din anul 2007, atuul tau de DREPT!
3272 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Contencios Administrativ » Legea electorala pentru Senat si Camera Deputatilor, actualizata 2024 - Legea 208/2015

Legea electorala pentru Senat si Camera Deputatilor, actualizata 2024 - Legea 208/2015

  Publicat: 09 Dec 2023       3806 citiri        Secţiunea: Contencios Administrativ  


Documente atasate
ANEXE_Legea 208_2015_2024.docx
Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Legea 208/2015, actualizata 2024, privind alegerea Senatului si a Camerei Deputatilor, precum si pentru organizarea si functionarea Autoritatii Electorale Permanente

Legea electorala 2024 actualizata prin Legea 295/2022 pentru modificarea art. 52 alin. (14) din Legea nr. 208/2015 privind alegerea Senatului si a Camerei Deputatilor, precum si pentru organizarea si functionarea Autoritatii Electorale Permanente

Publicat in Monitorul Oficial cu numarul 553 din data de 24 iulie 2015


Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
inseamna o persoana fizica sau juridica stabilita in Uniune, desemnata in scris de catre operator sau persoana imputernicita de operator in temeiul articolului 27 din GDPR,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Unitate teritoriala cu una sau mai multe sectii de votare la care cetatenii arondati (cei care domiciliaza in raza circumscriptiei electorale respective) voteaza in cadrul alegerilor
inseamna o persoana fizica sau juridica stabilita in Uniune, desemnata in scris de catre operator sau persoana imputernicita de operator in temeiul articolului 27 din GDPR,
Birou electoral - organism care se constituie pentru buna organizare si desfasurare a alegerilor la nivel national,
Oficiu electoral - organism electoral constituit la nivelul sectoarelor municipiului Bucuresti, fara a avea atributia de a constata rezultatele alegerilor la acel nivel,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Mijloc de proba scris, prevazut in sectiunea V., cap. II, t. III, C. proc. pen., partea generala.
1. Locuinta care, spre deosebire de domiciliu, nu este statornica sau principala. O persoana poate avea, in dreptul nostru, un singur domiciliu si mai multe resedinte.
Candidat - persoana care participa la alegeri in urma propunerilor inaintate de competitori electorali sau in nume propriu pentru a obtine un mandat de deputat sau de senator,
Denumire a Camerei inferioare a Parlamentului in unele tari
Prin Declaratia de la Maastricht , din 10 decembrie 1991, statele membre ale Uniunii Europei Occidentale (UEO) au invitat tarile europene care erau membre ale NATO, dar nu si ale Uniunii Europene, sa devina membri asociati ai UEO.
1. Locuinta care, spre deosebire de domiciliu, nu este statornica sau principala. O persoana poate avea, in dreptul nostru, un singur domiciliu si mai multe resedinte.
1. Autorizarea eliberata de catre o administratie unei persoane pentru a exercita o profesie sau meserie.
Se acorda autoritatilor publice sau organismelor private autorizate care infiinteaza, organizeaza si dezvolta servicii de prevenire a separarii copilului de familia sa,
1. Locuinta care, spre deosebire de domiciliu, nu este statornica sau principala. O persoana poate avea, in dreptul nostru, un singur domiciliu si mai multe resedinte.
Denumire a Camerei inferioare a Parlamentului in unele tari
1. Locuinta care, spre deosebire de domiciliu, nu este statornica sau principala. O persoana poate avea, in dreptul nostru, un singur domiciliu si mai multe resedinte.
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
Una din hotararile judecatoresti, prevazuta in cap. I, t, II, C. proc. pen. partea speciala.
Legatura juridico-politica permanenta ce exista intre stat si cetatean se numeste cetatenie.In societatea noastra se discuta pe larg problema cetateniei.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
1. Autorizarea eliberata de catre o administratie unei persoane pentru a exercita o profesie sau meserie.
1. Autorizarea eliberata de catre o administratie unei persoane pentru a exercita o profesie sau meserie.
1. Document prin care se face o instiintare (publica) cu caracter oficial.
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.

(10) Presedintele oficiului electoral si loctiitorul acestuia sunt magistrati desemnati de presedintele Tribunalului Bucuresti cu 20 de zile inainte de data alegerilor, prin tragere la sorti, pe functii, dintre judecatorii in exercitiu ai judecatoriei sectorului.

