Grupul de lucru este format din reprezentanti ai Agentiei si specialisti ai Ministerului Justitiei. Prima reuniune a fost precedata de o intalnire de lucru intre domnii Catalin Marian PREDOIU, Ministrul Justitiei, Alexandru Catalin MACOVEI, Presedintele Agentiei Nationale de Integritate si Horia GEORGESCU, Secretarul General al Agentiei Nationale de Integritate . Factorii de decizie din cadrul grupului de lucru iau in calcul si consultarea expertilor din zona societatii civile, avand in vedere interesul publicului fata de acest subiect .
ISTORICControlul averilor si adoptarea unui mecanism eficient de verificare a declaratiilor de avere a constituit o recomandare constanta a Uniunii Europene de-a lungul procesului de aderare a Romaniei la UE. Acest fapt a fost consemnat si in documentul de pozitie comuna al Uniunii pe domeniul justitie si afaceri interne - European Union Common Position (EUCP)[1].Grupul Statelor Anticoruptie al Consiliului Europei (GRECO) a adoptat o pozitie similara. Una dintre recomandarile GRECO, ca urmare a evaluarii din 2005, se referea la necesitatea imbunatatirii mecanismului de verificare a averilor si conflictelor de interese.Obiectivul de combatere a coruptiei prin mijloace administrative a fost prevazut de Strategia Nationala Anticoruptie 2005-2007 si de Planul de actiune pentru implementarea acesteia, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 231/2005.Conform Planului de actiune pentru implementarea Strategiei, una dintre masurile aflate in sarcina Ministerului Justitiei era revizuirea cadrului legislativ in sensul desemnarii unei institutii abilitate sa verifice si sa controleze declaratiile de avere, de interese si starile de incompatibilitate.Pe de alta parte, prin Decizia 2006/928/CE, Comisia Europeana a instituit, in decembrie 2006, Mecanismul de Cooperare si Verificare (MCV). Una dintre cele patru conditionalitati din cadrul MCV se referea la a��infiintarea, conform celor prevazute, a unei agentii pentru integritate cu responsabilitati in domeniul verificarii patrimoniului, al incompatibilitatilor si al conflictelor de interese potentiale, precum si cu capacitatea de a adopta decizii obligatorii care sa poata duce la aplicarea unor sanctiuni disuasivea��.REGLEMENTAREAplicarea prevederilor din numeroasele acte normative in domeniu a evidentiat necesitatea si oportunitatea reglementarii intr-un veritabil cod de integritate a celor trei instrumente de prevenire si de lupta impotriva coruptiei institutionale, si anume, controlul averilor, declararea si verificarea intereselor si a incompatibilitatilor in exercitarea demnitatii si a functiei publice.In iulie 2006, proiectul de lege a fost aprobat de Guvern si inaintat Parlamentului. Astfel, la data de 9 mai, a fost adoptata Legea nr.144/2007[2] privind infiintarea, organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Integritate . Acest act normativ a transpus angajamentul asumat de Romania in procesul de integrare europeana.Prin adoptarea Legii nr. 144/2007, Romania a pus bazele unei institutii specializate in verificarea averilor, conflictelor de interese si respectarii regimului incompatibilitatilor. Obligativitatea declararii averilor exista inca din anul 1996, iar declaratiile de avere au devenit documente publice inca din 2003, dar mecanismele de control erau greu de utilizat.Odata cu infiintarea Agentiei Nationale de Integritate ca o autoritate administrativa autonoma de control, care se bucura de independenta operationala, aceste deficiente au fost inlaturate. Institutia monitorizeaza permanent declaratiile de avere/interese, conflictele de interese si regimul incompatibilitatilor, in vederea asigurarii exercitarii functiilor si demnitatilor publice in conditii de impartialitate, integritate, transparenta.EVALUAREA COMISIEI EUROPENE REFERITOARE LA ACTIVITATEA ANIPotrivit celui mai recent Raport al Comisiei, dat publicitatii in martie 2010, capacitatea ANI a fost consolidata si progresele au fost extinse. a��Rezultatele incurajatoare ale Agentiei Nationale de Integritate (ANI) au continuat in a doua jumatate a anului 2009a��, se afirma in raport .Aspecte pozitive mentionate in raport:1. Progrese in activitatea operationala a Agentiei Nationale de Integritate (ANI):
