Regulamentul privind drepturile si obligatiile calatorilor din transportul feroviar1 prevede ca raspunderea intreprinderilor feroviare in caz de intarziere este reglementata prin Regulile uniforme privind contractul de transport feroviar international de calatori si bagaje2, sub rezerva dispozitiilor regulamentului aplicabile in materie.Potrivit regulilor uniforme mentionate, care fac parte din dreptul international si care sunt preluate in anexa la regulament, operatorul de transport feroviar este raspunzator fata de calator pentru pierderea sau paguba rezultata din faptul ca, din cauza intarzierii unui tren, calatoria nu poate fi continuata in aceeasi zi sau continuarea nu poate fi solicitata in mod rezonabil in aceeasi zi. Cu toate acestea, raspunderea operatorului de transport este exclusa daca intarzierea se datoreaza unui caz de forta majora, altfel spus, daca se datoreaza, printre altele, unor circumstante independente de exploatarea feroviara pe care operatorul de transport nu le putea evita.Regulamentul prevede, la randul sau, ca un calator care se confrunta cu o intarziere de o ora sau mai mult poate solicita intreprinderii feroviare rambursarea partiala a pretului legitimatiei sale de transport . Aceasta despagubire este de minim 25 % din pretul legitimatiei de transport pentru o intarziere intre 60 si 119 minute si de 50 % din pretul legitimatiei de transport pentru o intarziere de 120 de minute sau mai mult. Regulamentul nu prevede nicio exceptie de la acest drept la despagubire pentru situatia in care intarzierea se datoreaza unui caz de forta majora.In acest context, Verwaltungsgerichtshof (Curtea Administrativa, Autria) a solicitat Curtii de Justitie sa stabileasca daca o intreprindere feroviara poate fi exonerata de obligatia de despagubire pentru pretul legitimatiei de transport in cazul in care intarzierea se datoreaza unui caz de forta majora. Curtea administrativa trebuie sa se pronunte asupra unei actiuni formulate de intreprinderea feroviara austriaca A�BB-Personenverkehr AG impotriva deciziei prin care Comisia austriaca de Control Feroviar a obligat-o sa elimine dintre conditiile sale generale o dispozitie care excludea orice posibilitate de despagubire in caz de forta majora.In hotararea pronuntata, Curtea constata mai intai ca insusi regulamentul nu prevede exonerarea intreprinderilor feroviare de obligatia de despagubire pentru pretul legitimatiei de transport in cazul in care intarzierea se datoreaza unui caz de forta majora.In continuare, Curtea arata ca regulile uniforme, care exonereaza operatorul de transport de obligatia de despagubire in caz de forta majora, priveste doar dreptul calatorilor la repararea prejudiciului cauzat de intarzierea sau de anularea unui tren . In schimb, despagubirea prevazuta de regulament, fiind calculata pe baza pretului legitimatiei de transport, are o vocatie total diferita, si anume de a compensa pretul platit de calator in schimbul unui serviciu care nu a fost prestat conform contractului de transport . In plus, este vorba despre o forma de compensatie financiara cu caracter forfetar si standardizat, spre deosebire de regimul de raspundere prevazut de regulile uniforme, care implica o evaluare individualizata a prejudiciului suferit. Pe de alta parte, intrucat aceste doua regimuri de raspundere sunt total diferite, calatorii pot formula, pe langa actiuni in despagubire forfetara, si actiuni in repararea prejudiciului in temeiul regulilor uniforme.In aceste conditii, Curtea concluzioneaza ca cauzele de exonerare de raspundere a operatorului de transport prevazute de regulile uniforme nu sunt aplicabile in cadrul sistemului de despagubire instituit de regulament. In aceasta privinta, Curtea subliniaza ca actele pregatitoare ale regulamentului demonstreaza fara echivoc ca legiuitorul Uniunii a intentionat sa extinda obligatia de despagubire si la cazurile in care operatorii de transport sunt exonerati de raspunderea pentru repararea prejudiciului potrivit regulilor uniforme.Curtea respinge de asemenea posibilitatea aplicarii prin analogie a normelor privind forta majora cuprinse in dispozitiile privind drepturile calatorilor care utilizeaza alte mijloace de transport, precum avionul, vaporul, autocarul si autobuzul. Astfel, situatia intreprinderilor care actioneaza in diferitele sectoare de transport nu este comparabila intrucat diferitele moduri de transport nu sunt, in ceea ce priveste conditiile lor de utilizare, interschimbabile.
In aceste imprejurari, Curtea raspunde ca o intreprindere feroviara nu poate include in conditiile sale generale de transport o clauza care o exonereaza de obligatia de despagubire pentru pretul legitimatiei de transport in caz de intarziere, daca intarzierea se datoreaza unui caz de forta majora.
Hotararea in cauza C-509/11 OBB-Personenverkehr AG
1 Regulamentul (CE) nr. 1371/2007 al Parlamentului European si al Consiliului din 23 octombrie 2007 privind drepturile si obligatiile calatorilor din transportul feroviar (JO L 315, p. 14).2 Regulile uniforme privind contractul de transport feroviar international de calatori si bagaje din Conventia privind transporturile internationale feroviare din 9 mai 1980, astfel cum a fost modificata prin Protocolul de la Vilnius din 3 iunie 1999.
Neachitarea integrala a drepturilor salariale. Probleme practice si solutii juridice. Sursa: MCP avocati
CCR. Noul mod de calcul al despagubirilor pentru imobilele confiscate abuziv, pronuntand o decizie favorabila persoanelor care solicita compensatii Sursa: MCP avocati
Hartuirea la locul de munca. Criterii de identificare si masuri legale Sursa: MCP avocati
Perioada de proba. Incetarea contractului individual de munca dupa modificarea functiei Sursa: MCP avocati
Suspendarea contractului de munca pe durata suspendarii permisului auto al salariatului Sursa: MCP avocati
Acordarea despagubirilor pe durata suspendarii contractului individual de munca Sursa: MCP avocati
Simpla incalcare a Regulamentului GDPR nu constituie temeiul unui drept la despagubiri Sursa: MCP Cabinet avocati
Momentul de la care curge termenul de prescriptie al dreptului material la actiune privind plata despagubirilor pentru pagubele produse de salariati Pronuntaţă de: Tribunalul Arges
Angajatorul are dreptul de a-si organiza activitatea insa aceasta nu inseamna ca prin reorganizare se poate modifica contractul individual de munca al salariatului Pronuntaţă de: Decizia civila nr.569/04.10.2017 a Curtii de Apel Galati
Revocare Hotarare ANRP dupa ce acesta a intrat in circuitul civil si si-a produs efectele prin efectuarea unei plati partiale a despagubirilor Pronuntaţă de: Decizia nr. 1667 din 17.09.2018 a Curtii de Apel Galati
Conflict negativ de competenta generat de obiectul actiunii in materia fondului funciar Pronuntaţă de: Decizia civila nr. 56 din 18 iunie 2018 a Curtii de Apel Galati
Validarea deciziilor acordarea de despagubiri privind acordarea de despagubiri pentru bunurile abandonate in Bulgaria de catre persoanele refugiat in baza Tratatului dintre Romania Bulgaria Pronuntaţă de: Decizia nr. 420/27 februarie 2018 a Curtii de Apel Galati