Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Prima pagină » Ştiri juridice » Precizarile facute de ministrul Educatiei privind cadrul general de admitere in invatamantul superior

Precizarile facute de ministrul Educatiei privind cadrul general de admitere in invatamantul superior

  Publicat: 28 Mar 2012       3280 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


1. Cuvantare, discurs, expunere facuta in public referitor la o tema stiintifica, literara etc.
Ministrul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, Catalin Baba, a sustinut miercuri, 28 martie 2012 o conferinta de presa la sediul MECTS.

Organ de stat care exercita puterea executiva, constituit de puterea suprema de stat.
Socoteala scrisa sub forma de balanta cu doua parti (debit si credit) care reflecta valoric si uneori in unitati naturale, in ordine cronologica si sistematica,
Organ de stat care exercita puterea executiva, constituit de puterea suprema de stat.
Una din hotararile judecatoresti, prevazuta in cap. I, t, II, C. proc. pen. partea speciala.
Sunt mijloace de convingere prin care se stabileste existenta unor acte sau fapte juridice si, automat, a unor drepturi si obligatii ce rezulta din acestea.
Sunt mijloace de convingere prin care se stabileste existenta unor acte sau fapte juridice si, automat, a unor drepturi si obligatii ce rezulta din acestea.
Persoana care, in schimbul muncii, primeste un salariu.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Sunt mijloace de convingere prin care se stabileste existenta unor acte sau fapte juridice si, automat, a unor drepturi si obligatii ce rezulta din acestea.
Stirea, comunicarea de noutate, plus de cunostinte despre un obiect, o persoana sau un fenomen, prin care receptorul isi inlatura o stare de incertitudine.
Organ de stat care exercita puterea executiva, constituit de puterea suprema de stat.
Organ de stat care exercita puterea executiva, constituit de puterea suprema de stat.
Document adoptat de catre Consiliul European la 9 decembrie 1989, prin care sunt fixate o serie de exigente minimale in planul dimensiunii sociale a Pietei Interne comunitare, pentru a corecta faptul ca aceasta era axata in principal pe dimensiunea economica a dezvoltarii.
Contractul in temeiul caruia o persoana numita mandant, imputerniceste pe o alta persoana, numita mandatar, sa incheie in numele ei si pentru ea anumite acte juridice.
Contractul in temeiul caruia o persoana numita mandant, imputerniceste pe o alta persoana, numita mandatar, sa incheie in numele ei si pentru ea anumite acte juridice.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Este inscris in Costitutia Romaniei si reglementat in detaliu in legea pentru organizarea judecatoreasca.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
inseamna o persoana fizica sau juridica, autoritate publica, agentie sau organism altul decat persoana vizata, operatorul,
Carta drepturilor sociale fundamentale ale lucratorilor, denumita si Carta Sociala, a fost adoptata in 1989 sub forma unei declaratii a tuturor statelor membre cu exceptia Marii Britanii. Documentul este considerat un instrument politic care contine "obligatiile morale" al caror obiect este garantarea respectarii anumitor drepturi sociale in statele respective. Aceste drepturi se refera in primul rand la piata muncii, la pregatirea profesionala, la egalitatea de sanse si la mediul de munca.
Asociatia internationala a transportului aerian
1. Din punctul de vedere al drepului civil, dreptul de dispozitie este alcatuit din dreptul de dispozitie materiala si dreptul de dispizitie juridica.
Prevazute in sectiunea I, cap. IV, t. I, C. proc. pen., partea speciala.
Organ sau organizatie de stat care desfasoara activitati din domeniul conducerii statului sau al serviciilor publice
(Hard dollars) Banii pe care o firma broker/dealer ii plateste pentru analiza, cercetare sau alte servicii financiare prestate clientilor.
Parte intr-un raport juridic de obligatie, titular de drepturi de creanta, indreptatit sa pretinda subiectului pasiv,
Denumire generica pentru toate felurile de monede si semne ale valorii. Au aparut din necesitatea de a facilita schimburile de marfuri.
Denumire generica pentru toate felurile de monede si semne ale valorii. Au aparut din necesitatea de a facilita schimburile de marfuri.
Este acea entitate destinata realizarii platii prin echivalent a despagubirilor aferente imobilelor preluate in mod abuziv de statul român in perioada de referinta a actelor normative prevazute la art.1 alin. (1)
Denumire generica pentru toate felurile de monede si semne ale valorii. Au aparut din necesitatea de a facilita schimburile de marfuri.
(Hard dollars) Banii pe care o firma broker/dealer ii plateste pentru analiza, cercetare sau alte servicii financiare prestate clientilor.
Definirea pietei relevante este un instrument in vederea identificarii si a definirii perimetrului in interiorul caruia se desfasoara concurenta dintre firme.
(Debt-to-equity ratio) Raportul intre imprumuturile pe termen lung si fondurile furnizate de catre actionari.
Legatura de cauzalitate sau raportul cauzal, nereglementat expres in legea penala, unul din elementele laturii obiective ale infractiunii, care consta in legatura dintre fapta (actiune-inactiune)si rezultatul sau urmarea imediata (ex. la infractiunea de dare de mita, activitatea de promitere, oferire sau dare a creat rezultatul constand in starea de pericol).
