de organizare si functionare a comitetelor de audit intern;- principalele atributii ale acestora in concordanta cu buna practica internationala.D. Atestarea auditorilor interniUna din modalitatile de crestere a performantei in activitatea de audit intern o reprezinta atestarea auditorilor interni in urma unui proces de consolidare a cunostintelor profesionale dobandite de acestia.In acest sens se propune un sistem de atestare a auditorilor interni, care va contribui la cresterea calitatii profesionale a personalului si la asigurarea stabilitatii acestuia in sistem, ceea ce Ti va determina pe auditorii interni sa investeasca in propria profesie si se va crea o rezerva de profesionisti in domeniul auditului intern, astfel incat incepand cu anul 2015 sa putem angaja in entitatile publice numai auditori interni care s-au dedicat acestei profesii.Pentru implementarea in mod concret a activitatii de atestare a auditorilor interni, in proiectul de lege se propune a fi introduse urmatoarele modificari si completari:- introducerea conceptului de atestare a auditorilor interni, care este in concordanta cu sistemele de atestare concepute si pentru alte categorii profesionale;- completarea atributiilor UCAAPI, respectiv stabilirea cadrului de competenta profesionala si coordonarea sistemului de atestare nationala al auditorilor interni din entitatile publice, precum si a formarii profesionale continue a acestora;- stabilirea obligatiei pentru auditorii interni de a obtine certificatul de atestare in termen de 5 ani de la intrarea in vigoare a prezentelor prevederi;- continuarea formarii profesionale a auditorilor interni, inclusiv dupa obtinerea certificatului de atestare, prin evaluare o data la 5 ani;- in acelasi timp, a fost stabilita competenta Ministerului Finantelor Publice si termenul limita pentru elaborarea normelor de atestare a auditorilor interni;
Textul Proiectului este disponibil AICI
Ministerul Finantelor Publice si institutiile din subordine au demarat o verificare a conditiilor in care mai multe persoane care au beneficiat de somaj tehnic 12 Jul 2020 | 1442
Ministerul Economiei incurajeaza angajatorii sa ofere vouchere de vacanta 23 Jun 2020 | 1224
MFP: Proiect de OUG privind scutirea de la plata impozitului a firmelor din industria HoReCa si a jocurilor de noroc 17 Jun 2020 | 1423
Senatul a adoptat proiectul de lege de anulare a amenzilor date in perioada starii de urgenta 17 Jun 2020 | 1973
MEEMA, mediator in dialogul retailerilor cu proprietarii de mall-uri 17 Jun 2020 | 1240
ANAF: Bonificatii pentru depunerea pana la 30 iunie 2020 a Declaratiei unice 2020 10 Jun 2020 | 1448
Eroarea judiciara, eroarea de judecata si erorile materiale in procesul civil Sursa: avocat Gales Iulian | MCP Cabinet avocati
Codul Fiscal: Stabilirea de catre Presedintele A.N.A.F. a criteriilor pentru evaluarea riscului fiscal � o incalcare a principiului separatiei puterilor in stat? Sursa: Irina Maria Diculescu
Consideratii asupra constitutionalitatii scutirii autoritatilor publice de taxa judiciara de timbru in actiunile care au ca obiect venituri publice Sursa: Irina Maria Diculescu
Constitutionalitatea dispozitiilor privind salarizarea la acelasi nivel pentru activitate desfasurata in aceleasi conditii a personalului platit din fonduri publice Sursa: Irina Maria Diculescu
Uzucapiune. Somatia facuta catre o persoana pentru reabilitarea imobilului nu poate reprezenta, in sine, o dovada a dreptului de proprietate pentru destinatarul respectivei notificari Pronuntaţă de: INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE Sectia I civila Decizia nr. 701/2020 Sedinta publica din data de 11 martie 2020
Conflict negativ de competenta. Pluralitate de debitori. Instanta de executare competenta Pronuntaţă de: INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE Sectia I civila Decizia nr. 816/2020, Sedinta publica din data de 1 aprilie 2020
Sentinta nr. 263/CA/2016 -Actiune in Contencios administrativ S.D. - S.A. impotriva Guvernului Romaniei si intervenientului Ministerul Finantelor Publice Pronuntaţă de: Curtea de Apel Oradea
Decontarea serviciilor medicale pentru personalul din Justitie. Acte normative, conditii, distinctii Pronuntaţă de: Tribunalul Braila Sectia I Civila, Sentinta civila nr. 159/2017, in sedinta publica din 22 martie 2017