- Confirmarea de catre instante a deciziilor ANI privind averile nejustificate in 2 cazuri, dispunandu-se confiscarea;
- Numarul semnificativ de sesizari ale parchetelor, in vederea efectuarii urmaririi penale;
- Numarul semnificativ de sesizari ale autoritatilor competente in materie disciplinara;
- Prezenta in instanta a ANI, pentru apararea constatarilor de incompatibilitati si conflicte de interese.2. Progrese in consolidarea capacitatii administrative a ANI:
- Agentia functioneaza cu personal suficient;
- Agentia va deveni pe deplin operationala in momentul implementarii sistemului IT, ce va permite verificarea declaratiilor de avere si de interese;
- Toate declaratiile de avere si de interese primite in 2009 sunt accesibile pe portalul existent pe site-ul Agentiei;
- Activitatea Agentiei este guvernata de principiul transparentei: comunicate de presa, publicarea stadiului dosarelor aflate in procedura contencioasa, precum si a stadiului actiunilor disciplinare;
- Cooperarea cu societatea civila (doua ONG-uri), in vederea dezvoltarii laturii preventive a activitatii Agentiei.
AGENTIA NATIONALA DE INTEGRITATE, 16 aprilie 2010
________________________________________[1] EUCP a�� Pozitia comuna a UE, elaborata la sfarsitul anului 2004, la finalizarea negocierilor asupra capitolului 24 privind Justitia si Afacerile Interne.[2] Legea nr. 144/2007 privind infiintarea, organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Integritate, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 359 din 25 mai 2007, a fost rectificata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 368 din 30 mai 2007. Legea nr. 144/2007 a mai fost modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 49/2007, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 375 din 1 iunie 2007, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 94/2008, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 305 din 18 aprilie 2008.
BNR: Lansare moneda din argint cu tema 150 de ani de la nasterea lui Vladimir Ghika 22 Dec 2023 | 474
Zilele libere din 2024, acordate conform Codului muncii 19 Dec 2023 | 1242
CJUE impune sanctiuni financiare Romaniei pentru ca nu a inchis depozite de deseuri neautorizate 15 Dec 2023 | 475
Formularul 230 pe 2023 editabil si PDF 26 Dec 2022 | 54117
Casele de pensii vor avea obligatia de a informa angajatorii cu privire la pensionarea salariatului 06 Apr 2022 | 13695
[Vatra MCP] Schimbarile vizate de Codul Patrimoniului Cultural al Romaniei 23 Feb 2022 | 1385
Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor Sursa: MCP Cabinet avocati
Alocatia de stat pentru copii in anul 2024. Conditii de acordare si valoare alocatie Sursa: MCP Cabinet avocati
Valoarea Tichetelor de cresa in anul 2024 Sursa: MCP Cabinet avocati
Valoarea Tichetelor culturale in anul 2024 Sursa: MCP Cabinet avocati
Acordarea drepturilor salariale prevazute in contractul colectiv de munca Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti
Inlocuirea zilelor de concediu de odihna neefectuate cu o indemnizare financiara Pronuntaţă de: Tribunalul Ilfov
Momentul de la care curge termenul de prescriptie al dreptului material la actiune privind plata despagubirilor pentru pagubele produse de salariati Pronuntaţă de: Tribunalul Arges
Hotararea CEDO in Cauza Danciu si altii impotriva Romaniei. ancheta prompta si efectiva Pronuntaţă de: Curtea Europeana a Drepturilor Omului - CEDO