(UE). Fondata la 1 ianuarie 1993 prin aplicarea Tratatului de la Maastricht , Uniunea Europeana (UE) preia initiativa constructiei europene de la Comunitatea Economica Europeana (CEE).
Potrivit Legii 213/1998 privind proprietatea publica si regimul juridic al acesteia, totalitatea bunurilor care formeaza obiectul dreptului de proprietate publica.
(UE). Fondata la 1 ianuarie 1993 prin aplicarea Tratatului de la Maastricht , Uniunea Europeana (UE) preia initiativa constructiei europene de la Comunitatea Economica Europeana (CEE).
(UE). Fondata la 1 ianuarie 1993 prin aplicarea Tratatului de la Maastricht , Uniunea Europeana (UE) preia initiativa constructiei europene de la Comunitatea Economica Europeana (CEE).
Notiune care reflecta ideea ca societatea este compusa atat din femei cat si din barbati si ca deplina si egala lor participare cetateneasca este subordonata reprezentarii egale in procesul politic decizional,
Totalitatea normelor juridice care reglementeaza raporturile sociale din domeniul administratiei de stat, activitate indeplinita de organele administrative.
Una din hotararile judecatoresti, prevazuta in cap. I, t, II, C. proc. pen. partea speciala.
Sistem de subordonare a elementelor, a gradelor, a functiilor, a autoritatii etc. inferioare fata de cele superioare.
Programele de aplicatie sunt acele programe care transforma calculatorul intr-un instrument pentru efectuarea unui anumit tip de lucrari si/sau rezolvarea unor probleme specifice.
Activitate desfasurata de organele de urmarire penala
Programele de aplicatie sunt acele programe care transforma calculatorul intr-un instrument pentru efectuarea unui anumit tip de lucrari si/sau rezolvarea unor probleme specifice.
Latura a capacitatii juridice, care consta in aptitudinea persoanei de a-si exercita singura drepturile
Pentru a nu chema la mostenire deodata toate rudele defunctului, legea le imparte in patru clase de mostenitori, fiecare clasa avand prioritate fata de clasele urmatoare, pe care le inlatura de la mostenire.
Suprafata de teren extinsa de o parte si de alta a proiectiei in plan orizontal a conductelor
Pentru a nu chema la mostenire deodata toate rudele defunctului, legea le imparte in patru clase de mostenitori, fiecare clasa avand prioritate fata de clasele urmatoare, pe care le inlatura de la mostenire.
Cuprind totalitatea activitatilor de pregatire teoretica si/sau practica destinate unor categorii de persoane, unui grup sau unor persoane
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Ascendenti de gradul I ai unei persoane, tatal si mama, fata de care aceasta are stabilita filiatia din casatorie sau din afara casatoriei, parinti firesti, ori ca urmare a infierii.
Fapta care da nastere, modifica ori stinge raportul juridic penal.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
1. Din punctul de vedere al drepului civil, dreptul de dispozitie este alcatuit din dreptul de dispozitie materiala si dreptul de dispizitie juridica.
Document care cuprinde enumerarea si descrierea existentei cantitative si valorice a mijloacelor pe care le poseda, le are in gestiune, in folosinta ori in raspundere al un moment dat, o persoana fizica sau juridica.
Este inscris in Costitutia Romaniei si reglementat in detaliu in legea pentru organizarea judecatoreasca.
Din punct de vedere contabil, totalul lichiditatilor monetare curente (piese monetare, bilete de banca nationale si traine)
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Categorie principala de clasificare a conturilor in cadrul planului de conturi general.
Legea 10 din 2001. Masuri cu caracter reparator acordate in situatiile in care restituirea in natura nu este posibila, sub forma unor titluri de valoare nominala folosite in procesul de privatizare,
Ascendenti de gradul I ai unei persoane, tatal si mama, fata de care aceasta are stabilita filiatia din casatorie sau din afara casatoriei, parinti firesti, ori ca urmare a infierii.
Ascendenti de gradul I ai unei persoane, tatal si mama, fata de care aceasta are stabilita filiatia din casatorie sau din afara casatoriei, parinti firesti, ori ca urmare a infierii.
Unul dintre modurile de sesizare a organelor de urmarire penala,
Mijloace de proba prevazute in cap . II, t. III, C. proc. pen., partea generala.
Mijloace de proba prevazute in cap . II, t. III, C. proc. pen., partea generala.
Forma a raspunderii juridice care consta in aplicarea unor sanctiuni administrative,
Cheltuielile totale efectuate de utilizatorii interni si externi pentru achizitionarea bunurilor si serviciilor finale produse intr-o economie.
Este inscris in Costitutia Romaniei si reglementat in detaliu in legea pentru organizarea judecatoreasca.
Ascendenti de gradul I ai unei persoane, tatal si mama, fata de care aceasta are stabilita filiatia din casatorie sau din afara casatoriei, parinti firesti, ori ca urmare a infierii.
Forma a raspunderii juridice care consta in aplicarea unor sanctiuni administrative,
Mijloace de proba prevazute in cap . II, t. III, C. proc. pen., partea generala.
O interfata care este capabila sa incarce, pe rand,
Stirea, comunicarea de noutate, plus de cunostinte despre un obiect, o persoana sau un fenomen, prin care receptorul isi inlatura o stare de incertitudine.
Din punctul de vedere al resurselor umane, o persoana care conduce o institutie, o intreprindere, o publicatie etc. sau un sector al acestora; functie detinuta de aceasta persoana.
1. Din punctul de vedere al drepului civil, dreptul de dispozitie este alcatuit din dreptul de dispozitie materiala si dreptul de dispizitie juridica.

