Foaia de parcurs descrie calea rentabila pentru atingerea obiectivului UE de reducere cu 80-95% fata de nivelurile din 1990 a emisiilor de gaze cu efect de sera pana in 2050. Pe baza analizei de rentabilitate realizate, foaia de parcurs da o orientare politicilor sectoriale, strategiilor nationale si regionale vizand atingerea unor emisii reduse de carbon si investitiilor pe termen lung. UE trebuie sa inceapa sa lucreze acum la strategii pe termen lung, iar foaia de parcurs ofera indicatii cu privire la modul cel mai rentabil in care se poate realiza acest lucru. De asemenea, Comisia Europeana a luat aceasta initiativa si pentru ca situarea in avangarda tranzitiei globale catre o economie cu emisii reduse de carbon si o utilizare eficienta a resurselor va avea multiple beneficii pentru UE.
Connie Hedegaard, Comisarul european pentru politici climatice, a declarat: ``Acum este momentul sa demaram tranzitia catre o economie competitiva cu emisii reduse de carbon. Cu cat asteptam mai mult, cu atat mai mari vor fi costurile. Pe masura ce cresc preturile la petrol, Europa plateste mai mult in fiecare an pentru factura sa energetica si devine din ce in ce mai vulnerabila la socul preturilor. Asadar, demararea tranzitiei acum va da cu siguranta roade. Iar vestea buna este ca nu trebuie sa asteptam aparitia unor progrese tehnologice. Economia cu emisii reduse de carbon poate fi construita prin dezvoltarea in continuare a unor tehnologii dovedite care exista deja. Toate sectoarele economice trebuie sa contribuie la aceasta tranzitie, inclusiv agricultura, constructiile si transporturile. Prin descrierea caii rentabile de trecere a Europei la un viitor cu emisii reduse de carbon, foaia noastra de parcurs ofera un cadru clar si previzibil pentru ca intreprinderile si guvernele sa isi poata pregati strategiile pentru obtinerea unor emisii reduse de carbon, precum si investitiile pe termen lung.``
Punerea accentului pe masurile interne
Consiliul European a aprobat obiectivul de reducere a emisiilor UE de gaze cu efect de sera cu 80-95% pana in 2050 fata de nivelurile din 1990, drept contributie pe termen lung a Europei la prevenirea consecintelor negative ale schimbarilor climatice.
Foaia de parcurs stabileste o cale rentabila pentru atingerea acestui obiectiv, recomandand ca Europa sa-l realizeze in mare parte prin masuri interne, deoarece pana la mijlocul acestui secol creditele internationale de compensare a emisiilor vor deveni mai putin disponibile decat in prezent. Prin urmare, pana in 2050 UE ar trebui sa isi reduca emisiile cu 80% fata de nivelurile din 1990, doar prin masuri interne. Utilizarea de credite ar creste reducerea globala a emisiilor dincolo de 80%.
Modelizarea economica detaliata care sta la baza foii de parcurs arata ca, pentru a atinge o reducere ``interna`` de 80% pana in 2050, trebuie realizate, pana in 2030 si, respectiv, 2040, reduceri de ordinul a 40% si 60% fata de nivelurile din 1990. In acest scop, este necesara contributia tuturor sectoarelor. Politicile actuale sunt proiectate pentru a reduce emisiile interne cu 30% in 2030 si cu 40% in 2050.
Economiile de combustibil
Construirea unei economii a UE cu emisii reduse de carbon va necesita, in urmatorii 40 de ani, investitii anuale suplimentare echivalente cu 1,5% din PIB-ul UE - sau 270 miliarde EUR - pe langa investitia actuala totala de 19% din PIB. Aceasta crestere ar aduce pur si simplu Europa la nivelurile de investitii anterioare crizei economice. Mare parte din aceste investitii suplimentare, sau totalitatea lor, vor fi recuperate prin scaderea ``facturilor`` pentru importul de petrol si gaz. Aceste economii sunt estimate la 175-320 miliarde EUR pe an.
Mai mult, aceste investitii in reducerea emisiilor de carbon - adica in tehnologii ecologice, in infrastructuri precum retelele ``inteligente`` de energie electrica si in protectia mediului - vor genera beneficii multiple. Costurile pentru combustibil sunt platite in mare parte in beneficiul unor tari terte, in timp ce investitiile creeaza valoare adaugata in UE. Pe langa reducerea dependentei Europei de importurile energetice si, astfel, al gradului nostru de vulnerabilitate in fata posibilelor socuri ale pretului la petrol, investitiile ar stimula noi surse de crestere, ar pastra locurile de munca existente si ar crea unele noi. De asemenea, s-ar reduce poluarea aerului si costurile aferente pentru sanatate. Beneficiile totale generate de o mai buna calitate a aerului s-ar putea ridica pana la 88miliarde EUR pe an pana in 2050.
