Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Prima pagină » Ştiri juridice » Atelier de lucru: Sporirea eficientei in domeniul combaterii spalarii banilor si al recuperarii creantelor

Atelier de lucru: Sporirea eficientei in domeniul combaterii spalarii banilor si al recuperarii creantelor

  Publicat: 05 Jul 2011       1151 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


Denumire generica pentru toate felurile de monede si semne ale valorii. Au aparut din necesitatea de a facilita schimburile de marfuri.
Compartiment de munca in structura de productie a unei unitati economice, constituit dintr-un ansamblu de locuri de munca amplasate in acelasi spatiu,
Ministerul Justitiei, coordonator al proiectului „Sporirea eficientei si a eficacitatii in domeniul combaterii spalarii de bani si al recuperarii creantelor”, a organizat la Iasi in perioada 27 – 29 iunie, primul atelier de lucru tematic.

Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Una dintre solutiile pe care le pronunta instanta care a judecat cauza penala,
(UE). Fondata la 1 ianuarie 1993 prin aplicarea Tratatului de la Maastricht , Uniunea Europeana (UE) preia initiativa constructiei europene de la Comunitatea Economica Europeana (CEE).
Una dintre solutiile pe care le pronunta instanta care a judecat cauza penala,
Este fapta ce prezinta pericol social, care a fost savarsita cu vinovatie si este prevazuta de legea penala.
Actul de sesizare a instantei de judecata de catre procuror, in cazul cand din materialul de urmarire penala rezulta ca fapta exista, ca a fost savarsita de invinuit sau inculpat si ca acesta raspunde penal.
Lucruri utile omului, cu valoare economica si susceptibile de apropiere.
Lucruri utile omului, cu valoare economica si susceptibile de apropiere.
Totalitatea infractiunilor savarsite pe un teritoriu determinat, intr-o anumita perioada.
Este organul judiciar ce face parte din structura Ministerului Public, incadrat cu procurori care exercita atributiile ce revin acestui minister.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.

Reuniunea a beneficiat de prezenta unor reputati magistrati si experti din Franta, Germania si Spania, dar si din tara noastra, fiind prezenti magistrati din raza Curtilor de Apel Iasi, Bacau, Suceava, procurori din cadrul DIICOT, DNA, precum si politisti specializati in investigarea fraudelor si criminalitatii organizate.



Principalele concluzii rezultate in urma atelierului de lucru au fost urmatoarele:


1. Pentru toate autoritatile judiciare din statele membre ale UE participante, abordarea criminalitatii, in special a celei economico - financiare, se realizeaza, din ce in ce mai mult, prin prisma confiscarii produsului infractional, in paralel cu abordarea de tip represiv, respectiv condamnarea la pedepse cu inchisoarea a celor vinovati. Principiul ``follow the money`` trebuie considerat o prioritate a organelor de urmarire penala;


2. Legislatia romaneasca in materia prevenirii si combaterii spalarii banilor/finantarii terorismului, respectiv masurilor asiguratorii si confiscarii, ofera suficiente instrumente autoritatilor judiciare romane, fiind, predominant, in concordanta cu standardele si conventiile internationale in materie, inclusiv cu cele europene. Institutiile neacoperite inca (a se vedea institutia ``confiscarii extinse``) vor fi reglementate, pentru a oferi o noua ``arma`` organelor de urmarire penala si instantelor de judecata;


3. Necesitatea utilizarii instrumentelor legale europene, pentru o cooperare judiciara eficienta si rapida (a se vedea Decizia cadru 2006/783/JAI privind aplicarea principiului recunoasterii reciproce pentru hotararile de confiscare, precum si Decizia cadru 2003/577/JAI privind executarea in Uniunea Europeana a ordinelor de inghetare a bunurilor sau a probelor;


4. Trimiterea in judecata a persoanelor juridice reprezinta un alt instrument care poate fi folosit in lupta impotriva spalarii banilor, instrument utilizat din ce in ce mai mult atat de magistratii romani, cat si de colegii din statele membre UE partenere;


5. Abordarea infractiunii de spalare a banilor ca o infractiune autonoma, fara a fi conditionata de o condamnare anterioara sau simultana pentru infractiunea generatoare, premisa. In anul 2010, a fost emis primul rechizitoriu din Romania cu acest tip nou de abordare, care este in perfecta consonanta cu instrumentele internationale ratificate de Romania;


6. Identificarea bunurilor aflate pe teritoriul altor tari UE si care pot fi sechestrate/confiscate prin apelarea la reteaua oficiilor de recuperare a creantelor, reglementate prin Decizia 2007/845/JAI a Consiliului din 6 decembrie 2007 privind cooperarea dintre oficiile de recuperare a creantelor din statele membre in domeniul urmaririi si identificarii produselor provenite din savarsirea de infractiuni sau a altor bunuri avand legatura cu infractiunile.


