din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2539 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute » Legea 80/1995, Actualizata 2020, privind statutul cadrelor militare

Legea 80/1995, Actualizata 2020, privind statutul cadrelor militare

  Publicat: 29 Dec 2019       80591 citiri        Secţiunea: Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute  


LEGEA nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare, Actualizata 2020

Actualizata prin:
- Legea 101/2019 pentru modificarea si completarea Legii nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare


Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Exceptie de la dispozitiile unui act normativ,
1. Din punctul de vedere al drepului civil, dreptul de dispozitie este alcatuit din dreptul de dispozitie materiala si dreptul de dispizitie juridica.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
1. Din punctul de vedere al drepului civil, dreptul de dispozitie este alcatuit din dreptul de dispozitie materiala si dreptul de dispizitie juridica.
1. Din punctul de vedere al drepului civil, dreptul de dispozitie este alcatuit din dreptul de dispozitie materiala si dreptul de dispizitie juridica.
Act adoptat de organele de stat,
Totalitatea activitatilor desfasurate, in regim de putere publica,
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
1. Din punctul de vedere al drepului civil, dreptul de dispozitie este alcatuit din dreptul de dispozitie materiala si dreptul de dispizitie juridica.
Persoana care a implinit varsta de 18 ani.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Aplicarea normelor juridice la fapte ori situatii concrete.
Parte a mostenirii, indisponibilizata de lege in favoarea unor anumite categorii de mostenitori, rezervatori, in sensul ca nu poate fi micsorata nici prin acte intre vii cu titlu gratuit, donatii, nici prin testament.
1. Din punctul de vedere al drepului civil, dreptul de dispozitie este alcatuit din dreptul de dispozitie materiala si dreptul de dispizitie juridica.
Persoana care a implinit varsta de 18 ani.
Pretul la care se vand si se cumpara hartiile de valoare si valuta straina.
Partea introductive a hotararii judecatoresti, care cuprinde: denumirea instantei; ziua, luna si anul sedintei de judecata, cu mentiunea daca aceasta a fost sau nu publica; numele si prenumele judecatorilor,
( lat. expertus, de la experior "incerc, dovedesc"). Mijloc de proba, prevazut in sectiunea X, cap. II, t. III, C. proc. pen., partea generala si in diferite legi speciale, consta in rezolvarea unor probleme de stricta specialitate de catre persoane care poseda cunostinte profunde intr-un domneiu dat.
( lat. expertus, de la experior "incerc, dovedesc"). Mijloc de proba, prevazut in sectiunea X, cap. II, t. III, C. proc. pen., partea generala si in diferite legi speciale, consta in rezolvarea unor probleme de stricta specialitate de catre persoane care poseda cunostinte profunde intr-un domneiu dat.
Consimtamant la ceva, intelegere intre doua parti la incheierea unui act juridic.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Este actul juridic procesual, final si de dispozitie prin care se solutioneaza cauza penala de catre instanta de judecata, punandu-se, astfel, capat judecatii.
Cauza care inlatura raspunderea penala pentru infractiunile savarsite pana la data aparitiei legii de amnistiere.
Cauza care inlatura consecintele condamnarii,
Termen sinonim cu arestarea preventiva,
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Foaie care evidentiaza sistematic un mijloc economic, un proces economic, o suma.

c) cand sunt sanctionati cu retrogradarea in functie.

(2) In situatiile mentionate la alin. 1 lit. b) si c) , ofiterii pot fi numiti in functii prin derogare de la prevederile art. 74 alin. 2.

(3) Numirea in functii, in conditiile prevazute la alin. 1 lit. b) si c) se face cu aprobarea ministrului apararii nationale sau a comandantilor stabiliti de acesta.

Articolul 82

(1) Situatia ofiterilor, maistrilor militari si subofiterilor in activitate, care sunt pusi la dispozitie, se solutioneaza dupa cum urmeaza:

a) pentru cei pusi la dispozitie in vederea incadrarii sau trecerii in rezerva ori in retragere, in termen de cel mult 3 luni. In cazuri exceptionale, cu aprobarea ministrului apararii nationale, acest termen poate fi prelungit cu inca cel mult 3 luni. Pe timpul cat se afla in aceasta situatie, cei in cauza indeplinesc atributiile stabilite de comandantii unitatilor militare la a caror dispozitie sunt;