Subiectele conferintei de presa au vizat situatia inscrierilor in clasa pregatitoare/clasa I dupa a doua etapa de inscrieri, adoptarea Hotararii de Guvern referitoarela infiintareaunei facultati cu predare in limbile maghiara, romana si engleza la Universitatea de Medicina si Farmacie (UMF) Targu Mures, precum si precizari privind ordinul de ministru privindcadrul general de organizare si desfasurare a admiterii inciclurile de studii universitare de licenta, master si doctorat pentruanul universitar 2012-2013.Va prezentam in continuare declaratiile ministrului Catalin Baba, precum si raspunsurile ministrului la intrebarile jurnalistilor prezenti.

Doamnelor si domnilor, dupa cum stiti, ieri 27 martie, s-a incheiat etapa a doua a inscrierilor pentru clasa pregatitoare si clasa intai. In aceasta etapa au fost inscrise in baza de date 54.857 de fise, dintre care 21.463 in clasa pregatitoare si 33.394 in clasa intai. Cumulate pe ambele etape silegat de numarul total de copii recenzati de catre Ministerul Educatiei care este de 298.825, cifrele actuale se situeaza la 98%. Trebuie tinut cont de faptul ca in prezent vorbim despre fise introduse in bazele de date si nu despre copiii inscrisi. Inmatricularea copiilor se va realiza dupa ce comisiile locale, la nivelul scolilor, vor aplica criteriile specifice publicate de catre fiecare scoala. Rezultatul final il vom avea in data de 2 aprilie. In ceea ce priveste Hotararea de Guvern privind infiintarea unei facultati la Universitatea de Medicina si Farmacie din Targu Mures doresc sa precizez de la bun inceput ca nu este vorba despre o segregare pe criterii etnicw. Ministerul Educatiei a tinut seama de observatiile care au venit, atat de la colegii de la linia romana, cat si de la colegii de la linia maghiara si practic nimeni nu doreste, nici colegii romani, nicicei maghiari, nici studentii, fie ca sunt romani sau maghiari, sau cei care invata la linia engleza, nimeni nu doreste o separare pe criterii etnice. Acesta este motivul pentru care facultatea nou infiintata, in conformitate stricta cu Legea Educatiei Nationale si in aplicarea Legii Educatiei Nationale, contine programe care sunt in limba romana, in limba maghiara si in limba engleza. Asa cum v-am mai spus, Ministerul Educatiei impreuna cu cadrele didactice si cu conducerea Universitatii de Medicina si Farmacie exploreaza in acest moment posibilitatea deschiderii unei linii care va permite predarea si invatarea in limba germana. Bineinteles, nu este o decizie care sa fie luata foarte repede si acolo trebuie identificata mai intai resursa umana. Practic se infiinteaza o facultate multiculturala intr-o universitate care, de asemenea, este multiculturala, pentru ca va reamintesc, Legea Educatiei Nationale prevede ca exista trei universitati multiculturale in Romania: Universitatea Babes-Bolyai din Cluj-Napoca, Universitatea de Medicina si Farmacie din Targu Mures si Universitatea de Arte din Targu Mures. In ceea ce priveste al treilea punct, Ministerul Educatiei incearca sa clarifice in acest moment cum se realizeaza admiterea in universitati. Practic, autonomia universitara este cea care permite universitatilor sa ia decizia in privinta admiterii, fie ca este vorba despre licente, fie ca este vorba de masterat sau de doctorat. Ceea ce spune ordinul ministrului este ca universitatile pot sa opteze pentru probe scrise, examenul clasic de admitere,iar noi incurajam cele mai bune universitati din Romania, cele mai performante, sa ia decizii pentru reintroducerea unor probe scrise. Pe de alta parte, in situatia in care, anul trecut, bacalaureatul a fost riguros, in care si anul acesta ministerul s-a angajat ca va pastra aceeasi rigoare, consideram ca universitatile se pot baza si pe notele sau pe media generala obtinuta la bacalaureat pentru ca bacalaureatul este un examen national, este un examen de competenta si de maturitate, este un examen care ii selecteaza pe cei care pot si doresc sa mearga mai departe in invatamantul superior. De aceea, in conformitate cu autonomia universitara si lasand la latitudinea universitatilor sa ia deciziile, ministerul afirma ca admiterea poate fi facuta, fie prin examene scrise, prin probe orale, fie pe baza mediilor de la bacalaureat. Ordinul despre care am vorbit interzice folosirea mediilor din timpul anilor de studii la calcularea unor note, deoarece s-a constatat ca exista diferente mari intre licee. Cu alte cuvinte, o medie de 9 la un liceu poate sa insemne mai mult sau mai putin decat o medie de 8 la alt liceu. Inca o data: este vorba despre rezultatele din timpul anilor de liceu. Practic, admiterea in acest an ramane la decizia universitatilor, la decizia fiecarei facultati. Ne putem astepta ca intr-o universitate unele facultati sa ia decizia in privinta unui examen scris sau oral de admitere, iar alte facultati sa ia in considerare doar nota de la bacalaureat sau anumite note de la bacalaureat sau o combinatie intre cele doua posibilitati. Va multumesc si sunt gata sa va raspund la intrebari.

