prin care a fost declarata ca neconstitutionala OUG nr. 159/2008, in raport de dispozitiile art. 147 din Constitutia Romaniei si ale art. 31 alin (3) din Legea nr. 47/1992 a Curtii Constitutionale a€žDispozitiile din legile si ordonantele in vigoare, precum si cele din regulamente, constatate ca fiind neconstitutionale isi inceteaza efectele juridice la 45 de zile de la publicarea deciziei Curtii Constitutionale daca, in acest interval, Parlamentul sau Guvernul, dupa caz, nu pun de acord prevederile neconstitutionale cu dispozitiile Constitutiei" Intrunirea va avea loc joi, 11.03.2010 ora 13.00 la etajul VI al sediului Baroului Bucuresti din str. Dr. Raureanu nr. 3, Sala de Festivitati. Multumindu-va pentru interesul pe care il manifestati in sprijinirea profesiei de avocat, asteptam propunerile dvs. cu privire la proiectul in discutie pe adresa de email decanat@baroul-bucuresti.ro , fax 021/313.86.31. * Expunere de motive * Proiect Legea avocaturii(incorporeaza atat dispozitiile Legii nr. 51/1995, astfel cum a fost modificata de OUG nr. 159/2008, cat si pe cele ale proiectului legii de aprobare a ordonantei aflat in stadiu de aprobare finala in Parlament).
Decizia nr. 109/09.02.2010 a Curtii Constitutionale are un impact major asupra modalitatilor de organizare siexercitare a profesiei de avocat. Multe dintre aspectele reglementate prin OUG nr. 159/2008 erau esentialepentru buna desfasurare a profesiei de avocat, iar incetarea efectelor dispozitiilor OUG nr. 159/2008 creeazaun vid legislativ cu consecinte negative de amploare, detaliate in cele ce urmeaza:
(a) Asistenta judiciara . Modificarea Legii nr. 51/1995 a fost necesara intrucat, potrivit art. 23 siart. 35 alin. (2) din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 51/2008 privind ajutorul public judiciarin materie civila, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 193/2008, acordarea ajutoruluipublic judiciar sub forma asistentei prin avocat, judiciara sau extrajudiciara, se realizeaza inconditiile prevazute prin Legea nr. 51/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.OUG nr. 51/2008 reglementeaza conditiile de acordare a ajutorului public judiciar, ca forma aasistentei acordate de stat care are ca scop asigurarea dreptului la un proces echitabil si garantareaaccesului la actul de justitie, pentru realizarea unor drepturi sau interese legitime, transpunandDirectiva Consiliului Uniunii Europene 2003/8/CE privind imbunatatirea accesului la justitie incazul litigiilor transfrontaliere, prin stabilirea de reguli minimale comune referitoare la asistentajudiciara acordata in cadrul acestor categorii de cauze .Astfel, pe de o parte sunt reglementate cazurile care, potrivit legii, reprezinta modalitati de acordarea asistentei judiciare, iar pe de alta parte este precizata procedura in urma careia, in cadrul barourilorse realizeaza desemnarea avocatilor care urmeaza a acorda asistenta judiciara . Coordonareametodologica a activitatii in cadrul profesiei se realizeaza prin intermediul Departamentului pentrucoordonarea asistentei judiciare, infiintat in acest scop in cadrul Uniunii Nationale a Barourilor dinRomania.Organizarea activitatii de acordare a ajutorului public judiciar, in orice forma, face parte din masurilede asigurare a standardelor minime pentru ca sistemul de asistenta judiciara sa fie considerat caasigurand un acces efectiv la justitie cetatenilor statelor membre ale Uniunii Europene. Intarzierea inorganizarea acestui sistem poate avea consecinte grave cu privire la eficienta si operativitateaacordarii asistentei juridice, atat pentru cetatenii romani, cat si pentru cetatenii din celelalte statemembre ale Uniunii Europene.(b) Formele de exercitare a profesiei. Prin nr. OUG 159/2008 s-a reglementat in detaliu regimulaplicabil societatilor profesionale cu raspundere limitata, forma de organizare a profesiei care a fostadoptata atat de tineri practicieni cat si de societati de avocati cu o reputatie deja consolidata. Caurmare a deciziei Curtii Constitutionale, societatea profesionala cu raspundere limitata (ca entitatejuridica) nu va mai fi reglementata in mod corespunzator, acest lucru avand urmatoarele consecinte:pe de-o parte, activitatea societatilor de acest tip deja infiintate va fi periclitata iar modul lor defunctionare va fi incert, iar pe de alta parte accesul altor avocati la aceasta forma de organizare aprofesiei va fi impiedicat.