din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2976 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Contencios Administrativ » Legea electorala pentru Senat si Camera Deputatilor, actualizata 2024 - Legea 208/2015

Legea electorala pentru Senat si Camera Deputatilor, actualizata 2024 - Legea 208/2015

  Publicat: 09 Dec 2023       3796 citiri        Secţiunea: Contencios Administrativ  


Documente atasate
ANEXE_Legea 208_2015_2024.docx
Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Legea 208/2015, actualizata 2024, privind alegerea Senatului si a Camerei Deputatilor, precum si pentru organizarea si functionarea Autoritatii Electorale Permanente

Legea electorala 2024 actualizata prin Legea 295/2022 pentru modificarea art. 52 alin. (14) din Legea nr. 208/2015 privind alegerea Senatului si a Camerei Deputatilor, precum si pentru organizarea si functionarea Autoritatii Electorale Permanente

Publicat in Monitorul Oficial cu numarul 553 din data de 24 iulie 2015


Operatiune asiguratoare prin care o persoana fizica sau juridica dispune pastrarea unei sume de bani in contul altei persoane, care renunta sa o primeasca.
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
Act adoptat de organele de stat,
Puterile publice existente in stat.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
Specialist cu o competenta profesionala deosebita care poate fi desemnat de catre organul de urmarire penala ori de catre organul de jurisdictie pentru a efectua lucrari sau a da lamuririle necesare asupra unor situatii de fapt, in vederea rezolvarii unui proces. In activitatea sa expertul nu transeaza conflicte si nici nu arbitreaza interese, ci executa analize, investigatii, calcule, formuland evaluari, precieri si concluzii in legatura cu situatia respectiva.
Birou electoral - organism care se constituie pentru buna organizare si desfasurare a alegerilor la nivel national,
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
1. Locuinta care, spre deosebire de domiciliu, nu este statornica sau principala. O persoana poate avea, in dreptul nostru, un singur domiciliu si mai multe resedinte.
Denumire a Camerei inferioare a Parlamentului in unele tari
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
1. Locuinta care, spre deosebire de domiciliu, nu este statornica sau principala. O persoana poate avea, in dreptul nostru, un singur domiciliu si mai multe resedinte.
1. Locuinta care, spre deosebire de domiciliu, nu este statornica sau principala. O persoana poate avea, in dreptul nostru, un singur domiciliu si mai multe resedinte.
1. Locuinta care, spre deosebire de domiciliu, nu este statornica sau principala. O persoana poate avea, in dreptul nostru, un singur domiciliu si mai multe resedinte.
Reprezinta consimtamantul dat de cumparator pentru o valoare sau o cantitate de bunuri mai mica decat cea inscrisa in documentul de decontare, prin care banca este autorizata sa plateasca numai contravaloarea acestora.
1. Persoana careia ii apartine un drept sau ii revine o obligatie in mod direct. De exemplu, o persoana poate fi titulara a dreptului de proprietate, a dreptului de autor, a unui drept de creanta etc.
1. Locuinta care, spre deosebire de domiciliu, nu este statornica sau principala. O persoana poate avea, in dreptul nostru, un singur domiciliu si mai multe resedinte.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
1. Locuinta care, spre deosebire de domiciliu, nu este statornica sau principala. O persoana poate avea, in dreptul nostru, un singur domiciliu si mai multe resedinte.
Birou electoral - organism care se constituie pentru buna organizare si desfasurare a alegerilor la nivel national,
Totalitate a actiunilor: primire, pastrare, evidenta, manuire, eliberare, care compun activitatea de administrare,
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
1. Locuinta care, spre deosebire de domiciliu, nu este statornica sau principala. O persoana poate avea, in dreptul nostru, un singur domiciliu si mai multe resedinte.
Persoana fizica sau juridica, parte in contractul de asigurare, care, in temeiul acestui contract,
1. Locuinta care, spre deosebire de domiciliu, nu este statornica sau principala. O persoana poate avea, in dreptul nostru, un singur domiciliu si mai multe resedinte.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Mijloc de proba scris, prevazut in sectiunea V., cap. II, t. III, C. proc. pen., partea generala.
Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Forma a raspunderii juridice care consta in aplicarea unor sanctiuni administrative,
1. Locuinta care, spre deosebire de domiciliu, nu este statornica sau principala. O persoana poate avea, in dreptul nostru, un singur domiciliu si mai multe resedinte.
1. Locuinta care, spre deosebire de domiciliu, nu este statornica sau principala. O persoana poate avea, in dreptul nostru, un singur domiciliu si mai multe resedinte.
inseamna o persoana fizica sau juridica stabilita in Uniune, desemnata in scris de catre operator sau persoana imputernicita de operator in temeiul articolului 27 din GDPR,
Mijloc de proba scris, prevazut in sectiunea V., cap. II, t. III, C. proc. pen., partea generala.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Operatiune asiguratoare prin care o persoana fizica sau juridica dispune pastrarea unei sume de bani in contul altei persoane, care renunta sa o primeasca.
Act adoptat de organele de stat,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Se considera inregistrare sonora sau fonograma, in sensul legii 8/1996, orice fixare, exclusiv sonora, a sunetelor provenite dintr-o interpretare ori executie a unei opere sau a altor sunete ori a reprezentarilor numerice ale acestor sunete, oricare ar fi metoda si suportul utilizate pentru aceasta fixare.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.