Jurnalist:
Aveti vreo informatie in legatura cu situatia de la Spiru Haret, Absolventilor nu li s-au dat diplomele desi au facut, sa presupunem ca 10% au facut pe bani, dar 90% au terminat corect.
Ministru: Asa cum am mai spus, Ministerul Educatiei analizeaza in acest moment indeplinirea criteriilor de calitate si cum am promis toti absolventii de la Spiru Haret, care au respectat legislatia, care au fost la programe care sunt acreditate, care respecta Legea Educatiei Nationale, care stim ca la masurile tranzitorii precizeaza ce se intampla cu cei care au fost la programe care nu au fost autorizate sau acreditate. Ei bine, toti cei care au in spate o educatie, sa zic validata de catre ARACIS, de catre Ministerul Educatiei vor primi diplome. Deci pe masura ce diplomele se tiparesc ele sunt distribuite inclusiv la Universitatea Spiru Haret.
Jurnalist: Care sunt urmatorii pasi pe care trebuie sa-i faca urgent Universitatea de Medicina si Farmacie din Targu Mures pentru a reusi sa intre cat mai repede in functiune, deci acum avem Hotararea de Guvern ce trebuie sa faca urgent?
Ministru: Asa cum am mai spus, Hotararea de Guvern nu rezolva problemele de functionare si am spus-o de multe ori, am atras atentia colegilor de la Universitatea de Medicina si Farmacie ca ei sunt in situatia in care nu au o Carta . Deci, practic ceea ce trebuie sa faca este ca ai nostri colegi de la linia romana si linia maghiara sa se decida asupra unei Carte, care sa aiba un caracter multicultural. Dupa cum stiti a existat o corespondenta vasta in ultimele opt luni de zile intre Ministerul Educatiei si Universitate. De fiecare data, ministerul a atras atentia si in mandatul domnului Funeriu si in mandatul meu, a atras atentia asupra, haideti sa-i spunem, lucrurilor care lipsesc din Carta universitatii, lucruri care pot sa fie gasite, este vorba de prevederi legale, ca sa ma exprim corect, prevederi care trebuie sa existe intr-o carta a unei universitati multiculturale, care de exemplu se gasesc la Universitatea Babes-Bolyai, care de exemplu se gasesc la Universitatea de Arte, care nu se gasesc in Carta de la Universitatea de Medicina si Farmacie. Am avut o corespondenta cu domnul rector Azamfirei, domnia sa mi-a spus ca, ma rog, Senatul acesta nou, care sigur are o oarecare reprezentativitate chiar daca el a fost desemnat fara sa existe o Carta, ar fi aprobat infiintarea liniilor de studiu, ceea ce deja reprezinta un pas inainte. Cred ca este o noutate ce va spun acum, daril puteti intreba si pe domnul rector, pe domnul profesor Azamfirei.
Jurnalist: Dar nu este un rector validat.
Ministru: Nu este rector validat, ci a fost desemnat ordonator de credite si avand dreptul de semnatura pe documentele oficiale.
Jurnalist: Ce termen au ca sa rezolve problema?
Ministru: Primul lucru pe care trebuie sa-l faca este sa isi adopte o carta care sa aiba un caracter multicultural. Carta se transmite la Ministerul Educatiei. Ministerul va constata daca sunt indeplinite cerintele, standardele in privinta unei carte multiculturale si dupa aceea se poate trece in procesul de alegeri. Pe de alta parte trebuie sa spun foarte clar, nici colegii de la linia maghiara nu s-au ales si am cerut cadrelor didactice de la linia maghiara sa se organizeze sub forma liniei de studiu, aceasta presupune ca vor trebui sa aiba candidati pentru functiile de prodecani la celelalte facultati unde exista linii de studiu in limba maghiara, la stomatologie de exemplu, vor trebui sa aibe reprezentanti in consiliile facultatilor, vor trebui sa-si desemneze reprezentantii in Senatul universitatii si bineinteles vor trebui sa propuna candidatii de prorectori sau candidatul de prorector, sigur in functie de decizia de acolo. Cu alte cuvinte, suntem in situatia in care si linia maghiara trebuie sa-si completeze alegerile. Dupa aceea, din punctul meu de vedere se poate intra intr-o logica normala care va insemna confirmarea definitiva a rectorului pentru un mandat de patru ani, consimtirea rezultatului alegerilor si a caracterului multicultural prin carta pe de o parte, prin reprezentantii in Senatul universitatii si in toate celelalte structuri, pe de cealalta parte . Atunci vom putea spune ca universitatea intra practic in legalitate, adica va avea o carta multiculturala, va avea alegeri care vor fi validate si va avea reprezentantii la nivelul conducerii care iarasi o sa aiba mandate legale.
Jurnalist: Deci, rectorul poate fi numit de dumneavoastra, nu mai este nevoie sa se faca o alta alegere.
Ministru: Aici este o discutie din punct de vedere legal care inca nu a fost transata. Practic, nu poti sa ai alegeri valide fara sa ai o Carta validata de minister, este deci acel cerc vicios in care eu spun de vreo doua luni de zile ca se va ajunge si, iata ca s-a ajuns in aceasta situatie. In orice caz, doresc din nou sa transmit mesajul pe care l-am spus in toate conferintele de presa. Problemele de la Targu Mures se rezolva la Targu Mures. Doar cadrele didactice romane si cele maghiare impreuna pot sa ia decizii pentru organizarea universitatii. Din punctul de vedere al ministerului, le stau la dispozitie oricand ca sa gasim cele mai bune solutii. Dar solutiile pot sa fie identificate numai acolo si in primul rand in carta universitatii.
Jurnalist: Ar putea fi invalidat acest rector ales?
Ministru: Aici, inca o data, este o discutie juridica. Si voi incerca sa gasesc cea mai buna solutie pentru situatia respectiva. Starea de fapt este ca eu am luat in considerare ceea ce a propus universitatea, adica un ordonator de credite si o persoana care sa poata sa semneze acte oficiale, inclusiv diplome, in persoana domnului rector Azamfirei.
Jurnalist: Unde vor lucra absolventii facultatii? Si daca vor lucra in Romania, cum se vor intelege cu pacientii romani?
Ministru: Absolventii facultatii sunt, in primul rand, absolventi ai programelor de studiu. Facultatea este o institutie. Programele de studiu sunt cele care te pregatesc, sa spun asa, pentru meserie. Si raspunsul este foarte simplu: unde au lucrat si in ultimii 20 de ani. Pentru ca aceste programe nu sunt inventii, aceste programe exista, avem promotii din 1990, din 1995, din 2000, din 2005, promotii de absolventi care au terminat, unii limba romana, altii limba maghiara, unii limba engleza. Ei vor lucra exact unde au lucrat si colegii lor pana acum.