(11) In 24 de ore de la data desemnarii magistratilor, partidele politice, aliantele politice, aliantele electorale si organizatiile cetatenilor apartinand minoritatilor nationale care participa la alegeri comunica in scris numele reprezentantilor lor in oficiul electoral.

(12) In termen de 24 de ore de la data expirarii termenului prevazut la alin. (10) , oficiile electorale se completeaza cu cate un reprezentant al Autoritatii Electorale Permanente.

(13) In termen de 24 de ore de la data expirarii termenului prevazut la alin. (11) , oficiile electorale se completeaza cu reprezentantii partidelor politice, organizatiilor cetatenilor apartinand minoritatilor nationale, aliantelor politice si aliantelor electorale, cu aplicarea corespunzatoare a prevederilor alin. (7) si (8) referitoare la stabilirea ordinii de completare a birourilor electorale de circumscriptie electorala.

(14) Partidele politice, aliantele politice, aliantele electorale si organizatiile cetatenilor apartinand minoritatilor nationale pot desemna cate un singur reprezentant in Biroul Electoral Central, intr-un birou electoral de circumscriptie sau intr-un oficiu electoral.

Art. 14

(1) Birourile electorale de circumscriptie au urmatoarele atributii:

a) vegheaza la organizarea din timp a sectiilor de votare, urmaresc si asigura aplicarea unitara si respectarea dispozitiilor legale privitoare la alegeri de catre toate autoritatile, institutiile si organismele cu responsabilitati in materie electorala din cadrul circumscriptiei;

b) inregistreaza candidaturile depuse la nivelul circumscriptiei;

c) comunica, in termen de 24 de ore de la ramanerea definitiva a candidaturilor, Biroului Electoral Central listele de candidati, precum si candidaturile independente la nivelul circumscriptiei;

d) fac publicatiile si afisarile prevazute de prezenta lege cu privire la candidaturi;

e) constata ramanerea definitiva a candidaturilor;

f) rezolva intampinarile referitoare la propria lor activitate si contestatiile cu privire la operatiunile birourilor electorale ale sectiilor de votare sau, dupa caz, oficiilor electorale din cadrul circumscriptiei electorale in care functioneaza; contestatiile se solutioneaza prin decizii care sunt obligatorii pentru biroul electoral in cauza, precum si pentru autoritatile si institutiile publice la care se refera, sub sanctiunile prevazute de prezenta lege;

g) distribuie birourilor electorale ale sectiilor de votare, prin intermediul primarilor, pe baza de proces-verbal de predare-primire, buletinele de vot, stampila de control si stampilele cu mentiunea "VOTAT", formularele pentru incheierea proceselor-verbale, precum si celelalte materiale necesare procesului electoral. Biroul Electoral de Circumscriptie al Municipiului Bucuresti distribuie aceste materiale oficiilor electorale; Biroul electoral de circumscriptie pentru cetatenii romani cu domiciliul sau resedinta in afara tarii distribuie aceste materiale birourilor electorale ale sectiilor de votare din strainatate, cu sprijinul logistic al Ministerului Afacerilor Externe;

h) stabilesc mandatele ce revin, la nivelul circumscriptiei, fiecarui partid politic, fiecarei aliante politice, aliante electorale, organizatii a cetatenilor apartinand unei minoritati nationale, fiecarui candidat independent care participa in alegeri in conditiile prezentei legi, in conformitate cu prevederile art. 94;

i) elibereaza candidatilor declarati alesi certificatul doveditor al alegerii;

j) inainteaza Biroului Electoral Central procesele-verbale cuprinzand rezultatul alegerilor la nivelul circumscriptiei electorale in care functioneaza, precum si intampinarile, contestatiile si procesele-verbale primite de la birourile electorale ale sectiilor de votare;

k) indeplinesc orice alte atributii ce le revin potrivit prezentei legi.

(2) Deciziile biroului electoral de circumscriptie se aduc la cunostinta in sedinta publica si prin afisare pe site-ul propriu si se comunica partilor interesate.