c) nu a savarsit contraventii in legatura cu alegerile sau cu un referendum;

d) nu a savarsit erori in operatiunile de consemnare a rezultatelor votarii in procesele-verbale;

e) nu a fost exclusa din corpul expertilor electorali;

f) nu s-a retras din corpul expertilor electorali.

(5) Primarii si prefectii redirectioneaza cererile depuse conform alin. (4) lit. b) catre Autoritatea Electorala Permanenta in 48 de ore de la inregistrare, dar nu mai tarziu de 40 de zile inaintea datei alegerilor.

(6) La examenul pentru admiterea in corpul expertilor electorali poate participa orice persoana care indeplineste conditiile prevazute la alin. (1) si care nu a fost exclusa din corpul expertilor electorali, sub conditia ca excluderea sa fi avut loc cu mai mult de 6 luni inaintea examenului.

(7) Pot participa la examenul pentru admiterea in corpul expertilor electorali persoanele prevazute la alin. (6) care declara in scris ca indeplinesc conditiile prevazute la alin. (1) lit. a) -g) si care solicita Autoritatii Electorale Permanente, printr-o cerere scrisa, datata si semnata, continand numele, prenumele, codul numeric personal, domiciliul, resedinta, ocupatia, profesia, telefonul si adresa de e-mail, admiterea in corpul expertilor electorali pe baza de examen.

(8) Metodologia de aplicare a prevederilor prezentului articol este stabilita prin hotarare a Autoritatii Electorale Permanente.

(9) Excluderea din corpul expertilor electorali se realizeaza de catre Autoritatea Electorala Permanenta in cazul savarsirii de contraventii privind alegerile sau referendumurile.

(10) La solicitarea Autoritatii Electorale Permanente, autoritatile publice cu atributii in domeniul electoral au obligatia de a pune la dispozitie, gratuit, spatii pentru organizarea examenelor pentru admiterea in corpul expertilor electorali.

(11) Retragerea din corpul expertilor electorali se realizeaza pe baza de cerere formulata in scris in cel mult 5 zile de la data inceperii perioadei electorale.

(12) In cazul in care un expert electoral nu poate indeplini functia de presedinte al unui birou electoral al unei sectii de votare sau functia de loctiitor al acestuia cu ocazia unor alegeri este obligat sa solicite in scris Autoritatii Electorale Permanente suspendarea din corpul expertilor electorali, pe durata acestora, cel mai tarziu cu 30 de zile inaintea zilei alegerilor.

(13) Autoritatea Electorala Permanenta gestioneaza corpul expertilor electorali, care cuprinde urmatoarele date de identificare ale persoanelor inscrise: numele, prenumele, codul numeric personal, domiciliul, resedinta, ocupatia, profesia, telefonul si adresa de e-mail.

(14) Autoritatea Electorala Permanenta aduce la cunostinta publica, prin afisare pe site-ul propriu, urmatoarele date de identificare ale persoanelor inscrise in corpul expertilor electorali:

a) numele;

b) prenumele;

c) initiala tatalui;

d) domiciliul - se inscriu numai judetul si localitatea sau municipiul Bucuresti si sectorul, dupa caz.