Jurnalist: De ce pentru aceasta facultate e nevoie de o suma mai mare, in general, invatamantul pentru minoritati necesita o suma mai mare fata de celelalte unitati?
Ministru: Facultatile nu primesc sume de bani . Sunt chestiuni extrem de tehnice si imi cer scuze, dar daca doriti, haideti sa intram in subiect . Deci nu, facultatile primesc bani, facultatile nu sunt ordonatoare de credite, universitatea este ordonator de credite, rectorul, ca de aici este toata discutia in jurul persoanei rectorului. Programele sunt finantate diferentiat, programele in limba maghiara si in limba germana primesc o finantare suplimentara. Practic, programele in limba maghiara si in limba engleza de la Universitatea de Medicina si Farmacie vor primi aceiasi bani pe care i-au primit si inainte. Dar acesti bani vor merge, sa zic asa, in fondul general al universitatii. Deci, ei nu vor primi nici mai multi bani, nici mai putini bani decat i-a primit universitatea in ansamblul ei. Finantarea diferentiata se face pornind de la ideea ca numarul de studenti care exista pe un anumit domeniu nu este suficient pentru a face grupe complete. Acesta este motivul pentru care, de exemplu, si Uniunea germana de la Babes- Bolyai primeste mai multi bani . De asemenea, a existat o politica a Ministerului Educatiei, de vreo 15 ani, in care programele in limbi straine, de exemplu, in limba engleza, sunt finantate diferentiat. Este mai greu sa gasesti profesori care sa predea in limba engleza sau in limba germana. De aceea, programele respective primesc mai multi bani, tocmai pentru a atrage resursa umana calificata. Pe de alta parte, va dati seama ca un profesor care preda, sa zicem in limba engleza la Targu- Mures, poate foarte usor sa mearga sa predea la Londra in limba engleza. Si atunci toate aceste programe trebuie facute mai atractive.
Jurnalist: Ziceati ca absolventii vor lucra unde au lucrat si pana acum.
Ministru: Unde au lucrat colegii lor care au absolvit in urma cu 10 ani sau cu 5 ani.
Jurnalist: Avem o cifra, cati au ramas in spitalele din Romania si cati au plecat in spitalele din Ungaria, de exemplu?
Ministru: Acest lucru nu depinde de Ministerul Educatiei.
Jurnalist: Ministerul trebuie sa urmareasca in primul rand universitatile si sa urmareasca traiectoria absolventului.
Ministru: Noi urmarim ceea ce se intampla cu absolventii nostri in primul an dupa absolvire. Deci, practic, toate acele studii privind insertia pe piata muncii se fac intre momentul in care absolventul finalizeaza studiile si momentul in care vine sa-si ridice diploma in original cand primeste un chestionar. Practic, acela este momentul in care noi putem sa evaluam, vorbesc la modul general acum, ce se intampla, care este gradul de insertie pe piata muncii. Sigur ca universitatile au organizatii de tip Alumni care le permit, sa zic asa, sa tina legatura . In cazul medicilor, insa, apare rezidentiatul care este o forma de pregatire la urma urmei aflata intre Ministerul Educatiei si Ministerul Sanatatii. La finalizarea rezidentiatului, deja examenul de rezidentiat nu mai are legatura cu Ministerul Educatiei. Ceea ce se intampla ulterior... Suntem intr-o piata libera in care forta de munca in Uniunea Europeana este libera sa circule intr-o parte sau in alta. Deci, punctual la intrebarea dumneavoastra ce se intampla cu cei care au terminat medicina in urma cu 10 ani, raspunsul este: Ministerul Educatiei nu are de unde sa stie. Nu suntem competenti in acest domeniu ... Am raspuns la intrebarea dumneavoastra?
Jurnalist: Nu stiu. Intrebam la Ministerul Sanatatii.
Ministru: Va rog. Pe de alta parte, ca sa ne intelegem: Romania este tara a Uniunii Europene. In Uniunea Europeana este o circulatie libera a bunurilor si serviciilor. Orice tanar care termina in Romania o facultate este liber si nu poate fi impiedicat de nimeni. Ar fi impotriva Constitutiei si impotriva legilor acestei tari si a legilor din Uniunea Europeana, niciun tanar nu poate sa fie impiedicat sa plece intr-o tara din Uniunea Europeana sau in afara ei. Stiu, este o dezbatere foarte lunga in privinta numarului mare de medici care parasesc Romania dupa ce isi fac studiile.
Jurnalist: Adica statul roman plateste si el invata si pleaca.
Ministru: Este optiunea pe care Romania a facut-o in 1989, aceea de a trece dintr-un sistem totalitar in democratie . Iar esenta democratiei este ca fiecare cetatean are cateva drepturi fundamentale printre care dreptul la viata si cautarea fericirii. Dar nu intru in amanunte, nu vreau sa citez alte documente.
Jurnalist: Daca exista alte facultati care vor avea admitere pe baza de examene si alte care vor lua in calcul doar media de la bacalaureat, sa zicem, asta inseamna ca, in continuare, se va intra pe baza de dosare la anumite facultati, nu?
Ministru: Da, dar este o decizie in baza autonomiei universitare si ar fi fost o incalcare din partea Ministerului sa introduca, de exemplu, un examen scris obligatoriu. Practic, fiecare universitate, fiecare facultate trebuie sa isi asume pana la urma aceasta autonomie universitara. Este clar ca sunt facultati care sunt mai cautate si unde ma astept sa existe examene de admitere. Este clar ca, pe de alta parte, sunt facultati mai putin cautate, exista universitati care sunt mai bine clasificate, universitati care sunt in categoria a doua sau a treia, exista programe de studiu care sunt de categoria...dar exista si programe care sunt, sa zic asa, mai putin bine plasate in aceasta ierarhie si pana la urma urmei este decizia universitatii si inclusiv decizia candidatilor. Eu, ca tanar aspirant, sa zic asa, la facultatea din Romania, am sa ma gandesc. Vreau sa ma duc la o universitate puternica, la un program de categorie A, atunci ma pot astepta ca acolo sa existe un examen dur de intrare. Sigur, vreau sa ma duc ca sa fac si eu o facultate, poate o sa iau atunci universitatea care este cea mai aproape de casa, poate o sa merg pe linia minimei rezistente si nu o sa ma intereseze neaparat sa intru la o universitate care este din prima categorie, universitate de cercetare avansata si educatie. Si atunci, sigur, daca universitatea nu este de prima categorie, poate si universitatea se va gandi sa nu aiba un set foarte ridicat de criterii si de standard de admitere. Insa, ceea ce spune Ordinul ministrului este ca nu se poate accepta ca alternativa la admitere decat bacalaureatul. Acest lucru pentru ca anul trecut bacalaureatul a fost serios si in anul acesta dorim sa-l facem la fel de serios.