(3) Oficiile electorale de sector au urmatoarele atributii:

a) urmaresc aplicarea dispozitiilor legale privitoare la alegeri in sectoarele la nivelul carora functioneaza si vegheaza la organizarea din timp a sectiilor de votare;

b) rezolva intampinarile referitoare la propria lor activitate si contestatiile cu privire la operatiunile birourilor electorale ale sectiilor de votare de pe teritoriul sectorului la nivelul caruia functioneaza;

c) distribuie birourilor electorale ale sectiilor de votare, prin intermediul primarilor, buletinele de vot, stampila de control si stampilele cu mentiunea "VOTAT", formularele pentru incheierea proceselor-verbale, precum si celelalte materiale necesare procesului electoral;

d) totalizeaza rezultatul alegerilor, conform proceselor-verbale primite de la birourile electorale ale sectiilor de votare din subordine, si transmit rezultatele catre Biroul Electoral de Circumscriptie al Municipiului Bucuresti, caruia i se subordoneaza;

e) inainteaza biroului electoral de circumscriptie caruia i se subordoneaza procesele-verbale cuprinzand rezultatul alegerilor de pe raza sectorului respectiv, precum si intampinarile, contestatiile si procesele-verbale primite de la birourile electorale ale sectiilor de votare.

(4) Deciziile oficiului electoral de sector se aduc la cunostinta in sedinta publica si prin afisare pe site-ul propriu.

Art. 15

(1) Birourile electorale ale sectiilor de votare sunt alcatuite dintr-un presedinte, un loctiitor al acestuia, care sunt de regula magistrati sau juristi, si cel mult 8 reprezentanti ai partidelor politice parlamentare si ai Grupului parlamentar al minoritatilor nationale din Camera Deputatilor in numele organizatiilor cetatenilor apartinand minoritatilor nationale membre ale acestuia care participa la alegeri. Birourile electorale ale sectiilor de votare nu pot functiona cu mai putin de 5 membri .

(11) Daca birourile electorale ale sectiilor de votare nu ating pragul de 8 reprezentanti prevazut la alin. (1) , numarul acestora se completeaza cu reprezentanti ai celorlalte partide politice, organizatii ale cetatenilor apartinand minoritatilor nationale, aliantelor politice si aliantelor electorale participante la alegeri, prin tragere la sorti.

(2) Presedintele biroului electoral al sectiei de votare si loctiitorul acestuia sunt desemnati de catre Autoritatea Electorala Permanenta, in sedinta publica, anuntata cu 48 de ore inainte, prin tragere la sorti computerizata, organizata la nivel judetean sau al municipiului Bucuresti cu 15 zile inaintea datei alegerilor, pe functii, dintre persoanele inscrise in corpul expertilor electorali, cu domiciliul sau resedinta in judetul respectiv, pe baza criteriului apropierii domiciliului sau resedintei de sediul sectiei de votare, precum si pe baza criteriului studiilor absolvite. Au prioritate absolventii de studii universitare de licenta in domeniul stiintelor juridice si apoi absolventii de studii universitare de licenta .

(3) In cazuri de forta majora, inlocuirea presedintilor birourilor electorale ale sectiilor de votare sau a loctiitorilor acestora se realizeaza de Autoritatea Electorala Permanenta, prin tragere la sorti computerizata, dintre persoanele inscrise in corpul expertilor electorali, cu domiciliul sau resedinta in judetul respectiv, cu aplicarea corespunzatoare a alin. (2) .

(4) Rezultatul tragerii la sorti se consemneaza in procese-verbale semnate de reprezentantii Autoritatii Electorale Permanente si presedintii birourilor electorale de circumscriptie, care se aduc la cunostinta publica prin afisare pe site-ul Autoritatii Electorale Permanente, respectiv la sediile birourilor electorale de circumscriptie si pe site-urile acestora, cu aplicarea corespunzatoare a art. 16 alin. (14) .

(5) In cel mult doua zile de la data expirarii termenului prevazut la alin. (2) , partidele politice, organizatiile cetatenilor apartinand minoritatilor nationale, aliantele politice, aliantele electorale, precum si Grupul parlamentar al minoritatilor nationale din Camera Deputatilor in numele organizatiilor cetatenilor apartinand minoritatilor nationale membre ale acestuia care participa la alegeri comunica biroului electoral de circumscriptie, respectiv oficiului electoral, in cazul municipiului Bucuresti, lista reprezentantilor lor in birourile electorale ale sectiilor de votare, sub forma unui tabel care cuprinde urmatoarele: numarul sectiei de votare, numele, prenumele, codul numeric personal, domiciliul sau resedinta si modalitatea de contact, respectiv numarul de telefon, de fax sau adresa de e-mail.