Decizia a fost implementata in Romania prin adoptarea Hotararii Guvernului nr. 32/2011 privind desemnarea Biroului pentru prevenirea criminalitatii si de cooperare cu oficiile de recuperare a creantelor din statele membre ale Uniunii Europene din cadrul Ministerului Justitiei, in calitate de oficiu national pentru recuperarea creantelor in domeniul urmaririi si identificarii produselor provenite din savarsirea de infractiuni sau a altor bunuri avand legatura cu infractiunile;


7. Schimbul de bune practici intre statele membre UE, prin identificarea cazurilor de coruptie si criminalitate organizata instrumentate cu succes si confirmate de instantele de judecata si prezentarea acestora in cadrul reuniunilor de tipul celei de la Iasi, in vederea aplicarii celor mai eficiente metode de prevenire si combatere a spalarii banilor, precum si de confiscare a produsului infractional.


Reamintim ca proiectul are ca beneficiari Directia Nationala Anticoruptie, Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie si Inspectoratul General al Politiei Romane si va fi implementat de catre Ministerul Justitiei, prin Biroul pentru prevenirea criminalitatii si de cooperare cu oficiile de recuperare a creantelor din statele membre ale Uniunii Europene, in parteneriat cu alte trei state membre ale Uniunii Europene, respectiv:


1. Franta - Scoala Nationala de Magistratura,

2. Germania - Fundatia Germana pentru Cooperare Juridica Internationala si

3. Spania - Institutul de Studii Fiscale.



Citeşte mai multe despre:    Spalarea banilor    Creante    Atelier de lucru

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte titluri

Persoanele inregistrate in SPV pot face plata obligatiilor fiscale la buget direct cu cardul bancar prin interconectarea cu ghiseul.ro
13 Jun 2020 | 425

[CUM A FOST] Conferintele Online UpDate Work (V): Masurile de protectie a salariatilor in contextul crizei economice
04 May 2020 | 1290

Conditiile pentru intrarea in somaj tehnic. Depunerea online a documentelor
02 Apr 2020 | 783

Efectele noilor reglementari asupra profesiei de avocat, in contextul starii de urgenta
24 Mar 2020 | 1297

Perioada pentru care nu se datoreaza dobanzi si penalitati de intarziere pentru obligatiile fiscale scadente
21 Mar 2020 | 488

M. Finantelor: Masuri fiscal-bugetare pentru sprijinirea economiei si companiilor afectate de raspandirea virusului COVID-19
20 Mar 2020 | 486



Articole Juridice

Instantele Uniunii Europene nu sunt competente sa judece actiuni in despagubire formulate impotriva Eurogrupului
Sursa: EuroAvocatura.ro

Deschiderea succesiunii si dezbaterea succesiunii. Modalitati de dezbatere a succesiunii
Sursa: avocat Emilia Alexandra Ioana | MCP Cabinet avocati

Dezvoltare opinie privind calitatea de persoana prejudiciata
Sursa: Florin Iordache – Law Office

Protectia sociala a salariatilor. Drepturi si Proceduri de care acestia pot beneficia (II – pe durata starii de urgenta)
Sursa: avocat Irina Maria Diculescu

Jurisprudenţă

Scopul activitatii de constatare a neregulilor si de stabilire a creantelor bugetare. Insolventa beneficiar
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr. 1737/2019

Decizia ICCJ nr. 16/2019 - O hotarare judecatoreasca in materie civila, referitoare la restituirea despagubirilor acordate in baza Legii nr. 10/2001 este asimilata, in vederea executarii, unui titlu executoriu referitor la creante bugetare rezultate din raporturi juridice contractuale.
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

Decizia Curtii Constitutionale nr. 738/2018 referitoare la admiterea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 167 alin. (4) din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Exigibilitatea creantei nu este afectata de esalonarea platii prin acte normative, iar dobanda legala curge de la data indeplinirii celor trei conditii esentiale
Pronuntaţă de: Tribunalul Caras Severin Sectia I Civila, Sentinta civila nr. 424/2017, in sedinta publica din 7 martie 2017