(c) Largirea accesului in profesia de avocat prin eliminarea conditiei cetateniei romane.Reglementarile europene in materia organizarii si exercitarii profesiei de avocat fac referire laeliminarea conditiilor de cetatenie privind accesul la aceasta profesie. Renuntarea la aceasta conditieeste benefica pentru stimularea concurentei intre avocati si pentru crearea unei piete cat mai extinse aserviciilor juridice, obiectivul final fiind crearea de beneficii pentru clienti, in calitate de consumatoriai acestor servicii . Reintroducerea cerintei cetateniei romane reprezinta un pas inapoi pentru efortulde sporire a calitatii serviciilor avocatiale si a protectiei intereselor clientilor, fiind de altfelincompatibila cu reglementarile europene in domeniu .(d) Crearea cadrului pentru organizarea in mod unitar a accesului in profesia de avocat.Modalitatile de acces la profesia de avocat trebuie sa asigure indeplinirea celor mai inalte standardeprofesionale, criteriile de acces in profesie (atat pentru tinerii absolventi cat si pentru juristii cuexperienta) trebuind sa fie clar determinate. In lipsa unei reglementari a acestui aspect, se incurajeazaintrarea in profesia de avocat a unor persoane care nu indeplinesc standardele minimale deprofesionalism si probitate ce trebuie sa caracterizeze aceasta profesie.(e) Folosirea, in afara cadrului legal, a denumirilor specifice profesiei de avocat, organelorreprezentative ale acestuia, precum si a calitatii de avocat insasi. Avocatura clandestina este oactivitate ilegala practicata pe scara din ce in ce mai larga in Romania. Principalele victime aleacestei activitati sunt clientii, care nu pot uneori deosebi intre avocatii care practica aceasta profesiein conformitate cu prevederile legii si cu respectarea cerintelor profesionale specifice, si persoanelecare nu dispun de calificarea si autorizarile necesare dar care nu se dau in laturi de la a ofericonsultatii juridice sau reprezentare si asistenta in instanta unui justitiabil de buna credinta . Inconsecinta, se impune interzicerea stricta si de urgenta a folosirii denumirilor specifice profesiei deavocat, a organelor reprezentative ale acestuia, precum si a calitatii de avocat insasi.(f) Procedura de alegere a organelor reprezentative ale profesiei. Pentru indeplinireastandardelor profesionale si morale la care sunt indreptatiti clientii oricarui avocat, este necesar caprofesia de avocat insasi sa fie corect reglementata si supravegheata de organele sale de reprezentare .Alegerea acestor organe este primul pas in aceasta directie. In absenta unei proceduri coerente,transparente si democratice de alegere a organelor profesiei, dezideratele de mai sus sunt puse inpericol, impunandu-se deci stabilirea de urgenta a unui cadru de reglementare privind alegereaorganelor reprezentative ale profesiei.
MCP Cabinet avocati recruteaza avocat stagiar/definitiv 07 Feb 2022 | 1907
Codul muncii comentat 2022. Noua organizare a muncii. Editia a III-a, completata si revizuita 26 Jan 2022 | 1720
Firma de avocatura CMS Romania isi muta birourile la One Tower 10 Aug 2021 | 1193
Curs de dreptul mediului si o Clinica juridica. Inscrieri pana pe 22 august 10 Aug 2021 | 1019
13 iulie 2021 - Conferinta Nationala de Dreptul Muncii 15 Jun 2021 | 1772
INTERVIU | Drumul catre pensionare. Realitatea constituirii si distribuirii bugetului de pensii 06 May 2021 | 2009
Concedierea Salariatilor. Modalitati de incetare a CIM si contestarea deciziei de concediere Sursa: MCP Cabinet avocati
Interdictia suprapunerii programului de lucru in cazul salariatilor cu mai multe locuri de munca Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut
Calculul termenului de preaviz la concedierea salariatului. Aspecte practice si procedurale Sursa: MCP Cabinet avocati
Absenta salariatului de la locul de munca in situatii de urgenta familiala Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut
Reorganizarea activitatii prin desfiintarea doar a postului de director. Angajatorul nu a reusit sa dovedeasca masura reorganizarii societatii doar prin desfiintarea unui singur post de director Pronuntaţă de: Decizia civila nr. 53/12.02.2018 a Curtii de Apel Galati
Cerere accesorie de acordare cheltuieli de judecata. Conditiile pentru reducerea cheltuitelor de judecata reprezentand onorariu expert Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia civila, Decizia civila nr. 111/11.03.2020
Indemnizatie pentru cresterea copilului. Venituri din activitati independente. Mod de calcul. Stabilirea venitului net prin scaderea impozitului pe venit. Data incetarii realizarii veniturilor din avocatura Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 640/7.09.2020
Reducerea programului de lucru si a salariului in contextul reducerii temporare a activitatii impune existenta unor motive obiective care nu depind de vointa exclusiva a angajatorului Pronuntaţă de: Curtea de Apel Timisoara - Decizia civila nr.135/2020