(15) Autoritatea Electorala Permanenta transmite prefectilor informatiile prevazute la alin. (13) privind persoanele desemnate ca presedinti ai birourilor electorale ale sectiilor de votare si loctiitori ai acestora.

(16) Expertul electoral nu poate participa la campania electorala.

(17) Prezentul articol se aplica in mod corespunzator persoanelor cu domiciliul sau resedinta in strainatate.

Art. 17

(1) Birourile electorale ale sectiilor de votare din strainatate sunt alcatuite dintr-un presedinte, un loctiitor al acestuia si cel mult 8 reprezentanti ai partidelor politice parlamentare si ai Grupului parlamentar al minoritatilor nationale din Camera Deputatilor in numele organizatiilor cetatenilor apartinand minoritatilor nationale membre ale acestuia care participa la alegeri. Birourile electorale ale sectiilor de votare din strainatate nu pot functiona cu mai putin de 3 membri, dintre care unul este presedinte.

(2) Presedintii birourilor electorale ale sectiilor de votare din strainatate si loctiitorii acestora sunt desemnati de catre Autoritatea Electorala Permanenta la propunerea sefilor misiunilor diplomatice si ai oficiilor consulare. Desemnarea se realizeaza in baza cererilor cetatenilor cu drept de vot, semnate si datate, prin care se declara si indeplinirea conditiilor prevazute la art. 16 alin. (1) , transmise prin posta, fax ori e-mail sau depuse la misiunile diplomatice si oficiile consulare. Deciziile privind desemnarea presedintilor birourilor sectiilor de votare din strainatate si a loctiitorilor acestora se comunica biroului electoral de circumscriptie pentru cetatenii romani cu domiciliul sau resedinta in afara tarii. Operatiunile de desemnare a presedintilor birourilor sectiilor de votare din strainatate si a loctiitorilor acestora incep cu 30 de zile inaintea datei votarii, pe masura ce sunt stabilite sediile sectiilor de votare din strainatate, si se finalizeaza pana cel mai tarziu cu 15 zile inaintea datei votarii, fiind aduse la cunostinta publica prin afisare pe site-ul biroului electoral de circumscriptie pentru cetatenii romani cu domiciliul sau resedinta in afara tarii.

(3) In cel mult 5 zile de la data finalizarii operatiunilor de desemnare a presedintilor birourilor electorale ale sectiilor de votare din strainatate si a loctiitorilor acestora, formatiunile politice prevazute la alin. (1) care au propus candidaturi ce au ramas definitive transmit biroului electoral de circumscriptie pentru cetatenii romani cu domiciliul sau resedinta in afara tarii, prin mijloace electronice, listele reprezentantilor lor in biroul electoral al sectiei de votare din strainatate respective, cuprinzand numele, prenumele, telefoanele, e-mailurile si codurile numerice personale ale titularului si ale supleantilor, insotite de declaratiile lor de acceptare . O formatiune politica poate avea un titular si 2 supleanti ai acestuia pentru fiecare sectie de votare. Supleantii pot inlocui temporar titularii cand acestia nu pot participa la activitatea birourilor electorale ale sectiilor de votare din strainatate.

(4) In cel mult 48 de ore de la data expirarii termenului prevazut la alin. (3) , presedintele biroului electoral de circumscriptie pentru cetatenii romani cu domiciliul sau resedinta in afara tarii completeaza birourile electorale ale sectiilor de votare din strainatate, ai caror presedinti si loctiitori au fost desemnati. In aceasta componenta, birourile electorale ale sectiilor de votare din strainatate indeplinesc toate atributiile prevazute de prezenta lege. Operatiunile de completare a birourilor electorale ale sectiilor de votare din strainatate se consemneaza in procese-verbale care reprezinta actele de investire, fiind aduse la cunostinta publica prin afisare pe site-ul biroului electoral de circumscriptie pentru cetatenii romani cu domiciliul sau resedinta in afara tarii si comunicate Ministerului Afacerilor Externe si Autoritatii Electorale Permanente.

(5) Operatiunile de completare a birourilor electorale ale sectiilor de votare din strainatate trebuie sa se finalizeze pana cel mai tarziu cu 7 zile inaintea datei votarii.

