din anul 2007, atuul tau de DREPT!
5317 de useri online



Prima pagină » Ştiri juridice » CJUE: Regulamentul privind roamingul este valid

CJUE: Regulamentul privind roamingul este valid

  Publicat: 10 Jun 2010       1253 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


Comunitatea Europeana avea dreptul de a impune limite asupra tarifelor facturate de operatorii de telefonie mobila pentru apeluri in roaming in interesul pietei interne

ultimul consumator al unui produs alimentar care nu foloseste produsul ca parte a unei operatii sau activitati
Este un acord incheiat in scris intre subiectele de drept international si guvernat de dreptul international, incheiat in scopul de a produce efecte juridice si consemnat intr-un instrument unic sau, in doua sau mai multe instrumente conexe, oricare ar fi denumirea sa.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Schimbarea care se produce in realitatea obiectiva datorita unei cauze. Rezultatul.
Ansamblu de conditii si elemente naturale qle Terrei: aerul, apa, solul si subsolul, toate straturile atmosferice, toate materiile organice si anorganice, precum si fiintele vii, sistemele naturale �n interactiune cuprinzand elementele enumerate anterior, inclusiv valorile materiale si spirituale.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Denumire data monedei unice europene.
Termen din limba germana
Ansamblu de conditii si elemente naturale qle Terrei: aerul, apa, solul si subsolul, toate straturile atmosferice, toate materiile organice si anorganice, precum si fiintele vii, sistemele naturale �n interactiune cuprinzand elementele enumerate anterior, inclusiv valorile materiale si spirituale.
* serviciul public de asistenta sociala la nivel judetean si local,
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Unitate de baza a organizarii administrativ-teritoriale a statului, alcatuita dintr-unul sau mai multe sate si
Proces, pricina, cauza, conflict, neintelegere intre doua sau mai multe persoane,
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Una din hotararile judecatoresti, prevazuta in cap. I, t, II, C. proc. pen. partea speciala.


Regulamentul privind roamingul1 stabileste tarife maximale care pot fi facturate de operatorii de telefonie mobila pentru apelurile vocale primite si efectuate de un utilizator in afara retelei lor. Regulamentul impune de asemenea un plafon pentru tarifele de gros de roaming, cu alte cuvinte tariful platit de reteaua consumatorului retelei straine utilizate de consumator .
Regulamentul a fost adoptat pe baza articolului 95 din Tratatul CE care permite Comunitatii sa adopte masuri legislative in scopul apropierii legislatiilor statelor membre in caz de disparitati sau de posibile disparitati susceptibile sa constituie obstacole privind stabilirea sau functionarea pietei interne.
In versiunea sa originala, se prevedea ca regulamentul trebuie sa expire la 30 iunie 2010. In iunie 2009, regulamentul a fost modificat printr-un nou regulament2 care a extins plafoanele tarifare la SMS-uri si la transmiterea de date si a prelungit validitatea regulamentului pana la 30 iunie 2012.
Patru dintre principalii operatori de telefonie mobila europeana, Vodafone, TelefA�nica O2, T-Mobile si Orange, au contestat validitatea regulamentului privind roamingul la High Court of Justice of England and Wales. Aceasta instanta a intrebat Curtea de Justitie daca Comunitatea avea competenta de a adopta regulamentul pe baza articolului 95 CE si daca, prin fixarea unor tarife cu amanuntul maximale, legiuitorul comunitar incalcase principiile subsidiaritatii si/sau proportionalitatii.
In primul rand, Curtea constata ca regulamentul are ca obiect ameliorarea conditiilor de functionare a pietei interne si ca putea fi adoptat in temeiul articolului 95 CE.
In acest context, Curtea subliniaza ca nivelul tarifelor cu amanuntul ale serviciilor de roaming international, la momentul adoptarii regulamentului, era ridicat, iar legatura dintre costuri si tarife nu era cea care trebuia sa prevaleze pe piete in intregime concurentiale. Acest nivel ridicat al tarifelor fusese considerat drept o problema persistenta de autoritatile publice, precum si de asociatiile de protectie a consumatorilor pe teritoriul intregii Comunitati iar incercarile de a solutiona aceasta problema pe baza cadrului juridic existent nu avusesera drept efect diminuarea tarifelor. In plus, se exercita o presiune asupra statelor membre pentru ca acestea sa adopte masuri in vederea solutionarii problemei. In aceste conditii, legiuitorul comunitar s-a confruntat in mod concret cu o situatie in care era probabila adoptarea de masuri nationale eterogene care sa vizeze diminuarea tarifelor cu amanuntul fara influentarea tarifelor de gros. O asemenea evolutie putea totusi sa cauzeze denaturari semnificative ale concurentei si sa perturbe buna functionare a pietei roamingului comunitar, imprejurare care justifica adoptarea unui regulament pe baza articolului 95 CE pentru a proteja buna functionare a pietei interne.
In al doilea rand, in ceea ce priveste caracterul proportional al regulamentului in masura in care nu fixeaza plafoane numai pentru tarifele de gros ci si pentru tarifele cu amanuntul, Curtea constata ca tarifele cu amanuntul maximale ar putea fi considerate apte si necesare pentru a proteja consumatorii impotriva unor niveluri ridicate ale tarifelor.
Curtea aminteste ca, inainte de a propune acest regulament, Comisia a realizat un studiu exhaustiv al alternativelor si a evaluat impactul economic al diferitelor tipuri de reglementari. Nivelul tarifului mediu al unui apel in roaming in Comunitate era ridicat la momentul adoptarii regulamentului (1,15 euro pe minut, cu alte cuvinte de peste cinci ori mai mare decat costul real al furnizarii angro a serviciului) iar legatura dintre costuri si tarife nu era cea care ar fi trebuit sa prevaleze in cadrul unor piete pe deplin concurentiale. Tariful prevazut de regulament este net inferior acestui tarif mediu si se orienteaza in raport cu plafoanele tarifelor de gros, pentru a garanta faptul ca tarifele cu amanuntul reflecta in mod mai fidel costurile suportate de furnizori .
In plus, legiuitorul comunitar putea sa considere in mod legitim ca o reglementare numai a pietelor de gros nu ar ajunge la acelasi rezultat ca regulamentul in cauza. O diminuare a tarifelor de gros nu ar garanta in mod necesar o diminuare a tarifelor cu amanuntul, avand in vedere ca operatorii nu ar suferi nicio presiune concurentiala, intrucat, pentru majoritatea consumatorilor, roamingul nu ar avea un rol decisiv in alegerea operatorului. In plus, o reglementare numai a tarifelor de gros nu ar fi produs efecte directe si imediate pentru consumatori. In sfarsit, Curtea subliniaza ca masurile adoptate au un caracter exceptional care se justifica prin caracteristicile unice pe care le prezinta pietele roamingului.
In aceste imprejurari, o interventie limitata in timp pe o piata supusa concurentei si care permite sa se asigure imediat protectia consumatorilor impotriva unor tarife excesive, precum cea in cauza, chiar daca poate avea consecinte negative pentru anumiti operatori, se dovedeste a fi proportionala in raport cu scopul urmarit.
In al treilea rand, Curtea examineaza regulamentul in lumina principiului subsidiaritatii, potrivit caruia Comunitatea nu poate actiona decat in cazul in care acelasi obiectiv nu poate fi realizat intr-un mod adecvat de catre statele membre. Curtea concluzioneaza ca data fiind interdependenta dintre tarifele de gros si tarifele cu amanuntul, legiuitorul comunitar putea considera in mod legitim ca o abordare comuna la nivel comunitar era necesara pentru a garanta functionarea armonioasa a pietei interne, permitand astfel operatorilor sa actioneze intr-un cadru de reglementare unic si coerent.



