Articolul 12
In cauzele penale, acordul de comunicare a actelor procedurale prin posta electronica se prezuma, iar organele judiciare vor solicita, acolo unde este cazul, de urgenta, telefonic, indicarea adreselor de posta electronica pentru comunicarea respectivelor acte . Daca, din motive obiective, comunicarea prin posta electronica nu se poate realiza, se vor folosi celelalte mijloace de comunicare prevazute de Legea nr. 135/2010 privind Codul de procedura penala, cu modificarile si completarile ulterioare.
Articolul 13
(1) Daca organul judiciar apreciaza ca aceasta nu aduce atingere bunei desfasurari a procesului ori drepturilor si intereselor partilor, persoanele private de libertate, altele decat cele aflate in arest la domiciliu, sunt audiate prin videoconferinta la locul de detinere, fara a fi necesar acordul acestora.
(2) Audierea altor persoane decat cele prevazute la alin. (1) se poate face si prin videoconferinta, la locul unde se afla, cu acordul acestora. Aceasta posibilitate le va fi adusa la cunostinta cu ocazia primei audieri sau, dupa caz, printr-o instiintare comunicata telefonic, prin e-mail sau prin alte asemenea mijloace care asigura transmiterea instiintarii si confirmarea primirii, persoana fiind intrebata daca isi manifesta acordul in acest sens. In vederea audierii prin videoconferinta, persoana se citeaza chiar daca are termen in cunostinta. Citatia va cuprinde si mentiunea ca audierea se face prin videoconferinta, modalitatea in care se va realiza aceasta, data, precum si ora sau, dupa caz, intervalul orar in care va avea loc audierea, precum si precizarea faptului ca persoana citata este obligata sa respecte solemnitatea sedintei de judecata .
(3) In cazurile prevazute la alin. (1) si (2) videoconferinta se realizeaza printr-un mijloc de telecomunicatie audiovizuala care permite verificarea identitatii partilor si garanteaza securitatea, integritatea, confidentialitatea si calitatea transmisiunii. Inregistrarea audierii este obligatorie.
(4) Dispozitiile alin. (2) nu se aplica in cazul audierii in cursul urmaririi penale si nici la judecarea cauzelor cu inculpati minori, a celor referitoare la reabilitarea judecatoreasca si nici atunci cand instanta de judecata declara sedinta de judecata ca nepublica.
Articolul 14
Daca din motive generate de pandemia de COVID-19 un parchet este impiedicat sa functioneze, la sesizarea prim-procurorului acestuia ori a procurorului general al parchetului de pe langa curtea de apel sau din oficiu, procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie poate dispune trimiterea uneia sau mai multor cauze la un parchet egal in grad, daca masura se impune in interesul rezolvarii acestora.
Articolul 15
Daca din motive generate de pandemia de COVID-19 o instanta de judecata este impiedicata sa isi continue activitatea, la cererea procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie se desemneaza o alta instanta de acelasi grad care sa preia solutionarea cauzelor pentru care se solicita acest lucru, dispozitiile art. 76 din Legea nr. 135/2010, cu modificarile si completarile ulterioare, aplicandu-se in mod corespunzator. Atunci cand este posibil, dosarul cauzei se trimite in format electronic instantei desemnate.
Capitolul IV Dispozitii tranzitorii si finale
Articolul 16
Utilizarea la nivelul autoritatii judecatoresti a semnaturii electronice si a documentelor electronice se face in conditiile legii.
Articolul 17
La data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga:
a) alineatele (2)-(5) ale art. 73 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 70/2020 privind reglementarea unor masuri, incepand cu data de 15 mai 2020, in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, pentru prelungirea unor termene, pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, a Legii educatiei nationale nr. 1/2011, precum si a altor acte normative, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 394 din 14 mai 2020, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 179/2020, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) articolul 62 din Legea nr. 55/2020 privind unele masuri pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 396 din 15 mai 2020, cu modificarile si completarile ulterioare.
Articolul 18
(1) Dispozitiile art. 1-15 se aplica pe durata starii de alerta declarate in conditiile legii, in vederea prevenirii si combaterii efectelor pandemiei de COVID-19, precum si pentru o perioada de 30 de zile de la incetarea acesteia.
(2) Dispozitiile art. 3-8, 10 si 11 sunt aplicabile si proceselor si executarilor silite incepute anterior intrarii in vigoare a prezentei legi.
In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti
Restituirea sumelor incasate de salariat ca urmare a interpretarii eronate a prevederilor legale privind salarizarea Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Neefectuarea coprespunzatoare a cercetarii disciplinare prealabile Comportamente inadecvate sau nedrepte la locul de munca Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Acordarea drepturilor salariale prevazute in contractul colectiv de munca Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti
Pauza de masa intre dreptul la repaus si exigentele disciplinei muncii. Reflectii critice asupra acestui drept Sursa: MCP avocati
Neplata orelor suplimentare. Dreptul ignorat al functionarilor publici cu statut special Sursa: MCP avocati
Accidentul de munca. Obligatia de raportare, rigorile cercetarii si exigentele legale Sursa: MCP avocati
Contractul de colaborare vs. contractul individual de munca. Delimitari juridice si implicatii fiscale? Sursa: MCP avocati
Revocarea deciziei de concediere. Intre executare provizorie si efecte retroactive Sursa: MCP avocati
Decizie obligatorie a ICCJ: Clarificari privind drepturile salariale ale functionarilor publici Sursa: avocat Curpas Florian Cristian
Hartuirea la locul de munca: Noile modificari aduse de HG nr. 27/2025 si impactul lor asupra angajatorilor si angajatilor Sursa: MCP avocati