(6) In urma investirii intr-un birou electoral al sectiei de votare din strainatate, presedintele, loctiitorul si ceilalti membri sunt obligati sa indeplineasca atributiile ce le revin conform legii, acestia raspunzand pentru buna gestiune a materialelor ce le sunt predate pentru desfasurarea procesului electoral.

(7) In cazul in care numarul persoanelor propuse de formatiunile politice este insuficient pentru completarea birourilor electorale ale sectiilor de votare din strainatate, acestea sunt completate cu cetateni romani cu drept de vot propusi de catre sefii misiunilor diplomatice sau ai oficiilor consulare, dupa caz.

(8) In situatia in care birourile electorale ale sectiilor de votare nu pot fi completate conform alin. (3) si (7) , acestea se completeaza de catre presedintele biroului electoral de circumscriptie pentru cetatenii romani cu domiciliul sau resedinta in afara tarii cu personal asigurat de catre Ministerul Afacerilor Externe, precum si de alte autoritati publice, la solicitarea Ministerului Afacerilor Externe. Costurile deplasarii si cazarii personalului trimis in strainatate pentru a face parte din birourile electorale ale sectiilor de votare sunt suportate de catre Ministerul Afacerilor Externe.

(9) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) , daca presedintele biroului electoral al unei sectii de votare din strainatate constata, in preziua sau ziua votarii, ca numarul membrilor biroului electoral este insuficient pentru buna desfasurare a votarii, acesta poate suplimenta numarul membrilor biroului electoral respectiv, pana la cel mult 15 membri, cu aprobarea biroului electoral de circumscriptie pentru cetatenii romani cu domiciliul sau resedinta in afara tarii. Completarea se poate face cu supleantii propusi de catre formatiunile politice prevazute la alin. (1) sau, daca numarul acestora nu este suficient, cu orice cetatean roman cu drept de vot, fiind consemnata intr-un proces-verbal.

(10) Toate cheltuielile privind transportul, cazarea, masa si alte cheltuieli curente ale reprezentantilor formatiunilor politice in birourile electorale ale sectiilor de votare din strainatate se suporta de catre cei care ii desemneaza.

(11) Atunci cand numarul persoanelor propuse potrivit alin. (3) este insuficient sau cand acestea nu au confirmat pana cu 3 zile inaintea datei votarii, in scris, prin e-mail sau mesaj text, ca se vor prezenta la activitatea biroului electoral al sectiei de votare din strainatate, acesta este completat cu supleantii propusi de aceeasi formatiune politica, pana cel mai tarziu cu doua zile inaintea zilei votarii, iar daca acestia nu confirma prezenta, se completeaza, inclusiv in ziua votarii, de catre presedintii birourilor electorale ale sectiilor de votare din strainatate, dupa informarea biroului electoral ierarhic superior, cu cetateni romani cu drept de vot propusi de catre sefii misiunilor diplomatice si ai oficiilor consulare.

(12) In cazul in care presedintii birourilor electorale ale sectiilor de votare din strainatate nu isi indeplinesc atributiile ce le revin sau savarsesc contraventii prevazute de prezenta lege, sunt inlocuiti, de indata, la solicitarea biroului electoral ierarhic superior, cu loctiitorii acestora. In cazul in care ceilalti membri ai birourilor electorale ale sectiilor de votare nu isi indeplinesc atributiile ce le revin sau savarsesc contraventii prevazute de prezenta lege, sunt inlocuiti, de indata, de catre presedintii birourilor electorale ale sectiilor de votare din strainatate, dupa informarea biroului electoral ierarhic superior, cu cetateni romani cu drept de vot propusi de catre sefii misiunilor diplomatice si ai oficiilor consulare.

(13) Cetatenii romani cu drept de vot prevazuti la alin. (8) , (9) si (11) trebuie sa indeplineasca conditiile prevazute la art. 16 alin. (1) , dovedite prin declaratie pe propria raspundere .