(6) Desemnarea reprezentantilor partidelor politice, aliantelor politice, aliantelor electorale si ai organizatiilor cetatenilor apartinand minoritatilor nationale cu care se face completarea birourilor electorale ale sectiilor de votare se face de presedintele biroului electoral de circumscriptie, respectiv de presedintele oficiului electoral, in cazul municipiului Bucuresti, in prezenta reprezentantilor partidelor politice in biroul electoral de circumscriptie sau in oficiul electoral respectiv, in 48 de ore de la data expirarii termenului prevazut la alin. (5) , cu respectarea ordinii de completare prevazute la art. 13 alin. (7) si (8) . Operatiunile de desemnare a membrilor cu care se completeaza biroul electoral al sectiei de votare se consemneaza intr-un proces-verbal, care constituie actul de investitura. Birourile electorale ale sectiilor de votare se considera constituite la data completarii acestora cu reprezentantii partidelor politice, aliantelor politice, aliantelor electorale si ai organizatiilor cetatenilor apartinand minoritatilor nationale.

(7) La solicitarea scrisa a delegatilor partidelor politice, aliantelor politice, aliantelor electorale si ai organizatiilor cetatenilor apartinand minoritatilor nationale care au desemnat reprezentanti in birourile electorale ale sectiilor de votare, presedintele biroului electoral de circumscriptie sau, dupa caz, al oficiului electoral pune la dispozitia acestora copii certificate ale proceselor-verbale de completare a birourilor electorale ale sectiilor de votare.

(8) In doua zile de la expirarea termenului de completare a birourilor electorale ale sectiilor de votare, presedintele biroului electoral de circumscriptie comunica primarilor, prin intermediul institutiilor prefectului, componenta birourilor electorale ale sectiilor de votare aflate in raza teritoriala a localitatilor acestora.

Art. 16

(1) Poate fi admisa in corpul expertilor electorali, prin decizie a Autoritatii Electorale Permanente, persoana care indeplineste urmatoarele conditii:

a) are cetatenia romana;

b) cunoaste limba romana, scris si vorbit;

c) are drept de vot;

d) are o stare de sanatate corespunzatoare indeplinirii functiei;

e) nu face parte dintr-un partid politic;

f) a absolvit studii universitare de licenta in domeniul stiintelor juridice sau in alte domenii;

g) nu este urmarita penal, trimisa in judecata penala sau condamnata penal.

(2) In situatia in care numarul absolventilor de studii universitare de licenta in domeniul stiintelor juridice sau in alte domenii dintr-o localitate este insuficient, prin exceptie de la prevederile alin. (1) lit. f) , in corpul expertilor electorali pot fi admise si persoane care au absolvit cel putin invatamantul general obligatoriu.

(3) Admiterea in corpul expertilor electorali se face pe baza avizului favorabil acordat de Autoritatea Electorala Permanenta pentru activitatea anterioara ca presedinte al biroului electoral al sectiei de votare sau de loctiitor al acestuia, precum si pe baza de examen.

(4) Autoritatea Electorala Permanenta acorda aviz favorabil persoanei care a exercitat functia de presedinte al biroului electoral al sectiei de votare sau de loctiitor al acestuia la cel putin un scrutin si care:

a) indeplineste conditiile prevazute la alin. (1) ;

b) a depus in scris, la primari sau prefecti, ori la Autoritatea Electorala Permanenta, in scris sau in format electronic, pana cel mai tarziu cu 45 de zile inaintea datei alegerilor, o cerere scrisa, datata si semnata, continand numele, prenumele, codul numeric personal, domiciliul, resedinta, ocupatia, profesia, telefonul si adresa de e-mail, insotita de o declaratie privind indeplinirea conditiilor prevazute la alin. (1) ;





Documente Atasate
ANEXE_Legea 208_2015_2024.docx

Afişează Legea electorala pentru Senat si Camera Deputatilor, actualizata 2024 - Legea 208/2015 pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Legea electorala    Legea electorala actualizata 2024    Legea 208/2015    Legea 208/2015 actualizata

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.