b) pentru cei pusi la dispozitie in cazurile de boala stabilite prin hotarare a Guvernului, la expirarea termenului de internare si a concediilor medicale pentru tratament, fara a depasi termenul maxim prevazut de reglementarile in vigoare pentru bolnavii salariati in administratia publica. Cadrele militare restabilite vor fi numite in functie, iar cele a caror boala se mentine vor fi trecute, dupa caz, in rezerva sau in retragere, cu drept de pensie conform legii;

c) pentru cei cazuti in captivitate, in termen de cel mult 3 luni de la inapoierea in tara. In aceasta perioada comisii speciale, stabilite prin dispozitie a sefului Statului Major General, vor cerceta conditiile caderii in captivitate si comportarea celor in cauza pe tot timpul acesteia. In functie de rezultat, cei gasiti nevinovati vor fi incadrati in functii, iar cei vinovati de fapte ce cad sub incidenta legii penale vor fi trecuti in rezerva .

Articolul 83

(1) Ofiterii, maistrii militari si subofiterii fac parte din arme sau servicii si au specialitati militare, in raport cu profilul pregatirii lor profesionale.

(2) Nomenclatorul armelor, serviciilor si specialitatilor militare se stabileste prin dispozitie a sefului Statului Major General.

Articolul 84

(1) Trecerea ofiterilor, maistrilor militari si subofiterilor dintr-o arma, serviciu sau specialitate militara in alta se poate efectua, in raport cu nevoile armatei, dupa obtinerea unei pregatiri corespunzatoare, prin una dintre urmatoarele forme:

a) absolvirea, cu diploma de licenta, a unei academii militare sau a unei institutii civile de invatamant superior cu profil corespunzator armelor, serviciilor si specialitatilor militare necesare armatei ori a unor institutii militare de invatamant pentru formarea ofiterilor, de catre cei care nu au avut studii de acest nivel;

b) absolvirea unui curs de perfectionare sau de specializare in arma, serviciul sau specialitatea in care urmeaza a fi confirmate si o experienta practica de cel putin 2 ani in functii corespunzatoare acestora, timp in care sa fi fost apreciati cu cel putin calificativul AA�bunAA�.

(Din 16-mai-2019 Art. 84, alin. (1) , litera B. din capitolul VI modificat de Art. I, punctul 57. din Legea 101/2019)

(2) Maistrii militari si subofiterii pot fi trecuti dintr-o arma, serviciu sau specialitate militara in alta si prin promovarea examenului de grad, daca inainte de sustinerea acestuia au un stagiu practic neintrerupt de minimum 2 ani in noua arma, serviciu sau specialitate militara, pe timpul caruia au fost apreciati cu calificativul cel putin "bun".

(3) Ofiterii, maistrii militari si subofiterii se trec dintr-o arma, serviciu sau specialitate militara in alta prin ordin al comandantilor stabiliti de ministrul apararii nationale.

CAPITOLUL VII: Trecerea in rezerva sau direct in retragere a cadrelor militare

Articolul 85

(1) Ofiterii, maistrii militari si subofiterii in activitate pot fi trecuti in rezerva sau direct in retragere, dupa caz, in urmatoarele situatii:

a) la implinirea varstei standard de pensionare pentru limita de varsta;

(Din 29-apr-2011 Art. 85, alin. (1) , litera A. din capitolul VII modificat de Art. I, punctul 20. din Legea 53/2011)

a1) la implinirea varstei care confera dreptul la pensie de serviciu pentru limita de varsta cu reducerea varstei standard de pensionare, in conditiile legii;

(Din 16-mai-2019 Art. 85, alin. (1) , litera A. din capitolul VII completat de Art. I, punctul 58. din Legea 101/2019)

b) sunt clasati "inapt pentru serviciul militar" de catre comisiile de expertiza medico-militara, cu exceptia situatiei in care a intervenit mentinerea in activitate in conditiile art. 21 alin. 4;

(Din 11-apr-2014 Art. 85, alin. (1) , litera B. din capitolul VII modificat de Art. 1, punctul 3. din Legea 30/2014)

c) sunt clasati "apt limitat" de catre comisiile de expertiza medico-militara, cu exceptia situatiei in care a intervenit mentinerea in activitate in conditiile art. 21 alin. 4;

(Din 11-apr-2014 Art. 85, alin. (1) , litera C. din capitolul VII modificat de Art. 1, punctul 3. din Legea 30/2014)

d) au implinit limita de varsta in grad;

e) cand, in urma reorganizarii unor unitati si a reducerii unor functii din statele de organizare, nu sunt posibilitati pentru a fi incadrati in alte functii sau unitati, precum si pentru alte motive sau nevoi ale Ministerului Apararii Nationale;

e1) la expirarea termenului prevazut in contractul incheiat in conditiile art. 411, daca una dintre parti nu este de acord cu reinnoirea acestuia;

