din anul 2007, atuul tau de DREPT!
3592 de useri online



Prima pagină » Ştiri juridice » Au inceput consultarile pentru elaborarea noului proiect de act normativ privind organizarea si functionarea ANI

Au inceput consultarile pentru elaborarea noului proiect de act normativ privind organizarea si functionarea ANI

  Publicat: 19 Apr 2010       1081 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


Regula fundamentala a dreptuilui international contemporan,
Vineri, 16 aprilie 2010, a avut loc, la sediul Ministerului Justitiei, prima reuniune a grupului de lucru pentru elaborarea noului proiect de act normativ privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Integritate .

Alexandru Odobescu (n. 23 ianuarie 1834, Bucuresti - d. 10 noiembrie 1895, Bucuresti) a fost un scriitor, arheolog si om politic roman.
Regula fundamentala a dreptuilui international contemporan,
Una din hotararile judecatoresti, prevazuta in cap. I, t, II, C. proc. pen. partea speciala.
Parte intr-un raport juridic de obligatie, titular de drepturi de creanta, indreptatit sa pretinda subiectului pasiv,
Actiune diplomatica prin care un stat accepta prevederile unui tratat international, obligandu-se sa le respecte
Unitate de baza a organizarii administrativ-teritoriale a statului, alcatuita dintr-unul sau mai multe sate si
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
O firma ocupa o pozitie dominanta atunci cand este in masura sa actioneze independent de concurentii, clientii, furnizorii sai si, in final, de consumatorul final.
Hartie de valoare care reprezinta o cota fixa din capitalul unei societati pe actiuni.
Hartie de valoare care reprezinta o cota fixa din capitalul unei societati pe actiuni.
Articolul 48 (fostul Articol N) al Tratatului UE constituie baza legala care permite convocarea unei conferinte a reprezentantilor guvernelor Statelor Membre, in scopul amendarii tratatelor. Articolul stipuleaza ca orice Stat Membru sau Comisia pot inainta Consiliului propuneri pentru asemenea amendamente.
Desemneaza situatia in care un membru al completului de judecata este oprit, in cazurile expres prevazute de lege, sa participe la solutionarea unui anumit litigiu.
Comisia Europeana este organul executiv al Uniunii Europene. Este o institutie independenta politic de guvernele statelor membre si reprezinta interesele Uniunii in ansamblu. In cadrul orientarilor politice generale stabilite de Consiliul European, pregateste si implementeaza deciziile Consiliului Uniunii Europene si ale Parlamentului European.
Patru Nicolae - membru al Parlamentului Romaniei.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Organ de stat care exercita puterea executiva, constituit de puterea suprema de stat.
Regula fundamentala a dreptuilui international contemporan,
Termenul autoritate competenta desemneaza, ministrul, ministrii sau o alta autoritate echivalenta responsabila de regimurile de securitate sociala pe intreg teritoriul sau pe orice portiune a teritoriului statului in cauza.
Structura functionala care actioneaza in regim de putere publica si/sau presteaza servicii publice si care este finantata din venituri bugetare si/sau din venituri proprii, in conditiile legii finantelor publice.
Specie de conditii ale actului juridic civil care, avand caracter esential, la incheierea lui trebuie strict indeplinite,
Ansamblul resurselor materiale, financiare, institutionale si umane de care dispune o unitate administrativ-teritoriala,
Infractiune constand din raportul sexual cu o persoana de sex feminine care nu a implinit carsta de 14 ani.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Reprezinta respectarea de catre autoritatile administratiei publice a obligatiei de a informa cu privire la modul de stabilire a activitatilor componente si a obiectivelor,
Este formata din persoanele asociate sub diferite forme, pe baza unor interese comune, si care isi dedica timpul, cunostintele si experienta pentru a-si promova si apara drepturile si interesele;
Unitate de baza a organizarii administrativ-teritoriale a statului, alcatuita dintr-unul sau mai multe sate si
Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Act de procedura emis de catre instanta de judecata dupamefectuarea unei licitatii publice, prin care bunul imobil ce a format obiectul executarii silite
Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.