Jurnalist: Si daca exista doua medii de bac identice cum se va face departajarea? Pana acum se luau mediile din liceu. Vorbesc pentru dosare.
Ministru: Fiecare universitate isi poate stabili, de exemplu, daca este vorba despre un program de matematica, ma astept ca un criteriu de departajare, atunci cand media de la bacalaureat este aceeasi, sa fie nota de la matematica de la bacalaureat. Deci universitatile pot intemeia autonomie universitara sa identifice cele mai bune solutii. Va rog...
Jurnalist: Recunoaste ministerul ca notele din liceu, la unii elevi, sunt umflate? Au fost de-a lungul timpului elevii supraevaluati?
Ministru: Notele oricum sunt pana la 10. Nu poti sa iei o nota de 11. Da, am inteles care este intrebarea dumneavoastra! Raspunsul este da, ministerul recunoaste ca exista diferente intre licee, ca exista licee foarte bune, unele dintre ele sunt colegii nationale, altele nu, deci exista licee foarte bune unde este greu sa obtii pe parcursul anilor o medie de 9.50, dupa cum insusi ministerul cunoaste ca exista si licee la care este mai usor sa obtii o medie de 9.50. Acest lucru nu inseamna ca pana la urma notele sunt umflate cum spuneti dumneavoastra. Exista licee competitive unde sunt elevi olimpici si unde efectiv nivelul clasei este mai ridicat, exista si licee unde sunt oameni obisnuiti si unde nivelul nu este atat de ridicat ca intr-o clasa care este capabila sa dea zece olimpici internationali. Si trebuie sa recunoastem aceasta diferenta, si aceasta diferenta este fireasca, pentru ca nu putem sa spunem ca doar olimpicii internationali iau note de zece, pentru ca asta ar insemna ca nouazeci si noua la suta dintre copiii Romaniei nu vor lua niciodata note de zece.Recunoastem aceste lucruri, dar ceea ce facem ca minister este sa asiguram un bacalaureat corect.Un bacalaureat care este acelati pentru toti, in care nota 9.50 sau in care media 9.50 obtinuta la un liceu este identica cu nota 9.50 obtinuta la alt liceu, este identica in ceea ce priveste continutul de cunoastere si de aceea luam in considerare, am cerut universitatilor sa ia in considerare doar media de la bacalaureat.
Jurnalist: In legatura cu inscrierea la clasa I si clasa pregatitoare, puteti spune pana in acest moment cu cat s-a suplimentat numarul de clase pentru inscrierea in clasa I si clasa pregatitoare?
Ministru: Nu, nu pot inca sa raspund la acest lucru pentru ca trebuie completate fisele. Dupa ce se completeaza fisele, dupa aceea o sa vedem, pentru ca asa cum am mai spus, vor fi clase care vor fi la capacitate maxima, la 25 de elevi, dar vor fi si clase unde numarul va fi mai mic de 25.
Jurnalist: Ce se va intampla cu cadrele didactice care si-au depus dosarul, dar isi dau seama pe 1 aprilie ca nu au loc in scoala?
Ministru: Se trece in faza urmatoare. Pe de alta parte, scoala poate sa ceara suplimentarea numarului de clase .
Jurnalist: Ce se intampla in cazul in care nu se ocupa la capacitatea maxima o clasa? De exemplu exista o scoala in Craiova, in cartierul Dudesti, unde sunt inscrisi la clasa pregatitoare doar zece copii? Ce se va intampla...?
Ministru: Fiecare situatie va fi analizata, daca exista factori obiectivi, pur si simplu nu sunt copii, atunci se va merge cu clase care nu sunt la efectiv maxim. Legea stabileste un maxim si un minim.Intre acel maxim si minim, ministerul ia decizii si analizeaza care este situatia. Putem sa vedem de exemplu ca trei scoli invecinate sunt in aceeasi situatie, inseamna ca nu sunt copii in zona .
Jurnalist: Deci exista posibilitatea ca sa existe si clase cu zece copii...
Ministru: Nu stiu care este limita minima, cred ca doisprezece este limita minima.Deci practic intre doisprezece si douazeci si cinci, sub limita minima nu se pot face clase .
Jurnalist: Ce se intampla in aceasta situatie?
Ministru: Copiii sunt redistribuiti la alte scoli.
Jurnalist: Exista vreun ordin de ministru conform caruia studentii nu pot urma mai mult de doua facultati concomitent?
Ministru: Mai mult de doua programe . Sigur, asta poate sa insemne ca pot sa fiu student la doua universitati sau pot sa fiu student la doua facultati, sau la doua specializari in cadrul aceleasi universitati, dar in esenta nu pot sa urmez mai mult de doua programe de studii deodata. Acum, cred ca toata lumea isi da seama ca fizic nu poti sa fii prezent in trei locuri deodata.
Jurnalist: Nu credeti ca acest lucru vine un pic cam tarziu, avand in vedere faptul ca facultatile trebuie sa-si publice conditiile de admitere cu sase luni inainte de concurs?
Ministru: Ganditi-va ca practic bacalaureatul se va termina in prima decada sau mai exact prima jumatate a lunii iulie. Deci practic, acest ordin vine sa clarifice lucrurile si suntem in conditiile legii.
Jurnalist: Dar practic sunt licee care dau admiterea pe baza de dosar si acum se trezesc ca vor sa dea examen de admitere.
Ministru: Sigur ca da, este o competitie. Universitatile, de aceea am si facut public astazi acest ordin, de ieri inca am inceput sa dau declaratii, universitatile sunt cele care isi vor anunta in cel mai scurt timp daca este vorba despre un examen de admitere, care sunt probele, care sunt materiile, care sunt manualele din care elevii trebuie sa se pregateasca. Aceasta este decizia lor.
Jurnalist: Au timp sa se pregateasca?
Ministru: Da!
Jurnalist: Revenind la inscriere: daca un parinte nu vrea sa participe la nici una din cele cinci etape care trebuiesc si vine pe 1 septembrie...
Ministru: Toti copiii din Romania intra la scoala. Nici un copil nu este lasat pe dinafara.
Jurnalist: Daca nu este lasat sa se inscrie...
Ministru: Aici sunt doua lucruri diferite. Ceea ce spun eu, este ca nici un copil nu ramane fara educatie. Daca acceptam ca responsabilitatra educatiei copiilor nostri apartine parintilor, atunci, daca nu, sigur putem merge pe cealalta varianta, am auzit chiar la cateva dintre televiziuni, parinti care spuneau ``dar eu nu vreau sa-mi dau copilul la scoala``. Atentie: este fapta penala. Se plateste amenda!
Jurnalist: Poate sa se inscrie pe 1 septembrie sau nu?