(Din 30-iul-2001 Art. 85, alin. (1) , litera E. din capitolul VII completat de Art. I, punctul 13. din Ordonanta urgenta 90/2001)

f) pentru a fi numiti intr-o functie publica, civila, cu mentiunea de a fi trecuti in rezerva;

g) la cerere, pentru motive bine intemeiate;

h) prin demisie;

i) cand manifesta dezinteres in indeplinirea atributiilor si sarcinilor de serviciu sau in perfectionarea pregatirii lor militare si de specialitate;

i1) cand nu promoveaza baremele de pregatire fizica, in conditiile stabilite prin ordin al conducatorului institutiei;

(Din 06-iun-2013 Art. 85, alin. (1) , litera I. din capitolul VII completat de Art. 1, punctul 2. din Legea 171/2013)

j) cand comit abateri grave de la prevederile regulamentelor militare sau de la alte dispozitii legale;

k) cand, pentru o infractiune savarsita din culpa, li s-a aplicat prin hotarare judecatoreasca suspendarea executarii pedepsei sub supraveghere ori a amenzii, precum si in cazurile cand au beneficiat de amnistie sau gratiere inainte de inceperea executarii pedepsei;

(Din 01-feb-2014 Art. 85, alin. (1) , litera K. din capitolul VII modificat de Art. 33, punctul 1. din titlul II din Legea 255/2013)

l) cand incalca prevederile art. 4 lit. a) referitoare la detinerea cetateniei romane si a domiciliului in tara;

(Din 16-mai-2019 Art. 85, alin. (1) , litera L. din capitolul VII modificat de Art. I, punctul 59. din Legea 101/2019)

m) in cazul neavizarii in vederea acordarii autorizatiei de acces la informatii clasificate sau certificatului de securitate, la retragere ori in cazul in care aceste documente nu sunt revalidate, din motive imputabile cadrului militar in conditiile legii;

n) dupa punerea la dispozitie, potrivit legii, ca urmare a limitarii nivelului de acces la informatii clasificate, atunci cand nu se identifica o functie corespunzatoare gradului detinut cu o prevedere a nivelului de acces la informatii clasificate inscrisa in fisa postului, la nivelul acordat dupa limitare.

(Din 29-apr-2011 Art. 85, alin. (1) , litera L. din capitolul VII completat de Art. I, punctul 21. din Legea 53/2011)

(2) Trecerea in rezerva sau direct in retragere se face din oficiu, in conditiile prevazute la alin. 1 lit. a) , b) , d) , e) , f) , i1) , l) , m) si n) , la propunerea consiliilor de onoare, in conditiile prevazute la alin. 1 lit. i) si j) , iar in celelalte conditii, la propunerea comandantilor unitatilor din care fac parte, inaintata ierarhic.

(Din 16-mai-2019 Art. 85, alin. (2) din capitolul VII modificat de Art. I, punctul 60. din Legea 101/2019)





Afişează Legea 80/1995, Actualizata 2020, privind statutul cadrelor militare pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Legea 80/1995    Legea 80/1995 actualizata    Legea 80/1995 actualizata 2020    Legea 101/2019

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Jurisprudenţă

Decizia CCR nr. 323/2019 referitoare la admiterea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 alin. 2 din Legea nr. 80/1995
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia CCR nr. 71/2019 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a unor dispozitii din Statutul cadrelor militare
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Anulare act administrativ. Ordin privind sanctiunea trecerii in rezerva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Craiova, Sentinta nr. 65 din 25.02.2008

Contestatie privind pierderea gradului militar
Pronuntaţă de: Tribunalul Ialomita - Sectia Civila, Sentinta civila nr. 1219F din 15.05.2012

Ordin trecere in rezerva. Lipsa caracteristicilor specifice unui act de comandament militar. Posibilitatea cenzurarii legalitatii lui pe calea contenc
Pronuntaţă de: Decizia nr. 532 din 15 februarie 2006, Inalta Curte de Casatie si Justitie , Sectia de contencios administrativ si fiscal



Articole Juridice

Neconstitutionalitatea reglementarii cadrului legal cu privire la recompensele si sanctiunile aplicate cadrelor militare prin acte administrative
Sursa: Irina Maria Diculescu