Grupul de lucru este format din reprezentanti ai Agentiei si specialisti ai Ministerului Justitiei. Prima reuniune a fost precedata de o intalnire de lucru intre domnii Catalin Marian PREDOIU, Ministrul Justitiei, Alexandru Catalin MACOVEI, Presedintele Agentiei Nationale de Integritate si Horia GEORGESCU, Secretarul General al Agentiei Nationale de Integritate . Factorii de decizie din cadrul grupului de lucru iau in calcul si consultarea expertilor din zona societatii civile, avand in vedere interesul publicului fata de acest subiect .


ISTORIC

Controlul averilor si adoptarea unui mecanism eficient de verificare a declaratiilor de avere a constituit o recomandare constanta a Uniunii Europene de-a lungul procesului de aderare a Romaniei la UE. Acest fapt a fost consemnat si in documentul de pozitie comuna al Uniunii pe domeniul justitie si afaceri interne - European Union Common Position (EUCP)[1].

Grupul Statelor Anticoruptie al Consiliului Europei (GRECO) a adoptat o pozitie similara. Una dintre recomandarile GRECO, ca urmare a evaluarii din 2005, se referea la necesitatea imbunatatirii mecanismului de verificare a averilor si conflictelor de interese.

Obiectivul de combatere a coruptiei prin mijloace administrative a fost prevazut de Strategia Nationala Anticoruptie 2005-2007 si de Planul de actiune pentru implementarea acesteia, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 231/2005.

Conform Planului de actiune pentru implementarea Strategiei, una dintre masurile aflate in sarcina Ministerului Justitiei era revizuirea cadrului legislativ in sensul desemnarii unei institutii abilitate sa verifice si sa controleze declaratiile de avere, de interese si starile de incompatibilitate.

Pe de alta parte, prin Decizia 2006/928/CE, Comisia Europeana a instituit, in decembrie 2006, Mecanismul de Cooperare si Verificare (MCV). Una dintre cele patru conditionalitati din cadrul MCV se referea la a��infiintarea, conform celor prevazute, a unei agentii pentru integritate cu responsabilitati in domeniul verificarii patrimoniului, al incompatibilitatilor si al conflictelor de interese potentiale, precum si cu capacitatea de a adopta decizii obligatorii care sa poata duce la aplicarea unor sanctiuni disuasivea��.

REGLEMENTARE

Aplicarea prevederilor din numeroasele acte normative in domeniu a evidentiat necesitatea si oportunitatea reglementarii intr-un veritabil cod de integritate a celor trei instrumente de prevenire si de lupta impotriva coruptiei institutionale, si anume, controlul averilor, declararea si verificarea intereselor si a incompatibilitatilor in exercitarea demnitatii si a functiei publice.

In iulie 2006, proiectul de lege a fost aprobat de Guvern si inaintat Parlamentului. Astfel, la data de 9 mai, a fost adoptata Legea nr.144/2007[2] privind infiintarea, organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Integritate . Acest act normativ a transpus angajamentul asumat de Romania in procesul de integrare europeana.

Prin adoptarea Legii nr. 144/2007, Romania a pus bazele unei institutii specializate in verificarea averilor, conflictelor de interese si respectarii regimului incompatibilitatilor. Obligativitatea declararii averilor exista inca din anul 1996, iar declaratiile de avere au devenit documente publice inca din 2003, dar mecanismele de control erau greu de utilizat.

Odata cu infiintarea Agentiei Nationale de Integritate ca o autoritate administrativa autonoma de control, care se bucura de independenta operationala, aceste deficiente au fost inlaturate. Institutia monitorizeaza permanent declaratiile de avere/interese, conflictele de interese si regimul incompatibilitatilor, in vederea asigurarii exercitarii functiilor si demnitatilor publice in conditii de impartialitate, integritate, transparenta.

