din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2680 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute » Legea 80/1995, Actualizata 2020, privind statutul cadrelor militare

Legea 80/1995, Actualizata 2020, privind statutul cadrelor militare

  Publicat: 29 Dec 2019       80571 citiri        Secţiunea: Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute  


LEGEA nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare, Actualizata 2020

Actualizata prin:
- Legea 101/2019 pentru modificarea si completarea Legii nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare


Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Stare legala care indreptateste o persoana fizica sau juridica sa exercite in mod independent si in interes propriu folosinta, supravegherea si controlul asupra unui lucru sau animal.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
1. Persoana careia ii apartine un drept sau ii revine o obligatie in mod direct. De exemplu, o persoana poate fi titulara a dreptului de proprietate, a dreptului de autor, a unui drept de creanta etc.
Categorie de fapte juridice, care se produc independent de vointa omului si de care legea leaga anumite efecte juridice.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.

(5) Metodologia intocmirii aprecierilor de serviciu, in timp de pace, precum si sistemul de apreciere in timp de razboi se stabilesc prin ordin al ministrului apararii nationale. Aprecierea se exprima prin unul dintre urmatoarele calificative: "exceptional" ",foarte bun" ",bun" ",corespunzator" ",mediocru" sau "necorespunzator".

Articolul 74

(1) Incadrarea ofiterilor, maistrilor militari si subofiterilor in functii se face tinand seama de nevoile fortelor armate, de competenta si conduita morala ale acestora.

(2) La numirea in functii se va respecta principiul potrivit caruia ofiterii, maistrii militari si subofiterii sa nu fie subordonati altora cu grade mai mici. Exceptie de la acest principiu pot face cadrele militare care nu au studii superioare de specialitate si care se subordoneaza celor care au o astfel de pregatire, precum si cadrele militare apartinand Ministerului de Interne, Serviciului Roman de Informatii, Serviciului de Informatii Externe, Serviciului de Telecomunicatii Speciale, Ministerului Justitiei si Serviciului de Protectie si Paza .

(Din 22-mai-2001 Art. 74, alin. (2) din capitolul VI modificat de Art. 1, punctul 1. din Ordonanta urgenta 69/2001)

(3) La incadrarea ofiterilor in functii se va tine seama si de experienta dobandita pe treptele ierarhiei militare, promovarea efectuandu-se, de regula, in functii sau la esaloane imediat superioare.

(4) Pentru determinarea aptitudinilor si cunostintelor ofiterilor, necesare la incadrarea in anumite functii stabilite prin ordin al ministrului apararii nationale, se vor folosi teste ori se va organiza examen sau concurs. Conditiile privind studiile, stagiul in functii si alte criterii necesare pentru incadrarea si promovarea ofiterilor in unele functii se stabilesc prin ordin al ministrului apararii nationale.

(Din 03-iun-2016 Art. 74, alin. (4) din capitolul VI a se vedea referinte de aplicare din Ordinul M. 70/2016)

Articolul 75

(1) Cadrele militare se numesc in functii prevazute in statele de organizare cu grade egale sau mai mari fata de cele pe care le au. Competentele de numire se stabilesc prin ordin al ministrului apararii nationale.

(2) In structurile Ministerului Apararii Nationale, cadrele militare pot fi numite in functii prevazute cu grade egale sau mai mari cu cel mult doua trepte fata de gradele pe care le detin.

(Din 16-mai-2019 Art. 75, alin. (2) din capitolul VI a se vedea referinte de aplicare din Art. II din Legea 101/2019)

(3) In structurile Ministerului Apararii Nationale, ofiterii, maistrii militari si subofiterii in activitate, proveniti in conditiile art. 36 alin. 1 lit. e) -g) si i) -k) , respectiv ale art. 38 lit. e) -h) si art. 40 alin. 1 lit. b) , e) si g) , pot incadra functii prevazute in statele de organizare cu gradul de cel mult locotenent-colonel/similar, respectiv maistru militar clasa I/plutonier-adjutant.

(Din 16-mai-2019 Art. 75, alin. (3) din capitolul VI a se vedea referinte de aplicare din Art. II din Legea 101/2019)

(4) Fac exceptie de la prevederile alin. 2 si 3 cadrele militare confirmate in armele si specialitatile militare si care isi desfasoara activitatea in domeniile stabilite prin Ghidul carierei militare.

(Din 16-mai-2019 Art. 75 din capitolul VI completat de Art. I, punctul 56. din Legea 101/2019)

Articolul 751

(1) Selectionarea cadrelor militare din Ministerul Apararii Nationale pentru numirea in functii prevazute in statele de organizare cu grad superior celui pe care il au se face de catre comisiile de selectie constituite in acest scop, potrivit Ghidului carierei militare, iar in situatii care impun adoptarea de masuri urgente, cadrele militare pot fi numite in functii similare celor detinute sau superioare acestora prin ordin al ministrului apararii nationale.

(Din 29-apr-2011 Art. 75^1, alin. (1) din capitolul VI modificat de Art. I, punctul 17. din Legea 53/2011)

(2) Cadrele militare din Ministerul Apararii Nationale nu pot fi numite in functii prevazute in statele de organizare cu grade inferioare celor pe care le au. In mod exceptional capitanii si maiorii in varsta de pana la 42 de ani pot fi mentinuti sau numiti in functii prevazute in statele de organizare cu grade inferioare celor pe care le au, pana la data de 31 decembrie 2003.