Art. 18

Birourile electorale ale sectiilor de votare au urmatoarele atributii:

a) primesc de la primari, pe baza de proces-verbal, un exemplar al listelor electorale permanente, in preziua votarii;

b) primesc de la primari buletinele de vot, stampila de control si stampilele cu mentiunea "VOTAT", formularele pentru incheierea proceselor-verbale si alte materiale necesare desfasurarii procesului electoral, precum si doua buletine de vot, cate unul pentru alegerea Senatului si a Camerei Deputatilor, anulate de catre presedintele biroului electoral de circumscriptie, pe care le vor afisa intr-un loc vizibil, in ziua premergatoare alegerilor; birourile electorale ale sectiilor de votare din strainatate primesc aceste materiale din partea biroului electoral de circumscriptie pentru cetatenii romanii cu domiciliul sau resedinta in afara tarii, pe baza de proces-verbal, cu sprijin logistic din partea Ministerului Afacerilor Externe;

c) conduc operatiunile de votare, iau toate masurile de ordine in localul sectiei de votare si in jurul acestuia;

d) numara voturile si consemneaza rezultatele votarii;

e) rezolva intampinarile referitoare la propria lor activitate;

f) inainteaza birourilor electorale de circumscriptie sau oficiului electoral de sector procesele-verbale cuprinzand rezultatele votarii, prin mijloace electronice si pe suport hartie, buletinele de vot intrebuintate si necontestate, buletinele de vot nule si pe cele contestate, impreuna cu contestatiile depuse si materialele la care acestea se refera, precum si listele electorale utilizate in cadrul sectiei de votare, indosariate pe tipuri de liste; birourile electorale ale sectiilor de votare din strainatate predau aceste materiale, cu exceptia buletinelor de vot intrebuintate si necontestate, biroului electoral de circumscriptie pentru cetatenii romani cu domiciliul sau resedinta in afara tarii, pe baza de proces-verbal, cu sprijin logistic din partea Ministerului Afacerilor Externe, iar in cazul in care acesta si-a incetat activitatea, Tribunalului Bucuresti;

g) predau prefectului, pe baza de proces-verbal, buletinele de vot anulate si neutilizate, stampilele si celelalte materiale utilizate in desfasurarea votarii; birourile electorale ale sectiilor de votare din strainatate predau aceste materiale, precum si buletinele de vot intrebuintate si necontestate misiunii diplomatice sau oficiului consular;

h) elibereaza fiecarui reprezentant al partidelor politice, aliantelor politice, aliantelor electorale si organizatiilor cetatenilor apartinand minoritatilor nationale din componenta biroului cate o copie de pe fiecare proces-verbal, certificata de presedintele biroului electoral al sectiei de votare;

i) elibereaza, la cererea atat a observatorilor organizatiilor neguvernamentale, cat si a reprezentantilor presei acreditati pe langa respectivele sectii de votare, prin presedintele sectiei de votare, cate o copie a fiecarui proces-verbal care consemneaza rezultatul alegerilor in sectia respectiva;

j) verifica, prin mijloace electronice, indeplinirea conditiilor prevazute de lege pentru exercitarea dreptului de vot, precum si corelatiile din procesele-verbale de consemnare a rezultatelor votarii, conform procedurii stabilite prin hotarare a Biroului Electoral Central.

Art. 19

(1) Partidele politice, aliantele politice, aliantele electorale, organizatiile cetatenilor apartinand minoritatilor nationale care participa la alegeri conform prezentei legi, precum si candidatii independenti pot contesta modul de formare si componenta birourilor electorale, in cel mult 48 de ore de la expirarea termenului de constituire sau, dupa caz, de completare a acestor birouri.

(2) Contestatiile se depun la si se solutioneaza de catre organismul electoral constituit la nivelul imediat superior celui la care functioneaza biroul la care se refera contestatia sau de catre Inalta Curte de Casatie si Justitie, in cazul in care contestatia se refera la Biroul Electoral Central, in termen de cel mult doua zile de la inregistrare . Decizia organismului electoral sau, dupa caz, hotararea data de Inalta Curte de Casatie si Justitie este definitiva.





Documente Atasate
ANEXE_Legea 208_2015_2024.docx

Afişează Legea electorala pentru Senat si Camera Deputatilor, actualizata 2024 - Legea 208/2015 pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Legea electorala    Legea electorala actualizata 2024    Legea 208/2015    Legea 208/2015 actualizata

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.