EVALUAREA COMISIEI EUROPENE REFERITOARE LA ACTIVITATEA ANI

Potrivit celui mai recent Raport al Comisiei, dat publicitatii in martie 2010, capacitatea ANI a fost consolidata si progresele au fost extinse. a��Rezultatele incurajatoare ale Agentiei Nationale de Integritate (ANI) au continuat in a doua jumatate a anului 2009a��, se afirma in raport .

Aspecte pozitive mentionate in raport:

1. Progrese in activitatea operationala a Agentiei Nationale de Integritate (ANI):


- Confirmarea de catre instante a deciziilor ANI privind averile nejustificate in 2 cazuri, dispunandu-se confiscarea;


- Numarul semnificativ de sesizari ale parchetelor, in vederea efectuarii urmaririi penale;


- Numarul semnificativ de sesizari ale autoritatilor competente in materie disciplinara;


- Prezenta in instanta a ANI, pentru apararea constatarilor de incompatibilitati si conflicte de interese.

2. Progrese in consolidarea capacitatii administrative a ANI:


- Agentia functioneaza cu personal suficient;


- Agentia va deveni pe deplin operationala in momentul implementarii sistemului IT, ce va permite verificarea declaratiilor de avere si de interese;


- Toate declaratiile de avere si de interese primite in 2009 sunt accesibile pe portalul existent pe site-ul Agentiei;


- Activitatea Agentiei este guvernata de principiul transparentei: comunicate de presa, publicarea stadiului dosarelor aflate in procedura contencioasa, precum si a stadiului actiunilor disciplinare;


- Cooperarea cu societatea civila (doua ONG-uri), in vederea dezvoltarii laturii preventive a activitatii Agentiei.



AGENTIA NATIONALA DE INTEGRITATE, 16 aprilie 2010



________________________________________
[1] EUCP a�� Pozitia comuna a UE, elaborata la sfarsitul anului 2004, la finalizarea negocierilor asupra capitolului 24 privind Justitia si Afacerile Interne.
[2] Legea nr. 144/2007 privind infiintarea, organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Integritate, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 359 din 25 mai 2007, a fost rectificata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 368 din 30 mai 2007. Legea nr. 144/2007 a mai fost modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 49/2007, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 375 din 1 iunie 2007, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 94/2008, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 305 din 18 aprilie 2008.



Citeşte mai multe despre:    Agentia Nationala de Integritate    ANI    Catalin Predoiu    Proiect

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte titluri

BNR: Lansare moneda din argint cu tema 150 de ani de la nasterea lui Vladimir Ghika
22 Dec 2023 | 474

Zilele libere din 2024, acordate conform Codului muncii
19 Dec 2023 | 1242

CJUE impune sanctiuni financiare Romaniei pentru ca nu a inchis depozite de deseuri neautorizate
15 Dec 2023 | 475

Formularul 230 pe 2023 editabil si PDF
26 Dec 2022 | 54117

Casele de pensii vor avea obligatia de a informa angajatorii cu privire la pensionarea salariatului
06 Apr 2022 | 13695

[Vatra MCP] Schimbarile vizate de Codul Patrimoniului Cultural al Romaniei
23 Feb 2022 | 1385



Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Alocatia de stat pentru copii in anul 2024. Conditii de acordare si valoare alocatie
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de cresa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor culturale in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Jurisprudenţă

Acordarea drepturilor salariale prevazute in contractul colectiv de munca
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Inlocuirea zilelor de concediu de odihna neefectuate cu o indemnizare financiara
Pronuntaţă de: Tribunalul Ilfov

Momentul de la care curge termenul de prescriptie al dreptului material la actiune privind plata despagubirilor pentru pagubele produse de salariati
Pronuntaţă de: Tribunalul Arges

Hotararea CEDO in Cauza Danciu si altii impotriva Romaniei. ancheta prompta si efectiva
Pronuntaţă de: Curtea Europeana a Drepturilor Omului - CEDO