(Din 30-iul-2001 Art. 75 din capitolul VI completat de Art. I, punctul 12. din Ordonanta urgenta 90/2001)

Articolul 76

(1) Mutarea cadrelor militare in activitate dintr-o unitate in alta, precum si schimbarea din functii in cadrul aceleiasi unitati se efectueaza o singura data pe an, cu exceptia situatiilor deosebite stabilite prin ordin al ministrului apararii nationale.

Articolul 77

(1) Cadrele militare in activitate pot fi detasate la alte unitati pentru indeplinirea unor misiuni sau pentru a urma o forma de perfectionare a pregatirii pe o perioada de cel mult un an, durata care poate fi prelungita, cu aprobarea ministrului apararii nationale, pana la cel mult 2 ani.

(2) Pe timpul detasarii, cadrele militare raman incadrate in functiile si unitatile militare din care au fost detasate si beneficiaza de toate drepturile legale.

Articolul 771

Cadrele militare in activitate din Ministerul Apararii Nationale pot indeplini, temporar, prin imputernicire, atributiile unei alte functii vacante sau al carei titular lipseste o perioada mai mare de o luna, in conditiile stabilite prin ordin al ministrului apararii nationale, pentru o perioada de pana la 6 luni, interval care poate fi prelungit cu aprobarea ministrului apararii nationale pana la cel mult un an.

Pe timpul exercitarii atributiilor functiilor in care au fost imputernicite, cadrele militare au obligatiile si drepturile corespunzatoare functiilor respective.

(Din 29-apr-2011 Art. 77 din capitolul VI completat de Art. I, punctul 18. din Legea 53/2011)

Articolul 772

Personalul Ministerului Apararii Nationale poate fi detasat in cadrul organismelor si organizatiilor internationale, in conformitate cu legislatia in vigoare.

Articolul 773

Personalul militar si civil beneficiaza de despagubiri pentru cazurile de invaliditate, iar membrii familiei care au, potrivit legii, dreptul la pensie de urmas, pentru cazurile de deces, produse ca urmare a unor actiuni militare, prin accidente, catastrofe sau alte asemenea evenimente intervenite in timpul si din cauza serviciului. Modalitatile de stabilire si acordare a despagubirilor se reglementeaza prin ordin al conducatorului institutiei.

(Din 06-iun-2013 Art. 77^1 din capitolul VI completat de Art. 1, punctul 1. din Legea 171/2013)

Articolul 78

(1) Numirea in functie si eliberarea din functie in unitatile militare, cu exceptia functiilor publice in care numirea se face potrivit legii, precum si detasarea cadrelor militare in conditiile art. 77 se fac, in timp de pace si in timp de razboi, conform competentelor stabilite prin ordin al ministrului apararii nationale.

(2) Numirea in functiile prevazute in statele de organizare cu grade de general de corp de armata, general-comandor, viceamiral-comandor si superioare acestora se face cu avizul Consiliului Suprem de Aparare a Tarii.

(3) Imputernicirea sau incetarea imputernicirii cadrelor militare in activitate din Ministerul Apararii Nationale se efectueaza conform competentelor stabilite prin ordin al ministrului apararii nationale.

(Din 29-apr-2011 Art. 78, alin. (2) din capitolul VI completat de Art. I, punctul 19. din Legea 53/2011)

Articolul 79

(1) Incadrarea si promovarea in functii a ofiterilor de justitie se fac potrivit actelor normative specifice acestora.

(2) Incadrarea si promovarea ofiterilor in functii didactice se fac potrivit prevederilor prezentei legi si ale actelor normative aplicabile institutiilor militare de invatamant.

(3) Medicilor si farmacistilor militari li se acorda grade profesionale conform normelor legale.

Articolul 80

(1) Capitanii, locotenent-coloneii si capitan-comandorii care, pentru a fi inaintati in gradul urmator, trebuie sa absolve una dintre formele de pregatire mentionate la art. 56 alin. 1 paragrafele B si, respectiv C, insa pana la expirarea stagiului minim nu au absolvit-o, nu pot detine functii prevazute in statul de organizare cu grade superioare celor pe care le au.

Articolul 81

(1) Ofiterii in activitate pot fi numiti in functii inferioare gradelor pe care le au, in urmatoarele situatii:

a) cand se produc modificari in statele de organizare sau in cazul reorganizarii armatei;

b) in cazuri exceptionale, la cererea ofiterilor sau cand sunt propusi prin aprecierile de serviciu, pentru motive bine justificate;





Afişează Legea 80/1995, Actualizata 2020, privind statutul cadrelor militare pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Legea 80/1995    Legea 80/1995 actualizata    Legea 80/1995 actualizata 2020    Legea 101/2019

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Jurisprudenţă

Decizia CCR nr. 323/2019 referitoare la admiterea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 alin. 2 din Legea nr. 80/1995
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia CCR nr. 71/2019 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a unor dispozitii din Statutul cadrelor militare
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Anulare act administrativ. Ordin privind sanctiunea trecerii in rezerva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Craiova, Sentinta nr. 65 din 25.02.2008

Contestatie privind pierderea gradului militar
Pronuntaţă de: Tribunalul Ialomita - Sectia Civila, Sentinta civila nr. 1219F din 15.05.2012

Ordin trecere in rezerva. Lipsa caracteristicilor specifice unui act de comandament militar. Posibilitatea cenzurarii legalitatii lui pe calea contenc
Pronuntaţă de: Decizia nr. 532 din 15 februarie 2006, Inalta Curte de Casatie si Justitie , Sectia de contencios administrativ si fiscal



Articole Juridice

Neconstitutionalitatea reglementarii cadrului legal cu privire la recompensele si sanctiunile aplicate cadrelor militare prin acte administrative
Sursa: Irina Maria Diculescu