Ministru: Raspunsul este unul foarte clar: nici un copil care doreste sa faca scoala in Romania nu va fi lasat pe dinafara. Este invatamant obligatoriu si este obligatia ministerului sa scolarizeze toti copiii, dar ca sa ne intelegem, responsabilitatea pentru educatia copiilor apartine si parintilor, pentru ca nu suntem un stat politienesc. Ministerul Educatiei poate sa puna la dispozitie cadre didactice, clase, cum sa spun, obiecte de inventar si asa mai departe, dar ministerul Educatiei nu poate sa mearga in fiecare casa si sa traga copilul de mana sau mai exact, sa traga parintele de mana sa-i spuna sa-si duca copilul la scoala. Apelul pe care eu il fac ca ministru al Educatiei, este ca parintii sa se implice in educatia copiilor. De aceea am facut consilii de administratie la scoala, in care o treime dintre reprezentantii consiliilor de administratie sunt reprezentanti ai parintilor. De aceea spun de fiecare data ca parintele trebuie sa se implice activ in educatia copilului. Daca dorim sa fim o natiune civilizata. Daca nu dorim sa fim o natiune civilizata, atunci putem sa spunem `` eu mi-am facut copilul si nu vreau sa-l dau la scoala", ceea ce este o greseala fundamentala.
Jurnalist: Ce mai trebuie sa mai cumparati pentru clasele pregatitoare?
Ministru: Mobilier si materiale auxiliare pentru predare. Atentie, nu sunt carti, ca sa ne intelegem. Copiii din clasa pregatitoare nu au ghiozdane.
Jurnalist: O sa ne dam seama de cate cadre didactice este nevoie?
Ministru: Da, dupa ce stim numarul de clase, dupa aceea o sa vedem exact ceea ce discutam acum, in functie si de numarul minim si maxim de elevi care vor exista intr-o clasa . Dupa ce stim numarul de clase, vom sti si numarul de profesori.
Jurnalist: In ce stadiu este ancheta in ceea ce priveste inscrierile in clasa pregatitoare, atunci cand a picat serverul?
Ministru: Inca se investigheaza. Amcerut o analiza mai lunga. Sper ca se va finaliza intr-o saptamana.
Jurnalist: ANPC-ul a facut un control la chioscurile din scoli, unde a gasit o multime de alimente nerecomandate copiilor. Continut ridicat de zaharuri, de sare... Cine le da autorizatiile acestora sa-si deschida chioscuri in scoli?
Ministru: Nu ministerul Educatiei. Dupa cum stiti, ei depind practic de autoritatile locale. Autoritatile locale sunt cele care dispun aceste masuri . Eu de mai multe am cerut respectarea legislatiei.
Jurnalist: In incintele multor scoli sunt automate de cafea, unde copiii de pana la clasa a IV-a au acces sa-si cumpere cafea.
Ministru: Da, iarasi sunt decizii care tin de autoritatile locale.
Jurnalist: Sunt mai multi parinti nemultumiti de modul in care s-a facut inscrierea la colegiul Goethe. Astazi, chiar unul dintre parinti a zis ca va depune o plangere penala la politie, se va face un memoriu, pana si inspre Administratia Prezidentiala pentru acele declaratii pe propria raspundere si spun ca au fost indrumati chiar de catre cineva din cadrul scolii.
Ministru: Pot sa va spun ca in anii trecuti erau cam 30 de etnici germani, anul acesta au fost 300. Sunt declaratii pe propria raspundere . Ministerul Educatiei nu are cum si nici nu e sarcina lui sa spuna daca o persoana este etnic german sau nu este etnic german. V-am spus, ceea ce vom face, inteleg ca exista o mare apetenta pentru invatamantul in limba germana in Bucuresti. Deja am analizat si nu din toamna acestui an, din toamna anului viitor ca si aici este vorba pana la urma de resursa umana, vom deschide clase in limba germana pentru cei care nu sunt etnici germani. Din moment ce exista o cerere cred ca ministerul trebuie sa faca o chestiune de bun simt si sa deschida un invatamant in limba germana pentru persoanele care nu apartin minoritatii germane. Asta este ceea ce poate sa faca ministerul . Urmeaza sa vedem aceasta cerere, urmeaza sa vedem resursa umana si cred ca putem sa ne gandim la doua, trei clase pregatitoare pentru ca evident ca debutul va fi cu clasa pregatitoare in care eu ca parinte, sau noi ca parinti care nu apartinem minoritatii germane, cum nu apartinem nici minoritatii maghiare de exemplu, sa spunem da, dar eu doresc pentru copilul meu sa invete limba germana a doua limba. Chiar daca limba germana nu este limba lui materna.
Jurnalist: Daca vor exista mai multe plangeri penale in acest sens, se pot face verificari?
Ministru: Ministerul nu are cum sa verifice daca un cetatean este etnic german sau nu. E o declaratie pe proprie raspundere .
Jurnalist: Dar daca conducerea scolii a acceptat astfel de practici ilegale?
Ministru: Astfel de practici in ce sens doamna ? Daca dvs. doriti sa va declarati etnic german si pe semnatura pe proprie raspundere care, ca sa fie foarte clar, poate sa insemne ca daca se dovedeste contrariul, dvs. ati produs un fals in acte publice, ceea ce are consecinte juridice grave. Nimeni nu poate sa vina sa va conteste dreptul dvs. de a spune ca sunteti etnic german sau etnic altceva.
Jurnalist: Parintii spun ca astfel de practici vin chiar de la scoala, conducerea scolii le-a recomandat parintilor...
Ministru: Nu stiu ce a spus conducerea scolii, dar conducerea scolii n-a putut sa spuna decat ceea ce este legal, ca in primul rand in clasele cu predare completa in limba germana de la liceul Goethe, trebui sa participe copiii care provin din familii de etnici germani. Asta a putut sa spuna. Ca parintii au inteles sa-si falsifice documentele, sa dea declaratii pe propria raspundere ca sunt etnici germani, acest lucru nu este treaba ministerului.
Jurnalist: Daca vine cine cu un filmulet care este directorul de la Goethe care ii recomanda unui parinte sa faca declaratie pe propria raspundere?
Ministru: Din punct de vedere legal daca dvs. veniti la mine si ma intrebati cu subiect si predicat ce trebuie sa fac ca sa-mi inscriu copilul la liceul Goethe si eu va spun: trebuie sa declarati ca sunteti etnic german. Dvs. ce intelegeti din asta? Ca eu v-am indemnat sa faceti un fals? Bun, deci nu v-am cerut foloase necuvenite, v-am cerut o informatie publica, aceea ca in primul rand la liceul Goethe sau la Scoala germana se inscriu copiii etnicilor germani. Eu nu vad cu ce-am gresit daca v-am spus acest lucru. Daca v-as fi spus dati-mi nu stiu ce si rezolv eu problema, atunci deja suntem in alta situatie care este iarasi, juridic grava. Dar daca eu va ofer ca si director aceasta informatie, eu cred ca am procedat corect.
Jurnalist: Cat timp vor avea la dispozitie cei de la ARACIS sau mai bine-zis cand vor merge la UMF pentru a stabili limita aceea maxima de studenti?
Ministru: ARACIS-ul nu este in subordinea ministerului. Ei isi stabilesc orarul vizitelor, universitatea si mai exact programele respective vor trebui sa-si faca dosare. Tot ceea ce scrie in legea calitatii.