MENTIUNE: Trimiterea preliminara permite instantelor din statele membre ca, in cadrul unui litigiu cu care sunt sesizate, sa adreseze Curtii intrebari cu privire la interpretarea dreptului Uniunii sau la validitatea unui act al Uniunii. Curtea nu solutioneaza litigiul national. Revine instantei nationale obligatia de a solutiona cauza conform deciziei Curtii. Aceasta decizie este obligatorie, in egala masura, pentru celelalte instante nationale care sunt sesizate cu o problema similara.


1 Regulamentul (CE) nr. 717/2007 al Parlamentului European si al Consiliului din 27 iunie 2007 privind roamingul in retelele publice de telefonie mobila in interiorul Comunitatii si de modificare a Directivei 2002/21/CE (JO L 171, p. 32).
2 Regulamentul (CE) nr. 544/2009 al Parlamentului European si al Consiliului din 18 iunie 2009 de modificare a Regulamentului (CE) nr. 717/2007 privind roamingul in retelele publice de telefonie mobila in interiorul Comunitatii si a Directivei 2002/21/CE privind un cadru de reglementare comun pentru retelele si serviciile de comunicatii electronice (JO L 167, p.12).



Citeşte mai multe despre:    Curtea de Justitie a Uniunii Europene    Telefonie    Roaming

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte titluri

CJUE: Se preconizeaza reluarea sedintelor de audiere a pledoariilor incepand cu 25 mai 2020
30 Apr 2020 | 1620

Intrare in functie a unui nou avocat general la CJUE
23 Mar 2020 | 1151

Consecintele retragerii Regatului Unit din Uniunea Europeana asupra Curtii de Justitie a Uniunii Europene
04 Feb 2020 | 1052

Guvernul a facut modificari privind functionarea Sistemului national unic pentru apeluri de urgenta - cartelele preplatite se vor vinde doar in baza datelor din actul de identitate!
04 Sep 2019 | 2077

Proiectele de acte normative aprobate sau de care guvernul a luat act in sedinta Guvernului Romaniei din 12 iunie 2019
12 Jun 2019 | 1300

A fost initiat un proiect de lege privind eliminarea standardelor duble la produsele de import
22 May 2019 | 750



Articole Juridice

GDPR: Montarea unor camere video in perimetrul apartamentului proprietate personala
Sursa: Raportul pe anul 2020 al ANSPDCP

Dreptul de a fi uitat. Pastrarea datelor cu caracter personal in lipsa consimtamantului persoanei vizate
Sursa: MCP Cabinet avocati

CJUE nu este competenta sa se pronunte asupra unui diferend frontalier cu caracter international care nu tine de dreptul Uniunii
Sursa: EuroAvocatura.ro

Legea concurentei: raportarea amenzii la cifra de afaceri realizata in anul anterior � pedeapsa justa sau grava inechitate
Sursa: Irina Maria Diculescu

Jurisprudenţă

Timpul de lucru; munca suplimentara; sarcina probei privind timpul de munca al salariatului
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Litigii de munca si asigurari sociale, Decizia nr. 355/15.09.2020

Dreptul la concediu de odihna in cazul cumulului de contracte de munca ale aceluiasi salariat. Principiul nediscriminarii in cazul salariatilor angajati cu fractiune de norma
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia litigii de munca si asigurari sociale, Decizia civila nr. 640/11.10.2018

Drept de autor asupra programului informatic. Obligatia de confidentialitate a fabricantului bazei de date
Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia I civila, decizia nr. 179 din 28 ianuarie 2020

Actiune in contrafacere. Conflict intre o marca si un nume comercial. Invocarea notorietatii marcii. Conditii
Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia I civila, decizia nr. 284 din 4 februarie 2020