Obiectivul 2020
Analiza arata de asemenea ca cea mai rentabila cale de atingere a obiectivului pentru 2050 necesita o reducere cu 25% a emisiilor in 2020, care urmeaza sa fie realizata doar prin masuri interne, mai degraba decat o reducere de 20%, cum prevede obiectivul actual. Foaia de parcurs arata ca aceasta reducere interna de 25%1 poate fi atinsa in 2020 daca UE isi indeplineste obiectivul de imbunatatire cu 20% a eficientei energetice - reafirmat de sefii de stat si de guvern in cadrul summitului pe teme energetice din 4februarie - si daca implementeaza integral pachetul de masuri pentru 2020 in domeniul schimbarilor climatice si al energiei, adoptat in 2009.
Pentru a atinge obiectivul 20% referitor la economiile energetice, ar putea fi necesara punerea deoparte a unora dintre certificatele de emisie din grupul de certificate care urmeaza sa fie scoase la licitatie de statele membre, incepand cu 2013, in cadrul EU ETS. Aceasta rezerva de certificate ar urma sa creasca treptat, respectand certificatele de emisii detinute deja de companii . In absenta unei astfel de rezerve de certificate, economiile energetice realizate de o companie ar duce, din cauza unei cereri relativ reduse de certificate, la scaderea pretului certificatelor. Aceasta ar putea determina o alta companie sa produca mai mult, sa consume mai multa energie si sa emita mai mult dioxid de carbon. Ca urmare, economiile nete de energie ar fi scazute sau inexistente. In plus, din cauza plafonului ETS fix, nu s-ar realiza nicio reducere neta a emisiilor. Rezerva de certificate ar neutraliza efectul mentionat, sprijinind economiile energetice si reducerile de emisii nete.
Etapele urmatoare
Foaia de parcurs se prezinta sub forma unei comunicari adresate Consiliului, Parlamentului European si institutiilor UE. Comisia le invita pe acestea, pe statele membre si pe partile interesate sa tina seama de foaia de parcurs atunci cand elaboreaza urmatoarele politici ale UE si nationale vizand obtinerea unei economii cu emisii reduse de carbon pana in 2050. Ca etapa urmatoare, Comisia percepe necesitatea intocmirii unor foi de parcurs sectoriale specifice, in cooperare cu sectoarele in cauza.
ANOFM 48.848 locuri de munca vacante la nivel national si in reteaua EURES in iunie 2024 15 Jun 2024 | 327
15 noiembrie 2024 - data limita pana la care Romania trebuie sa implementeze salariul minim european 13 Jun 2024 | 458
CJUE impune sanctiuni financiare Romaniei pentru ca nu a inchis depozite de deseuri neautorizate 15 Dec 2023 | 666
Formularul 230 pe 2023 editabil si PDF 26 Dec 2022 | 55280
[Vatra MCP] Contextul, motivele si necesitatea adoptarii Codul Patrimoniului Cultural al Romaniei 22 Feb 2022 | 1728
MCP Cabinet avocati recruteaza avocat stagiar/definitiv 07 Feb 2022 | 2403
Nedepunerea intampinarii in termenul legal. Sanctiuni procedurale Sursa: MCP avocati
Valorificarea veniturile nepermanente de la 1 septembrie 2024. Principiul contributivitatii conform noii legi a pensiilor Sursa: MCP avocati
Anularea fisei de evaluare profesionala. Regulile fundamentale de efectuare a evaluarii profesionale Sursa: MCP avocati
Lipsa caracterului efectiv al desfiintarii postului ca urmare a infiintarii de catre angajator a altor posturi Sursa: MCP avocati
Neefectuarea coprespunzatoare a cercetarii disciplinare prealabile Comportamente inadecvate sau nedrepte la locul de munca Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Contract de delegare a gestiunii serviciului public de alimentare cu apa si canalizare incheiat intre o asociatie intercomunitara de dezvoltare a serviciilor publice de apa-canal si un operator. Aderarea unei unitati administrativ teritoriale la asociatie. Aplicarea dispozitiilor legale privind stabilirea redeventei Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 626/30.07.2020
Achitarea taxei de timbru ulterior primului termen de judecata. Anularea apelului ca netimbrat. Nelegalitate. Incalcarea dreptului de acces la justitie Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia I civila, decizia nr. 485 din 19 februarie 2020
Fonduri europene. Evaluarea gresita a proiectului de catre autoritatea de finantare. Stabilirea unor limite de cheltuieli cu depasirea plafoanelor maximale stabilite in Ghidul solicitantului Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal, decizia nr. 5636 din 30 octombrie 2020