Citeşte mai multe despre:    Ministerul Educatiei    Admitere la facultate    Admitere la facultate 2012

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte titluri

MEC a aprobat noile programe pentru examenele nationale (Evaluare Nationala 2020 si Bacalaureat 2020)
15 Apr 2020 | 1035

Masurile stabilite de MEC cu privire la reluarea cursurilor
08 Apr 2020 | 834

25 milioane lei pentru finantarea unor proiecte de cercetare privind limitarea extinderii si combaterea epidemiei de SARS-COV-2
28 Mar 2020 | 510

Masuri privind suspendarea cursurilor din toate unitatile de invatamant preuniversitar
11 Mar 2020 | 732

GDPR. Precizarile MInisterului Educatiei privind publicarea tezelor de doctorat
20 Feb 2020 | 707

Ministerul Educatiei lanseaza Campania „Meseria face diferenta!”
12 Feb 2020 | 737



Articole Juridice

A fost modificat regimul strainilor in Romania
Sursa:

Procedura acordarii voucherelor de vacanta in anul 2018 pentru unitatile de invatamant, MEN si alte unitati din subordinea/coordonarea acestuia
Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim

Viza de scurta/lunga sedere a strainilor in Romania
Sursa: Euroavocatura.ro

Acte necesare pentru emiterea hotararii de autorizare ca mediator
Sursa: EuroAvocatura.ro

Jurisprudenţă

Contract de achizitie publica. Aprecierea indeplinirii conditiei referitoare la existenta unor „circumstante imprevizibile”
Pronuntaţă de: I.C.C.J , Sectia de contencios administrativ si fiscal, decizia nr. 468 din 29 ianuarie 2020

Hotararea CEDO din 3 martie 2020 in Cauza Convertito si altii impotriva Romaniei. Cererea priveste anularea diplomelor de licenta
Pronuntaţă de: Curtea Europeana a Drepturilor Omului

Decizia ICCJ 41/2019: In calculul drepturilor salariale pentru plata cu ora nu se include si gradatia de merit
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr. 41/2019

Decizia nr. 504/2019 asupra cererii de solutionare a conflictului juridic de natura constitutionala intre prim-ministru, pe de o parte, si Presedintele Romaniei, pe de alta parte
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei